Gå til innhold

barnebidrag /dårlig betalingsevne

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger litt hjelp her...

Jeg har ei venninne som flytta fra mannen sin for 2 år sida. Forrige uke fikk hun halvparten av sitt første barnebidrag. Jeg prøvde å spørre litt rundt det, men hun sa nav har sagt at så lenge han har dårlig betalingsevne, så kan hun ikke kreve penger? Forskutterer ikke nav da? (og så kan man jo egentlig lure litt, denna karen kjøper seg playstation 4 og ny telefon og driver med dyr hobby, men betale bidrag, nei det har han ikke råd til!)

Nå er jo saken sånn at exsn har dratt på seg  så mye gjeld at han skal under gjeldsordning, så da mente hun at han ikke måtte betale noe de neste 5 årene heller? Kan dette virkelig være rett?

N8en som kan hjelpe meg med lover og regler eller noe her? Jeg vil så gjerne hjelpe...

Anonymkode: ddf6e...c42

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel, hvis ikke venninna di vil ta opp kampen med eksen sin om at ungene går først og at det ikke er noe som heter for å kjøpe seg ditt og datt hvis man ikke har penger til barnebidrag, så er det lite du kan gjøre. Eller ha i bakhodet at blakke fyrer ikke har rett til vagina og aldri underhold en slik en. 

Skrevet

Er så lei av at folk skal fikse "andre sine problemer". Hvis ikke venninnen din ikke har et problem med det, burde du ikke stikke nesen din i hennes problemer. 

Når det er sagt, hvis mannen er ikke bidragsdyktig så får mor barnebidrag gjennom nav, men mannen får da ikke gjeld hos nav. 

Anonymkode: cacaa...24b

• Liker 2
Skrevet

de to bør inngå en privat avtale om at han betaler et viss beløp til henne. Jeg har sett noen som sliter med å betale barnebidrag.. men inngått privat avtale slik at han betaler et viss beløp og tar ansvar for barn.

Dvs. prøve å ordne mellom seg.

Skrevet
1 time siden, cmd skrev:

de to bør inngå en privat avtale om at han betaler et viss beløp til henne. Jeg har sett noen som sliter med å betale barnebidrag.. men inngått privat avtale slik at han betaler et viss beløp og tar ansvar for barn.

Det siste hun burde gjøre er å lage en privat avtale med han. 

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, cmd skrev:

Å inngå avtale med en luksusfellekandidat er neppe veien å gå. Hun må la NAV ordne opp.

Anonymkode: 0d752...d5d

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er så lei av at folk skal fikse "andre sine problemer". Hvis ikke venninnen din ikke har et problem med det, burde du ikke stikke nesen din i hennes problemer. 

Når det er sagt, hvis mannen er ikke bidragsdyktig så får mor barnebidrag gjennom nav, men mannen får da ikke gjeld hos nav. 

Helt enig.

De har vel sine grunner da..

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Feil.hun får ikke bidrag gjennom nav.

Hun kan derimot få bidagsforskudd gjennom nav.er en liten sum i forhold.

jeg f.eks  får 770kr i bidragsforskudd når far ikke betaler.bidraget er satt til 4175kr.

når far ikke betaler får jeg 770kr ifra nav.far blir skyldig nav 770 og resten til meg.

Anonymkode: edcd1...5bb

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Feil.hun får ikke bidrag gjennom nav.

Hun kan derimot få bidagsforskudd gjennom nav.er en liten sum i forhold.

jeg f.eks  får 770kr i bidragsforskudd når far ikke betaler.bidraget er satt til 4175kr.

når far ikke betaler får jeg 770kr ifra nav.far blir skyldig nav 770 og resten til meg.

Anonymkode: edcd1...5bb

Feil. jeg er i denne situasjonen selv. Mor får bidrag gjennom nav, far er ikke bidragsdyktig og får ikke gjeld hos nav. 

Fars bidragsevne er satt til 0kr, men jeg får fortsatt bidrag gjennom nav. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...