AnonymBruker Skrevet 3. november 2016 #1 Skrevet 3. november 2016 Jeg har alltid fått betennelser i kroppen veldig lett. Senebetennelse og bursitt er hverdagskost her. Merker at det hjelper med jevnlig trening. Lette vekter og heller flere reps. Men trener jeg litt for ofte, eller monotont, får jeg senebetennelse. Gjerne i håndledd. Men også knær og legger/ankler. Samt at jeg har bursitt (slimposebetennelse) flere steder. Det har roet seg noe med et større inntak av D-vitaminer og magnesium. Legen fnyser på nesa av dette og setter bare kortison når det blir for ille. En annen lege (kun vikar) mente jeg hadde fibromyalgi. Jeg aner ikke. Bare drittlei. Selv om jevnlig trening hjelper, så er allikevel trening også et problem. Jeg lan få betennelse på jobb og så får jeg ikke trent og så får jeg smerter et annet sted i kroppen da gjerne rygg og nakke. Spiser så rent som mulig og mye grønt btw. Hva annet kan jeg gjøre for å holde betennelene i sjakk? Anonymkode: e5ea7...0e4
Wiggins Skrevet 3. november 2016 #2 Skrevet 3. november 2016 Det høres ut som du har en talentløs fastlege når det kommer til (sene)betennelse. Dessverre er mange fastleger talentløse på det området. Mange av dem vil bare sette kortisonsprøyter i hytt og gevær. Kortisonsprøyter svekker beinvevet lokalt der den settes i betydelig grad. Jeg hadde en fysioterapeut som sa at man aldri skal sette kortisonsprøyte samme sted to ganger, legen mente det gikk fint. Det som er sikkert er at kortison bryter ned beinvev. Det høres ut som du har betennelser som tilsynelatende blir borte, men de kommer tilbake hvis du provoserer det aktuelle stedet. Du burde gå til en fysioterapeut som bruker mikrostrømbehandling. På grunn av oppløste saltioner i blodet går det en strøm i størrelsesorden mikroampère gjennom celleveggene. Ved betennelse blir det mindre sirkulasjon og mindre strøm. Ved å sette på elektroder på huden som induserer strøm i denne størrelsesordenen, sammen med massasje, kan man bli kvitt betennelse helt. Jeg ble kvitt min akillesbetennelse med det.
AnonymBruker Skrevet 3. november 2016 #3 Skrevet 3. november 2016 Fikk faktisk strøm av en tidligere behandler. Det var digg. Han jeg går til nå, masserer litt og manipulerer litt. Jeg har sagt nei til de fleste sprøytene. Men for bursitten så har jeg ingen valg da dette hindrer meg fra å kunne gå. Men jeg er bekymra over det du sier om svekkelse i skjelettet. Er det jeg har hørt selv. Jeg har ikke råd til privat behandler og min erfaring er at de er best. De på NIMI var flinke. Men jeg kan se om jeg får bytte. Er det noe en nevrolog kan se på? Siden det har vært nevnt fibromyalgi? Aner ikke noe om denne lidelsen. Anonymkode: e5ea7...0e4
Wiggins Skrevet 4. november 2016 #4 Skrevet 4. november 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Fikk faktisk strøm av en tidligere behandler. Det var digg. Han jeg går til nå, masserer litt og manipulerer litt. Jeg har sagt nei til de fleste sprøytene. Men for bursitten så har jeg ingen valg da dette hindrer meg fra å kunne gå. Men jeg er bekymra over det du sier om svekkelse i skjelettet. Er det jeg har hørt selv. Jeg har ikke råd til privat behandler og min erfaring er at de er best. De på NIMI var flinke. Men jeg kan se om jeg får bytte. Er det noe en nevrolog kan se på? Siden det har vært nevnt fibromyalgi? Aner ikke noe om denne lidelsen. Anonymkode: e5ea7...0e4 Jeg vet dessverre fint lite om fibromyalgi. Det er en betegnelse på difuse muskelsmerter som en del kvinner og svært få menn har. Så vidt jeg vet er det ikke funnet noen konkret årsak til slike smerter, så de kan med andre ord like gjerne ha psykosomatiske årsaker som fysiologiske.
AnonymBruker Skrevet 4. november 2016 #5 Skrevet 4. november 2016 Har legen sjekket at du ikke er revmatiker? Du sier du kan få betennelse en plass, dermed ikke får trent og så kan du få smerter i rygg/nakke. Prøv å finne øvelser som ikke belaster der du har vondt. F.eks. om du har betennelse i armene så gå en tur. Tren rygg og armer om det er beina som gjør vondt. Du har det nok verre enn meg, men jeg lever fint med min senebetennelse i håndleddet. Kan være vanskelig å ta vanlig push-ups, så tar de på knærne. Kan gjøre vondt innimellom, men jeg vet det går over. Og så kommer det tilbake og så går det over igjen. Om det er helt krise bruker jeg en håndleddsstøtte. Anonymkode: a96b5...f76
Batgirl Skrevet 4. november 2016 #6 Skrevet 4. november 2016 Det er revmatolog som sjekker deg for fibromyalgi, men dette er ikke en sykdom der du har betennelser. Revmatikere får ofte betennelser i sener/senefester o.l., men dette kommer perifert til leddbetennelser som er "hovedproblem". Aldri hørt om en revmatisk diagnose som bare gir betennelser i sener/slimposer. Kjedelig at du skal plages så
AnonymBruker Skrevet 4. november 2016 #7 Skrevet 4. november 2016 Wow, dette er som å lese om meg selv!! Også veldig plaget med betennelser og bursitter, men blodprøver viser ingenting i forhold til revmatisk sykdom. Det minner heller ikke om fibromyalgi ettersom fibromyalgi ikke gir synlige tegn på kroppen, men jeg har jo plutselig vært kjempehoven i albuen (golfalbue), så det taler jo imot fibromyalgi. Det er også en diagnose som jeg virkelig ikke vil ha. Har hatt flere fastleger i den perioden jeg har vært plaget, grunnet flytting, men nå har jeg en fantastisk fastlege som heldigvis er enig i at jeg ikke skal ha kortison, for det virker bare i ca 3-5 uker så er det enten tilbake der det var, eller verre. For meg hjelper også trening, men BARE dersom jeg passer på å strekke ut godt etterpå! Er veldig plaget med bursitt og tendinitt i en hofte, så det er spesielt viktig at jeg tøyer godt der. Var på trening i går og glemte å gjøre den viktigste tøyeøvelsen min der, og da kjenner jeg det i dag. Det beste for meg da er å gå en tur for å få varmet litt opp, og tøye godt etterpå før jeg legger på litt is. Det spørs litt hvor du har betennelser, men om du har det i hofte/ben/rygg, kan det være lurt å få en henvisning til ortoped, kanskje du kan ha behov for fotseng/såler. Jeg har visst hulfot, så skal få såler som forhåpentligvis kan hjelpe. Men det forklarer selvsagt ikke betennelser andre plasser (har også hatt i albue og litt i nakken). Har også begynt med magnesium. I tillegg tar jeg omega-3 (også d-vitaminer), samt av og til en kur vimovo. Å legge på is og holde meg i bevegelse og gjøre meg sterk er nok det viktigste jeg gjør for forebygging. Anonymkode: c328b...643
AnonymBruker Skrevet 4. november 2016 #8 Skrevet 4. november 2016 Jeg som skrev siste innlegg: Det du skriver om at du får vondt på jobb og derfor ikke får trent, er en veldig vond sirkel. Det som hjelper får meg om jeg er vond, er å legge på litt is etter jobb, og deretter komme meg på trening, så har jeg mye mindre smerter etterpå! Anonymkode: c328b...643
Gjest Alexis Skrevet 4. november 2016 #9 Skrevet 4. november 2016 Spiser du mye kornprodukter og planteoljer (omega-6), og lite fisk (omega-3)? Balansen omega-6:omega-3 bør være 2:1 til 4:1. Inntar man mye mer omega-6 enn omega-3 kan det være en grunn til at man får betennelser.
AnonymBruker Skrevet 4. november 2016 #10 Skrevet 4. november 2016 Takk for mange gode svar Ja tøying merker jeg er veldig viktig for meg. Så når jeg får inn noen økter yoga mellom styrketreningen så føles alt bedre. Må bare bruke håndleddstøtte for å beskytte håndledd. Jeg skadet meg for mange år siden og pga PTSD og skade så var jeg ute av arbeidslivet i to år. Da lå jeg mye hjemme med muskelsmerter i armer og ben, samt leddsmerter mm. Jeg kom meg tilbake med å begynne å trene så trening er veldig viktig for meg. Jeg spiser lite kornprodukter og mye fisk. Men faktisk i det siste spist mer brød og mindre fisk. Skal skjerpe kostholdet igjen. Jeg har time til ortoped. Det tar bare så lang tid før jeg får timen. Beina er verst så det er vondt å gå. Men jeg elsker å gå i skog og fjell. Og det gjør så godt for sjela. Ikke sjekket for revmatisme. Burde høre med legen om dette. Jeg skal jo ha kroppen i mange år og jeg vil være aktiv da jeg elsker det. Og det gir så mye. Blir i hvert fall ikke frisk og glad av å ligge på sofaen Anonymkode: e5ea7...0e4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå