AnonymBruker Skrevet 3. november 2016 #1 Skrevet 3. november 2016 Synes dere det er ok at barn på for eksempel 3 og 7 år spiser godteri, andre søtsaker eller snacks hver dag? For eksempel is til dessert på mandag, sjokomelk og kjeks på tirsdag, en skål potetgull onsdag, vafler på torsdag, samt sjokopålegg, brus og godis fra fredag til søndag? Anonymkode: a1dcc...e6f
AnonymBruker Skrevet 3. november 2016 #2 Skrevet 3. november 2016 Er dette et bittelitt ladet spørsmål? Anonymkode: 2d534...d07 9
AnonymBruker Skrevet 3. november 2016 #4 Skrevet 3. november 2016 Dersom disse søtsakene er gitt for å vise at man kan kose seg litt i hverdagen så synes jeg at det blir feil. Snacks kan man gjerne ha, men da gjerne den sunnere varianten som søtpotet båter, oppskjært frukt, bananiskrem, hjemmelaget salte knekkebrød, osv. Anonymkode: 8bc52...0d4 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2016 #5 Skrevet 3. november 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er dette et bittelitt ladet spørsmål? Anonymkode: 2d534...d07 Jo det kan du si, men jeg reagerer på at enkelte i omgangskretsen synes det er helt greit å gi dette til ungene sine. Anonymkode: a1dcc...e6f
Gjest Catalina Culès Skrevet 3. november 2016 #6 Skrevet 3. november 2016 er det virkelig noen som gir ungene søtsaker hver dag!?! Det er ikke greit i det hele tatt.
AnonymBruker Skrevet 3. november 2016 #7 Skrevet 3. november 2016 Ser ikke problemet så lenge det ikke er store mengder... Anonymkode: fda86...4eb 3
dillyduzit Skrevet 3. november 2016 #8 Skrevet 3. november 2016 Helt ærlig, og ikke flipp helt ut folkens; Så lenge det er i små mendger er det ok. Jeg lærte selv i ung alder at alt med måte, hadde jeg vært svært aktiv flere dager i uken, kan det fint hende at jeg fikk en liten kjærlighet på pinne, sjokopålegg til kveldsmat eller vafler når mamma lagde det, eller en liten skål med is. Jeg tok ikke skade av det, fordi det var i såpass små mengder, og resten av det jeg spiste var typisk norsk husmannskost. Selvfølgelig, hadde jeg hatt barn i dag, ville de nok fått smoothies som snacks, og en kanelbolle dersom de hadde vært helt utslitt etter en lang dag med mye aktivitet. Det viktigste er å lære at alt er med måte. 6
AnonymBruker Skrevet 3. november 2016 #9 Skrevet 3. november 2016 I England får barna med seg en sjokolade og liten pose med potetgull eller kjeks hver dag. Vanskelig for meg å skjønne når jeg spiste godis på lørdag og var fornøyd med det! Anonymkode: 2f02b...595
AnonymBruker Skrevet 3. november 2016 #10 Skrevet 3. november 2016 I gamle dager så hadde vi alltid dessert etter middag. vafler, pannekaker, is, boller osv. Alltid et eller annet, og vi var mye sunnere da enn nå. Anonymkode: 9d0bd...a35 5
AnonymBruker Skrevet 3. november 2016 #11 Skrevet 3. november 2016 Du får ringe barnevernet om du mener barna tar alvorlig skade av dette.. Anonymkode: 3a15d...7d2
Outlander Skrevet 3. november 2016 #12 Skrevet 3. november 2016 Jeg tror å få dessert hver dag er et problem i et kilo-voksende samfunn ja. Da lærer de å spise seg met og deretter få noe ekstra kalori inntekt med dessert. Så ja, jeg synes å spise litt av søppel mat hverdag når de er så små er faktisk et problem. Men hva andre gjør i huset sitt har ingenting med meg å gjøre. 3
AnonymBruker Skrevet 3. november 2016 #13 Skrevet 3. november 2016 Men blir det man spiser. Og hvem vil vel ikke ha søte barn? Anonymkode: 27d71...b1a 4
Fru Uperfekt Skrevet 3. november 2016 #14 Skrevet 3. november 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Synes dere det er ok at barn på for eksempel 3 og 7 år spiser godteri, andre søtsaker eller snacks hver dag? For eksempel is til dessert på mandag, sjokomelk og kjeks på tirsdag, en skål potetgull onsdag, vafler på torsdag, samt sjokopålegg, brus og godis fra fredag til søndag? Anonymkode: a1dcc...e6f Dessert er ok, og før noen begynner å skyte så trenger ikke dessert å være usunt. Vafler regner jeg ikke som godteri, ikke alle typer kjeks heller. Personlig så syns jeg sjokopålegg og andre søtpålegg hører helgen til samme med godteri, chips og sjokomelk. Men om vinteren kan jeg likevel diske opp med hjemmelaget kakao eller eggedosis når ungene kommer inn fra ski/aketur 1
Fru Uperfekt Skrevet 3. november 2016 #15 Skrevet 3. november 2016 6 minutter siden, Outlander skrev: Jeg tror å få dessert hver dag er et problem i et kilo-voksende samfunn ja. Da lærer de å spise seg met og deretter få noe ekstra kalori inntekt med dessert. Så ja, jeg synes å spise litt av søppel mat hverdag når de er så små er faktisk et problem. Men hva andre gjør i huset sitt har ingenting med meg å gjøre. Antar du er en av dem som ser bort i fra sunne desserter som f.eks fruktsalat. Ingen av mine er overvektige men vi har en dessert hver enda dag, størrelsene varierer etter hvor sunne de er.
Outlander Skrevet 3. november 2016 #16 Skrevet 3. november 2016 11 minutter siden, Fru Uperfekt skrev: Antar du er en av dem som ser bort i fra sunne desserter som f.eks fruktsalat. Ingen av mine er overvektige men vi har en dessert hver enda dag, størrelsene varierer etter hvor sunne de er. Vi har ikke dessert hos oss - og frukt har mye sukker uansett at det er sunt. Som sagt, moderasjon er nøkkelen her, men det er ikke snak om frukt til dessert, det er snakk om drittmat i HI og det er det jeg formulerer svarene mine ut ifra. 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2016 #17 Skrevet 3. november 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: I gamle dager så hadde vi alltid dessert etter middag. vafler, pannekaker, is, boller osv. Alltid et eller annet, og vi var mye sunnere da enn nå. Anonymkode: 9d0bd...a35 Dere vokste opp og ble en ny fedmegenerasjon. Anonymkode: 59461...399 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2016 #18 Skrevet 3. november 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere vokste opp og ble en ny fedmegenerasjon. Anonymkode: 59461...399 Vi ble ikke det skjønner du. Det er jo ikke snakk om å spise seg mett på dessert men noe til kaffen en time eller to etter middagen. Anonymkode: 9d0bd...a35 1
FrkSunshine Skrevet 3. november 2016 #19 Skrevet 3. november 2016 Da jeg var liten fikk jeg ofre godteri. Kanskje hver dag. Sønnen min får "kun" i helgene, eller hvis det er noe spesielt, bursdag, f.eks. Jeg selv "må" ha søtt hver dag etter at han har lagt seg. Men det får ikke han vite. Og jeg vil ikke at han skal bli som meg. "Vaner" er undervurdert, og derfor gir jeg han ikke søtt hver dag.
Eliza Doalot Skrevet 3. november 2016 #20 Skrevet 3. november 2016 Jeg synes ikke det er greit å spise godteri hver dag, nei. Men, her i huset har vi ikke et kosthold for noen dager og et annet for andre. Er det en varm sommerdag spiser vi gjerne is på tirsdag, får vi besøk er det kanskje en sjokoladebit til kaffen på onsdag, og får jeg lyst til å overraske blir det kanskje vafler på torsdag. Andre uker er det hverken is, sjokolade eller vafler. Barna får lørdagsgodt og sjokoladepålegg/-melk i helgene hvis de spør om det, men det kan gå uker og noen gang måneder mellom hver gang de spør. Eldste har all mulighet til å smøre skive med sjokoladepålegg når som helst, men det tror jeg knapt nok har skjedd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå