AnonymBruker Skrevet 3. november 2016 #1 Skrevet 3. november 2016 (Jeg visste ikke helt hvor jeg skulle plassere dette innlegget, men flytt det om det er feil) Hva tenker dere om skoler som har brytehauger hvor det er lov til å dytte folk ned fra haugen? Jeg kjenner til skoler (barneskoler) som har slik.Hvor det er en haug ute der hvor barna kan dytte hverandre og bryte. Det er lov å dytte hverandre ned fra haugen. Leken kan fort bli voldsom, og nå som det er kaldt ute og bakken er hard, tenker jeg det kan ikke være særlig behagelig å falle på denne haugen. Reglene er slik at de som er på haugen har lov å dytte/bryte med hverandre. I tillegg er det lov med snøballkrig og snøBURING på vinteren. Snøballkrig er vel greit det, men snøburing? Det syns jeg høres litt voldsomt ut. Regner med dette gjelder bare på denne haugen, men syns uansett at snøburing kanskje ikke burde vært tillatt? Regelen er at hvis man slår med hånda 3 ganger i bakken så skal man stoppe. Men jeg kan se for meg leken blir ganske voldsom forde. Jeg husker veldig godt fra da jeg gikk på barneskolen at snøburing var strengt forbudt. Ser ikke helt poenget med å ha det slik på skoler? Hva tenker dere om det? Burde det ikke være helt forbudt med dytting/brytelek/snøburing? Eller vil det å ha det et visst sted på skolen minske faren for at det blir mer av det? Tanker? Anonymkode: 3c910...55a
AnonymBruker Skrevet 3. november 2016 #2 Skrevet 3. november 2016 Er det bare enkelte områder på skole-områder, hvor det er tillatt med snøballkrig osv? Dersom noen ikke har lyst til å være med på slike ting, så kan de kanskje gå litt vekk? Anonymkode: 473fd...880
Honey Dew Skrevet 3. november 2016 #3 Skrevet 3. november 2016 Barn har godt av å utfolde seg litt. Jeg synes det er flott at skolen har slike plasser, da kan jo de som har lyst til å være med på dette samle seg der og de som har lyst til å leke roligere være andre plasser i skolegården. Jeg er sikker på at lærerne som er ute i friminuttene passer på hvis leken skulle bli for voldsom og avbryter. 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2016 #4 Skrevet 3. november 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det bare enkelte områder på skole-områder, hvor det er tillatt med snøballkrig osv? Dersom noen ikke har lyst til å være med på slike ting, så kan de kanskje gå litt vekk? Anonymkode: 473fd...880 Ja bare på enkelt områder. Så det er opp til hver og en om de vil være med på det. Men jeg syns bare det blir så voldsomt. en voksen må jo stå å holde øye med de i alle friminuttene og bryte inn flere ganger for å presisere reglene. Anonymkode: 3c910...55a
AnonymBruker Skrevet 3. november 2016 #6 Skrevet 3. november 2016 1 minutt siden, Honey Dew skrev: Barn har godt av å utfolde seg litt. Jeg synes det er flott at skolen har slike plasser, da kan jo de som har lyst til å være med på dette samle seg der og de som har lyst til å leke roligere være andre plasser i skolegården. Ja det er jo sant. Anonymkode: 3c910...55a
Gjest Margit Spat Skrevet 3. november 2016 #7 Skrevet 3. november 2016 Jeg er mer betenkt til snøballkasting enn snøbasing og «kongen på haugen», egentlig. Snøballer kan inneholde is og steiner, og enten de gjør det eller ikke, så kan de gjøre særlig hode- og øyeskader når de kastes hardt, og de kan treffe andre personer (eller ting) enn egentlig ment.
minister-mio Skrevet 3. november 2016 #8 Skrevet 3. november 2016 Jeg vet ikke hva buring er, men veldig bra de tilrettelegger for kaoslek og røff lek. 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2016 #9 Skrevet 3. november 2016 1 minutt siden, Arabella skrev: Hva er snøburing? Å få ansiktet dyttet ned i snøen av en annen person. Anonymkode: 3c910...55a
Arabella Skrevet 3. november 2016 #10 Skrevet 3. november 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å få ansiktet dyttet ned i snøen av en annen person. Anonymkode: 3c910...55a Uff da, det er over kanten i lek, synes jeg.
