Gå til innhold

Å bo på små steder i Norge

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei hei! Jeg er Oslojente men har bodd flere år i utlandet nå. Lurer på å vende snuten hjem mot gamlelandet, men har egentlig ikke så lyst til å flytte tilbake til Oslo. På en måte synes jeg Oslo er supert, men jeg er nysgjerrig på hvordan det er å bo på mindre plasser i landet vårt. Dessverre tror jeg kanskje jeg har en litt romantisk forestilling om å bo på et lite sted: at jeg skal traske i fjellet hele tiden, løpe i vakker natur, bli en naturlig del av amatørrevyen på null komma niks... Jeg er spesielt interessert i steder som Hallingdal (Ål, Gol, Geilo), Gudbrandsdalen, Lillehammer... Liker snø og "ordentlig" vinter.

Noen her som har erfaring med å flytte fra en stor eller middels stor by til et lite sted? Er "bygdedyret" så slitsomt som det høres ut som? Er det vanskelig å få venner? (Dette blir jo veldig generelt, og alle situasjoner er forskjellige, men jeg er interessert i deres historier!) Jeg er singel og midt i 30-årene, kanskje ikke den letteste alderen å etablere seg på et nytt sted, men men...

Det er selvfølgelig andre ting som er viktige, som muligheter for jobb osv., men for øyeblikket er jeg spesielt opptatt av hvordan det er sosialt, hva man savner osv. På forhånd takk!! :D

Anonymkode: b2334...54f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har bodd i flere byer samt også flere bygder, har derfor formeninger om begge delene og ser fordeler og ulemper med begge deler. Selv liker jeg meg best på mellomstore steder, Lillehammer har du nevnt og det er et fantastisk sted sett via mine øyne, lenge drømte jeg om å bo akkurat der. Har også vokst opp på Voss som er et utrolig fint sted å bo på.

Bor nå i Lunner på Hadeland, med en time kjøretur til Oslo, 20 minutter til Hønefoss, 25 minutter til Gardermoen, således føler jeg at jeg bor sentralt selv om jeg bor i en bygd, er veldig fornøyd med eget bosted i alle fall.

Om det er vanskelig å få venner i bygd er opp til deg og din egen personlighet og interesser i så fall. Sitter du alene hjemme og bare prioriterer jobb, handleturer og ellers annet praksis, ja da er det jo vanskelig å utvikle ett sosialt liv og bli kjent med mennesker dersom du ikke har en jobb som er til stor hjelp for det. Ergo er det opp til deg selv og hva du gjør ut av fritiden din, om du har mange interesser du dyrker så hjelper jo dette veldig da du i så fall møter andre via dine interesser i klubber og foreninger etc. Og blir man først kjent med mennesker så møter man nye mennesker via dem igjen og slik baller det gjerne på seg. Jeg tror at hverken i by eller bygd vil et sosialt nettverk bygge seg opp av seg selv, man må være aktiv for at det skal skje selv.

Således er det også med aktivisering og det å bruke naturen, man må da reise seg fra sofaen og gå ut av stuen, det kommer ikke av seg selv og som sagt må man ta grep selv.

Jeg savner ingenting her, anser storbyens muligheter så nær uansett at en tur til f.eks. Oslo ikke er noen problem, har pendlet Lunner - Oslo i så mange år uansett at det ikke er annet for min del enn en koselig liten kjøretur. Derimot savner jeg noe når jeg har bodd i storbyen, da har jeg alltid savnet roen og harmonien når jeg bare oppnår ved å bo på ett mindre sted som nå. Oslo ble alt for intenst for min del, jeg fikk ikke ro i sjelen mens jeg bodde der i alle fall, ingen av de to stedene jeg bodde der.

Lillehammer ville jeg anbefalt deg på det sterkeste, selv bodd i Gudbrandsdalen ett år, nærmere bestemt i Ringebu litt nord for Lillehammer så er kjent i traktene der, Hamar og Gjøvik er også greie steder slik jeg ser dem.

Du nevner Hallingdal, Geilo er der det mest spennende stedet spør du meg, Gol tror jeg ikke at jeg ville trives like godt på, ei heller Nes - da ville jeg heller satset på Fagernes i stedet eller Valdres-området. Kjenner alle stedene da jeg er vestlending som bor i øst og har kjørt alle ruter øst-vest veldig mange ganger og således passerer jeg jo stedene og danner meg ett lite inntrykk.

Dog ville jeg, dersom jeg var deg vurdert stedene opp mot egne interesser, liker du å stå på ski f.eks. så er en typisk ski-destinasjon bedre enn en bygd uten skiløyper av noen slag. Og liker du å svømme så er det jo en fordel at stedet har ett basseng etc. Litt kan du jo finne ut om stedet på forhånd, og noen steder vil det jo være enklere for deg enn andre å få jobb.

Uansett spennende forandring i livet ditt du står overfor, lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er født og oppvokst i Oslo,men flyttet til Lillehammer for vel 5 år siden og stortrives.Bygdedyret har jeg ikke sett stort til. Kan virkelig anbefale deg deg.

Anonymkode: 9328a...c6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er født og oppvokst i Oslo,men flyttet til Lillehammer for vel 5 år siden og stortrives.Bygdedyret har jeg ikke sett stort til. Kan virkelig anbefale deg deg.

Greit nok at Lillehammer er mye mindre enn Oslo. Men Lillehammer har mellom 25.000 og 30.000 innbyggere. Noe som gjør at den er alt for stor til å bli kalt for en bygd. 

Anonymkode: 71264...f34

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vokste opp på et sted med rundt 5000 innbyggere. Nydelig natur, men trivdes ikke noe godt. Masse sladder, alle kjenner alle som betyr at man alltid treffer noen man kjenner på butikken, veldig lite aktiviteter å holde på med osv. Jeg ville ikke anbefalt det.

Anonymkode: 01f21...61a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallingdal, Gudbrandsdalen og Lillehammer er jo ikke små steder da. Da kan man jo ikke snakke om bygdedyret engang, siden det er langt fra ei bygd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Greit nok at Lillehammer er mye mindre enn Oslo. Men Lillehammer har mellom 25.000 og 30.000 innbyggere. Noe som gjør at den er alt for stor til å bli kalt for en bygd. 

Anonymkode: 71264...f34

Nå svarte jeg ts,og ts nevnte Lillehammer og begrept bygdedyret. 

Og når det er sagt så kan man faktisk oppleve dette uavhening av str.Det er et begrept. Til og med i små nabobolag/bydeler i store byer kan man oppleve dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd flere steder i Norge, både Oslo, Tromsø og andre byer, samt i bygder. Jeg savner virkelig den minste bygda jeg bodde i, som hadde rundt 500 innbyggere. Bygdelivet kan anbefales, det samme med tettsteder og små byer. 

Anonymkode: 2edad...2fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bodde på et sted med 200 innbyggere, fantastisk flott plass. Så bodde jeg i Oslo i noen år, altfor slitsomt. Så flyttet jeg til en plass på Vestlandet med 1000 innbyggere. Trives godt og barna kan gå fritt ute å leke, det turte jeg ikke i Oslo.

Anonymkode: 5b325...6cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig små steder har ikke jeg god erfaring med,men varierer nok fra sted til sted. Der jeg har bodd har bygdedyret vært veldig tilstede i hvert fall,og der jeg bodde sist var folk veldig lukket og uinteresserte i å bli kjent med andre enn de som var innfødte.

Jeg trives best på mellomstore steder  - større byer. Liker nærhet til natur,men jeg liker også å ha tilgang til kulturliv og andre ting som skjer. På små steder har du ofte ikke et slikt tilbud noe særlig siden det meste blir nedlagt,men noen liker å bo sånn også. Kommer helt an på hva en liker og hvilke behov en har.

Anonymkode: 0fef4...a31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Friday, November 04, 2016 den 5.51, made4u skrev:

liker du å stå på ski f.eks. så er en typisk ski-destinasjon bedre enn en bygd uten skiløyper av noen slag.

Finnes det bygder som ikke ordner skiløyper når snøen kommer? 

Anonymkode: cfde7...7e5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Finnes det bygder som ikke ordner skiløyper når snøen kommer? 

Anonymkode: cfde7...7e5

Noen steder må man kjøre ett stykke i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her, tusen takk for flotte svar!

På 11/4/2016 den 1.51, made4u skrev:

Jeg har bodd i flere byer samt også flere bygder, har derfor formeninger om begge delene og ser fordeler og ulemper med begge deler. Selv liker jeg meg best på mellomstore steder, Lillehammer har du nevnt og det er et fantastisk sted sett via mine øyne, lenge drømte jeg om å bo akkurat der. Har også vokst opp på Voss som er et utrolig fint sted å bo på.

Om det er vanskelig å få venner i bygd er opp til deg og din egen personlighet og interesser i så fall. ...... Jeg tror at hverken i by eller bygd vil et sosialt nettverk bygge seg opp av seg selv, man må være aktiv for at det skal skje selv.

Således er det også med aktivisering og det å bruke naturen, man må da reise seg fra sofaen og gå ut av stuen, det kommer ikke av seg selv og som sagt må man ta grep selv.

Lillehammer ville jeg anbefalt deg på det sterkeste, selv bodd i Gudbrandsdalen ett år, nærmere bestemt i Ringebu litt nord for Lillehammer så er kjent i traktene der, Hamar og Gjøvik er også greie steder slik jeg ser dem.

Du nevner Hallingdal, Geilo er der det mest spennende stedet spør du meg, Gol tror jeg ikke at jeg ville trives like godt på, ei heller Nes - da ville jeg heller satset på Fagernes i stedet eller Valdres-området. Kjenner alle stedene da jeg er vestlending som bor i øst og har kjørt alle ruter øst-vest veldig mange ganger og således passerer jeg jo stedene og danner meg ett lite inntrykk.

Made4U, tusen takk for supert svar! Veldig interessant det du skriver (kuttet litt for at sitatet ikke skulle bli så langt) og jeg setter stor pris på det. Så fint det du sier om Lillehammer, vet ikke helt hvorfor men har lenge hatt en ide om at det er et bra sted å bo. Og siden det er litt større så er det vel litt lettere med jobb også, jeg sjekket ledige stillinger i Hallingdal for eksempel og det var slim pickings...

Personlighet og interesser: Jeg er veldig sosial og liker å ha mye på gang, så jeg tror/håper jeg kommer til å få venner, men jeg er vel litt bekymret for at det skal være litt for lite som skjer - men samtidig, hvis jeg finner en en eller to ting som jeg liker og hvor det er bra med aktivitet (teater, hest, langrenn, kanskje sykling også) så burde jo det egentlig være nok - jeg trenger jo ikke hundre forskjellige ting. Når det gjelder å bruke naturen er jeg ganske flink, litt fordi jeg trenger fysisk aktivitet (ellers får jeg vondt i ryggen, blir i dårlig humør osv.) og litt fordi jeg setter større pris på norsk natur etter mange år ute.

Takk for råd om Hallingdal osv., jeg kjenner Gol og Ål og ikke så mye mer... Valdres er jo veldig fint, forresten. Fagernes har jeg bare kjørt gjennom. Et aktuelt spørsmål når det gjelder Hallingdal og andre steder med mye turisme om hvordan det egentlig er å bo fast der? Jeg kunne kanskje tenkt meg å jobbe i turisme (gjorde det tidligere) men vet ikke helt hvordan det er å bo på et sesongbetont sted. (Noe litt annet men også ang. turisme: Jeg var på Norgesferie i sommer og ble overrasket over at det var veldig få nordmenn i turistjobber, spesielt på Vestlandet. Hadde ikke vært i Norge på tre år og det var en stor forandring. Helt greit med folk fra andre land men ble overrasket over at de fleste jeg møtte ikke snakket norsk! Skjønner jo at de jobber mye med utenlandske turister men jeg syntes det var rart å måtte bestille på engelsk på Gudvangen og masse andre steder. Men, det er en digresjon!)

Etter ditt flotte svar, Made4U, så lurer jeg litt på om jeg skal prøve å tilbringe litt tid på Lillehammer neste år... Kanskje det er noe kurs jeg kan ta på Nansenskolen eller noe sånt. Det er jo en STOR beslutning å skulle flytte fra en millonby på et annet kontinent til en by eller et sted i Norge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 4.11.2016 den 22.47, AnonymBruker skrev:

Hallingdal, Gudbrandsdalen og Lillehammer er jo ikke små steder da. Da kan man jo ikke snakke om bygdedyret engang, siden det er langt fra ei bygd.

Gudbrandsdalen består av små steder jo. Mange bygder/tettsteder oppover hele dalen. Og bygdedyret lever vel på de fleste stedene, det kan jeg love deg. Hilsen Gudbrandsdaling. 

Anonymkode: 4b611...1f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11/4/2016 den 17.55, AnonymBruker skrev:

Jeg er født og oppvokst i Oslo, men flyttet til Lillehammer for vel 5 år siden og stortrives.Bygdedyret har jeg ikke sett stort til. Kan virkelig anbefale deg deg.

Så bra at du liker deg der, morsomt å høre fra en som har flyttet dit.

På 11/4/2016 den 18.40, AnonymBruker skrev:

Det er helt sant! Jeg blandet litt terminologien der, men jeg er både interessert i steder/bygder og mindre byer. (Bor i en by med ca. 10 millioner nå, stor forandring blir det uansett!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flytta fra byen, og til Hallingdal. det er så hardt. ingenting å gjøre, osv.. men man får bedre tid til å drive på hjemme. å føle seg hjemme. Flå ville nok vært å anbefale, skjer mye nytt der hele tiden, mange mennesker som kommer og går, mulighet til å bli kjent med nye personer veldig ofte. Også har jo flå natur og fine omgivelser også. men videre oppover i dalen er det veldig dødt og kjedelig. folk liker seg hjemme. 

Anonymkode: 40401...569

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo en STOR beslutning å skulle flytte fra en millonby på et annet kontinent til en by eller et sted i Norge!

Ser ut som at du har tatt store beslutninger tidligere, vil jo si at det er en stor beslutning å flytte fra Norge til en millionby på et annet kontinent også, men er sikkert spennende så er nok mange som misunner deg å ha gjort noe slikt. Selv er jeg for glad i Norge til at jeg kunne gjort noe tilsvarende, men for en periode hadde det garantert vært spennende å prøve - beklageligvis er jeg for traust til noe slikt.

Er nok mest jobber å finne i de mest befolkede områdene naturlig nok, men innenfor turismen blir det flere og flere arbeidstakere, noe som har ført lønnen nedover også i mange jobber tilknyttet turismen. Men er fortsatt nordmenn igjen i noen roller, i så fall er de store turistmålene verdt å se mot og anbefaler å være aktiv i den forstand at du kontakter firmaene heller enn å vente på at dem utlyser stillinger.

Om du liker å ha mye å fylle fritiden med og er sosial av natur så skal du nok se at det sosiale faller på plass ganske så raskt, for det er hva man gjør ut av det selv som er avgjørende der, man må komme seg utenfor egen dørstokk på arenaer andre også kommer seg ut på - og det kan jo være så mangt. I mange bygder finner man lag og foreninger for mange forskjellige interesser, min bror var f.eks. lenge med i Røde Kors, mest fordi de hadde det så fint sammen sosialt og han likte det veldig godt.

Du høres aktiv ut, med sunne og fine interesser. Er selv en som har brukt naturen mye på vestlandet hvor jeg opprinnelig kommer fra, trådd de fleste av mine barnesko ikke så langt fra Gudvangen og Stalheim som jeg skjønner at du har besøkt. Er veldig fint der og Voss er en bygd med ett bredt og variert aktivitets- og kultur-tilbud. Jeg savner Voss stadig vekk, min bror bor forøvrig der fortsatt og det er der jeg jar de fleste av mine venner. Synes som deg at det er litt rart å besøke Stalheim hotell for å ikke kunne snakke norsk med de ansatte sesongarbeiderne der.

Håper du får napp på en spennende jobb, tror du vil finne en annen ro her enn i en millionby, er jo to forskjellige verdner. Jeg diskuterte akkurat bylivet kontra bygdelivet med en kamerat som lever i Oslo, han er nemlig urban og har alltid bodd i storby og ser ikke helt for seg et liv på bygda. Spurte han så hva han ville mangle om han flyttet litt ut av Oslo, og han snakket om mulighetene en storby gir, som konserter, teater, besøke serverdigheter m.m.

Jeg spurte han så hvor mange konserter han hadde vært på de fire årene han har bodd i Oslo, ingen. Hvorpå jeg spurte han hvor mange ganger han hadde besøkt et teater eller museum her, ingen var svaret. Og slik er det ofte, mange lever i en storby uten å nødvendigvis bruke byen slik dem kunne, vil da tilbudene de uansett ikke bruke være ett savn? Det jeg vil frem til er at dersom du i en bygd bruker naturen aktivt, så vil du ikke nødvendigvis savne storbyens intense jag, snarere tvert imot er det da herlig å besøke storbyen som turist og oppleve ting mange som lever i byen ofte overser - og er jo ikke slik at det at man bor i en bygd tar fra enn å oppleve museer, konserter etc., det er jo bare en kjøretur unna. Så poenget er derfor hvor man vil leve, om man vil ha en rolig tilværelse og gjerne en hage-plett utenfor eget hus eller bopæl. Jeg f.eks. liker å sitte utenfor her om sommeren, med godt lesestoff og ett glass vin og bare nyte sommerdagen eller kvelden. :)

Noe i meg vil misunne deg dersom du havner i Lillehammer, både jeg og min eks hadde i alle år et ønske om å flytte dit, var på Egon i byen vi hadde vår første ordentlige date og begge hadde vi ett spesielt forhold til den byen i og med at vi møttes mens vi gikk på samme idrettslinje i Ringebu og stortrivdes i Gudbrandsdalen - beste året så langt i mitt liv tilbragte jeg der. Når venner fra vest har besøkt meg har jeg også tatt dem med til Lillehammer bl.a. til Maihaugen.

Hvilken kontinent bor du i og hvilken by? Og ikke minst, hva bragte deg der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har flyttet til et bittelite sted vi har tilknytning til, etter mange år i storbyer. Jeg mistrives enormt. Vi er aktive og sosiale, tar initiativ og forsøker så godt vi kan, men synes folk er vanskelige å komme inn på. Virker som alle kjenner alle, har nok med sine og er lite interesserte i å inkludere oss. Har aldri hatt vansker med å få venene før, men her er det veldig vanskelig. Alt er tungvint fordi vi må kjøre til hver minste ting, og det er så stille. Skal sies at jeg liker å ha folk rundt meg, liker trafikk og er ikke spesielt opptatt av fin natur. Vi kommer til å flytte tilbake til byen når vi finner et hus der. Det gode liv på landet var ikke noe for oss. 

Anonymkode: a77a9...947

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...