Gå til innhold

Veggedyr i leilighet, Oslo

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når jeg hadde veggdyr nå i høst, så merket jeg bittene morgenen etter. Ikke etter 7 døgn.

For å være sikre på at man dreper krypene, må klærne fryses på minimum -18 grader i minimum 3 døgn. Eller man kan vaske klærne på miminum 60 graders vask.

Ta kontakt med et skadedyrfirma, Anticimec etc. Jeg brukte http://www.osloskadedyr.no/ som jeg syntes ga bra service. De er mindre firma enn Anticimex og er kanskje letter å komme i kontakt med.

Lykke til.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, Mocca skrev:

Når jeg hadde veggdyr nå i høst, så merket jeg bittene morgenen etter. Ikke etter 7 døgn.

For å være sikre på at man dreper krypene, må klærne fryses på minimum -18 grader i minimum 3 døgn. Eller man kan vaske klærne på miminum 60 graders vask.

Ta kontakt med et skadedyrfirma, Anticimec etc. Jeg brukte http://www.osloskadedyr.no/ som jeg syntes ga bra service. De er mindre firma enn Anticimex og er kanskje letter å komme i kontakt med.

Lykke til.

Ok takk.. Greia er at jeg ikke vet hvor kaldt det er i fryseren, men jeg hadde alt nedi der i 3-4 dager..

Har oppdaget over 100 bitt over hele kroppen i dag.. Jeg kjente at det klødde her og der like etter at jeg dro fra leiligheten, men det er først nå blemmene har kommet. Leste et sted at det kunne ta tid før man merket det, så håper det er tilfellet :icon_frown:

Anonymkode: 06785...d4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Gorgonzola skrev:

Jøje meg damer, nå må dere slutte. TS - drit i KG, ring Anticimex, de fikser problemet. 

Og det heter veggEdyr. 

Ok.

Veggedyr, huseflue, husemaur, gulvedyr..

Anonymkode: 677fa...ed6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok.

Veggedyr, huseflue, husemaur, gulvedyr..

Anonymkode: 677fa...ed6

nå må du gi deg. det heter nå faktisk veggEdyr uansett hvor dumt du syns det er. 

Anonymkode: 26a4e...e3c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt så måtte det en dypfryser til for å bli kvitt det. 

De formerer seg raskt og forflytter seg om natten på jakt etter blod. 

Og bittene oppdager man som regel dagen etter.

Anonymkode: 3127d...325

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Som sagt så måtte det en dypfryser til for å bli kvitt det. 

De formerer seg raskt og forflytter seg om natten på jakt etter blod. 

Og bittene oppdager man som regel dagen etter.

Anonymkode: 3127d...325

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ble bitt av veggdyr da jeg overnattet på en firmahytte for noen år siden, og jeg fikk ikke reaksjon på bittene før en uke senere.

Anonymkode: d014d...09b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utolig kjipt, TS! :(

Håper du ikke har tatt inn klærne du har hatt i fryseren? De må ligge i dypfryser, nytter ikke med sånn fryser under kjøleskapet fks. Veggedyr er noe herk å bli kvitt og kan for koste mange titalls tusen for en leilighet. Hadde du hørt med forsikringsselskapet ditt med en gang kan det være reiseforsikringen din hadde dekket nye klær og koffert - vil tro det er for sent nå. Bor du en plass det er fare for at veggedyrene kan spre seg er du økonomisk ansvarlig for sanering av de andre leilighetene. 

Anonymkode: 1b98b...7e9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunhands
På 4.11.2016 den 10.05, AnonymBruker skrev:

Fått litt noia nå.. Vært hos en venn i Oslo i 2 netter, og i dag når jeg skulle kle på meg, ser jeg et veggedyr som kravler over skjorta mi.. Dreper den, og begynner å gå gjennom det andre tøyet mitt og bagen, finner et digert veggedyr som sitter på jeansen.. Har gått gjennom alle plaggene inside out, og ikke funnet noe mer der eller i bagen/veska/laptopbagen.. Men hvor stor er sannsynligheten for at jeg har fått med meg flere veggedyr? Kommer hjem i kveld, og tenker jo da å fryse ned det meste.. Noen andre tips til hvordan jeg kan unngå å få det med i huset? Klikker hvis jeg får veggedyr hjemme :S Vennen min leier ut med Air BnB, så det er stort gjennomtrekk med turister der. Tror ikke jeg tør å besøke han igjen!

Huff! IKKE ta med noe av dette inn i leiligheten. Du vil ikke kunne se eventuelle egg, og de legger masse egg! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så utolig kjipt, TS! :(

Håper du ikke har tatt inn klærne du har hatt i fryseren? De må ligge i dypfryser, nytter ikke med sånn fryser under kjøleskapet fks. Veggedyr er noe herk å bli kvitt og kan for koste mange titalls tusen for en leilighet. Hadde du hørt med forsikringsselskapet ditt med en gang kan det være reiseforsikringen din hadde dekket nye klær og koffert - vil tro det er for sent nå. Bor du en plass det er fare for at veggedyrene kan spre seg er du økonomisk ansvarlig for sanering av de andre leilighetene. 

Anonymkode: 1b98b...7e9

Jo jeg tok de inn etter 3-4 dager i fryseren, og 40 graders vask etterpå

Jeg har en egen fryser da, la de ikke i kjøleskapsfryser. Har ikke målt temperaturen i fryseren, men den heter Electrolux Compact. Vet ikke om det er dypfryser? Men da jeg ringte skadedyrfirmaet sa de at det holdt å sette tingene ute i minusgrader noen dager før jeg tok de inn, og vasket klærne. Jeg spurte først om jeg burde lagre det i fryselager, men han sa det ikke var nødvendig.. Bor i enebolig, så er krise om jeg får veggedyr. 

Angrer på at jeg tok inn klærne :S

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du får stikk nå, ville jeg ringt skadedyrfirma så fort som mulig, for sa har de dessverre funnet veien hjem til deg. Jo tidligere, jo billigere. Sjekk om innbo dekker det eller om blokka di har dekning mot det. Dette er ikke noe du blir kvitt på egenhånd. 

Hilsen ei som har hatt sånne jævler på besøk 

Anonymkode: 7dc61...4c8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden du har hatt klærne i fryseren går det sannsynligvis bra. Jeg har bodd på hotell med veggedyr i middelhavsområdet flere ganger, og aldri fått med meg noen hjem.

Se det an, og ta kontakt med skadedyrfirma hvis du oppdager nye stikk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har roet meg litt nå - skadedyrfirmaet sa det ikke var uvanlig at reaksjonen på bittene (selve blemmene) kom frem 7-10 dager etter at man blir bitt. Så selv om det har "dukket opp" nye bitt, er de nok fra leiligheten med veggedyr.. Og de jeg eventuelt har fått med meg hjem har sannsynligvis dødd etter opphold i fryseren, utendørs i snøen og i vaskemaskinen.. Jeg har bare funnet en død en etter at jeg kom hjem. Og har vært nøye med å ha alt i poser, kaste posen umiddelbart etter at jeg har puttet tøy i vaskemaskinen osv. Har endt opp med å kaste mye likevel, siden det ikke har tålt 60 graders vask og frys. Men bedre det enn å måtte sanere huset!

Takk for svar alle sammen :)

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lærte litt av denne tråden fordi jeg måtte sjekke litt mer om veggedyr. Det latinske navnet er Cimex lectularius. Så nå vet jeg hvorfor bedriften heter Anticimex.

Ellers. Jeg ville vel ha frosset, vasket og så hatt klærne i karantene en stund (luftig utendørs). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fra Wikipedia: "Utsettes de for -18 °C i en time vil alle stadier dø". Min vanlige fryseboks har jeg målt til ca -26 grader når den står på ca maks så det bør være nok i massevis. De profesjonelle skadedyrbekjemperene har med seg en stor container som man skal fylle opp. Det kan ta lang tid før kulden trenger gjennom alt man stabler inn i en slik, og de må derfor stå ganske lenge for å være sikker.

Anonymkode: 9ff18...5e2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For the record, så tok jeg inn bagen i dag, som har stått ute i 2 uker, og fant et levende veggedyr oppi :ohmy: Så minusgradene ute tok ikke knekken på de.. Så hele bagen er plassert i fryseren nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...