Gå til innhold

Starte egen virksomhet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer litt på hvordan man går frem for å starte sin egen virksomhet. Tenker da typisk en cafe, liten interiørbutikk/blomsterbutikk eller en liten bar for eksempel. 

Hvordan går man frem, og hvem henvender man seg til? Hva må man eventuelt ha klart før man henvender seg til "en hjelpende hånd"?

Hva med finansiering? Egenkapital? Hva om man starter med kun to bare hender? Hva med investorer, samarbeidspartnere, leverandører? 

Håper noen har noen tips å komme med, da jeg sitter med en veldig god grunder-ide i hodet. Har virkelig en drøm om å realisere den. 

Anonymkode: 6462e...584

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mange ting du må tenke på om du skal starte for deg selv.

du kan ha a/s, da (delt ansvar om du er flere) eller enkeltmannsforetak om du er alene. 

Dette registrerer du evt i brønnøysundregistrene. Dersom du vil gjøre det tryggest så starter du et as og ansetter deg selv. Krever dog en kapital på minst 30000.- for å starte dette. Da står du hvertfall ikke personlig ansvarlig dersom du går konkurs.

I tillegg må du være flink å føre regnskap. Her kan du f.eks starte med visma e accounting eller lignende.. koster noen hundrelapper i måneden. 

Så var det å starte noe. 

En kafe, bar eller lignende krever endel av deg og også kapital for å kunne starte opp. All innredning må jo kjøpes. Du må gjerne pusse opp et lokale du finner du kan leie for å drive virksomheten i. Da må du også betale leie av egen lomme til du kan åpne. Skal du ha en kafe så trenger du vel også en baristamaskin med melkeskummer. Disse koster lett 35-50000.- men kan også leases. Så må du ha et skikkelig kassasystem. Da anbefaler jeg faktisk at du kliner til å får deg et skikkelig pos system med en gang. Dette kan også leases. Det gjør regnskapet ditt veldig mye lettere.

Det er også mye mye mer å tenke på. Hva angår leverandører så kontakter du forskjellige for å få til avtaler med dem. Det er det minste problemet men dette gjør du først når du har fått et foretaksnummer.

Starte med 2 hender er vanskelig det også. Da kan du f.els starte med å vaske... så bygger du deg opp kapital til noe annet.

Det som er utrolig viktig å huske er at om du starter for deg selv så er ikke pengene som kommer inn DINE men firmaet sine. Du kan selvfølgelig ta ut lønn osv, men husk du må skatte av disse. Leverandørene må også betales. Betaler du ikke dem så leverer de ikke lenger. Hvis du ikke får varer, hva skal du da selge? Driver du med inntjening over 50000 så skal du også betale mva. Da går innkjøpene dine som du betaler mva på til fradrag så skal du selge med mva. Differansen på innkjøp/salg skal staten ha. 

Så mye å tenke på! 

Lykke til hvertfall

Skrevet

Det er mange formaliteter som skal ordnes, registrering osv.  Velger du AS-modell vil jeg anbefale deg å få en revisor til å ordne dette for deg.  Vil tro at det koster 10-15.000 kr.  I tillegg kommer aksjekapitalen, som er kr. 30.000.  Har du egenkapital (f.eks. bygning, maskiner e.l.) kan dette være din aksjekapital.  Dette kan revisor alt om. 

Er du regnskapskyndig kan du kjøpe et enkelt regnskapssystem for AS.  Er du det ikke, må du kjøpe tjenesten.  Din jobb blir da å sørge for god orden i alle bilag.  Å kjøpe tjeneste fra regnskapskontor er dyrt.  Man skal ikke ha mange bilag før kostnaden er 50.000 kr i året. 

For øvrig finner du mye informasjon om å starte egen virksomhet på nett.  Altinn har mye info.

Skrevet
På 4.11.2016 den 0.17, Zienna skrev:

Det er mange formaliteter som skal ordnes, registrering osv.  Velger du AS-modell vil jeg anbefale deg å få en revisor til å ordne dette for deg.  Vil tro at det koster 10-15.000 kr.  I tillegg kommer aksjekapitalen, som er kr. 30.000.  Har du egenkapital (f.eks. bygning, maskiner e.l.) kan dette være din aksjekapital.  Dette kan revisor alt om. 

Er du regnskapskyndig kan du kjøpe et enkelt regnskapssystem for AS.  Er du det ikke, må du kjøpe tjenesten.  Din jobb blir da å sørge for god orden i alle bilag.  Å kjøpe tjeneste fra regnskapskontor er dyrt.  Man skal ikke ha mange bilag før kostnaden er 50.000 kr i året. 

For øvrig finner du mye informasjon om å starte egen virksomhet på nett.  Altinn har mye info.

Driver du eget AS eller bare gjetter du?

Å registrer AS kan veldig enkelt gjøres selv på ALtinn evt. få bistand av en regnskapsfører (jeg betalte 4000 til min for arbeidet han gjorde), eller bruke flere av de firmaene som spesialiserer seg i dette (koster alt fra 2 - 5 tusen).

Kostnaden for regnskapsfører behøver ikke være 50.000 i året. Det var mye synes jeg! Mange tar ca 2000 pr med for inntil 200 billag pr md.

Anonymkode: 9964e...6c9

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Driver du eget AS eller bare gjetter du?

Å registrer AS kan veldig enkelt gjøres selv på ALtinn evt. få bistand av en regnskapsfører (jeg betalte 4000 til min for arbeidet han gjorde), eller bruke flere av de firmaene som spesialiserer seg i dette (koster alt fra 2 - 5 tusen).

Kostnaden for regnskapsfører behøver ikke være 50.000 i året. Det var mye synes jeg! Mange tar ca 2000 pr med for inntil 200 billag pr md.

Jeg driver ikke eget AS, men gjetter ikke.  Min sønn betalte 10.000 kr for etablering av AS, men brukte statsautorisert revisor.  Godt mulig det kan gjøres billigere. 

Her jeg bor koster det ca. kr 50.000 i året for ca. 500-600 bilag.  Det blir lett 10.000 kr ekstra om en har spørsmål eller at regnskapsfører må bruke tid på å finne ut av ting. 

Skrevet
24 minutter siden, Zienna skrev:

Jeg driver ikke eget AS, men gjetter ikke.  Min sønn betalte 10.000 kr for etablering av AS, men brukte statsautorisert revisor.  Godt mulig det kan gjøres billigere. 

Her jeg bor koster det ca. kr 50.000 i året for ca. 500-600 bilag.  Det blir lett 10.000 kr ekstra om en har spørsmål eller at regnskapsfører må bruke tid på å finne ut av ting. 

Da ville jeg virkelig vurdert å skifte regnskapsfører. Det er heller ikke noe must at regnskapsfører må være fysisk i nærheten.

Men klart - en revisor er dyrere enn regnskapsfører. Men det er heller ikke nødvendig å ha for et AS.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...