Gjest Emera Skrevet 3. november 2016 #1 Skrevet 3. november 2016 Jeg var DUM NOK til å laste ned Windows 10 mens den var gratis. Den har nærmest ødelagt PC-en min. Jeg må diagnostisere tilkoblingen hver dag, jeg har tatt systemgjenoppretting til et tidligere tidspunkt og jeg har prøvd å laste ned en eldre, mer kompatibel driver til nettverkskortet. Før var det en liste med eldre drivere på PC-en, nå er denne borte og det er kun de nyeste driverne som ligger der. Jeg har også prøvd mye annet (bl a fornye IP-adresse, slå av automatiske oppdateringer) uten at det virker mer enn en liten stund. Nå holder jeg på å gi opp, og orker ikke mer Win 10 snart. Jeg har jo mappen windows.old. Etter hva jeg har lest skal det da gå greit å gå tilbake. Men mange drivere vil forsvinne. Er det enkelt å laste ned disse? Trenger jeg noe slags passord? Kan ikke huske at jeg brukte noe passord før. Disse tingene har jeg lest om/sett på YouTube, det er derfor jeg spør om det. Foreløpig så holder jeg så vidt ut, men er det noen som faktisk har gått tilbake? Jeg er ingen ekspert, så det hadde vært greit å høre fra andre som har gjort dette.
Pentagram Skrevet 3. november 2016 #2 Skrevet 3. november 2016 (endret) Tenkte å svare slik at jeg kunne meddele min frustrasjon over win10 samtidig. Har kjøpt 2 PCer etter windows 10 kom ut, så måtte uheldigvis bruke windows10 en liten stund. Automatiske bakgrunnsprossesser (antimalware service executable etc) som sender CPU/disc rett i tanken, er ment for å kjøres når man ikke bruker PC-en, men det skjer tydeligvis ikke alltid, så plutselig er du på nettet med 50+% cpu eller 99% disk fordi et eller annet automatisk pissprogram kjører i bakgrunnen som du ikke kan avslutte. Nå som de har annonsert at win10 er deres sluttprodukt så er det oppdateringer av tvang (krever omstart), alt fra korte oppdateringer til oppdateringer som fort tar en time. Hvor man ikke får kontrollere hva som blir oppdatert, eller i det hele tatt om du vil oppdatere. (med mindre du velger manuell oppdatering, men det er et herk). Samt at de i en viss grad "overvåker" systemet ditt, selv om du skrur av alt mulig tilbakemelding-piss, sammenlagt med overnevnte som også betyr at de kan implementere hva de vil i sine oppdateringer. Pluss at Win10 kommer med minst 2GB med apper, spill og masse unødvendig dritt som tar plass. Den ene PC-en frøs også for øvrig under en systemgjenopprettelse på rundt 60% fullførelse som gikk i loop som gjorde at PC-en måtte sendes inn fordi det var en bug med windows 10 Hadde jeg vært deg hadde jeg byttet til Linux eller BSD. Får heller ikke virus hvis du bruker dem. Er litt uvant dersom du er vant til Windows, men man ser seg sjeldent tilbake når man er vant til dem. Mange gode (gratis) opensource-systemer der ute nå, som er bedre enn nyere (les: alle) windows-utgivelser. Dog noen av dem er mer brukervennlige, og har mer støtte enn andre distribusjoner. eks. Ubuntu. Og hvis du ender opp med ikke å like f.eks. Linux så sørger du for å ha Win8 på CD/USB slik at du kan gå tilbake. Dog jeg anbefaler å sette seg litt inn i det før du evnt. installerer, hvis ikke risikerer du å bli forulempet allerede under installering. partisjonering etc Beklager at jeg ikke kan hjelpe deg med driver-spørsmålet ditt, jeg var under oppfatning av at det skulle gå mer eller mindre automatisk etter hva jeg leser av artikler om det. Dersom du mangler eller trenger en driver burde det være tilgjengelig på microsofts nettsider (?) og dersom det er noen problemer finnes det nok tech-artikler som kan hjelpe deg. Hadde faktisk kommet meg vekk fra win10 så fort som mulig, og heller tatt påfølgende problemer som de oppstår (hvis de i det hele tatt oppstår). Du har tydeligvis en 31 dagers frist på å gå tilbake til tidligere windows build med settings>security & updates Når jeg gikk vekk fra win10 på disse nye PC-ene bootet jeg opp PCen fra USB med linux-ISO og slettet hele windows 10 under installeringen. Dersom jeg ikke var til mye hjelp, så vet du ihvertfall at frustrasjonen din er berettiget med win10. Endret 3. november 2016 av Pentagram
Gjest Emera Skrevet 3. november 2016 #3 Skrevet 3. november 2016 55 minutter siden, Pentagram skrev: *snip* Dersom jeg ikke var til mye hjelp, så vet du ihvertfall at frustrasjonen din er berettiget med win10. Tusen takk for langt og godt svar, alt er til hjelp! Godt å se at jeg ikke er alene med frustrasjonene mine.
AnonymBruker Skrevet 3. november 2016 #4 Skrevet 3. november 2016 Min pc gikk også i loop etter oppdatering. Timene gikk før jeg innså at ingen ting nyttet. Til slutt måtte jeg tvinge maskinen til gjenoppretning. Dette gjøres ved å holde inn startknappen 3-4 sekunder, og slå av og på pc like mange ganger, helt til meldingen om gjenopprettning dukker opp. Men hva er dette for tull da? Hvorfor henger pc seg på den måten. Anonymkode: 7a895...b05
AnonymBruker Skrevet 3. november 2016 #5 Skrevet 3. november 2016 Hvis du kan finne ut merke og modell på nettverkskortet ditt kan du prøve å laste ned en driver fra produsenten. Microsoft har ofte noen generelle drivere som ikke virker like godt med alle modeller. Hvis det er det du har prøvd på når du sier at du lastet ned en eldre modell så lurer jeg på hvorfor ikke du heller tok en nyere? Evt. kan du fortelle hva du har, så kan vi prøve å finne noe som virker. Merke og modell på PC og/eller nettverkskort. Anonymkode: f555e...24c
AnonymBruker Skrevet 3. november 2016 #6 Skrevet 3. november 2016 Du kan kontakte microsoft i sånn online chat så kan de hjelpe deg med å fikse det Jeg har kontaktet de et par ganger og de har hjulpet meg med å ordne det jeg var ute etter hver gang. Anonymkode: 4d91e...996
tdm900 Skrevet 4. november 2016 #7 Skrevet 4. november 2016 (endret) Aldri sett meg tilbake når jeg gikk fra WinXP i 2013. Den gikk jo ut året etter, synd for den fungerte. Nå kommer ikke pc og win innafor mine vegger! Endret 4. november 2016 av tdm900
Gjest Emera Skrevet 4. november 2016 #8 Skrevet 4. november 2016 Takk for svar, alle sammen! AB...24c, jeg har ikke lastet ned noen drivere selv. Men fant ut da jeg lastet ned win10 at noen av de nyeste driverne til nettverkskort ikke er kompatible med win10. Derfor ble det anbefalt å installere en eldre driver, som lå inne på en liste over drivere i pc-en min. Det fungerte. Men nå, etter den store oppdateringen i høst, så er ikke den listen der lenger, og pc-en min har lastet ned kun den nyeste driveren. Den virker altså ikke så godt med win10, så nettforbindelsen min er ustabil. For å si det mildt. Jeg har en Toshiba-pc, men finner ikke modellen på nettsidene deres. Skal prøve å søke litt til. AB...996, jeg kan forsøke den chaten, takk for tips.
AnonymBruker Skrevet 4. november 2016 #9 Skrevet 4. november 2016 Jeg er ikke flink med data, men etter jeg reinstallerte windows, gikk den tilbake til win 8. Har du prøvd dette? Anonymkode: 03a65...f53
Gjest Emera Skrevet 4. november 2016 #10 Skrevet 4. november 2016 (endret) 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ikke flink med data, men etter jeg reinstallerte windows, gikk den tilbake til win 8. Har du prøvd dette? Anonymkode: 03a65...f53 hvor lenge hadde du hatt win10 da du gjorde dette? Interessant, hvis dette er det som skal til så er jeg med! Men hvis win10 bare reinstalleres så river jeg av meg håret... Endret 4. november 2016 av Emera
Honey Dew Skrevet 4. november 2016 #11 Skrevet 4. november 2016 Jeg vil tilbake til 8. Jeg oppdaterte ikke til W10. Det gjorde maskinen selv. Ble eitrende sinna da jeg oppdaget det. Finner ingenting lengre
AnonymBruker Skrevet 4. november 2016 #12 Skrevet 4. november 2016 40 minutter siden, Emera skrev: hvor lenge hadde du hatt win10 da du gjorde dette? Interessant, hvis dette er det som skal til så er jeg med! Men hvis win10 bare reinstalleres så river jeg av meg håret... Akkurat hvor lenge jeg hadde win10 kan jeg ikke huske, jeg aner ikke når det kom. Men jeg lastet ned gratis en stund etter det kom. Og hatt det en stund. Jeg har reinstallert windows flere ganger etter win10 kom, og hver gang har det begynt med win8, før "boblen" om at win10 er gratis og klart til å installeres har kommet. Nå er ikke win10 gratis lenger, så dermed kom ikke den "boblen" opp denne gangen, og glad er jeg for det. Anonymkode: 03a65...f53
Gjest Emera Skrevet 4. november 2016 #13 Skrevet 4. november 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Akkurat hvor lenge jeg hadde win10 kan jeg ikke huske, jeg aner ikke når det kom. Men jeg lastet ned gratis en stund etter det kom. Og hatt det en stund. Jeg har reinstallert windows flere ganger etter win10 kom, og hver gang har det begynt med win8, før "boblen" om at win10 er gratis og klart til å installeres har kommet. Nå er ikke win10 gratis lenger, så dermed kom ikke den "boblen" opp denne gangen, og glad er jeg for det. Anonymkode: 03a65...f53 Ah, det høres fantastisk ut! Takk for tipset!
Gjest Emera Skrevet 4. november 2016 #14 Skrevet 4. november 2016 2 timer siden, Honey Dew skrev: Jeg vil tilbake til 8. Jeg oppdaterte ikke til W10. Det gjorde maskinen selv. Ble eitrende sinna da jeg oppdaget det. Finner ingenting lengre Jeg kjenner flere som det har skjedd for. Forferdelig irriterende!
AnonymBruker Skrevet 4. november 2016 #15 Skrevet 4. november 2016 På 11/3/2016 den 20.44, Pentagram skrev: Hadde jeg vært deg hadde jeg byttet til Linux eller BSD. Får heller ikke virus hvis du bruker dem. Er litt uvant dersom du er vant til Windows, men man ser seg sjeldent tilbake når man er vant til dem. Mange gode (gratis) opensource-systemer der ute nå, som er bedre enn nyere (les: alle) windows-utgivelser. Dog noen av dem er mer brukervennlige, og har mer støtte enn andre distribusjoner. eks. Ubuntu. Og hvis du ender opp med ikke å like f.eks. Linux så sørger du for å ha Win8 på CD/USB slik at du kan gå tilbake. Dog jeg anbefaler å sette seg litt inn i det før du evnt. installerer, hvis ikke risikerer du å bli forulempet allerede under installering. partisjonering etc Kjører helst Linux selv. Startet med Ubuntu, men har brukt mest Manjaro XFCE i det siste. Må desverre beholde Windows inntil videre siden jeg bruker Adobe programmer, men har begynt å kikke på linux alternativer. Har kikket blant annet på Rawtherapee som alternativ til lightroom, men sitter litt inne å bytte enda. Har ikke hatt noen problemer med manjaro, men har hatt blåskjerm tre ganger på en uke med win10. Det er pes med oppdateringer og alle småtingene som er tungvint i windows. Dersom man surfer på nett, streamer og bruker word/office så er linux et mye sikrere og bedre alternativ en windows etter min mening. I tillegg til at det er gratis Anonymkode: a4270...906
Gjest Emera Skrevet 4. november 2016 #16 Skrevet 4. november 2016 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kjører helst Linux selv. Startet med Ubuntu, men har brukt mest Manjaro XFCE i det siste. Må desverre beholde Windows inntil videre siden jeg bruker Adobe programmer, men har begynt å kikke på linux alternativer. Har kikket blant annet på Rawtherapee som alternativ til lightroom, men sitter litt inne å bytte enda. Har ikke hatt noen problemer med manjaro, men har hatt blåskjerm tre ganger på en uke med win10. Det er pes med oppdateringer og alle småtingene som er tungvint i windows. Dersom man surfer på nett, streamer og bruker word/office så er linux et mye sikrere og bedre alternativ en windows etter min mening. I tillegg til at det er gratis Anonymkode: a4270...906 Mamma mia... jeg tror ikke jeg tør det der, jeg.
AnonymBruker Skrevet 4. november 2016 #17 Skrevet 4. november 2016 4 minutter siden, Emera skrev: Mamma mia... jeg tror ikke jeg tør det der, jeg. Beynne med linux eller slutte med lighroom Linux trenger ikke å være så vanskelig. Man kan kjøre en vanskelig distrubusjon eller en enkel hvor det nybegynnere trenger for å komme i gang er inkuldert. Det er en liten overgang og man må kanskje gjøre noen nettsøk fær man blir litt kjent, men det går seg fort til. Da jeg begynte kunne jeg ingenting, men distrubisjonene har blitt mye bedre siden den gang. Linux er også suverent hvis man har en maskin som ikke er av nyeste dato. En 3-5 år gammel maskin vil kanskje ha problemer med win 10 og bli litt treg, men med en linux distro som ikke krever så mye ressurser som feks ubunt mate, lubuntu, linux mint mate eller linux mint xfce så vil den bli betraktelig raskere. Med linux så slipper man også unna anti spyware programmer og virus. Man kan i teorien få det, men det er i praksis nesten ikke eksisterende. Bruker man normalt nettvett så er det liten sjanse for virus-problemer. Hvis du har lisenskoden til windows installasjonen din så ville jeg ha installert windows på nytt slik at du får en ren windows installasjon. https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows8 Hvis du har lyst til å sjekke ut linux så er linux mint https://www.linuxmint.com/ et bra alternativ for nybegynnere Anonymkode: a4270...906
Gjest Emera Skrevet 5. november 2016 #18 Skrevet 5. november 2016 Tusen takk, AB...906! Nå virker det ikke så komplisert lenger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå