AnonymBruker Skrevet 3. november 2016 #1 Skrevet 3. november 2016 Vært en del saker der barnehageeierer tar ut millionoverskudd, vet også om barnehager som setter utbytte i skatteparadis. Så ser jeg ansatte slite veldig med liten plass, det skvises inn barn og kvaliteten blir deretter. Er det er korrup system, er barnehager i norge for barnas beste? De ansatte løper, selv om de gjør så godt de kan er det ikke alltid de har tid til å se enkeltbarn, det blir basic. Når flesteparten av Norges barn,tiilbringer hverdagen sin i norske barnehager så sier det sitt at det går utover de yngste av oss. Går ikke det imot barnehageloven og absolutt alt innenfor? Bekymret Anonymkode: 89ae9...af4
stan Skrevet 3. november 2016 #2 Skrevet 3. november 2016 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vært en del saker der barnehageeierer tar ut millionoverskudd, vet også om barnehager som setter utbytte i skatteparadis. Så ser jeg ansatte slite veldig med liten plass, det skvises inn barn og kvaliteten blir deretter. Er det er korrup system, er barnehager i norge for barnas beste? De ansatte løper, selv om de gjør så godt de kan er det ikke alltid de har tid til å se enkeltbarn, det blir basic. Når flesteparten av Norges barn,tiilbringer hverdagen sin i norske barnehager så sier det sitt at det går utover de yngste av oss. Går ikke det imot barnehageloven og absolutt alt innenfor? Bekymret Anonymkode: 89ae9...af4 Disse sakene er knyttet til noen privat eide barnehager. Det er her viktig å skille mellom barnehagene. I Norge har vi to typer barnehager, de kommunale og de private. Blant de private er det også to typer, de som er drevet av ideelle organisasjoner og de som drivers for å ta ut profitt. De kommunal og de ideelle er generelt bra drevet og rammes IKKE av kritikken til TS. Men det er i dag flere og flere av barnehager som drives for å ta ut profitt. Alle barnehager også private, får støtte fra det offentlige, i tillegg til det foreldrene betaler. Ingen av barnehagene har lov til å gå med overskudd. Men det ordnes lett ved kreativ regnskapsføring. Dette er et godt eksempel på at tjenestene ikke automatisk blir bedre eller rimeligere av å privatiseres. Barna får et dårligere tilbud, foreldrene betaler mer, de ansatte har dårligere forhold, mens eierne på toppen stikker av med store verdier. (http://www.dn.no/nyheter/naringsliv/2012/09/12/barnehager-ble-pengebinge) Les mer om dette om private som snylter på velferdstaten: http://velferdsstaten.no/tema/markedsretting/privatisering/?article_id=131009 http://www.dn.no/nyheter/utenriks/2012/02/20/private-barnehager-gar-med-store-overskudd 2
AnonymBruker Skrevet 3. november 2016 #3 Skrevet 3. november 2016 1 time siden, stan skrev: Disse sakene er knyttet til noen privat eide barnehager. Det er her viktig å skille mellom barnehagene. I Norge har vi to typer barnehager, de kommunale og de private. Blant de private er det også to typer, de som er drevet av ideelle organisasjoner og de som drivers for å ta ut profitt. De kommunal og de ideelle er generelt bra drevet og rammes IKKE av kritikken til TS. Men det er i dag flere og flere av barnehager som drives for å ta ut profitt. Alle barnehager også private, får støtte fra det offentlige, i tillegg til det foreldrene betaler. Ingen av barnehagene har lov til å gå med overskudd. Men det ordnes lett ved kreativ regnskapsføring. Dette er et godt eksempel på at tjenestene ikke automatisk blir bedre eller rimeligere av å privatiseres. Barna får et dårligere tilbud, foreldrene betaler mer, de ansatte har dårligere forhold, mens eierne på toppen stikker av med store verdier. (http://www.dn.no/nyheter/naringsliv/2012/09/12/barnehager-ble-pengebinge) Les mer om dette om private som snylter på velferdstaten: http://velferdsstaten.no/tema/markedsretting/privatisering/?article_id=131009 http://www.dn.no/nyheter/utenriks/2012/02/20/private-barnehager-gar-med-store-overskudd Tusen takk for utfyllende og godt svar, dette er nemlig noe jeg tenker mye på. Er det virkelig lov, det er jo ikke etisk riktig- slike tanker.. Anonymkode: 89ae9...af4
Zienna Skrevet 3. november 2016 #4 Skrevet 3. november 2016 Alle barnehager er underlagt samme krav til kvalitet, altså størrelse på inne- og uteområde, kompetanse blant ansatte osv. Kommunen er kontrollmyndighet, men loven sier ingenting om hvor ofte kontroll skal foretas. I tillegg driver mange barnehager på dispensasjon, f.eks. på grunn av for lite uteområde. Les denne http://www.vg.no/nyheter/innenriks/barnehagegranskingen/slik-kontrolleres-norske-barnehager/a/10101106/ Private barnehager er ofte organisert i et holdingselskap som eier bygning og tomt. Så legges selve driften i et driftsselskap. Det er holdingselskapet som bestemmer husleie etc. Gjennom husleien overføres overskudd i barnehagedriften til holdingselskapet, hvor eierne videre tar ut utbytte. Det er snittprisen pr barn i de kommunale barnehagene som bestemmer tilskuddet til de private. Som kjent er pensjonskostnaden for en kommunalt ansatt langt høyere enn minstekravet i privat virksomhet. Differansen er altså overskudd. Det er også slik at kommunen har plikt til å sørge for barnehage også i mer grisgrendte strøk. Disse barnehagene er ofte små, og de drar opp snittprisen per barn. I min kommune la kommunen ned den billigst drevne barnehagen for et par år siden. Flertallet i kommunestyret ønsket private drivere inn. Hva skjedde? Jo, snittprisen per barn gikk opp, og de private økte antall plasser OG sitt overskudd. Derfor er barnehagekostnadene i kommuneøkonomien en "udetonert bombe". Heldigvis er det innført maksimalpriser for foreldre. 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2016 #5 Skrevet 3. november 2016 Men nå legger de ned små barnehager her i området, satser på de store. Jeg ser antall barn øker på små areal, de kan da umulig få et fult forsvarlig tilbud, snakk om 1 åringer her. Hvis de skal komme med ny rammeplan, ny læring osv må de få inn nok folk, de kan jo prrøve seg en uke på gulvet selv. Pengene snakker, og jeg er blitt skremt. Virker korrupt. Anonymkode: 89ae9...af4 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2016 #6 Skrevet 4. november 2016 Vi har barna i en privat barnehage, knyttet til en bedrift. Jeg ser av årsregnskapet at de har et par mill på bok. Likevel har de ikke vaktmester, f.eks, så når noe må gjøres, går det epost ut til foreldrene. Kan noen komme med tilhenger og kjøre bort hageavfall? Kan noen male klatrestativet? I tillegg har vi dugnader. Har du to barn i bhg, må du stille begge dagene, vår og høst. Da vasker vi inne i barnehagen, og rydder og ordner og snekrer ute. Det mest irriterende er vinteren - det er vi foreldrene som må måke snø og strø. Da får alle en uke hver, (to uker hvis du har to barn osv) og da må du komme før barnehagens åpningstid hver dag i den uken og måke vei til alle inngangene, slik at folk kommer frem med barnevognene sine. Så må du strø og salte. Det er IKKE så lett når man har minst ett barn i barnehagen og full jobb ved siden av, og et møte tidlig på dagen, og gjerne må måke sin egen utkjørsel først, for å komme seg ut med bilen. Hadde jeg vært leder, hadde jeg brukt noe av overskuddet til å leie inn vaktmester om vinteren. Anonymkode: b06d0...a88
AnonymBruker Skrevet 4. november 2016 #7 Skrevet 4. november 2016 20 timer siden, stan skrev: Disse sakene er knyttet til noen privat eide barnehager. Det er her viktig å skille mellom barnehagene. I Norge har vi to typer barnehager, de kommunale og de private. Blant de private er det også to typer, de som er drevet av ideelle organisasjoner og de som drivers for å ta ut profitt. De kommunal og de ideelle er generelt bra drevet og rammes IKKE av kritikken til TS. Men det er i dag flere og flere av barnehager som drives for å ta ut profitt. Alle barnehager også private, får støtte fra det offentlige, i tillegg til det foreldrene betaler. Ingen av barnehagene har lov til å gå med overskudd. Men det ordnes lett ved kreativ regnskapsføring. Dette er et godt eksempel på at tjenestene ikke automatisk blir bedre eller rimeligere av å privatiseres. Barna får et dårligere tilbud, foreldrene betaler mer, de ansatte har dårligere forhold, mens eierne på toppen stikker av med store verdier. (http://www.dn.no/nyheter/naringsliv/2012/09/12/barnehager-ble-pengebinge) Les mer om dette om private som snylter på velferdstaten: http://velferdsstaten.no/tema/markedsretting/privatisering/?article_id=131009 http://www.dn.no/nyheter/utenriks/2012/02/20/private-barnehager-gar-med-store-overskudd Private barnehager har lov til å ta ut et "rimelig" årsresultat etter barnehageloven, i motsetning til privatskoler hvor utbytteforbudet er absolutt. Bhl. forbyr også kreative former for internprising i konserner. Problemet er vel heller at kommunene ikke ettergår vilkårene mellom selskapet som sitter på lokalene og søsterselskapet som driver barnehagen. Jeg er enig i at det er et problem at enkelte forsyner seg vel grovt i forhold til hva de faktisk har lov til å ta ut av verdier, men en stor del av problemet er også at kommunene tydeligvis ikke gidder å ta tak i det. Loven gir egentlig en ganske god beskyttelse mot slikt, men da må den håndheves. Anonymkode: e8601...b4e
stan Skrevet 4. november 2016 #8 Skrevet 4. november 2016 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Private barnehager har lov til å ta ut et "rimelig" årsresultat etter barnehageloven, i motsetning til privatskoler hvor utbytteforbudet er absolutt. Bhl. forbyr også kreative former for internprising i konserner. Problemet er vel heller at kommunene ikke ettergår vilkårene mellom selskapet som sitter på lokalene og søsterselskapet som driver barnehagen. Jeg er enig i at det er et problem at enkelte forsyner seg vel grovt i forhold til hva de faktisk har lov til å ta ut av verdier, men en stor del av problemet er også at kommunene tydeligvis ikke gidder å ta tak i det. Loven gir egentlig en ganske god beskyttelse mot slikt, men da må den håndheves. Anonymkode: e8601...b4e Ja det er både myndighetene som ser igjennom fingrene med det som skjer, og at eierne er kreative i å finne måter å ta ut penger uten overskudd i barnehagene. Selveste Kristin Halvorsen langt på vei godkjente denne praksisen. Da er det ikke å vente at dagens regjering, som er for privatisering, ikke gjør noe med det. Men det en en trussel mot velferdsstaten.
AnonymBruker Skrevet 4. november 2016 #9 Skrevet 4. november 2016 1 time siden, stan skrev: Ja det er både myndighetene som ser igjennom fingrene med det som skjer, og at eierne er kreative i å finne måter å ta ut penger uten overskudd i barnehagene. Selveste Kristin Halvorsen langt på vei godkjente denne praksisen. Da er det ikke å vente at dagens regjering, som er for privatisering, ikke gjør noe med det. Men det en en trussel mot velferdsstaten. Absolutt. Som kommende barnehagelærer må jeg innrømme at dette "skremmer" meg. Får tanker som om det er verdt det, som om jeg støtter et korrupt system på bekostning av barn. Samtidig er jo det mange flinke mennesker som jobber med barn, gjør det beste ut av alt- synes det er bekymringsverdig. Takk for at dere svarer, viktig for meg. Kan ikke snakke med studiested om slike ting, det skal vel ikke snakkes om? Anonymkode: 89ae9...af4 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2016 #10 Skrevet 4. november 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Absolutt. Som kommende barnehagelærer må jeg innrømme at dette "skremmer" meg. Får tanker som om det er verdt det, som om jeg støtter et korrupt system på bekostning av barn. Samtidig er jo det mange flinke mennesker som jobber med barn, gjør det beste ut av alt- synes det er bekymringsverdig. Takk for at dere svarer, viktig for meg. Kan ikke snakke med studiested om slike ting, det skal vel ikke snakkes om? Anonymkode: 89ae9...af4 Mente beundringsverdig. Anonymkode: 89ae9...af4
AnonymBruker Skrevet 4. november 2016 #11 Skrevet 4. november 2016 Anbefaler å lese boken "Velferdsprofitørene", man får seg en liten aha-opplevelse. Anonymkode: 43d91...2f1 3
stan Skrevet 4. november 2016 #12 Skrevet 4. november 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Absolutt. Som kommende barnehagelærer må jeg innrømme at dette "skremmer" meg. Får tanker som om det er verdt det, som om jeg støtter et korrupt system på bekostning av barn. Samtidig er jo det mange flinke mennesker som jobber med barn, gjør det beste ut av alt- synes det er bekymringsverdig. Takk for at dere svarer, viktig for meg. Kan ikke snakke med studiested om slike ting, det skal vel ikke snakkes om? Anonymkode: 89ae9...af4 Min erfaring er at ansatte i private barnehager gjerne søker seg over til kommunale barnehager, slik at det hele tiden er uerfarne i de private. Snakk om det på lærestedet, øk bevisstheten, det er nettopp dere de private trenger tause. Det er vår alles stilltiende aksept som gjør det mulig å stikke av med milliarder av det offentliges penger. Jeg vet at om jeg blir uten arbeid, da starter jeg barnehage 1
jabx Skrevet 4. november 2016 #13 Skrevet 4. november 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har barna i en privat barnehage, knyttet til en bedrift. Jeg ser av årsregnskapet at de har et par mill på bok. Likevel har de ikke vaktmester, f.eks, så når noe må gjøres, går det epost ut til foreldrene. Kan noen komme med tilhenger og kjøre bort hageavfall? Kan noen male klatrestativet? I tillegg har vi dugnader. Har du to barn i bhg, må du stille begge dagene, vår og høst. Da vasker vi inne i barnehagen, og rydder og ordner og snekrer ute. Det mest irriterende er vinteren - det er vi foreldrene som må måke snø og strø. Da får alle en uke hver, (to uker hvis du har to barn osv) og da må du komme før barnehagens åpningstid hver dag i den uken og måke vei til alle inngangene, slik at folk kommer frem med barnevognene sine. Så må du strø og salte. Det er IKKE så lett når man har minst ett barn i barnehagen og full jobb ved siden av, og et møte tidlig på dagen, og gjerne må måke sin egen utkjørsel først, for å komme seg ut med bilen. Hadde jeg vært leder, hadde jeg brukt noe av overskuddet til å leie inn vaktmester om vinteren. Anonymkode: b06d0...a88 Er barnehagen eid av en ideell organisasjon eller for-profit-organisasjon? Jeg kan ikke se at det automatisk er negativt å ha en god buffer "på bok". Det kan komme veldig godt med hvis det kommer uforutsette utgifter eller annet. 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2016 #14 Skrevet 4. november 2016 59 minutter siden, stan skrev: Min erfaring er at ansatte i private barnehager gjerne søker seg over til kommunale barnehager, slik at det hele tiden er uerfarne i de private. Snakk om det på lærestedet, øk bevisstheten, det er nettopp dere de private trenger tause. Det er vår alles stilltiende aksept som gjør det mulig å stikke av med milliarder av det offentliges penger. Jeg vet at om jeg blir uten arbeid, da starter jeg barnehage Da må du starte en stor barnehage, de prøver å skvise ut små ulønnsomme barnehager ut av markedet. Anonymkode: 89ae9...af4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå