Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Min samboer er nylig ansatt i en bedrift der han ikke har fast lønn. All lønn er provisjonsbasert.

På lønnslippen sin ser han nå at han har fått mindre enn lovet. Feriepenger er trukket direkte fra lønnen hans. 

(Jeg var inneforstått med at feriepenger er en arbeidsgiveravgift (sosial avgift) som arbeidsgiver betaler og at dette blir beregnet ut i fra total lønn. Slik er det i alle fall der jeg jobber, har fast lønn). Men trodde ikke det skulle være forskjell her. 

I kontrakten hans står det:

------

Trekk i lønn og feriepenger kan foretas når dette er hjemlet i arbeidsmiljøloven § 14-15 nr 2, herunder kan trekk foretas i følgende tilfeller:

Beløp som er utbetalt til arbeidstaker som lønnsforskudd. Misligholdte skriftlig avtalte avdrag og renteterminer på lån som Selskapet har gitt til arbeidstaker. Gjenstående beløp ved arbeidstaker fratreden, hvis det ikke er inngått egen nedbetalingsavtale og er stillet tilstrekkelig sikkerhet. Økonomiske krav av enhver art som Selskapet har mot arbeidstaker.

------

For meg ser jeg ingen tegn til her å mene noe om at feriepengene trekkes fra provisjonen? 

En annen plass står det:

Arbeidstaker skal som hovedregel motta xx% av all inntekter Selskapet har på kunder som Arbeidstaker har hentet inn til selskapet inklusive feriepenger med mindre noe annet er skriftlig avtalt og så lenge arbeidstaker er ansatt i selskapet.

Er jeg helt på bærtur når jeg tolker dette som at hovedregelen er at feriepenger er i tillegg til xx% av inntektene til selskapet? Blir ikke klok på denne formuleringen. 

Håper noen kan ta seg tid til å se på dette? :) 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva står det i kontrakten hans da? Ut fra det siste avsnittet kan det se ut som han har en avtale om at provisjonen er inkludert feriepenger. 

Anonymkode: 9ed98...2bc

Skrevet

Tusen takk for svar :) 

Joda, greier å fatte den med at provisjonen er inkludert feriepenger nå ;p Hehe! 

Skrevet

De har vel sikret ræva si rent juridisk. Men en annen sak er at alt dette oser tullebedrift, så samboeren din bør begynne å se seg om etter en annen jobb. Ren provisjon varer sjelden lenge,enten går han på en smell eller så gjør bedriften det. 

Anonymkode: 7934a...e49

• Liker 1
Skrevet

Les alltid kontrakten nøye når det gjelder slike vilkår! Har gått på en smell selv

Skrevet
På 6.11.2016 den 17.28, AnonymBruker skrev:

De har vel sikret ræva si rent juridisk. Men en annen sak er at alt dette oser tullebedrift, så samboeren din bør begynne å se seg om etter en annen jobb. Ren provisjon varer sjelden lenge,enten går han på en smell eller så gjør bedriften det. 

Anonymkode: 7934a...e49

Det er god provisjon da, heldigvis. Tullebedrift er det nok heller ikke, heldigvis.

Men 100% provisjonsbasert lønn er helt klart uforutsigbart og skummelt ja. Heldigvis har vi per dags dato ikke lån, men er i gang med å bygge oss opp EK, så er ikke krise de månedene lønnen ikke er helt på topp. Lønnen svinger veldig og de som har jobbet i bedriften lenge sier det kan ta 1-2 år før man begynner å levere stabilt.

Sist måned var bruttolønn 63 000, måneden før der var den kun 14 000 brutto. Med andre ord, det svinger veldig! Hadde vi hatt lån hadde vi helt klart slitt dersom det kom flere dårligere måneder etter hverandre. Så vi ser dette selvsagt an før vi inngår noe økonomiske forpliktelser av noe slag. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...