Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har bestemt meg for at jeg vil inn på medisinstudiet, og som alle vet er det utrolig høyt snitt for å komme inn. 
Det som er utrolig dumt er at jeg bare har 4,33 i karaktersnitt fra videregående, og det er ikke i nærheten av hva jeg trenger for å komme inn på medisin. For eksempel på NTNU var poenggrensen 67 for ordinærkvota og 60 for førstegangskvota i år. Når jeg har fullført realfagene som R1 matte, fysikk og kjemi vil jeg ha totalt 12 tilleggspoeng (2 realfagspoeng, 2 poeng for 60 studiepoeng fra et annet studie og 8 alderspoeng). Da må jeg ha 5.5 i karaktersnitt fra videregående for å komme inn, hvis det er de samme grensene som i år. Det jeg lurer på er: 

1) Er det bare å glemme medisinstudiet? Jeg er villig til å jobbe beinhardt for å bedre karakterene, men jeg ser litt på det som et dødt kapittel når det er så mange fag jeg må ta opp igjen. 

2) Hvor mange fag er det mulig å ta som privatist samtidig, slik at det er oppnåelig for å kunne få karakter 6? Hvor mange år må jeg beregne til kun å ta opp fag, når jeg må forbedre nesten alle 24(!) fagene fra vgs? Jeg må jo opp i 6 på nesten hvert eneste fag, nå har jeg tolv 4'ere, ti 5'ere og to 3'ere fra eksamen. 

3) Hvis jeg tar opp matematikk, vil det kun være eksamenskarakteren som blir bedre, eller vil både 2p og eksamenskarakteren bli bedre? Har jo 3 forskjellige matematikkarakterer nå, 1p, 2p og matematikk skriftlig eksamen. Dette spørsmålet gjelder egentlig alle fagene jeg har gått opp i eksamen i, for de andre fagene hvor jeg ikke har hatt eksamen så har jeg bare 1 karakter og forholde meg til, eller vil det komme opp en ekstra eksamenskarakter på disse også? 

4) Er det noen av dere som har tatt opp igjen de fleste fagene fra videregående før? Vil gjerne høre din erfaring, og kom gjerne med tips for hvor jeg kan ta opp fag.

Angrer skikkelig på at jeg ikke tok videregående mye mer seriøst når jeg først gikk der.. :icon_frown:

Anonymkode: 39b0b...ba9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å studere i Polen?

Anonymkode: 88476...301

Skrevet

Slenger meg på her, jeg vil inn på profesjonsstudiet i psykologi, og hadde 4.5 fra VGS. Kjenner ei som tok opp 16 eksamener på Sonans på ett år (hun hadde litt over 4 fra VGs). Jeg må også ha ca. 5,5 i snitt fra vgs for å komme inn. :)  Det er ikke umulig! Mange, mange som tar opp fag for å komme inn. 

Anonymkode: f624d...d6c

Skrevet

Er dessverre uaktuelt å flytte til utlandet da jeg har samboer og kjæreste her i Norge. :icon_frown: men takk for tips! :)

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Slenger meg på her, jeg vil inn på profesjonsstudiet i psykologi, og hadde 4.5 fra VGS. Kjenner ei som tok opp 16 eksamener på Sonans på ett år (hun hadde litt over 4 fra VGs). Jeg må også ha ca. 5,5 i snitt fra vgs for å komme inn. :)  Det er ikke umulig! Mange, mange som tar opp fag for å komme inn. 

Oi! 16 fag på ett år er jo helt utrolig! Fikk hun bra karakterer da? Jeg er avhengig av å få 6ere. Syns sonans er veldig dyrt, eller avhenger det fra fag til fag? De fagene jeg har sett på koster opp til 12.000 :ohmy:

håper vi får det til, så vi kan komme inn på de studiene vi vil! :klem:

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor gammel er du forresten? :) 

Jeg er 23, og føler tiden renner fra meg! Medisinstudiet er jo 6 år, og jeg blir 24 før jeg får begynt å ta opp fag. Jeg må også bruke 1 år på å ta realfagene hos Sonans. Da er jeg godt over 30, nærmere 35 når jeg er ferdig utdannet.. Tenker at jeg har lyst på barn en gang også, når jeg har fått meg jobb, men 35 begynner kanskje å bli litt sent for å få sitt første barn? :( 

ts 

Skrevet

Jeg går opp som privatist for øyeblikket og der jeg går er det utrolig mange som skal inn på medisin. Noen ønsker å komme inn i Norge, andre i Storbritannia (ikke Polen). Noen har gjerne gått på Sonans i 2 år og andre 3 år siden de ikke hadde nødvendige realfag. Det er absolutt mulig å komme inn på medisin når man går opp som privatist, men det er beinhardt :) 

