Gå til innhold

barns bestemmelsesrett i jula

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye bestemmer ditt barn om hva dere skal gjøre i jula (f.eks. julaften)? Bestemmer dere voksne hva dere skal gjøre, om dere skal være hjemme, besøke besteforeldre, syden etc?

Min samboer har en sønn som ikke ønsker å være med på det vi ønsker å gjøre på julafta. Han er type asosial, vil helst sitte på rommet hele julafta, bare spise og åpne pakkene han har fått. Han kommer selv ikke til å kjøpe en eneste gave. (han er 13 og jeg mener det er på tide at han kjøper litt gaver selv, f.eks. til pappa og søsken). Men den delen av jula er han ikke interessert i. Så når vi nå kom med et nytt forslag om julefeiringa så sa han bare nei og stakk, han ville ikke engang være med i diskusjonen. Jeg har snakket med en person om dette og hun mente vi som voksne skulle avgjøre hvordan jula skulle feires.

Nå kan jeg også ta med i samme diskusjon at det er stor sjanse for at han gir beskjed en uke før jul at han uansett ikke kommer til oss på julafta. Ettersom foreldrene er skilt har de ingen spesielle tradisjoner, ettersom de har vært forskjellige steder i jula.

Men spørsmålet er altså, hva gjør dere?

Anonymkode: 59517...e19

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis dere foreslår, legger dere jo opp til at han skal bestemme.

Mitt barn er så lite at valg ikke er relevant, når barnet blir større kommer vi til å bestemme hvor vi feirer og med hvem, men barnet vil selvsagt få si sin mening og argumentene bli vurdert. 

Stebarnet er tenåring, og feirer annenhver jul hos hver av foreldrene. Julen feires med henholdsvis mors eller fars slekt, ikke så mange på noen av sidene. Stebarnet er familiekjær og har aldri sagt imot det. Jeg tror h*n er for hensynsfull til å velge bort den som h*n skal være med etter samværsplanen, men vi hadde selvsagt respektert det.

Nyttårsaften har stebarnet fått velge om vi skal være alene eller invitere gjester, eller om h*n vil feire borte med venner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...