Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nå i voksen alder begynt å bli lei av yrket mitt. Jeg sitter bare foran en pc hele dagen, og "flytter papirer". Jeg har to barn i barnehage, og der ser det så morsomt ut! Det er en god barnehage med flinke folk. Halvparten menn. 

Jeg syns det virker gøy å bli kjent med barn, gi omsorg, og ikke minst lage pedagogiske opplegg for barna og følge de opp. 

Dere som er barnehagelærere, trives dere i jobben? Hva er negativt? Hører gjerne fra dere som har jobbet noen år. 

Anonymkode: 2ddf0...883

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg trives, men det er mer kontorarbeid enn jeg tror folk har inntrykk av. Og så strekker tiden aldri til for man har hele tiden lyst til å være sammen med barna og følge de opp sånn, men det er planer som må skrives, skjemaer som skal fylles ut møter etc. hele tiden :/

Men jeg trives altså

• Liker 1
Skrevet

Jeg er barnehagelærer student men har samme intrykk som minister-mio. Husker fra 1. året i praksis, noen dager fløy du fra møte til møte og var knapt innom barna, husker godt enn episode der 2 av barna ville spille fotball men jeg hadde ikke tid for skulle bare innom for en kaffe før neste møte:fnise: Begynner straks i praksis nå for 2.året og var nettop innom og hilste på der, stor barnehage med hele 14 pedagogiske ledere. Eget bygg som bare var til kontorer, og møter:ph34r:, hun som skal være vår praksisklærer lo litt da hun viste oss møtebygget " her blir det mye møter!" aldri sett så mye kontorer relatert til barnehage, men veldig bra at alle hadde egen pult og pc, selv om det var litt trangt :) For min del i år har jeg masse oppgaver som skal gjøres ute i praksis +leder uke så med barna får jeg nok litt tid men dagene kommer til å fly avgåre og tenker at når jeg i fjor allerede løp rundt og stressa for å rekke alt blir det nok vertfall det i år og.  1. dag i praksis er det allerede møter fra 12-15.:fnise:

Jeg for min del kan godt like at det går slik i ett, ingen dager er like men du flyr litt rundt med en rakett i rompa innimellom. Man har jo også mer personal ansvar som leder. Jeg har jobbet som assistent før og ser kanskje kontrastren enda bedre pga det.

Satser du på mye lek og det å få være med barna passer nok barnehageassistent bedre enn barnehagelærer. Er alltid en del ufaglærte men f.eks søstra mi er utdannet barne og ungdomsarbeider, da tjener du litt bedre enn som "bare" assistent. Det er på vgs nivå da, 2 år skole og 2 år lærlingtid.

Som barnehagelærer får du og tid med barna og utetid men som du skjønner er det mye administrasjon og kontorarbeid også, tror nok mange ikke helt skjønner hva vi barnehagelærere faktisk gjør, det intrykket jeg sitter igjen med når jeg forteller f.eks familie om alt jeg må gjennom i utdannelsen. "er det ikke bare å passe barn da?" er setningen som går igjen. Nei det er faktisk ikke "bare" det...:fnise::opplyser:

Skrevet

Ped leder skal følge opp alle barn og ansatte på avdeling, har overordnet ansvar for foreldrene i barnegruppen, årsplan sammen med andre pedagoger, perideplaner, ukeplaner, foreldresamtaler,henvisninger videre dersom behov for det. En del kurs..En skal egentlig kunne snu seg rundt på minuttet/takle mange mennesker med ulike behov;)

Det er mye jobb, men verdens beste.

Anonymkode: 68951...7da

Skrevet

Jeg har vært barnehagelærer i snart ti år. Å være med barna er helt fantastisk. Følge de opp, dytte de frem der de trenger det og holde de tilbake der det er nødvendig. Finne gode pedagogiske opplegg som er utviklende for barnegruppa er utrolig givende. 

Det som ikke er så spennende er alt papirarbeidet og møter som følger med, for det er det mye av altså. Og så er det noen av barnas foresatte som er litt mer krevende enn andre. En ting er de som trenger mer oppfølging for et eller annet, noe som er helt OK. Noe annet er de foreldrene som bruker mye av tiden din på å forsøke å diktere hva du skal gjøre med barna deres i bhg og ikke forstår at du har en hel gruppe å ta hensyn til når du legger opp dagsplan og ukesplan. De type foreldre synes jeg det har blitt mer av med åra. 

Anonymkode: b9f6e...6ac

• Liker 1
Skrevet

Jobber som pedagogisk leder på småbarnsavd. Stortrives, er i utvikling hele tiden. Vi har ett godt arbeidsmiljø. Vi er en liten barnehage med to avdelinger(26 unger tilsammen). Og er mye ute i frisk luft, mye på tur. Er ikke så mye kontortid, men har selvsagt ubundne tid som jeg bruker til planlegging, div papirarbeid og foreldresamtaler. 

Det har mye å si hvordan arbeidsmiljøet er. På større barnehager kan arbeidsmiljøet være helt annerledes enn på de mindre barnehagene. Og det handler også mye om personalet og deres verdier, hvordan kjemien er osv... . Vil absolutt anbefale yrket, men vær nøye på hvor du søker jobb og om du vil trives der. Noen trives best i barnehager ut på landet med mye natur, andre i kanskje musikkbarnehage, idrettsbarnehager osv osv.. finnes mye forskjellig, bare du vet hva du vil 

Anonymkode: 5f1e9...b70

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for at dere deler! Det høres absolutt ut som noe jeg vil trives med. 

Anonymkode: 2ddf0...883

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...