AnonymBruker Skrevet 4. november 2016 #21 Skrevet 4. november 2016 Jeg tar opp noen fag som privatist nå, men leser hjemme. Krever veldig selvdisiplin, men greier du dette er det mye billigere enn sonans! På NTNU er det noe som heter "realfagskurs", som går over ett semester. Beinhardt med mye matte og fysikk på kort tid, men er du dedikert kommer du deg gjennom det. Hva med å ta dette kurset i stedet for å ta realfag på sonans? Du får ingen poeng for det, bare kompetansekravet for ingeniørstudier (og matte og fysikk for medisin), men vil du ha karakterene kan du melde deg opp i privatist i disse fagene etterpå. Da mangler du bare kjemi 1 + 2, og dette kan du jo ta på sonans. Det er ikke for seint å søke på kurset, fristen er 15. november. (Jeg skal gå det igjen, ettersom jeg ikke hadde noen forkunnskaper i det hele tatt, og falt tidlig av i semesteret). Anonymkode: c598b...884
Gjest SuperSonic Skrevet 4. november 2016 #22 Skrevet 4. november 2016 Synes du gjør det vanskelig for deg selv. Året du fyller 25 så kan du søke opptak på 23/5 regelen. Da slipper di u å ta opp alle fag. Da kan du bruke disse 1-2 årene på å ta opp de 9 eksamene pluss realfag. Mindre tid, mer penger spart 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2016 #23 Skrevet 4. november 2016 3 minutter siden, SuperSonic skrev: Synes du gjør det vanskelig for deg selv. Året du fyller 25 så kan du søke opptak på 23/5 regelen. Da slipper di u å ta opp alle fag. Da kan du bruke disse 1-2 årene på å ta opp de 9 eksamene pluss realfag. Mindre tid, mer penger spart Jeg tror det er fra året man fyller 23? Og er det ikke 6 fag pluss realfag, og ikke 9? Det er også gitt at vedkommende kan vise til 5 år med 100% arbeid eller studier. Anonymkode: c598b...884
Gjest SuperSonic Skrevet 4. november 2016 #24 Skrevet 4. november 2016 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror det er fra året man fyller 23? Og er det ikke 6 fag pluss realfag, og ikke 9? Det er også gitt at vedkommende kan vise til 5 år med 100% arbeid eller studier. Anonymkode: c598b...884 Unnskyld, mente 23 år ja. Det er 6 fag, men 9 eksamener.
AnonymBruker Skrevet 4. november 2016 #25 Skrevet 4. november 2016 1 time siden, SuperSonic skrev: Synes du gjør det vanskelig for deg selv. Året du fyller 25 så kan du søke opptak på 23/5 regelen. Da slipper di u å ta opp alle fag. Da kan du bruke disse 1-2 årene på å ta opp de 9 eksamene pluss realfag. Mindre tid, mer penger spart Vil du forklare det litt nærmere? Hvilke 9 fag må jeg ta opp igjen? Skjønner ikke helt hva du mener. Jeg har jo generell studiekompetanse, har bare ikke høye nok karakterer til å komme inn på medisinstudiet. Anonymkode: 39b0b...ba9
AnonymBruker Skrevet 4. november 2016 #26 Skrevet 4. november 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor gammel er du forresten? Jeg er 23, og føler tiden renner fra meg! Medisinstudiet er jo 6 år, og jeg blir 24 før jeg får begynt å ta opp fag. Jeg må også bruke 1 år på å ta realfagene hos Sonans. Da er jeg godt over 30, nærmere 35 når jeg er ferdig utdannet.. Tenker at jeg har lyst på barn en gang også, når jeg har fått meg jobb, men 35 begynner kanskje å bli litt sent for å få sitt første barn? ts Anonymkode: 39b0b...ba9 Det er bare bra å vente slik at du får maks tilleggspoeng! Anonymkode: ca71e...d32
