Gå til innhold

KUTT Kontantstøtten

Anbefalte innlegg

Gjest Timaras
Skrevet (endret)

Er småbarnsmødre en byrde i arbeidsmarkedet?

Får Barna godt nok utviklet sosiale antenner ved å gå hjemme med mor?

Personlig tror jeg at mødre også har godt av å komme seg fort ut i arbeidslivet igjen.

Les hva dette handler om HER.

Hva mener du?

Endret av Jaikkesant
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da får de ha rullerende opptak i barnehage som andre land. 

Anonymkode: aef7a...689

• Liker 4
Skrevet (endret)

Dersom kontantstøtten øker blir det mer lønnsomt å gå hjemme og produsere barn. Viktig tiltak mot forgubbingen i samfunnet. Vi trenger barn og generasjonsfornyelse. Men det er også en hake ved det. Det ser ut som de største barnefabrikkene er religiøst  forgiftede, og gir oss for mange religiøse barn.  Vi hjelper stygge religoner med formering, noe som er risikabelt i ett demokrati der det framtidige flertallet bestemmer framtida. Det har også en sosial hake, nemlig at i mange store barnefamilier så er det yrkesmessige/næringsmessige læringsmiljøet litt for mye NAV-inspirert.

Endret av I Grosny
  • Liker 4
Skrevet

Selv får vi ikke barnehageplass før barnet er 19 måneder. Kontantstøtten kommer godt til nytte når en av oss må gå hjemme! 

Kontantstøtten kunne vært avviklet dersom det var full barnehagedekning. Det er det ikke. 10 måneder er uansett for tidlig å sende en baby i barnehage, de har null utbytte av det. Det burde legges til rette for at barn kan få være med foreldrene sine fram til de er to år. Først da får de utbytte av å være i barnehage. 

Ja, det er mange minoritetsfamilier som produserer barn på rekke og rad og hvor moren er hjemme og aldri deltar i yrkeslivet, og jeg ser problemet ved dette, men er det riktig at alle norske foreldre skal innrette seg etter dette? Da bør i så fall det heller legges føringer for hvem som skal få støtte, f. eks. at begge foreldrene må ha vært yrkesaktive før fødselspermisjonen begynner eller at man kun kan få kontantstøtte for f. eks. 3 barn. 

Anonymkode: 44e28...3b9

• Liker 3
Skrevet

Helt greit at de fjerner kontantstøtten, dersom de også klarer å fikse full barnehagedekning samt kontinuerlig opptak.

Anonymkode: 14325...0c5

• Liker 4
Skrevet

Men det må da gå an at kontantstøtten ikke gives til innvandrere, sånn at de ikke får noe økonomisk incentiv for å få unger.

Skrevet

Kontantstøtte = aldri har så fått så lite for så jævla mye.

Det en latterlig dyr ordning for samfunnet totalt sett, og likevel er det knapt lommerusk for den enkelte. Det er også feil grupper som benytter seg mest av den (sett i et kvinne- og integreringsperspektiv), og i det hele tatt en ordning jeg håper dør en snarlig død.

Jeg er så gammel at jeg fikk barn før lovfestet rett til barnehageplass og før kontantstøtten ble innført, og merkelig nok fikk barn folk i den tiden også og gikk ikke konk (mener ikke at det ikke er viktig å tilrettelegge for barnefamilier, på ingen måte, men det blir merkelig å sette opp kontantstøtte og barnehageplass på minuttet som helt livsnødvendige krav for reproduksjon).

Anonymkode: ea7a8...15e

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Selv får vi ikke barnehageplass før barnet er 19 måneder. Kontantstøtten kommer godt til nytte når en av oss må gå hjemme! 

Kontantstøtten kunne vært avviklet dersom det var full barnehagedekning. Det er det ikke. 10 måneder er uansett for tidlig å sende en baby i barnehage, de har null utbytte av det. Det burde legges til rette for at barn kan få være med foreldrene sine fram til de er to år. Først da får de utbytte av å være i barnehage. 

Ja, det er mange minoritetsfamilier som produserer barn på rekke og rad og hvor moren er hjemme og aldri deltar i yrkeslivet, og jeg ser problemet ved dette, men er det riktig at alle norske foreldre skal innrette seg etter dette? Da bør i så fall det heller legges føringer for hvem som skal få støtte, f. eks. at begge foreldrene må ha vært yrkesaktive før fødselspermisjonen begynner eller at man kun kan få kontantstøtte for f. eks. 3 barn. 

Anonymkode: 44e28...3b9

Norge tør ikke differensiere på religion. En idé kan være å vedta nye religiøse lover der man f.eks. mister all støtte fra Nav og det offentlige dersom man har en religion som oppfordrer til kriminalitet. Da får de religiøse ta ett valg. Enten slutte med ting som trenger offentlige bidrag, eller slutte med sin religion. En slik lov vil også gjøre Norge mindre attraktive for innvandring av religiøst betingede kriminelle.

Skrevet (endret)

Jeg mener at barn tidsnok kommer inn i livet med barnehage, skole, jobb og at å være hjemme med mamma eller pappa ett ekstra år er utelukkende positivt. Vi institusjonaliseres altfor raskt. Første året skal vi bare være hjemme og ta livet med ro og straks barnet er ett år skal det være 8-9 timer i barnehage hver eneste dag. Jeg kan i grunnen ikke se noe positivt med det, selv om jeg forstår at det er en nødvendighet for mange arbeidende foreldre. Vi snakker ikke akkurat om støtte for å gå hjemme i årevis, det er ett ekstra år for de aller minste barna. 

Og la nå ikke dette bli nok en innvandrerfiendtlig tråd. Jeg er innmari lei av at disse holdningene skal gjennomsyre så mange ellers gode diskusjoner her på KG.

Endret av Arkana
  • Liker 6
Skrevet
4 timer siden, Arkana skrev:

Jeg mener at barn tidsnok kommer inn i livet med barnehage, skole, jobb og at å være hjemme med mamma eller pappa ett ekstra år er utelukkende positivt. Vi institusjonaliseres altfor raskt. Første året skal vi bare være hjemme og ta livet med ro og straks barnet er ett år skal det være 8-9 timer i barnehage hver eneste dag. Jeg kan i grunnen ikke se noe positivt med det, selv om jeg forstår at det er en nødvendighet for mange arbeidende foreldre. Vi snakker ikke akkurat om støtte for å gå hjemme i årevis, det er ett ekstra år for de aller minste barna. 

Og la nå ikke dette bli nok en innvandrerfiendtlig tråd. Jeg er innmari lei av at disse holdningene skal gjennomsyre så mange ellers gode diskusjoner her på KG.

Men det er jo innvandring som skaper problemet med kontantstøtte-ordningen.. Det er ingen som hadde ment at den må kuttes hvis det ikke var for at innvandrere utnytter/misbruker ordningen.  Kontantstøtten er ikke der for at folk skal få 6 barn og at moren aldri skal komme seg i jobb. 

Anonymkode: acd3a...695

• Liker 2
Skrevet

Kunne kontantstøtte for et maks antall barn per familie heller vært noe? F.eks. man får kontantstøtte per barn til og med det tredje barnet kommer? Tvillinger som spesialtilfelle selvsagt :P 

Anonymkode: 8a3be...98c

• Liker 2
Skrevet
7 timer siden, I Grosny skrev:

Dersom kontantstøtten øker blir det mer lønnsomt å gå hjemme og produsere barn. Viktig tiltak mot forgubbingen i samfunnet. Vi trenger barn og generasjonsfornyelse. Men det er også en hake ved det. Det ser ut som de største barnefabrikkene er religiøst  forgiftede, og gir oss for mange religiøse barn.  Vi hjelper stygge religoner med formering, noe som er risikabelt i ett demokrati der det framtidige flertallet bestemmer framtida. Det har også en sosial hake, nemlig at i mange store barnefamilier så er det yrkesmessige/næringsmessige læringsmiljøet litt for mye NAV-inspirert.

Hehe, ja. Gidder ikke ta utdanning eller jobbe, få barn! Da kan man sitte hjemme og sladre på KG hele dagen. Tror flere ressurssvake hadde fått barn da, ja.

Anonymkode: 568ea...e2c

Skrevet (endret)
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er jo innvandring som skaper problemet med kontantstøtte-ordningen.. Det er ingen som hadde ment at den må kuttes hvis det ikke var for at innvandrere utnytter/misbruker ordningen.  Kontantstøtten er ikke der for at folk skal få 6 barn og at moren aldri skal komme seg i jobb. 

Anonymkode: acd3a...695

Hvordan skaper innvandring problem for ordningen?

Og tror du at innvandrere ikke hadde vært hjemmeværende med seks barn om kontantstøtten forsvant?

Endret av Arkana
  • Liker 1
Skrevet

Jeg er veldig glad for kontantstøtten. Veldig glad for muligheten til å være hjemme litt ekstra. Jeg jobber fullt i tillegg da. 

Anonymkode: 3c54e...3d8

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt greit at de fjerner kontantstøtten, dersom de også klarer å fikse full barnehagedekning samt kontinuerlig opptak.

Anonymkode: 14325...0c5

Helt enig. Jeg venter novemberbarn, som ikke har rett på barnehageplass før det er ca 21 mnd gammelt. Jeg er i utgangspunktet ikke noen tilhenger av kontantstøtte, men så lenge barnehageopptaket er så håpløst rigid, så... Det hadde vært mye bedre å bruke pengene kontantstøtten koster til å FAKTISK ha full barnehagedekning.

Anonymkode: 50694...75d

Skrevet

Som andre sier; da må de få på plass en bedre barnehagdekning. Jeg er kjempeglad for kontantstøtten, da får jeg ihvertfall dekket boutgiftene mens jeg venter på barnehageplass, som blir fra januar til august 2017.

Anonymkode: 55574...b14

Skrevet
På 4.11.2016 den 7.23, Jaikkesant skrev:

Er småbarnsmødre en byrde i arbeidsmarkedet?

Får Barna godt nok utviklet sosiale antenner ved å gå hjemme med mor?

Personlig tror jeg at mødre også har godt av å komme seg fort ut i arbeidslivet igjen.

Les hva dette handler om HER.

Hva mener du?

At kontantstøtten  er gått ut på dato er vel helt klart. En trenger ikke være rakettforsker for å forstå det. Det finnes unntak der det kan være en nødløsning. 

Gjest Hubbabubba2014
Skrevet (endret)

.

Endret av Hubbabubba2014

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...