AnonymBruker Skrevet 4. november 2016 #11 Skrevet 4. november 2016 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Å få ansiktet dyttet ned i snøen av en annen person. Anonymkode: 3c910...55a Det heter snødøping Anonymkode: b6ff2...fa8
AnonymBruker Skrevet 4. november 2016 #12 Skrevet 4. november 2016 Velkjent tema. Vi har hatt diskusjonen oppe flere ganger i lærerkollegiet. Det er ikke så lett å bli enige. Noen ønsker full utfoldelse og få regler, andre har betenkeligheter. Jeg jobber på ungdomsskolen da, og der er jo elevene ikke kledd for denne typen lek. Elevene blir våte og kalde og blir da sittende inne i timene og klage over dette. Det går ut over konsentrasjon og læring. På barneskolen er de jo heldigvis som oftest bedre kledd. Men her er barna mindre og ikke så gode på å vite når nok er nok. "Buring" som du kaller det, synes jeg er å tillate for mye. Hva skal være hensikten med å få lov til dette? Og hvordan vet man at begge vil? Jeg synes nok skolen bør legge til rette for mer positiv lek med snøen. Slik du beskriver det så handler det jo om å vinne over hverandre. Er det positivt utfoldelse? Anonymkode: cd909...268
AnonymBruker Skrevet 4. november 2016 #13 Skrevet 4. november 2016 18 timer siden, Arabella skrev: Uff da, det er over kanten i lek, synes jeg. Enig Anonymkode: ca2d7...341
herzeleid Skrevet 4. november 2016 #14 Skrevet 4. november 2016 På 3.11.2016 den 16.05, AnonymBruker skrev: (Jeg visste ikke helt hvor jeg skulle plassere dette innlegget, men flytt det om det er feil) Hva tenker dere om skoler som har brytehauger hvor det er lov til å dytte folk ned fra haugen? Jeg kjenner til skoler (barneskoler) som har slik.Hvor det er en haug ute der hvor barna kan dytte hverandre og bryte. Det er lov å dytte hverandre ned fra haugen. Leken kan fort bli voldsom, og nå som det er kaldt ute og bakken er hard, tenker jeg det kan ikke være særlig behagelig å falle på denne haugen. Reglene er slik at de som er på haugen har lov å dytte/bryte med hverandre. I tillegg er det lov med snøballkrig og snøBURING på vinteren. Snøballkrig er vel greit det, men snøburing? Det syns jeg høres litt voldsomt ut. Regner med dette gjelder bare på denne haugen, men syns uansett at snøburing kanskje ikke burde vært tillatt? Regelen er at hvis man slår med hånda 3 ganger i bakken så skal man stoppe. Men jeg kan se for meg leken blir ganske voldsom forde. Jeg husker veldig godt fra da jeg gikk på barneskolen at snøburing var strengt forbudt. Ser ikke helt poenget med å ha det slik på skoler? Hva tenker dere om det? Burde det ikke være helt forbudt med dytting/brytelek/snøburing? Eller vil det å ha det et visst sted på skolen minske faren for at det blir mer av det? Tanker? Anonymkode: 3c910...55a Om det fortsatt finnes skoler der denslags lek regnes som greit vil jeg si at det er kjempegøy. Syntes denne typen leker var kjempegøy da jeg selv gikk på barneskole for omkring 15 år siden, men det ble gjerne stoppet eller slått ned på av lærere som syntes det ble for "voldsomt". Tror det er veldig sunt for barn, kanskje særlig gutter, å få leke litt røft på denne måten. Selvfølgelig er det en viss fare for å skade seg, men sånn er jo tross alt livet. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå