Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er i tidlig 20-årene og har enn så lenge kun fullført vgs og jobbet siden da. Kjenner at jeg plutselig har panikk og tenker mye på fremtiden og at jeg må ha en plan i tilfelle jobbsituasjonen min endrer seg. Problemet mitt er at jeg aner ikke hva jeg vil studere eller om jeg vil det i det hele tatt. Jeg har aldri vært skoleflink, fungerer bedre i praksis. Mitt største problem er matematikk, så der utelukkes mange muligheter. Ønsker jo å evt utdanne meg til noe sikkert, slik at jeg ikke står der med en utdannelse og ikke får jobb. Kan ikke forklare den redselen og panikken jeg kjenner for fremtiden. Har sett på nettstudier og slikt, men igjen, ikke skoleflink .. Noen som har noen tips, evt kan fortelle hvordan dere fant veien til det riktige for dere?

Anonymkode: 03744...5ec

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har (og er halvveis fremdeles) vært i den samme situasjonen. Gikk vgs, startet på et tullestudie, droppa ut og har jobbet siden. Visste ikke i det hele tatt hva jeg ville bli, og kjente jeg begynte å bli veldig stressa! 

Jeg har aldri sett på meg selv som skoleflink, og vitnemålet mitt fra vgs er ingenting å skryte av. Har alltid gått rundt og trodd at jeg er en som "bare ikke forstår matte", men for et år siden bestemte jeg meg for at jeg ikke skulle la den tankegangen min ødelegge for meg mer. Så jeg startet med å ta opp vgs-fag som privatist, og søkte meg inn på realfagskurs på NTNU.
Realfagskurset varer bare ett semester, så det er veeeldig mye å lære på ett år. Datt av tidlig da jeg ikke hadde noen forkunnskaper, men jobbet likevel med stoffet, for jeg hadde ikke tenkt å gi opp! Det gikk opp mange lys for meg det semesteret, og jeg har nå et godt grunnlag for å prøve meg på realfagskurset igjen. Det starter i januar, og i mellomtiden tar jeg opp flere fag. 

Mitt tips må være at du snur tankegangen din, du kan få til mye bare du vil! Veien til målet kan være hard og tøff, men hvis jeg av alle greier å faktisk forstå matte å fysikk nå, så tror jeg faktisk alle klarer det. Ikke at alle studier krever dette, men du sier at du utelukker mange muligheter på grunn av matematikken, og sånn synes jeg ikke du skal tenke. 

Hvilke interesser har du? Har du funnet studier du synes ser spennende ut, men utelukker det fordi du tror du ikke klarer det?

Anonymkode: b0230...dee

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...