Anonymkode: 18b11...e6c

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oi! 16 fag på ett år er jo helt utrolig! Fikk hun bra karakterer da? Jeg er avhengig av å få 6ere. Syns sonans er veldig dyrt, eller avhenger det fra fag til fag? De fagene jeg har sett på koster opp til 12.000 :ohmy:

Sonans er svindyrt, men jeg anbefaler det på det sterkeste. Man tar opp fag på 2,5 måneder noe som er utrolig liten tid og krever masse egenjobbing som å for eksempel sitte på skolen fra 8 om morgenen til 8-10 om kvelden. Likevel så er lærerne utrolig flinke, de lærer fra seg hva som er aktuelt til eksamen og som svarer på kompetansemålene, flotte lokaler som er mye mer stille enn biblioteket, og generelt masse mennesker som jobber beinhardt for å oppnå gode karakterer er veldig motiverende! 

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sonans er svindyrt, men jeg anbefaler det på det sterkeste. Man tar opp fag på 2,5 måneder noe som er utrolig liten tid og krever masse egenjobbing som å for eksempel sitte på skolen fra 8 om morgenen til 8-10 om kvelden. Likevel så er lærerne utrolig flinke, de lærer fra seg hva som er aktuelt til eksamen og som svarer på kompetansemålene, flotte lokaler som er mye mer stille enn biblioteket, og generelt masse mennesker som jobber beinhardt for å oppnå gode karakterer er veldig motiverende! 

Skal jeg ta opp alle fagene mine hos Sonans så blir det minst 240.000kr 😳 + 50.000 til realfagene. Begynner å lure på om det virkelig er verdt det, eller om man burde prøve å lese helt selv og så melde seg opp til eksamen på egenhånd? Men når jeg sjekker ut Sonans så står det at ett fag er halvårlig, da er det vel lengre enn 2.5 måned? Hvor mange fag kan man ta opp samtidig hos Sonans og samtidig få bra karakter? Hvis man sitter så lenge på skolen, så ser jeg for meg at man kun kan ta 1, kanskje 2 fag samtidig. 

Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er dessverre uaktuelt å flytte til utlandet da jeg har samboer og kjæreste her i Norge. :icon_frown: men takk for tips! :)

Både samboer og kjæreste? Kan du ikke ta med en av dem til utlandet?

Anonymkode: 3acd5...889

• Liker 5
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg går opp som privatist for øyeblikket og der jeg går er det utrolig mange som skal inn på medisin. Noen ønsker å komme inn i Norge, andre i Storbritannia (ikke Polen). Noen har gjerne gått på Sonans i 2 år og andre 3 år siden de ikke hadde nødvendige realfag. Det er absolutt mulig å komme inn på medisin når man går opp som privatist, men det er beinhardt :) 

Hvor går du som privatist da? Aldri vært borti det før, så jeg er ikke så kjent med hvor man burde ta opp fag og gjennom hvem. 😐 Men jeg forstår ikke de som klarer å ta opp nesten 20 fag på 2-3 år, jeg klarer ikke helt å se hvordan det skal henge sammen? 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Skal jeg ta opp alle fagene mine hos Sonans så blir det minst 240.000kr 😳 + 50.000 til realfagene. Begynner å lure på om det virkelig er verdt det, eller om man burde prøve å lese helt selv og så melde seg opp til eksamen på egenhånd? Men når jeg sjekker ut Sonans så står det at ett fag er halvårlig, da er det vel lengre enn 2.5 måned? Hvor mange fag kan man ta opp samtidig hos Sonans og samtidig få bra karakter? Hvis man sitter så lenge på skolen, så ser jeg for meg at man kun kan ta 1, kanskje 2 fag samtidig. 

I så fall anbefaler jeg å ta de fagene som er vanskeligst på Sonans, og heller ta fag som samfunnsfag og vg1 matte for deg selv. Å ta et par fag på sonans er bra fordi du får hjelp til studieteknikk, tips til eksamen (som man ikke fikk på vgs), og lokale å lese i. 

Man begynner på Sonans i slutten av august og første eksamen er 9. november, med andre ord så er det veldig høyt tempo. 

Når du ønsker å begynne hos sonans så har man et møte med en veileder som ser på karakterene dine og finner kombinasjoner for deg. 

Neida, jeg kjenner flere som har 7 eksamener dette halvåret og de klarer seg. Selv har jeg 4. 

Gjest Terracotta
Skrevet

Har ikke så mange svar til deg, men angående spørsmål nummer tre: Dersom du tar opp et fag som du har både standpunktkarakter og eksamenskarakter i fra før vil begge disse strykes og erstattes av én ny karakter. Altså: Dersom du har 4 i P1 standpunkt og 3 i P1 eksamen og tar opp P1 og får 6, vil den eneste karakteren du står igjen med fra P1 være 6.

Lykke til!

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor går du som privatist da? Aldri vært borti det før, så jeg er ikke så kjent med hvor man burde ta opp fag og gjennom hvem. 😐 Men jeg forstår ikke de som klarer å ta opp nesten 20 fag på 2-3 år, jeg klarer ikke helt å se hvordan det skal henge sammen? 

Jeg er den som svarte at jeg tar opp 4 fag dette semesteret. Man tar noen fag per semester, men norsk kan man ta som helårsfag blant annet. Generelt så setter man de sosiale på vent et par måneder før man får et par måneder med ferie etterpå. Funker sikkert ikke for alle, men dersom du er veldig bestemt på at du ønsker å komme inn på medisin så ville jeg i alle fall tatt kontakt med sonans. Det finnes også andre skoler som er for privatister som du kan ta kontakt med. 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Både samboer og kjæreste? Kan du ikke ta med en av dem til utlandet?

Anonymkode: 3acd5...889

Haha morsom du! Er samme person selvsagt, litt feil formulert fra min side 😊

Skrevet
3 minutter siden, Terracotta skrev:

Har ikke så mange svar til deg, men angående spørsmål nummer tre: Dersom du tar opp et fag som du har både standpunktkarakter og eksamenskarakter i fra før vil begge disse strykes og erstattes av én ny karakter. Altså: Dersom du har 4 i P1 standpunkt og 3 i P1 eksamen og tar opp P1 og får 6, vil den eneste karakteren du står igjen med fra P1 være 6.

Lykke til!

Åh tusen takk! Dette har jeg lurt veldig på! 😄

Skrevet

Ville tatt fag helt selv som privatist, mye billigere! Ville også anbefalt å tatt maks 3 fag på et år. Hvis du skal ha gode karakterer må du ha nok tid og ikke for mye å fokusere på. Ring en studieveileder eller send mail til de ulike privatiststedene. At det tar flere år å bli ferdig har ingenting å si, mange vet ikke hva de vil bli før de er 40 år og starter utdanningen da. 

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jepp, men hun var faktisk ikke den eneste! Hun fikk 6'ere ja (noen 5) så hun kom inn :) Hun tok ikke realfag, så det er kanskje litt "mindre" hardt enn for de som skal inn på medisin og må få 6 i alle realfag - men det er utrolig mange som gjør dette og lykkes! Svar på det andre innlegget, jeg er 21 :) Tenker og i samme baner som deg, men også at jeg skal jobbe med dette i 30-40 år etter jeg er ferdig, og da kommer jeg sannsynligvis ikke til å angre på å ha brukt endel penger på å ta opp fag på 1-2 år. :) 

Jeg har troa på deg! ☺️

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I så fall anbefaler jeg å ta de fagene som er vanskeligst på Sonans, og heller ta fag som samfunnsfag og vg1 matte for deg selv. Å ta et par fag på sonans er bra fordi du får hjelp til studieteknikk, tips til eksamen (som man ikke fikk på vgs), og lokale å lese i. 

Man begynner på Sonans i slutten av august og første eksamen er 9. november, med andre ord så er det veldig høyt tempo. 

Når du ønsker å begynne hos sonans så har man et møte med en veileder som ser på karakterene dine og finner kombinasjoner for deg. 

Neida, jeg kjenner flere som har 7 eksamener dette halvåret og de klarer seg. Selv har jeg 4. 

Kanskje jeg burde ta en rådgivningstime hos Sonans da, men jeg føler kanskje de bare vil "prakke" på meg alle fagene hos dem? Eller tar jeg veldig feil nå? Hvordan fungerer avdragsordning hos dem? Har dessverre ikke 200.000 stående på bok som jeg bare kan bruke på å ta opp igjen fag. 

Vet du hvor jeg kan ta opp igjen kun ett og ett fag fra vg1 og vg2? Jeg gikk yrkesfag, helse- og oppvekst og helsefagarbeider. Ser på for eksempel NKI at det koster 10.000 ca. for ett fag. Eller er det bare for meg å kjøpe bøkene jeg trenger, lese selv og melde meg opp? Jeg vet jo ikke hva pensum er i de forskjellige fagene? 

Forresten tusen takk for god hjelp! ☺️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...