Gå til innhold

Barnebursdag, hele klassen eller noen få?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter feirer bursdag snart og hun går i 4 klasse. I alle år fra barnehage frem til i fjor har hele gruppen/klassen blitt bedt, både gutter og jenter. Ingen skal bli ekskludert. Dette er jo et viktig tema nå til dags og noe jeg støtter fullt ut. 

I år vurderer jeg å kutte ut dette med å invitere hele klassen, rett og slett på grunn av økonomi. Jeg har ikke stor nok plass til å ha 20 unger hjemme her jeg bor og synes det er fryktelig dyrt å holde en bursdag ute på f.eks burger king eller kino for ett så stort antall unger. De siste 2 årene har jeg holdt bursdagen på kino, men i år blir det litt dyrt da jeg har mistet min jobb og lever skralere enn før. Det er 16 jenter i klassen og 5 gutter. 

De aller fleste barna i klassen har i år invitert hele klassen på sine bursdager, derfor er det jo også litt synd å ikke kunne gjøre det samme tilbake. Lurer litt på å la datteren invitere 5 venner, ta de med på burger king og kino i stedet for å invitere 20 unger. 

Når er det ok å kutte ut dette med å invitere hele klassen? Og hvor mange fra klassen er det ok å invitere uten at noen skal føle seg ekskludert?

Anonymkode: 72bf4...f85

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om fem venner er greit kommer an på hvordan sammensetningen er i klassen, men i utgangspunktet synes jeg 5 av 20 høres greit ut. Her er det mest vanlig å invitere alle guttene eller alle jentene, da blir det en mer håndterlig gruppe enn å ha hele klassen. Vi kommer til å fortsette med det så lenge som mulig, rett og slett fordi det godt kan være et barn som ellers ikke ville blitt invitert til noen. 

• Liker 3
Skrevet

Når de er så små synes jeg det er best å invitere alle, men om dette ikke går er det lurest å enten invitere kun guttene, kun jentene eller kun de nærmeste. Alle klassemiljøer er forskjellige, men å invitere fem stk (de nærmeste) synes jeg er greit.

Skrevet

Tja, jeg synes man blr strekke seg langt for å samle i alle fall alle jentene. Her gjelder det å være kreativ. Hos oss låner de ut skolen til bursdager, og 5 stk på Burger King og kino koster jo omtrent like mye som pølser og kake.

Poenget er at nok ikke alle vil føle at de burde ha blitt invitert, men noen barn vil kanskje føle det sårt. Dessuten, foreldrene skuler til hva andre gjør. Ved at du begynner trenden med å ikke ta med alle, så vil kanskje andre følge etter. I prinsippet betyr det at når hvem som skal inviteres skal avgjøres, så vil man spørre seg hvem som inviterte eget barn i selskap. Det kan bety at ditt barn blir invitert i 5 bursdager og så blir ekskludert fra resten. 

Kanskje du kan snakke med noen i klassen som har bursdag i samme måned og lage selskap sammen med disse?

Anonymkode: 8fbb9...3b1

• Liker 11
Skrevet

Jeg mener og det er best og invitere hele klassen så lenge man har mulighet til det. Når man ikke har den muligheten av forskjellige årsaker så kan man invitere bare jentene eller bare guttene. I dette tilfellet da det er så få gutter og så mange jenter så synes jeg det er greit å bare invitere de 5 nærmeste.

• Liker 1
Skrevet

Kan du ikke velge ut tre-fem og kalle det "pizza-og filmkveld" eller noe, og unngå invitasjoner på skolen? Ikke ha full pakke med kake, is, stolleken og fiskedam, men velge noe bursdagsbarnet vil? 

Anonymkode: 142f4...962

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Min datter feirer bursdag snart og hun går i 4 klasse. I alle år fra barnehage frem til i fjor har hele gruppen/klassen blitt bedt, både gutter og jenter. Ingen skal bli ekskludert. Dette er jo et viktig tema nå til dags og noe jeg støtter fullt ut. 

I år vurderer jeg å kutte ut dette med å invitere hele klassen, rett og slett på grunn av økonomi. Jeg har ikke stor nok plass til å ha 20 unger hjemme her jeg bor og synes det er fryktelig dyrt å holde en bursdag ute på f.eks burger king eller kino for ett så stort antall unger. De siste 2 årene har jeg holdt bursdagen på kino, men i år blir det litt dyrt da jeg har mistet min jobb og lever skralere enn før. Det er 16 jenter i klassen og 5 gutter. 

De aller fleste barna i klassen har i år invitert hele klassen på sine bursdager, derfor er det jo også litt synd å ikke kunne gjøre det samme tilbake. Lurer litt på å la datteren invitere 5 venner, ta de med på burger king og kino i stedet for å invitere 20 unger. 

Når er det ok å kutte ut dette med å invitere hele klassen? Og hvor mange fra klassen er det ok å invitere uten at noen skal føle seg ekskludert?

Dersom hun ønsker å invitere alle (hun er i en alder der det er sårt å skille seg ut), så kan du jo tenke akternativt. Utebursdag pleier å være poppis. Dersom det finnes bålplass/grillplass i nærområdet er utelek, pølsegrilling og litt muffins og brus midt i blinken, og det koster heller ikke all verdens.

Anonymkode: 4b54d...80d

• Liker 7
Skrevet

Kommer helt an på sammensetningen av jentegruppen i klassen synes jeg. Hvis det er slik at det blir de mest "populære" som blir valgt så kan det føles veldig sårt for noen. Det er også sårt å ikke bli bedt i bursdag når vennene dine blir det, selv om de er flere som ikke blir bedt. Tenk også på at datteren din muligens ikke blir bedt igjen til de hun ikke ber.

Anonymkode: e0651...b7d

• Liker 1
Skrevet

Er det ikke noen i klassen som har bursdag samtidig som barnet ditt da? Hos oss er det relativt vanlig at to og to elever slår sammen bursdagene sine, i regi av foreldrene selvsagt, og jeg tenker at vi satser på det neste år. Vi har bare en leilighet, så vi har ikke den største plassen. Det vil jo også bli bedre økonomisk om man har ett annet foreldrepar å spleise med. Så blir man også sannsynligvis 4 voksne som ser til ungene under selskapet = hakket mindre stress mens det hele varer.

Det bør gå helt fint at du inviterer 5 av 16 jenter. Det blir jo fortsatt ca 2/3 som ikke blir invitert, og da kan ingen komme med sure miner om at de var blant de få som ikke ble invitert. Da kan du fremdeles gå med hodet hevet.

Men  jeg tror også at om dere velger sistnevnte løsning, så kan det ende med at hun blir ekskludert igjen hos andre.

Anonymkode: 3122a...24a

• Liker 2
Skrevet

TS her.

Takker for svar. Jeg skulle gjerne invitert alle, det er det min datter vil også. Hennes ønske over alt annet er å feire på kino, noe som er dyrest. Fordelingen tok jeg litt feil av siden noen har byttet skole nylig. De er 6 gutter og 11 jenter. Min datter vil gjerne be 3 unger fra andre klasser og 2 jenter fra sin klasse om hun MÅ velge "kun" 5 stryker. 

Det er akkurat dette, at alle absolutt må invitere hele klassen eller kun gutter/jenter, det er ikke særlig godt å være den første som skal bryte denne regelen. Det er en veldig fin regel å ha også, slik at ingen blir ekskludert.. Min datter er født sent på året og er den siste som feirer bursdag i år, og hittil i år har hun blitt bedt i alle bursdagene bortsett fra en, der ingen ble bedt. Om hun skal få ønsket oppfylt med å feire på kino, blir det tøft men blir de 5-6 stk går det fint. 

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du ikke velge ut tre-fem og kalle det "pizza-og filmkveld" eller noe, og unngå invitasjoner på skolen? Ikke ha full pakke med kake, is, stolleken og fiskedam, men velge noe bursdagsbarnet vil? 

Bursdagsbarn må da få ha full feiring selv om det kanskje blir invitert få personer! Dummeste jeg har hørt at et bursdagsbarn ikke skal få kake!

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

TS her.

Takker for svar. Jeg skulle gjerne invitert alle, det er det min datter vil også. Hennes ønske over alt annet er å feire på kino, noe som er dyrest. Fordelingen tok jeg litt feil av siden noen har byttet skole nylig. De er 6 gutter og 11 jenter. Min datter vil gjerne be 3 unger fra andre klasser og 2 jenter fra sin klasse om hun MÅ velge "kun" 5 stryker. 

Det er akkurat dette, at alle absolutt må invitere hele klassen eller kun gutter/jenter, det er ikke særlig godt å være den første som skal bryte denne regelen. Det er en veldig fin regel å ha også, slik at ingen blir ekskludert.. Min datter er født sent på året og er den siste som feirer bursdag i år, og hittil i år har hun blitt bedt i alle bursdagene bortsett fra en, der ingen ble bedt. Om hun skal få ønsket oppfylt med å feire på kino, blir det tøft men blir de 5-6 stk går det fint. 

Kan ikke gå helt på akkord med lommeboka heller slik at det kun blir knekkebrød resten av måneden. En 5-6-åring klarer ikke å se slike konsekvenser.

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her.

Kan hun ikke få velge da? Enten kinobursdag eller be alle i rimeligere selskap?

Anonymkode: 8a858...365

• Liker 3
Skrevet

Det er ikke dumt å invitere fem stk fra klassen. Men hvis alle gjør det, kan det jo ende med at noen i klassen aldri blir invitert på bursdag. Kjedlig å ekskludere noen, er jo sårt for de set skjer med 

Anonymkode: 4e65e...de3

• Liker 7
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Bursdagsbarn må da få ha full feiring selv om det kanskje blir invitert få personer! Dummeste jeg har hørt at et bursdagsbarn ikke skal få kake!

Joda, hvis bursdagsbarnet vil ha kake (det kan man jo ha med familien også). Taco, popcorn, smågodt, det er veldig mye som er mer populært hos mine barn, og som passer bedre enn kake til fem barn, men det er jo opp til dem.  Min datter var nettopp på en slik bursdagsmarkeringer der de var fire stykk, som bakte kakene selv og overnattet. De hadde sovnet kl01.30, og det var noe av det morsomste hun hadde vært med på. Det må ikke være klassisk bursdag for å bli ekstra gøy, med fem stykk istedet for 15 er mulighetene flere. 

Skrevet

For meg er det en selvfølge å invitere alle eller alle jentene/ guttene. Evt alle på håndballaget eller noe slikt. Da er det er rettferdig "utvelgelse" og ikke basert på hvem som blir likt eller er utenfor.

Anonymkode: 14754...da6

• Liker 6
Skrevet

Som mange andre her skriver blir det fort slik at noen aldri blir invitert hvis alle vare får invitere noen få. Og det er en veldig vanskelig situasjon å sette barnet i at hun skal velge bort noen venner (som tidligere har invitert henne i sin bursdag). Da kan man ikke forvente å selv bli invitert neste gang. Det skjønner antageligvis datteren din. 

Da er mye lurere å velge et rimeligere alternativ. 

Har dere svømmehall der dere bor? Noen svømmehaller har grupperabatt og bursdagen. Der vi bor koster det 30 kr pr barn når det er en gruppe. 

• Liker 4
Skrevet

Vil det være greit for deg TS om din datter ikke blir innvitert i alle bursdagene neste år, men kanskje bare til de 2 i klassen som hun innviterte selv? 

• Liker 3
Skrevet
9 minutter siden, LittleBabyBlue skrev:

Vil det være greit for deg TS om din datter ikke blir innvitert i alle bursdagene neste år, men kanskje bare til de 2 i klassen som hun innviterte selv? 

Det er akkurat det der som før eller siden kommer. Man kan ikke regne med at ungene fortsatt vil be hele klasser når de blir eldre som kanskje i12-14 års alderen. Når jeg vokste opp ba vi de vi ville. Nå er det ikke slik lenger og det er jeg glad for. Jeg kunne ikke tenkt meg å ekskludere halvparten av klassen eller noen få, men synes også at det må gå an å be kun noen få. Selvsagt vil det sannsynligvis bli mindre invitasjoner neste år som resultat, men er det ikke den veien det går uansett når barna kommer i denne alderen? 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...