Gå til innhold

Når finner vi den neste jordkloden?

Lanista1984

Anbefalte innlegg

Gigantiske teleskoper er på vei opp rundt kloden vår. De vil se langt mer detaljert enn Kepler kan. At det finnes frodige planeter med flytende vann, er vel ikke lenger et tema. Temaet er når finner vi de? Når kan vi analysere atmosfæren og når kan vi stadfeste liv?

Må vi så langt frem som 2030-årene, eller vil det skje før?

For alt vi vet kan liv finnes rundt Proxima Centauri, den nærmeste solen.

Hva tror folket som er interessert i den slags ting som liv andre steder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror det tar lang tid før vi kan stadfeste liv. Vi vil finne planeter som er sannsynlige kandidater, men sikre vil vi ikke være.

Såvidt jeg vet har vi ingen metoder for å fastslå om det er liv på en planet så langt unna. Kanskje kan vi finne metoder? 

Lurer på om det er mulig å fastslå at det er liv på jorda noen lysår unna? 

Kanskje vil skogene reflektere nok lys ut i verdensrommet slik at det kan analyseres og komplekse organiske forbindelser blir funnet.

Muligens kan atomsprengningene observeres, og kobles til intelligent liv?

Eller er det andre muligheter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, stan skrev:

Jeg tror det tar lang tid før vi kan stadfeste liv. Vi vil finne planeter som er sannsynlige kandidater, men sikre vil vi ikke være.

Såvidt jeg vet har vi ingen metoder for å fastslå om det er liv på en planet så langt unna. Kanskje kan vi finne metoder? 

Lurer på om det er mulig å fastslå at det er liv på jorda noen lysår unna? 

Kanskje vil skogene reflektere nok lys ut i verdensrommet slik at det kan analyseres og komplekse organiske forbindelser blir funnet.

Muligens kan atomsprengningene observeres, og kobles til intelligent liv?

Eller er det andre muligheter?

Man kan se etter oksygen i atmosfæren, det kan tyde på planteliv (fotosyntese). Problemet er at også uv stråling produserer oksygen i en atmosfære, når den treffer en atmosfære som inneholder vanndamp. Så vidt jeg vet har man enda ikke utstyr i bane for å ta en gassanalyse av exoplaneter (da må vi vente på JWST). Man har vel heller ikke påvist exoplaneter med vann, men man har regnet seg frem til at noen kan ha vann, basert på tetthet/masse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Aldri håper jeg

Anonymkode: a8501...312

Det var et rart svar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser noen seriøst store utfordringer her...

For det første må vi finne en egnet planet, så langt har vi ikke funnet dette selv om noen kan være aktuelle (?). Dernest må jo denne utforskes før det blir aktuelt å sende mennesker dit. Alt dette vil ta lang tid.

For langt borte kan den jo ikke være, distanser hvor lyset bruker mangfoldige år på samme distanse ville tatt veldig lang tid å nå for oss som reiser vesentlig tregere enn som så.

I rommet hvor det ikke er tyngdekraft mister mennesket muskelstyrke, er noen ett år i verdensrommet mister mennesker så mye muskelvev at det er bekymringsverdig muskeltap. Måtte bæres ut av romskipet og trilles i rullestol etter tilbakekomsten han som har vært lengst i rommet, noe over ett år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På ‎03‎.‎11‎.‎2016 den 15.48, Lanista1984 skrev:

Gigantiske teleskoper er på vei opp rundt kloden vår. De vil se langt mer detaljert enn Kepler kan. At det finnes frodige planeter med flytende vann, er vel ikke lenger et tema. Temaet er når finner vi de? Når kan vi analysere atmosfæren og når kan vi stadfeste liv?

Må vi så langt frem som 2030-årene, eller vil det skje før?

For alt vi vet kan liv finnes rundt Proxima Centauri, den nærmeste solen.

Hva tror folket som er interessert i den slags ting som liv andre steder?

Liv oppstår bare ikke spontant. Da liv er sinnsykt komplekst, og vil aldri formes tilfeldig. Dessuten er avstandene vanvittig mye større enn de fleste tror. Hvorfor forkaster ikke folk drømmen om aliens?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eugene Onegin
6 minutter siden, debatant skrev:

Liv oppstår bare ikke spontant. Da liv er sinnsykt komplekst, og vil aldri formes tilfeldig. Dessuten er avstandene vanvittig mye større enn de fleste tror. Hvorfor forkaster ikke folk drømmen om aliens?

Av samme grunn som du ikke forkaster eventyrene som bibelen forteller vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, debatant skrev:

Forkaste drømmen om det eneste viktige når vi har balanse på kloden? Forkaste vår medfødte nysgjerrighet? Hvorfor i all verden skal vi det? Om hundre år er dette et så ekstremt hett tema. Skulle bare ønske jeg kunne ha fått vite..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, The Archbishop skrev:

Av samme grunn som du ikke forkaster eventyrene som bibelen forteller vil jeg tro.

Vi vet nok om celler til å konkludere med at de ikke oppstår tilfeldig. Og all vitenskap støtter et slikt syn.

Guds Ord er i motsetning troverdig, og verifisert et hav av ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lanista1984 skrev:

Forkaste drømmen om det eneste viktige når vi har balanse på kloden? Forkaste vår medfødte nysgjerrighet? Hvorfor i all verden skal vi det? Om hundre år er dette et så ekstremt hett tema. Skulle bare ønske jeg kunne ha fått vite..

Vel svaret er at vi er alene. Så nå vet du....

UFO tilhengere har aldri produsert et solid argument for sin sak.

Endret av debatant
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eugene Onegin
45 minutter siden, debatant skrev:

Guds Ord er i motsetning troverdig, og verifisert et hav av ganger.

Guds ord har aldri blitt verifisert

Vi lever i 2016 kanskje på tide at du slutter å tro på 2000 år gamle eventyr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, The Archbishop skrev:

Guds ord har aldri blitt verifisert

Vi lever i 2016 kanskje på tide at du slutter å tro på 2000 år gamle eventyr. 

Det er tydelig at du skriver om et tema du ikke har peiling på.

Eventyret vi blir indoktrinert i 2016, er at ingen ting eksploderte i et big bang. Og at celler oppstår spontant der forholdene er gunstige. Vi vet bedre. Ingenting er vanvittig stabilt og celler er for komplekse til å oppstå tilfeldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eugene Onegin
Akkurat nå, debatant skrev:

Eventyret vi blir indoktrinert i 2016, er at ingen ting eksploderte i et big bang. Og at celler oppstår spontant der forholdene er gunstige. Vi vet bedre. Ingenting er vanvittig stabilt og celler er for komplekse til å oppstå tilfeldig.

Det du skriver her har ingenting med hva denne tråden handler om.

Det har heller ingenting å gjøre med hva jeg skrev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Lanista1984 skrev:

Det var et rart svar?

Vi ødelegger jo allerede denne planeten? :/ 

Anonymkode: a8501...312

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, The Archbishop skrev:

Det du skriver her har ingenting med hva denne tråden handler om.

Det har heller ingenting å gjøre med hva jeg skrev.

Du skriver jo bare tull. Hvordan gir en et intelligent svar på absurde påstander????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Saturnmånen Europa kan bli en ny jordklode. Mulig det er liv der. Og til mars skal jo folk reise om bare noen år. 

Anonymkode: dabdb...d1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, debatant skrev:

Du vet bedre, selv om andre vet for deg (boka di).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Saturnmånen Europa kan bli en ny jordklode. Mulig det er liv der. Og til mars skal jo folk reise om bare noen år. 

Hold an.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen tror det er ganske kaldt på Saturn. Glad jeg ikke bor der....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...