Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber i en butikk på et kjøpesenter. Vi selger interiør- og pyntegjentstander. Jeg vet jo at jeg skal spørre om kunder trenger hjelp, rydde rot i butikken, fylle på varer osv. Men ofte er det stille og ingenting å gjøre; det er ingen kunder i butikken, butikken er ryddig, alle varer er priset. Hva gjør man da? Jeg kan jo ikke bare stå å henge bak kassen.

Når jeg spør sjefen får jeg bare besked om at :"DET ER ALLTID NOE Å GJØRE!!!", det kan sikkert hende, men jeg SER ikke bestandig hva som skal gjøres, og føler meg så dum om jeg bare står der.

Anonymkode: 46309...bc4

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Støvtørking. er så sinnsykt mye støv i mange butikker.

Forbedring på lager? 

Anonymkode: d84bc...819

• Liker 4
Skrevet

Rydde skikkelig på lageret, bestille inn nye varer, vaske og tørke støv, spørre sjefen om hun/han trenger hjelp til noen administrative oppgaver, lete etter nye varer man kan bestille inn, omorganisere butikken, rydde i kassen og gjerne i hyllene under om dere har det, vaske kassen, vaske vinduer om dere har det. Osv.  

Skrevet

Du må stille mer konkrete spørsmål til sjefen:

"Er det noe av ditt arbeid jeg kunne gjort for å avlaste din arbeidsmengde litt, nå som det var så rolig ellers i butikken?"

"Jeg trives veldig godt på jobben her, men kunne du ha laget en liste over hvilke rutiner som er viktige å få gjort på de ulike vaktene? Siden jeg ikke har jobbet her så lenge enda, tror jeg det ville gjort det lettere for meg å skjønne ut fra din synsvinkel hva jeg kan gjøre her i ledige stunder, uten at jeg overtar andres arbeid."

Anonymkode: ac3c5...f72

• Liker 2
Skrevet

Tørke støv, sjekke at alle priser er korrekte (se på gamle varer det går lite av, sykt irriterende når de endrer det i systemet og glemmer å si ifra), se på datoer til spiselige varer og sortere disse riktig (slik at det som går ut først står fremst), feie over gulvet og rydde i varer som kunder har pakket ut av eskene eller plassert feil.

Anonymkode: 5078f...cdd

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tørke støv, sjekke at alle priser er korrekte (se på gamle varer det går lite av, sykt irriterende når de endrer det i systemet og glemmer å si ifra), se på datoer til spiselige varer og sortere disse riktig (slik at det som går ut først står fremst), feie over gulvet og rydde i varer som kunder har pakket ut av eskene eller plassert feil.

Anonymkode: 5078f...cdd

Ikke så mye datovarer eller spiselig i en interiørbutikk da. :) 

Anonymkode: 39481...9bf

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ikke så mye datovarer eller spiselig i en interiørbutikk da. :) 

Har du aldri vært på Kremmerhuset, Åhlens eller Christiana Glasmagasin? 

Anonymkode: 21cb2...902

• Liker 5
Skrevet

Slike ting er lurt å spørre om tidlig etter ansettelse. "Du, nå er her ikke kunder, kan du vise meg noen ting jeg kan gjøre?" Eller "hvilke arbeidsoppgaver bruker dere gjøre når det er mindre kunder i butikken?"

Når sjefen bare sier "der er alltid noe å gjøre", så lurer jeg på om han egentlig vet selv hva som burde gjøres :P Høres ut som om han prøver legge alt ansvaret på deg slik at han slipper sette seg inn i hva som kan gjøres

Anonymkode: 43c53...40c

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du aldri vært på Kremmerhuset, Åhlens eller Christiana Glasmagasin? 

Tydeligvis ikke dersom det er mat der... :) 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har du aldri vært på Kremmerhuset, Åhlens eller Christiana Glasmagasin

2

I CG butikken jeg jobbet i, var vi så heldige at vi solgte alt av dato fort unna, heldigvis, men for et helvete det var å sjekke alt sammen. 

Det er alltid noe å gjøre, men jeg skjønner hva du mener. Det å rette på ting, lese bakpå ting, tørke støv, kose gulv etc. Som regel pleide jeg bare å gå rundt med en støvkost i lomma (forkle) og bare tørke støv. På stille dager kunne jeg fint tørke støv i 5 timer, og gå over flere ganger. 

Finn ting å vaske, rydd på spiserom, lager etc dersom dere er to i butikk med lager på baksiden, se om varer på lager må ut i butikk (som det 100% alltid er) 

Skal ikke høres ut som en drittsjef, men når jeg hadde kollegaer som bare stod å hang, så ble jeg så sinnsykt irritert, nettopp fordi jeg visste at det var 100vis av ting å gjøre (halvparten var noe ubrukelige også.. skal sies.. giddalause rett og slett) 

Skrevet
4 minutter siden, dillyduzit skrev:

Det å rette på ting, lese bakpå ting, tørke støv, kose gulv etc.

:fnise: Unnskyld. Men den skrivefeilen var bare så morsom . 

• Liker 6
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

:fnise: Unnskyld. Men den skrivefeilen var bare så morsom . 

Helt sant da, var viktig å vise gulvet litt omsorg

:fnise: ops

• Liker 5
Skrevet
4 minutter siden, dillyduzit skrev:

Helt sant da, var viktig å vise gulvet litt omsorg

:fnise: ops

Ja, det skjønner jeg godt siden det som oftest bare blir tråkka på og holdt nede. :fnise: 
Godt at gulvet har deg... :laugh:

• Liker 4
  • 2 uker senere...
Skrevet

Butikksjefen der jeg jobber lærer oss å tegne Mikke Mus og andre Disneyfigurer når det er ingenting å gjøre på jobb.

Har du funnet ut hva du kan gjøre nå TS? 

• Liker 1
Skrevet

Jobber i bokhandel, og har sett at når det ikke er noe å gjøre pleier sjefen min å lese i en bok. Men da er det absolutt ingenting å gjøre, vi er en veldig liten butikk så det er grenser for hvor mye støv man kan tørke.

Anonymkode: 8d07d...aa4

Skrevet (endret)

Skjønner dagene blir lange hvis det er stille på jobb. Du har fått fine tips her, men jeg syns også sjefen din ga deg et dårlig svar!  Jeg jobber ikke i butikk, men på kontor. I alle jobber tar det tid før man selv ser alt man kan gjøre. Jeg blir ikke sur hvis en av de jeg leder sier det er litt stille og de har ledig kapasitet.  Noe avhenger vel av ditt ansvarsområde/fullmakter, men du kan jo også be sjefen om at dere i personalet sammen lager ei liste over ting som må gjøres 'når vi får bedre tid'. 

PS som kunde vil jeg også slå et slag for rene handlekurver uten matkliss / glitterdryss i bunnen. 

Endret av Eneri
Skrevet
På 3.11.2016 den 20.42, dillyduzit skrev:

I CG butikken jeg jobbet i, var vi så heldige at vi solgte alt av dato fort unna, heldigvis, men for et helvete det var å sjekke alt sammen. 

Det er alltid noe å gjøre, men jeg skjønner hva du mener. Det å rette på ting, lese bakpå ting, tørke støv, kose gulv etc. Som regel pleide jeg bare å gå rundt med en støvkost i lomma (forkle) og bare tørke støv. På stille dager kunne jeg fint tørke støv i 5 timer, og gå over flere ganger. 

Finn ting å vaske, rydd på spiserom, lager etc dersom dere er to i butikk med lager på baksiden, se om varer på lager må ut i butikk (som det 100% alltid er) 

Skal ikke høres ut som en drittsjef, men når jeg hadde kollegaer som bare stod å hang, så ble jeg så sinnsykt irritert, nettopp fordi jeg visste at det var 100vis av ting å gjøre (halvparten var noe ubrukelige også.. skal sies.. giddalause rett og slett) 

Da må du for all del ikke fortelle de hva de skal gjøre og bare fortsette å være irritert, hvis du tror det hjelper. Er ikke alle som vet hva slags rutiner man har i butikk og da må du være tydelig på å kommunisere. Skjønner ikke hvorfor du ansetter "ubrukelige" folk. Er ikke riktig av deg å skylde på dine ansatte hele tiden. Du høres ikke ut som en bra sjef.  Hadde hvertfall ikke jobbet for deg.  

Anonymkode: 1777e...1a2

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da må du for all del ikke fortelle de hva de skal gjøre og bare fortsette å være irritert, hvis du tror det hjelper. Er ikke alle som vet hva slags rutiner man har i butikk og da må du være tydelig på å kommunisere. Skjønner ikke hvorfor du ansetter "ubrukelige" folk. Er ikke riktig av deg å skylde på dine ansatte hele tiden. Du høres ikke ut som en bra sjef.  Hadde hvertfall ikke jobbet for deg.  

Anonymkode: 1777e...1a2

Hei og god ettermiddag til deg også. 

For det første, jeg var ikke sjef, jeg var assisterende med hovedansvar for butikken når sjefen ikke var tilstedet. For det andre, var det ikke jeg som ansatte disse personene. Jeg tok det opp med sjefen mange ganger, de fikk tilsnakk, men endret seg aldri (eller en gjorde faktisk det, og ble en veldig god ansatt) 

Poenget er, sjefen har et ansvar av å fortelle og vise hva den ansatte skal gjøre. Tro meg, jeg vet hva jeg kan gjøre dersom det er "ingenting" å gjøre, fordi jeg har selv vært under et heksegrep av en sjef. Dersom du ber en ansatt om å gjøre noe, som i.e koste et gulv, eller sette ut varer, du ser på omsettningen at det ikke har vært noen kunder innom på 2 timer, kan man begynne å lure. 

Hvorfor jeg ble irritert, er fordi de hadde fått beskjed hvertfall 5 ganger, og når man må sjonglere kunder, ta ut varer, rydde butikken og ha kontorarbeid, hadde det nesten vært lettere å bare være alene på jobb. Når man må jobbe overtid hver uke fordi de ansatte ikke klarer å holde det ryddig, eller gjør det de skal, er det faktisk lov til å bli noe irritert. En butikkjobb er ikke et sosialkontor. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...