AnonymBruker Skrevet 4. november 2016 #27 Skrevet 4. november 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg tar opp noen fag som privatist nå, men leser hjemme. Krever veldig selvdisiplin, men greier du dette er det mye billigere enn sonans! På NTNU er det noe som heter "realfagskurs", som går over ett semester. Beinhardt med mye matte og fysikk på kort tid, men er du dedikert kommer du deg gjennom det. Hva med å ta dette kurset i stedet for å ta realfag på sonans? Du får ingen poeng for det, bare kompetansekravet for ingeniørstudier (og matte og fysikk for medisin), men vil du ha karakterene kan du melde deg opp i privatist i disse fagene etterpå. Da mangler du bare kjemi 1 + 2, og dette kan du jo ta på sonans. Det er ikke for seint å søke på kurset, fristen er 15. november. (Jeg skal gå det igjen, ettersom jeg ikke hadde noen forkunnskaper i det hele tatt, og falt tidlig av i semesteret). Anonymkode: c598b...884 Har vært innom tanken på å gå realfagskurset på NTNU men jeg er dessverre avhengig av å ha de 2 realfagspoengene, og de får jeg hos Sonans. Hvis ikke jeg får de poengene må jeg ha enda bedre karakterer. Anonymkode: 39b0b...ba9
AnonymBruker Skrevet 4. november 2016 #28 Skrevet 4. november 2016 Det er vel hele vitnemålet mitt fra alle tre årene på vgs som blir regnet med for opptak til universitet? Så hvis jeg tar opp igjen fag fra vg1 og får for eksempel 6 i de, så vil vel de telle like mye som fagene fra påbygg? Ts Anonymkode: 39b0b...ba9
AnonymBruker Skrevet 4. november 2016 #29 Skrevet 4. november 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har vært innom tanken på å gå realfagskurset på NTNU men jeg er dessverre avhengig av å ha de 2 realfagspoengene, og de får jeg hos Sonans. Hvis ikke jeg får de poengene må jeg ha enda bedre karakterer. Anonymkode: 39b0b...ba9 Jo, men poenget mitt var at du kan ta undervisningen på NTNU, og så melde deg opp som privatist i disse fagene. Da får du realfagspoengene. Dette blir jo langt billigere enn å ta undervisningen på sonans, for eksamenene blir de samme uansett hvor du velger undervisningen. Anonymkode: c598b...884
AnonymBruker Skrevet 4. november 2016 #30 Skrevet 4. november 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er bare bra å vente slik at du får maks tilleggspoeng! Anonymkode: ca71e...d32 Jeg har allerede maksimalt med tilleggspoeng hvis du ser bort ifra militær/folkehøgskole og språkpoeng. Jeg har 8 i alderspoeng, kommer til å få 2 i realfagspoeng og 2 tilleggspoeng for 60studiepoeng fra et annet studie. Anonymkode: 39b0b...ba9
AnonymBruker Skrevet 4. november 2016 #31 Skrevet 4. november 2016 Når det kommer til 23/5-regelen, er det slik at om du er over 23 år, og kan vise til 5 år med 100% arbeid eller studier, så kan du ta opp kun 6 fag samt realfag, slik at du slipper å ta opp hvert eneste fag på det vitnemålet du har. Om du likevel skal ta opp disse fagene, er 23/5-regelen absolutt en bedre løsning. Tror fagene er: -matte -norsk (hovedmål og sidemål) -naturfag -samfunnsfag -historie -engelsk Anonymkode: c598b...884
AnonymBruker Skrevet 4. november 2016 #32 Skrevet 4. november 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når det kommer til 23/5-regelen, er det slik at om du er over 23 år, og kan vise til 5 år med 100% arbeid eller studier, så kan du ta opp kun 6 fag samt realfag, slik at du slipper å ta opp hvert eneste fag på det vitnemålet du har. Om du likevel skal ta opp disse fagene, er 23/5-regelen absolutt en bedre løsning. Tror fagene er: -matte -norsk (hovedmål og sidemål) -naturfag -samfunnsfag -historie -engelsk Anonymkode: c598b...884 Så da trenger jeg bare å få 6 er i de seks fagene, fremfor de 20 fra hele vgs? Vil det kun være de fagene som kommer på det nye vitnemålet og som det blir søkt med på ordinær kvoten da? Vet ikke om jeg har 5 år med 100% jobb eller skole da. Har 3 år fra videregående som var 100%, så jobbet jeg et år med ca 60-70% stilling, og nå går jeg 100% på et studie på universitetet. Anonymkode: 39b0b...ba9
AnonymBruker Skrevet 4. november 2016 #33 Skrevet 4. november 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Så da trenger jeg bare å få 6 er i de seks fagene, fremfor de 20 fra hele vgs? Vil det kun være de fagene som kommer på det nye vitnemålet og som det blir søkt med på ordinær kvoten da? Vet ikke om jeg har 5 år med 100% jobb eller skole da. Har 3 år fra videregående som var 100%, så jobbet jeg et år med ca 60-70% stilling, og nå går jeg 100% på et studie på universitetet. Anonymkode: 39b0b...ba9 Stemmer det ja! Men for å komme inn på medisin må du selvsagt ha realfag i tillegg (R1/S1+S2, Fysikk 1 og Kjemi 1+2). Anonymkode: c598b...884
