Gå til innhold

Kjønn, verdi, rosa sløyfer og patriarkalsk styrevelde og den helsikes overbeskyttelsen av kvinner

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Beauties and bastards!

:opplyser: Hvert år rammes rundt 3.500 kvinner av brystkreft. Hvert år rammes rundt 5.000 menn av prostatakreft. For begge kreftformene gjelder at overvekten av de som rammes er i aldersgruppen 60 og oppover. Enda viktigere, alle norske kvinner mellom 50 og 69 år inviteres, av Staten, til en mammografi annet hvert år. Det er noen hundre tusen undersøkelser. Menn oppfordres, via hyggelige og fine annonser på sosiale medier, å legge seg på magen og få noe stukket inn i rumpa for å kjenne på kjertelen, alternativt ta en 3 minutters quiz (som i beste fall kan beskrives som lettvint) på nettet. 

:opplyser: Alle unge kvinner (født i 1991 og etter det) , aldersgruppen 20-29 = 330.000 kvinner får tilbud om gratis HPV vaksine, for å forebygge livmorhalskreft. Hvert år rammes rundt 300 kvinner av denne stygge sykdommen (0,09% av kvinner i aldersgruppen 20-29), en kreftform som utvikler seg over tid så mange av disse kvinnene er i aldersgruppen 25-45 (altså mange fertile). Dødeligheten er på knappe 25 %. 

HPV viruset gir også kreft hos menn (primært unge) i endetarm, penis og kreft, tallene er ikke presise men et anslag er 150. 

Norge nærmest tapetseres i rosa (sløyfer og symboler) i en nærmest absurd, hysterisk og glamorøs innpakning, som om denne markeringen er avgjørende for nordmenns eksistens og ve og vel. Samtidig arrangeres Movember, en slags kuriøs markering for gutta boys som forbigås med en og annen (selvlaget) annonse på sosiale medier og et politisk korrekt nikk i en og annen mediekanal. 

Hvert år rammes rundt 250 (som regel unge) menn av testikkelkreft, heldigvis er dødeligheten kraftig synkende så 8 av 10 overlever nå. 

I skråblikkets lys er det ganske fiffig å observere den ekstreme forskjellsbehandlingen som, i motsatt tilfelle, ville avstedkommet en voldsomt hylekor og opprør. 

Det er altså en statlig drevet systematisk etterprøvbar dokumentert loggført helseunderøkelse og oppfølging av unge og eldre kvinner rettet mot to kreftformer. Ditto utbredelse og risiko for menn avskrives som privat/sosialt initierte snakkiser og kuriøse liksom kampanjer. De som hevder at menn prioriteres og har fortrinn, i kraft av sitt kjønn: Hold kjeft. 

Endret av Gorgonzola
  • Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Buhu, stakkars menn altså!

Anonymkode: 6b3d5...458

• Liker 8
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for omtanken :)

Anonymkode: a5bd1...981

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Elsker solid argumentasjon, det løfter virkelig debatten :ironi: 

• Liker 7
Skrevet

Om jeg hadde hatt stemmerett i dette her, så hadde jeg vært veldig enig i mye av det du skriver. Siden jeg hverken er en slut eller en brother så har jeg vel ikke det :tongue:

Anonymkode: 0e070...dcd

Gjest supernova_87
Skrevet

Menn prioriteres og har kraft i form av sitt kjønn, ingen tvil. Men du har rett, ikke på alle områder! På noen områder er det definitivt kvinner som har kraft i form av sitt kjønn, kanskje hovedsakelig på områder der vi trenger noe. Kvinner skal hjelpes, og menn skal tie om sin nød. Innenfor somatisk helse beviser du dette med dine avsnitt, og det samme ser man innenfor psykisk helse. Men på andre områder er det motsatt, menn skal redde verden, være ledere, og kvinner skal tie om sin kunnskap. 

De som sier at menn prioriteres og har kraft i form av sitt kjønn, de skal ikke holde kjeft, men ta med seg den vissheten at det absolutt ikke gjelder alle områder. Likestilling, ikke kvinnekamp. 

Og forresten med åpningen "sluts and brothers" får du til noe annet enn å bare provosere, du får nok mange av kvinnene her inne til å ikke ta deg seriøst og heller svare deg med "buhu, stakkars menn" i stedet for å diskutere innlegget ditt, men det er kanskje det du vil også? Ikke å faktisk bli hørt og/eller diskutert med ... 

Skrevet
15 minutter siden, Gorgonzola skrev:

Beauties and bastards!

2 minutter siden, Rainstorm skrev:

Og forresten med åpningen "sluts and brothers" får du til noe annet enn å bare provosere, du får nok mange av kvinnene her inne til å ikke ta deg seriøst og heller svare deg med "buhu, stakkars menn" i stedet for å diskutere innlegget ditt, men det er kanskje det du vil også? Ikke å faktisk bli hørt og/eller diskutert med ... 

Sånn, hårsåre quins, bedre nå? Diskuter saken og ikke noen tiltaleformer - for faen. 

• Liker 1
Skrevet

Takk for endringen :) 

Jeg synes kampen mot kreft bør være mot all type kreft, ikke mot spesifikke eller kjønnspesifiserte typer. Så det at menn blir nedprioritert i dette er idiotisk. Jeg visste ikke at vaksinen beskyttet mot noe annet enn herpes og livmorhalskreft. Takk for den opplysningen, og jeg mener da nå at også gutter bør få tilbud. 

Rosa sløyfe aksjonen får mye mer opmerksomhet enn det movember gjør. Man kan helle kombinere disse to så begge blir for å beskjempe kreft. Og da får jeg også beholde paraplyen min som har fine barter på.

Anonymkode: 0e070...dcd

Gjest supernova_87
Skrevet
1 minutt siden, Gorgonzola skrev:

Sånn, hårsåre quins, bedre nå? Diskuter saken og ikke noen tiltaleformer - for faen. 

Kjære Mester, o' du store brutale mandige mann, gi meg den nåde at du leser mine ord med åpenhet og imøtekommenhet! Du kunne unngått at man kommenterte tiltaleformene hvis du rett og slett hadde unnlatt dem. Du fortsetter for øvrig med å gå videre på tiltaleformene i stedet for å svare på der man faktisk har svart deg på poenget ditt. Som sagt jeg undres om du i det hele tatt ønsker å diskutere saklig med kvinner. 

Må mine ord behage din store muskuløse hjerne
Din ydmyke tøs, hengivent, alltid

Skrevet
18 minutter siden, Gorgonzola skrev:

Elsker solid argumentasjon, det løfter virkelig debatten :ironi: 

Ja for du hadde jo sååå god argumentasjon i hovedinnlegget ditt 😂

• Liker 9
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo fint å få bekreftet hvor utbredt sjåvinismen blant kvinner er. Hver eneste gang det reises debatt om menns kår i samfunnet får vi disse bekreftelsen her på KG. Noen kvinner vil absolutt ikke ha nyanser og ulike perspektiver inn i kjønnsdebatten. Man vil for enhver pris konsolidere kvinners offermonopol med påfølgende privilegier.

Honnør til Gorgonzola som i disse movembertider setter en aktuell debatt på dagsorden. Honnør til de (få) kvinner som ser at menn er mennesker som ikke er annenrangs og som bør kunne ha et likeverdig helsetilbud som kvinner.

Til deg du feige anonyme bruker, som ikke har guts til å stå fram: Du gjør det veldig lett å opprettholde fordommer mot kvinner og feminister.

• Liker 6
Skrevet

Nok et eksempel på at umodne sutremenn vil ha gratis det kvinner har jobbet og slitt for å opparbeide for egen maskin. Bak Rosa sløyfe-aksjonen og fokus på livmorhalskreft står det haugevis av kvinner som enten har vært direkte eller indirekte rammet av disse kreftformene, og som har vært frivillige fanebærere for å fremme økt fokus på behandling og forebyggende tiltak. De setter av egen tid og ressurser for å jobbe frem økt bevissthet, bevilgning av penger og mediadekning. Movember er i typisk "Gutta boys" ånd, som gutta boys har valgt det selv. Om menn ønsker like mye seriøsitet og oppmerksomhet rundt kreftformer som rammer menn så må menn selv initiere dette. Men som vi alle veit har menn mer enn nok utfordringer med å komme seg til legen selv om de har 72301264201640 symptomer på f.eks prostatakreft. Når menn ikke tar egen helse på alvor er det ikke rart at noen andre gjør det heller.

• Liker 15
Gjest AnonymBrunkrem
Skrevet (endret)

Vel, som overbevist mannlig feminist støtter jeg disse tiltakene. Alle former for 'sosial utjevning' er viktige tiltak for å hindre at kvinner blir totalt overkjørt av menn. Menn er - i kraft av sin biologiske bakgrunn - sterkere, smartere, mer ansvarlige og mer samfunnsbevisste enn kvinner. Dersom vi skulle la det frie markedet ta seg av det her, ville menn derfor i mye større grad hatt råd til å betale for slike vaksiner, mens kvinner aldri ville hørt om dem en gang (med mindre det hadde blitt tatt opp på diverse reality-TV-show).

Menn har veldig mange biologiske fordeler i forhold til kvinner, og det syns jeg vi skal være voksne nok til å kunne innrømme. Har du f.eks. noen gang forsøkt å forklare offside-regelen til en kvinne? Eller termodynamikk-lovene? Ingen sjans i havet, min venn. Har du noen gang spurt en kvinne hvem som er Norges sentralbanksjef? Igjen, håpløst. Så slutt å være så kjip, og vær en mann i stedet. Samfunnet trenger feminisme, og helst mer av det.

Feminisme er også positivt for menn på mange måter, dersom du behøver et mer ego-sentrisk argument. Tenk før i tiden, da mannen måtte kurtisere kvinnen i månedsvis, kanskje årevis, og til slutt sette en ring på fingeren hennes, før han fikk tilgang til hennes aller helligste. I dag trenger han ikke spandere så mye som en kopp kaffe på henne en gang, før han får tilgang til det meste som finnes av åpninger i hennes kropp. Vil du kalle det negativt? Nei? Ok, så slutt å klage da, og kom heller ombord i bandvogna med oss som har skjønt det.

Endret av AnonymBrunkrem
Skrevet
7 timer siden, NuckingFutz skrev:

Nok et eksempel på at umodne sutremenn vil ha gratis det kvinner har jobbet og slitt for å opparbeide for egen maskin. Bak Rosa sløyfe-aksjonen og fokus på livmorhalskreft står det haugevis av kvinner som enten har vært direkte eller indirekte rammet av disse kreftformene, og som har vært frivillige fanebærere for å fremme økt fokus på behandling og forebyggende tiltak. De setter av egen tid og ressurser for å jobbe frem økt bevissthet, bevilgning av penger og mediadekning. Movember er i typisk "Gutta boys" ånd, som gutta boys har valgt det selv. Om menn ønsker like mye seriøsitet og oppmerksomhet rundt kreftformer som rammer menn så må menn selv initiere dette. Men som vi alle veit har menn mer enn nok utfordringer med å komme seg til legen selv om de har 72301264201640 symptomer på f.eks prostatakreft. Når menn ikke tar egen helse på alvor er det ikke rart at noen andre gjør det heller.

For meg har både brystkreft og prostatakreft ansikt. Mennesker som jeg kjente, som jeg var glad i og som idag ikke lever på grunn av denne forferdelige sykdommen. Jeg har støttet kreftsaken og rosa-sløyfeaksjon i årtier. For meg er denne tråden en mulighet til å sette bekjempelsen av kreft på dagsorden. 

For deg er dette tydeligvis en mulighet til å drite ut menn, snakke ned og latterliggjøre. Jeg må jo si at den muligheten ble grepet med begjær. Stolt av deg selv, sikkert?

• Liker 3
Skrevet (endret)
14 timer siden, Gorgonzola skrev:

I skråblikkets lys er det ganske fiffig å observere den ekstreme forskjellsbehandlingen som, i motsatt tilfelle, ville avstedkommet en voldsomt hylekor og opprør. 

Kanskje det er nettopp det at vi høner eller hva du nå liker å kalle kvinner kakler og hyler og lager så mye opprør som er grunnen til at vi har kommet oss opp og frem - og altfor langt for din smak? ;)

Dere sitter jo bare der på gjerdet og sutrer over at kvinner har oppnådd for mye og at vi står for mye på barrikadene og forsvarer våre saker for mye og menns saker for lite. Reis deg opp selv da for helvete. Kjemp for menns sak i stedet for å sutre om at kvinner oppnår ting. Altså, det høres jo nesten ut som du problematiserer at det settes fokus på bryst- og livmorhalskreft og at du hadde vært strålende fornøyd om det var mindre av det sånn at det ble likt/menn fikk mest oppmerksomhet i medisinen igjen (som de har hatt i tusen år).

I stedet burde du jo heller fokusere på de kreftformene du vil ha frem i lyset, gro den barten din i november. Som ALLE andre gjør forøvrig, at det er så tapetsert med sløyfer i oktober imens movember glir forbi med en notis bakerst i avisa er ren bullshit. Du bor åpenbart under en stein hele november, og på Lindex og Vita i hele oktober.

Hørte forøvrig på nyhetene her om dagen at det faktisk var et problem at det er for mange menn som sjekker prostata nå, så det er tydeligvis andre som har fått med seg disse markeringene du synes er så marginale. 

Litt kjipt med movember forøvrig, poenget med sløyfer i forskjellige aksjoner er at alle kan vise solidaritet, men mannfolka valgte selvsagt et symbol bare de kan gro. Jeg hadde ikke vært overrasket om hele aksjonen startet med en "fuck damer og kreftcellene deres"-Gorgonzola-attitude mer enn at man var seriøst opptatt av menns helse. Men selv om det luktet beef-and-blowjob-day i starten, så har det blitt en bra og viktig aksjon. Får kjøpe meg en løsbart og feste den i den rosa sløyfa. Peace and love.

Endret av Cuntzilla
  • Liker 17
Skrevet
4 timer siden, Jalp skrev:

For meg har både brystkreft og prostatakreft ansikt. Mennesker som jeg kjente, som jeg var glad i og som idag ikke lever på grunn av denne forferdelige sykdommen. Jeg har støttet kreftsaken og rosa-sløyfeaksjon i årtier. For meg er denne tråden en mulighet til å sette bekjempelsen av kreft på dagsorden. 

For deg er dette tydeligvis en mulighet til å drite ut menn, snakke ned og latterliggjøre. Jeg må jo si at den muligheten ble grepet med begjær. Stolt av deg selv, sikkert?

Så edelt av deg at kreftsaken omhandler mennesker. Det gjør det for de fleste andre også, meg selv inkludert. At du trekker nedrige konklusjoner basert på mitt tilsvar til TS sitt nedrige hovedinnlegg, sier veldig mye om deg og din sykelige tendens til å stakkarsliggjøre menn. Evig-patetiske Jalp.

• Liker 6
Gjest skjære
Skrevet (endret)

Nå var det en lignende tråd veldig nylig, og i den skrev to AB-er dette (jeg har ikke sjekket fakta bak påstandene):

Sitat

Det der må du gjerne dokumentere. Brystkreft og HPV har fått mye oppmerksomhet ja, mens kvinnesykdommer ellers får lite midler.

Kvinner responderer ofte annerledes på medisiner enn menn, men ofte er all forskningen på en medisins dosering, virkemåte og bivirkninger utført på menn. Så kvinner kan få en helt annen effekt av medisinen enn det som er tiltenkt fordi kvinner ikke har vært en prioritert del av utprøvningen. Det samme gjelder forresten også andre etniske grupper enn kaukasiske menn som også ofte responderer annerledes enn kaukasiske menn. 

Kvinner dør av hjertesvikt mye oftere enn nødvendig fordi kvinners symptomer på hjertesvikt ikke ligner på en menns og helsepersonell i hovedsak er opplært til å tolke signalene på menns hjertesvikt og ikke kvinners.

Kreftforeningen for eksempel tildeler forskingsmidlene sine slik: 17,3% på prostata og testikkel og 20,8% på bryst og gynekologisk kreft. Ikke så kjempestor forskjell hvis du spør meg. Har du noen andre tall som viser at menn blir systematisk nedprioritert hva gjelder helse? For jeg har ikke klart å finne slike tall.

Ellers er jeg enig i at HPV-vaksine til gutter burde bli en del av vaksinasjonsprogrammet til det beste for både gutter og jenter. 

Anonymkode: be5ab...eff

Sitat

Jeg vil si det er mer relevant å se på overlevelsesraten. 5 års relativ overlevelse for perioden 2010-2014 var 90,8 % for menn med prostatakreft, og 88 % for kvinner med brystkreft. Jeg vil kalle det ganske likt, men i den grad det er en forskjell går ikke denne i den retningen du påstår. 

Det kan også være interessant å se på denne artikkelen på Forskning.no, som rangerer de sykdommene legene ser på som mest prestisjefylt. Verken brystkreft eller prostatakreft kommer inn på topp ti, men testikkelkreft ligger på 5. plass. Den øverste tilstanden som bare rammer kvinner er graviditet utenfor livmoren, som ligger på 8. Og helt på bunnplassering finner vi fibromyalgi, der 9 av 10 som får diagnosen er kvinner. Topplasseringen tilhører hjertesykdom, og der vil jeg henvise til AB...eff sier om diagnostisering av infarkt hos kvinner. 

Og ja, selvsagt bør gutter også få HPV-vaksine. 

Anonymkode: 9af53...a39

Fra denne tråden

Endret av skjære
Skrevet

Ganske sikker på at fokuset på brystkreft er kvinneskapt, og at mange har lagt ned enormt mye arbeid for å skape engasjement og opplysning rundt saken! Så dere (menn) står jo fritt til å gjøre akkurat det samme. Noen har jo allerede bestemt at november er prostatakreftmåneden, så det hadde jo vært lurt å ta litt initiativ? Gjøre det til en litt mer seriøst greie kanskje?

• Liker 2
Skrevet (endret)

Pengene går til forskning, denne gangen skal de forske på arvelighet. Det høres ikke altfor viktig ut synes jeg.

Det er mange andre typer kreft som rammer begge kjønn, hører jo aldri noe om de, så de har vel penger nok til forskning på det området, eller så foregår det ikke her. 

Endret av Evilposelos

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...