Gå til innhold

Sterilisering av villkatt, noen råd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har seg slik at en pusemor bestemte seg for å få en kattunge i hagen vår for ca to måneders tid tilbake. Tok kontakt med dyrebeskyttelsen (bor i Stavanger), men de hadde ikke kapasitet til å ta dem inn. Hadde håpet at de kunne hjulpet med å få kattemoren sterilisert, men det kunne de heller ikke hjelpe oss med.

Vi bestemte oss derfor for å prøve å ta ansvaret for disse kattene selv. De har fått et isolert kattehus i hagen som de koser seg i, og kattungen har blitt veldig tam, og den blir neppe noe problem å få sterilisert når den bare blir gammel nok. Men kattemoren er veldig sky og skvetten, og det går ikke engang an å klappe henne eller ta på henne, og etter en sterilisering må hun jo holdes inne i en 10-14 dager...er så usikker på hvordan dette vil gå, for jeg er redd for at hun skal være helt hysterisk... :icon_frown:

Dyrebeskyttelsen tipset om at vi kan låne en felle fra Mattilsynet når det gjelder selve fangingen, men jeg er som sagt veldig usikker på hele prosessen, og lurte derfor på om det er noen her som har erfaringer fra det å fange inn en villkatt og holde dem i et bur hjemme etter en sterilisering?

Setter stor pris på evt. tips og erfaringer :)

Anonymkode: 729b0...eae

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det prosjektet der kan du bare gi opp!

Anonymkode: f8cca...871

Skrevet

Du bør uansett vente til ungene slutter å die. Det kommer til å bli utfordrende, men har du et større rom du kan stenge henne og ungene inn i? Å holde kattene i et lite bur i 14 dager går neppe så greit, og enda lengere blir det om hun biter opp stingene. Og masse lykke til med de smertestillende hun skal gå på.

Synes det er flott at du er villig til å gjøre dette da, men lykke til.

Anonymkode: 2014e...9b1

Skrevet

Kattungen kan du få tak i og kastrere (sterilisering utføres sjeldent). Kattemor kan dere nesten gi opp, med mindre dere er villige til å bruke masse tid på å temme henne. 

Anonymkode: f023d...604

• Liker 1
Skrevet

Jeg bor i Stavanger. Jeg kommer gjerne å hjelper deg om du ønsker det. Har fanget inn skvetne katter før :) Blir det dere eller dyrebeskyttelsen som betaler for kastrering? 

Anonymkode: 919a4...1ed

• Liker 2
Skrevet

Trådstarer her. Takker for svar, alle sammen :)

Har skjønt at det vil bli utfordrende å holde kattemoren inne i et bur, men siden Dyrebeskyttelsen foreslo at vi kunne gjøre dette selv, antar jeg at det må bety at det må være flere der ute som har gjort det..? Føler jo at det ville vært litt rart om Dyrebeskyttelsen foreslo en oppgave som er tilnærmet umulig å få til på egenhånd...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor i Stavanger. Jeg kommer gjerne å hjelper deg om du ønsker det. Har fanget inn skvetne katter før :) Blir det dere eller dyrebeskyttelsen som betaler for kastrering? 

Takker for tilbudet :)

Nå er det egentlig mest den biten med å holde henne fanget i et bur i 10-14 dager etterpå som er det jeg er mest skeptisk på...lurte derfor på om noen har gjort noe sånt selv, og har noen tips?

Skrevet

Du må få fanget kattemor på en eller annen måte. Du kan jobbe langsomt og lokke med god mat (våtfor osv) for å få henne til å gradvis nærme seg dere mer og mer, på slutten kan dere la døren stå åpen og tilby en skål med våtfor inne, før dere lukker døren. Eventuelt finner du en dyregruppe og får hjelp til å fange henne med "makt" (sette ut kattefeller).

Anonymkode: e2381...49b

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du må få fanget kattemor på en eller annen måte. Du kan jobbe langsomt og lokke med god mat (våtfor osv) for å få henne til å gradvis nærme seg dere mer og mer, på slutten kan dere la døren stå åpen og tilby en skål med våtfor inne, før dere lukker døren. Eventuelt finner du en dyregruppe og får hjelp til å fange henne med "makt" (sette ut kattefeller).

Anonymkode: e2381...49b

Takk for tipset. Som sagt har jeg allerede vært i kontakt med Dyrebeskyttelsen helt i fra starten av, men de hadde ikke kapasitet til å hjelpe med å ta dem inn, og de kan heller ikke hjelpe til med å få fanget inn og sterilisert kattemoren. De foreslo at vi kunne låne en felle selv av Mattilsynet, og så skaffe oss et hundebur som vi kan ha henne i de 10-14 dagene etter operasjonen. Det er denne biten jeg er utrolig skeptisk til...

Det er nå gått omtrent to måneder uten at kattemoren har blitt noe vesentlig tammere. Som nevnt har derimot kattungen blitt veldig tam. Mulig det krever mye mer tid og tålmodighet, men føler jo at "klokka tikker"...vil jo gjerne at det skal bli gjort før hun blir gravid igjen.

• Liker 1
Skrevet

Må si jeg også er litt skeptisk til å holde en katt innestengt i et bur i to uker... Kanskje du kan annonsere på finn om noen er villig til å ha kattene fritt inne hos seg i 2 ukers tid? 

Skrevet

Det er ikke noe problem å ha en sky katt i et hundebur i 10-14 dager, har selv gjort det mange ganger.

Det du har i buret er et pledd som katten kan ligge på bakerst i buret. Nærmest burdøra har du dokasse, mat og vann. Vann må byttes daglig, og dokassen må tas ut og rengjøres. Det kan være lurt å ha et pledd dekket over den bakre delen av buret, så katten føler seg trygg. Katten vil nok ikke bli tam i den tiden, så hold så mye avstand som mulig for å unngå å skremme pus. Ha et så stort bur som mulig. Katten vil mest sannsynlig ligge bak i buret mesteparten av tiden. Smertestillende blander du i våtfor.

Anonymkode: 6f083...800

• Liker 2
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Må si jeg også er litt skeptisk til å holde en katt innestengt i et bur i to uker... Kanskje du kan annonsere på finn om noen er villig til å ha kattene fritt inne hos seg i 2 ukers tid? 

Om noen har dem fritt hjemme hos seg, får du ikke tak i katten igjen. Den kommer til å bli hysterisk om du vil fange den på nytt.

Skrevet

Du bør uansett vente en stund, til ungen klarer seg alene, og det er varmere ute. Nå er det for kaldt til å gjøre det i Stavanger. Kattungen er avhengig av mor, og når det er så kaldt ute kan du ikke ta kattemor inn i varmen i 2 uker, og deretter sette henne ut, hun kommer til å bli syk av temperaturforandringen. Vent til våren, da kan du kastrere mor og unge samtidig.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har vært med på slikt noen ganger. Kattene ble fanget i feller, brakt til klinikk for kasterering. Deretter tas den med hjem, og lar den være i et rom der den kan være i fred for mennesker i et par dager. Og så kan man prøve å nærme seg.

Når de ikke lar seg lure, lokke eller overtale på noe vis, tar en på seg store hansker som går langt opp på ermene.

• Liker 1
Skrevet

Takker for tips og råd, alle sammen! :)

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du bør uansett vente en stund, til ungen klarer seg alene, og det er varmere ute. Nå er det for kaldt til å gjøre det i Stavanger. Kattungen er avhengig av mor, og når det er så kaldt ute kan du ikke ta kattemor inn i varmen i 2 uker, og deretter sette henne ut, hun kommer til å bli syk av temperaturforandringen. Vent til våren, da kan du kastrere mor og unge samtidig.

Ja, dette har du helt rett i. Jeg tok kontakt med Dyrebeskyttelsen igjen i dag, og hun jeg snakket med sa også at jeg burde vente med sterilisering til når det blir varmere ute, for det er visst ikke så veldig sannsynlig at hun vil bli gravid igjen i løpet av vinteren uansett. Hun sa at jeg kunne ta kontakt igjen da, for å se om de kan ha mulighet til å hjelpe med å få henne fanget inn.

Så da får jeg håpe at pusemor vil rekke å bli noe tammere i løpet av vinteren, så blir oppgaven muligens noe lettere likevel :)

Skrevet

Se om du kan finne en veterinær som utfører kastrering som en kikkhullsoperasjon. Da blir såret betydelig mindre og syes så vidt jeg vet med tråd som forsvinner av seg selv slik at det ikke er noen sting som skal tas. Da slipper du å holde katten inne så lenge.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...