AnonymBruker Skrevet 4. november 2016 #34 Skrevet 4. november 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo, men poenget mitt var at du kan ta undervisningen på NTNU, og så melde deg opp som privatist i disse fagene. Da får du realfagspoengene. Dette blir jo langt billigere enn å ta undervisningen på sonans, for eksamenene blir de samme uansett hvor du velger undervisningen. Anonymkode: c598b...884 Åjaa, nå skjønte jeg! Det var jo et veldig godt tips da! 😄 Men det realfagskurset, starter det kun på vårpartiet eller høstpartiet også? Jeg må fullføre det studiet jeg går på nå til sommeren, slik at jeg får 60 studiepoeng (2 tilleggspoeng). Anonymkode: 39b0b...ba9
Gjest SuperSonic Skrevet 4. november 2016 #35 Skrevet 4. november 2016 (endret) Det er de 6 fagene ja, men 3 eksamen i norsk og 2 i engelsk, derfor 9 eksamen med 23/5 regelen MEN du kan få mindre alderspoeng så sjekk dette før du søker. Endret 4. november 2016 av SuperSonic
AnonymBruker Skrevet 4. november 2016 #36 Skrevet 4. november 2016 Profesjonel hjelp koster. Jeg har selv gått på Sonans, og det kostet mye peng, men det var verd det ettersom at jeg nå er inne på ingeniør studiet. Jeg ville ha tatt fag ved privatskole for real fagene, men de andre fagene kan du nok lese til selv. Vis ikke, finnes det mange studenter ved universiteter som underviser privat i de tingene de studerer selv. Har ei venninne som studerer ingeniør med meg og hun underviser i mattematikk, fysikk og kjemi til folk på ungdom og vgs trinnet. Ta å sett opp en lapp på et universitet eller høyskole med beskjed om at du søker hjelp i x antall fag. der kan du nok få mye god hjelp til en billigere penge enn sonans, MEN disse folka er "vanlige" folk som ikke har pedagogikk og som ikke har studert eksamen veldig nøye siden de selv tok eksamen. Anonymkode: bd66c...369
AnonymBruker Skrevet 4. november 2016 #37 Skrevet 4. november 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Åjaa, nå skjønte jeg! Det var jo et veldig godt tips da! 😄 Men det realfagskurset, starter det kun på vårpartiet eller høstpartiet også? Jeg må fullføre det studiet jeg går på nå til sommeren, slik at jeg får 60 studiepoeng (2 tilleggspoeng). Anonymkode: 39b0b...ba9 Realfagskurset på et halvår er kun i vårsemesteret, men du kan søke noe som heter "forkurs" som starter i høstsemesteret, og som går over ett år. Anonymkode: c598b...884
AnonymBruker Skrevet 4. november 2016 #38 Skrevet 4. november 2016 Jeg gikk på Bjørknes før. Var både fornøyd of misfornøyd. To av lærerne var helt elendige, mens to andre var fantastiske. Alt i alt syns jeg ikke det var verdt pengene, så begynte på Sinsen voksenopplæring. Det var minst like bra, og de har studieverksted hver dag hvor man kan gå å få ekstra hjelp hvis man har behov for det. Gratis er det også. Anonymkode: 5a3d7...836
AnonymBruker Skrevet 4. november 2016 #39 Skrevet 4. november 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Stemmer det ja! Men for å komme inn på medisin må du selvsagt ha realfag i tillegg (R1/S1+S2, Fysikk 1 og Kjemi 1+2). Anonymkode: c598b...884 Jepp, de har jeg tenkt til å ta gjennom Sonans, etter jeg har fått opp karaktersnittet på de andre fagene. Anonymkode: 39b0b...ba9
AnonymBruker Skrevet 4. november 2016 #40 Skrevet 4. november 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Realfagskurset på et halvår er kun i vårsemesteret, men du kan søke noe som heter "forkurs" som starter i høstsemesteret, og som går over ett år. Anonymkode: c598b...884 Jeg leste et sted at det halvårlige realfagskurset gjennom NTNU med kun matte og fysikk ikke var godkjent for medisinstudiet Anonymkode: 39b0b...ba9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå