Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen og jeg var på besøk hos et vennepar for noen uker siden, da jeg kom til skade for å ødelegge en vase. Vasen var uheldig plassert ytterst på vinduskarmen med gardinene trukket for. Da jeg gikk forbi, falt vasen i gulvet... Jeg sa meg raskt villig til å erstatte vasen. Venninnen min sa at det ikke var nødvendig. I dag møtte jeg henne derimot igjen på butikken, og hun fortalte at hun hadde kjøpt ny vase. Jeg sa at hun måtte sende meg kontonummer, så skulle jeg fikse det... Det viser seg at vasen kostet 2000 kr, noe som er veldig mye penger for oss akkurat nå. Jeg har likevel overført pengene for å få saken ut av verden. Mannen min ble derimot rasende da han kom hjem fra jobb og fikk høre hvor mye vasen kostet. Han mener venninnen min er frekk og han sa han ble skuffet over at jeg betalte det. Nå vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre. :( 

Anonymkode: 116f0...a36

Skrevet

Dette er jo et problem mellom deg og mannen din. 

Du dyttet vasen i gulvet og sa at du kunne betale. Hun sa videre at det ikke var nødvendig. Når du traff henne oppfordret du henne til å sende deg kontonummer for at du kunne overføre pengene til henne. Venninnen din har med andre ord ikke vært frekk i det hele tatt. Dere begge utviste normal høflighet. 

Pengene er uansett borte nå, og jeg ser ikke noen grunn til å dvele over dette. Jeg forstår at dere har det trangt økonomisk akkurat nå, og det i seg selv kan føre til mye sinne og frustrasjon når uforutsette utgifter dukker opp. Samtidig er det å forvente at han takler dette greit når han får roet seg ned litt. 

Anonymkode: c1001...538

• Liker 23
Skrevet

Venninnen din har jo ikke vært frekk, hun sa jo at det ikke var nødvendig av deg å betale. Det var jo du selv som insisterte. Håper du og mannen ordner opp i dette uansett :) 

• Liker 10
Skrevet

Du tilbydde deg å betale to ganger.. Og gjort er gjort. Veninnen din var ikke frekk, så du må bare si til mannen din at dette må du ta på din egen kappe. 

• Liker 4
Skrevet

Men... hvem er det som er så avhengig av en vase at en må kjøpe en ny for å erstatte den gamle? Er jo ikke akkurat en nødvendighet😜

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, Maiava88 skrev:

Men... hvem er det som er så avhengig av en vase at en må kjøpe en ny for å erstatte den gamle? Er jo ikke akkurat en nødvendighet😜

Det er sant, men jeg synes vel at man kan være såpass "høflig" at man erstatter det man ødelegger. Mannen din reagerer veldig merkelig på dette. Jeg synes ikke dette egentlig er noe spesielt å hisse seg opp over.

• Liker 3
Skrevet

Her er problemet mellom deg og mannen din. Venninnen din har ikke gjort annet enn å si ja til at du erstattet noe du hadde ødelagt. Er ikke venninnen din som er frekk her. 

• Liker 3
Gjest skjære
Skrevet

Jeg tenker mannen din ble mest frustrert fordi dere har dårlig råd. Det er det som egentlig stresser han. Kanskje om han får tenkt litt, så skjønner han at det var du som tilbudte deg to ganger og at venninnen din ikke var frekk. Venninnen kan jo til og med tenkt det var frekt å ikke la deg betale, som om hun tenker at du kunne da aldri hatt råd til den vasen. Om du skjønner hva jeg mener. Jeg syns venninnen din virker som en ok person da hun ikke krevde at du skulle betale for en vase som var så dyr (regner med hun visste hva den kostet)

4 minutter siden, Maiava88 skrev:

Det kan jo skje at noen finner en gjenstand de liker så godt at de kjøper en ny. Kan også være at TS skriver "vase" for at historien skal være mindre gjenkjennelig. Kanskje det egentlig er snakk om en annen gjenstand

Skrevet

Dette var vasete.

Anonymkode: 1095d...1dc

• Liker 1
Skrevet

Snakk med mannen din. Dette er noe dere må finne ut av. Vasen er betalt. "Hvem betaler"-dilemmaet er jo allerede avgjort. Ville vært merkelig om du ba om pengene i retur nå...

Anonymkode: 3695a...e0d

• Liker 2
Gjest HappyWaffle
Skrevet

dette er et problem mellom deg og mannen din. venninnen din sa at det ikke var nødvendig å erstatte den, du gjorde det uansett, så derfor syns jeg du får ta det på din egen kappe. 

Skrevet

Nå har ts betalt. Skal hun kreve pengene tilbake? 

Det eneste jeg ville gjort, var å forsikre meg om at vasen virkelig koster kr..2 000. Og så lagt saken bak meg. 

Anonymkode: aa6a0...0ec

• Liker 2
Gjest Timaras
Skrevet
På 3.11.2016 den 18.16, AnonymBruker skrev:

Mannen og jeg var på besøk hos et vennepar for noen uker siden, da jeg kom til skade for å ødelegge en vase. Vasen var uheldig plassert ytterst på vinduskarmen med gardinene trukket for. Da jeg gikk forbi, falt vasen i gulvet... Jeg sa meg raskt villig til å erstatte vasen. Venninnen min sa at det ikke var nødvendig. I dag møtte jeg henne derimot igjen på butikken, og hun fortalte at hun hadde kjøpt ny vase. Jeg sa at hun måtte sende meg kontonummer, så skulle jeg fikse det... Det viser seg at vasen kostet 2000 kr, noe som er veldig mye penger for oss akkurat nå. Jeg har likevel overført pengene for å få saken ut av verden. Mannen min ble derimot rasende da han kom hjem fra jobb og fikk høre hvor mye vasen kostet. Han mener venninnen min er frekk og han sa han ble skuffet over at jeg betalte det. Nå vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre. :( 

Anonymkode: 116f0...a36

Var du som knuste den. Så da er det jo bare rettferdig og betale for skaden

Skrevet

Man erstatter det man ødelegger, uansett om det er et uhell. 
Jeg syns det var helt riktig at du betalte for vasen. 

Skrevet
6 minutter siden, maya86 skrev:

Man erstatter det man ødelegger, uansett om det er et uhell. 
Jeg syns det var helt riktig at du betalte for vasen. 

Det gjer kanskje du, men etter norsk lov treng du ikkje nødvendigvis erstatte det du har øydelagt. Var det eit hendeleg uhell, er det offeret som ev. må erstatte eller reparere. Noko anna om gjerningsmannen var uforsiktig (eller gjorde det med vilje) – då må han betale, naturleg nok.

Annonse
Skrevet
13 timer siden, Maiava88 skrev:

Jeg har noen ting jeg er så glade i at hvis noen er uheldig og ødelegger, så hadde jeg satt pris på at de gjorde opp etter seg.

Skrevet

Det eneste å gjøre nå er å diskutere på en rolig måte med mannen din om hva han mener er rett å gjøre i slike situasjoner. Spør han hvor grensa går for hans del med hvilken sum som er passende for at dere skal erstatte ting på deres eget initiativ fremover i slike situasjoner. Slike uhell kan skje dere begge. Jeg forstår godt at 2000 kr var mye penger. Vi hadde heller ikke klart det. Det beste hadde vært om du umiddelbart sa da at det var en veldig dyr vase, men jeg skal skrive ned summen og kontonummeret ditt, og kan betale det avdragsvis for eksempel. 500 kr i mnd de mnd dere har muligheten til det. Er litt rart å gjøre det på en slik måte med en venninne, men da hadde du også fått lettet på denne følelsen din av å ville rette det opp igjen, som jo jeg forstår at du fikk. 

Anonymkode: e8f41...be4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...