Gå til innhold

Føler ikke barnet mitt blir ivaretatt i barnehagen. Noem andre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Rett til sak. Eldste småtten er snart 3 over jul nå. Oppstart i bhg gikk kjempe bra. Kontaktpersonen fungerte veldig bra og småtten stortrivdes. Tiden gikk å det var stas å kjekt å levere å hente småtten da vi opplevde at småtten hadde det så kjekt å lærte mye å trivdes med både barna i avd. Og de voksne. Men etter som tiden gikk så var det litt som om de glemte småtten litt ut. Alt for mange ganger hentet vi å oppdaget at småtten hadde bæsjebleie (som i flere tilfeller såg ut som om småtten hadde gått litt for lenge med det å i enkelte tilfeller ALT for lenge (som resulterte til vondt og småtten gikk breibent og gråt). Dette ble tatt opp flere ganger med de ansatte i bhg. Da det ikke ble noe bedre begynte jeg å loggføre det og hver gang det gikk over et vist antall tok jeg dette opp igjen. Det går perioder hvor de er flinkere og andre mindre. Noen andre som opplever  det samme?

Nå er småtten en av de eldste i avd. (9 stk.små som er nye og 5stk 2åringer). Favoritt ansatte i avd. fikk ikke fast stilling i bhg etter sommeren og det synes vi var fryktelig trist, da småtten var veldig gla i henne og trivdes me ho. Etter dette føler jeg at det har gått nedover med avd.

1.del av det er: Småtten øver på dobesøk men det har vært misslykket flere ganger enda vi har forsøkt flere metoder. Vi forsøkte å prate me bhg om de kunne sette småtten på do. Noe vi fikk svar på at: de setter dem ikke på do me mindre de har gått 15 dager (i strekk) uten bleie. Altså ingen hjelp der. Ting sjer på nesten faste klokkelsett (etter frokost,lunsj og brunsh) dagtid. Noe de burde vite til nå etter et år. Selvfølgelig settes småtten på do når vi er hjemme også. Samt i helgene da forsøker vi å følge det opp så godt som mulig. Å vi har lykkes hjemme noen ganger, å småtten er kjempe stolt. Noen forslag til hva vi kan gjøre? 

2.del: Småtten kom hjem med meget synlig stygt bitemerke på venste armen (Tok bilde av det). Ingen tlf. Fra bhg. Ingen hadde hørt eller sett noe til noe som helst. Vi tok det opp med bhg men ingen respons tilbake i ettertid. 

3.del: småtten ble totalt isolert inn på doen da småtten hadde kasta opp en gang. Stakkar sto der å ikke forsto hvorfor ingen ville ta i småtten eller være i nærheten. Da jeg henta småtten skar det i hjertet mitt. Barne mitt sto midt på gulve på bade,mens de ansatte holdt andre barna vekke. Selvsagt er det dumt med smitte. Forstår det godt. MEN noen av de har smittet mitt barn. Hvorfor ble ikke de behandlet slik? Jeg omfavna barne mitt å sa mamma er her. Vi går hjem! 

4.del: har opplevd at de ikke har hatt kontrollpå hvor småtten er. 

5.del: senest i går kom småtten hjem med hoven ringfinger og langefinger. Ringfingeren var blå,lilla og rosa. Småtten hadde vondt. Å jeg reagerte igjen på at ingen har gitt beskjed eller sakt noe til oss foreldre. Det såg veldig stygt ut (tok bilde av det også). Hørte idag med alle ansatte som var tilstede i avd. Om de viste noe om hva som hadde hent? Om de har hørt eller sett noe. Men alle sa nei. 

Har også opplevd at småtten har på seg feil klær (enda jer har merka ALLE klærene småtten har i bhg). Å enkelte tilfeller har andre hatt småtten sine klær på seg. 

Har flere småhendelser til som jeg symes er dumt sjer. 

Noen som har opplevd noe av dette eller noe lignende? Er det jeg som stiller for mye krav til bhg? Kjenner meg litt oppgitt å føler småtten ikke blir ivaretatt eller imøtekommen. 

Mvh MammaTil2småtroll

Anonymkode: 78f3d...9bb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, du stiller ikke for mange krav. Jeg ville ha bytta barnehage. Du har tatt det opp så mange ganger nå og du ser det ikke nytter. Har du snakket med øverste leder? Ville gjort det først, men de hadde ikke fått mange sjanser etter det.

• Liker 6
Skrevet

Jeg har full forståelse for at når det er litt utbytting av personal så vil ting endre seg og ting vil ille vær ehel tpå plass med det første,men jeg mener barna er det viktigste her. 

Å det med sykdom er også helt forståelig at de ønsker å holde til det minimale. Men det er måten det blor gjort på. Hørte noen uker i etterkant at et annet barn hadde kastet opp i bhg tidligere på dagen (da var jeg på vei inn dørene for å hente småtten) men barnet var ikke blitt hentet. Forstår det ikke alltid er like lett å gå ifra jobb,men når mitt barn er sykt slipper jeg alt i hendene å gjør nærmest løper for å hente gulle. Er jo vi som har skapt disse små herlige gullå. Å vi må gjøre vårt ytterste for at barnet vårt skal ha det bra. 

Å ang. Klærene til småtten som blir av å te tatt på andre. Ja forstår det er mamge å holde kontroll på å mye klær å holde kontroll på. Men kansje de kunne lest merkelappene hvis de var usikkre. Ikke så vanskelig. Å ja en gan i blant er ok feil sjer å sånn er det bare. :) full forståelse for der! 

Skrevet
17 minutter siden, Brimi skrev:

Nei, du stiller ikke for mange krav. Jeg ville ha bytta barnehage. Du har tatt det opp så mange ganger nå og du ser det ikke nytter. Har du snakket med øverste leder? Ville gjort det først, men de hadde ikke fått mange sjanser etter det.

Har ikke pratet med øverste leder enda. Men mulig det må gjøres. Vi har pratet med nest.leder som også er ansvarlig for avd. 

Har skreve her inne for jeg føle meg rådløs. Ønsker ikke å henge ut noen eller bhg. Bhg er kjempe bra, men bare dumt det har blitt slik det er nå. 

Skrevet

Snakk med ledelsen, sentralt evt kommunen

Anonymkode: f7019...0d0

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Snakk med ledelsen, sentralt evt kommunen

Anonymkode: f7019...0d0

Takk for råd og at du tok deg tid til å lese :D 

Skrevet

Dette synes jeg du skal skrive som ett formelt brev og levere til styrer. Dersom det ikke blir vesentlige forbedringer rimelig kjapt (max 14 dager tenker jeg) så sender du kopi av det samme brevet til kommunen, de har øverste ansvar for alle barnehagene (også de private). Det du beskriver er hårreisende. Enkelthendelser kan skje men det du beskriver er systematisk og ikke engangs.

• Liker 16
Skrevet
11 minutter siden, MammaTil2Småtroll skrev:

Har ikke pratet med øverste leder enda. Men mulig det må gjøres. Vi har pratet med nest.leder som også er ansvarlig for avd. 

Har skreve her inne for jeg føle meg rådløs. Ønsker ikke å henge ut noen eller bhg. Bhg er kjempe bra, men bare dumt det har blitt slik det er nå. 

Og bare så det er sagt, dette er ikke en bra barnehage.

• Liker 11
Skrevet
5 minutter siden, Sulosi skrev:

Og bare så det er sagt, dette er ikke en bra barnehage.

Tusen takk for svar og råd. Samt at du tok deg tid til å lese rode mitt.Setter pris på det! Beklager skriveleifer å de! Ha en fantastisk dag videre! :D

Skrevet

Du kan ikke ta det opp med de foreldrevalgte da? Alle barnehager skal ha dette, jeg ville gjort det og eventuellt tatt det opp med styrer

Anonymkode: 55ebd...63b

Skrevet (endret)

Jeg synes ikke denne barnehagen høres bra ut,men jeg har ikke barn enda selv,og har derfor ikke så god greie på det. 

Anonymkode: c60cb...41b

Endret av Tekola
  • Liker 24
Skrevet

Jeg syns ikke du kan forvente at barnehagen skal ta dotreningen av barnet ditt. Dette må dere øve på hjemme, i helger og friperioder, og så når det går fint er barnet klar for å få hjelp i barnehagen også. De fleste barnehager er ikke bemannet for å ha full bleieavvenning og dotrening med en hel avdeling. At et barn biter et annet uten at de ansatte får det med seg kan skje, da hadde jeg bare sagt fra til barnehagen og avskrevet det med sånn som skjer. At barnet går med skitne bleier eller blir sperret inne på badet er selvfølgelig ikke greit (håper for øvrig du hentet barnet ditt med en gang, ikke ventet til arbeidsdagen va rover), og det syns jeg du skal ta opp. Personlig ville jeg ringt leder i barnehagen og klaget muntlig først, og dersom det ikke ble bedre hadde jeg sendt skriftlig klage. Og ikke for å være stygg, men skal du sendre skriftlig klage må du skrive bedre enn det du gjør her, å skrive småtten tre ganger pr setning gjør det hele nesten litt infantilt å lese, som igjen gjør det vanskelig å ta deg på alvor. Intent vondt ment. 

Anonymkode: 4bd1f...58b

• Liker 4
Skrevet (endret)

Så til det du spurte om:

Har du lest de siste sakene om bruk av makt/tvang i barnehager og diskusjoner rundt det? Tilfellet du nevner om å isolere barnet i en dusj/på do så barnet er der alene og behandles nærmest som en spedalsk fikk jeg skikkelig vondt i magen av - og om det var slik du beskriver det så må du melde dette høyt opp i bydelen din/byen og søke ny barnehage for barnet. 

Jeg synes totalbildet du forteller om tilsier at du må bytte plass, og sende klage.

Dette med regel om 15 dager uten bleie forstår jeg ingenting av. Du må regne med lekkasjer i klærne ved bleieslutt, og noen slutter for tidlig også. Men denne regelen forstår jeg ikke hensikten med.

Eksempelet med skadene reagerer jeg også på - de burde orientert deg og fortalt hva som skjedde. 

Jeg synes oppsummert sett at du skal søke ny plass umiddelbart, klage på barnehagen og kreve et ordentlig svar. 

Anonymkode: 602cc...882

Endret av Tekola
  • Liker 19
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns ikke du kan forvente at barnehagen skal ta dotreningen av barnet ditt. Dette må dere øve på hjemme, i helger og friperioder, og så når det går fint er barnet klar for å få hjelp i barnehagen også. De fleste barnehager er ikke bemannet for å ha full bleieavvenning og dotrening med en hel avdeling. At et barn biter et annet uten at de ansatte får det med seg kan skje, da hadde jeg bare sagt fra til barnehagen og avskrevet det med sånn som skjer. At barnet går med skitne bleier eller blir sperret inne på badet er selvfølgelig ikke greit (håper for øvrig du hentet barnet ditt med en gang, ikke ventet til arbeidsdagen va rover), og det syns jeg du skal ta opp. Personlig ville jeg ringt leder i barnehagen og klaget muntlig først, og dersom det ikke ble bedre hadde jeg sendt skriftlig klage. Og ikke for å være stygg, men skal du sendre skriftlig klage må du skrive bedre enn det du gjør her, å skrive småtten tre ganger pr setning gjør det hele nesten litt infantilt å lese, som igjen gjør det vanskelig å ta deg på alvor. Intent vondt ment. 

Hun skriver de er 5 barn over 2 år, og jo barnehagen bør kunne hjelpe med do trening. Jeg har selv jobbet på småbarn og vi hjalp gladlig til! 

Hun har også skrevet at hu hentet barnet med en gang de ringte, kanskje du burde lese litt nøyere selv før du kritiserer TS. Har ingen problemer med og forstå hva TS skriver, trenger ikke legge godviljen til en gang. Ha litt respekt for at andre kan slite med noe som er enkelt for deg! 

• Liker 11
Skrevet

Høres ut som en dårlig barnehage.  Ville klaget muntlig og skriftlig til leder samt sendt kopi til kommunen.  Ring og si du vil ha et møte hvor disse episodene blir tatt opp. Lurt av deg å loggføre . Hvis du opplever å ikke bli tatt på alvor samt de ikke arbeider med å forbedre det som er kritikkfulle forhold ville jeg ha byttet barnehage.  Da er det viktig at du har sendt klage til kommune både med tanke på at leder blir nødt til å gjøre noe med det og at det kansje kan hjelpe med å få ny barnehageplass I en annen barnehage.  

Anonymkode: b74ac...715

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke ta det opp med de foreldrevalgte da? Alle barnehager skal ha dette, jeg ville gjort det og eventuellt tatt det opp med styrer

Vet ikke om det er noe poeng i å ta det opp der, da jeg er usikker på om det er flere som har opplevd noe av dette. Eller om det bare er vi som har vært uheldig. Men kan sikkert forhøre meg litt med andre foreldre som jeg prater med,om hva de har opplevd. Å evaluere derretter om jeg bare skal hoppe over det leddet hvis det bare er noe som jeg har opplevd. 

Takk for flott råd! Setter pris på at du også tok deg tid til å lese å svare. Beklager skrivefeil! :)

• Liker 2
Skrevet

Ts, er litt forundrer over at du ikke har tatt disse tingene opp med ledelsen. Kommunen burde også varsles for her må det være svikt på alle plan. For dette er langt under pari. Dotrening skjer som samarbeid mellom bhg og hjem, så her bør de bli flinkere.

Men det jeg reagerer på er den totale mangel på organisering og rutiner, synes som de ikke har fordelt barna på de ansatte og dermed vet de ikke hvor h*n er, hva som har skjedd (bitemerker, klemstret finger), rutiner for klessortering osv. Dette kan få alvorlige konsekvenser (som barn som blir kvalt av snorer mens ingen tilstede - kan sikkert skje uten at bhg kan klandres, men risikoen øker når de ikke passer på ungene). 

Jeg ville også vurdert å søke annen barnehage, men ikke droppet å klage for ditt barn er ikke det eneste som lider under så tafatte og uproffe ansatte. 

Anonymkode: cbc6a...bf2

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, MammaTil2Småtroll skrev:

Vet ikke om det er noe poeng i å ta det opp der, da jeg er usikker på om det er flere som har opplevd noe av dette. Eller om det bare er vi som har vært uheldig. Men kan sikkert forhøre meg litt med andre foreldre som jeg prater med,om hva de har opplevd. Å evaluere derretter om jeg bare skal hoppe over det leddet hvis det bare er noe som jeg har opplevd. 

Takk for flott råd! Setter pris på at du også tok deg tid til å lese å svare. Beklager skrivefeil! :)

I den ene avdelingen i vår barnehage var det trøbbel (heldigvis ikke den hvor mitt barn går). Det hadde nok pågått lenge før foreldrene begynte å snakke sammen. En av foreldrene i den avdelingen sa til meg at de kjente jo ikke de andre foreldrene, så det virket litt rart å ta opp sånt i garderoben med ukjente folk som alle har det travelt... Men til slutt gjorde de det, og det ble tatt tak i avdelingen. Med andre ord: Dere er sikkert ikke alene om å oppleve sånt på avdelingen! 

Be om møte med avdelingsleder, skriv brev, og ikke minst: Rapporter den fæle hendelsen hvor barnet ditt ble stengt inne på badet alene! Rapportér det til både leder i barnehagen og kommunens barnehagekontor. Slik skal det ikke være! Til sammenligning: da jeg hentet min sønn sist han hadde kastet opp, satt han på fanget til en av de ansatte og fikk kos og trøst... 

Og ikke minst: gi f i de brukerne som henger seg opp i skrivefeil. Det var ikke det minste vanskelig å forstå hva du mente! :klem:

• Liker 4
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Øving sjer hver eneste dag hjemme. :) forvente ikke at de skal dra lasset, men det hadde våre kjempe fint om de hjelpe til litt da, SMÅTTEN er i bhg store deler av timene i uka. 

Ting sjer å en klarer ikke å få alt med seg. Det er helt forståelig. Men en lurer jo litt på hvorfor en ikke blir kontaktet eller hvorfor de ikke ser eller hører noe. Samtidig som en kansje føler litt på at om småtten ikke føler seg fortrolig nåkk med å gå til en voksen der (Da småtten kommer løpende til oss hvis det sjer noe å forteller hjertelig å viser om hva som sjedde) føler småtten seg ikle trygg da? Det er trist hvis det er tilfellet. Ønsker jo ikke det skal være slik.:)

Skriftlig klage lar jeg mannen ta seg av. :) med innputt ifra meg. 

Skrevet

Jeg ville sendt en klage og begynt å se etter en ny barnehage! Jeg hadde det problemet med at 3 åringen her ikke fikk tørkehjelp etter dobesøk, noe som resulterte i sår hud og rester i trusen frem til vi hentet henne. Jeg klaget til helsesøster som samarbeider med barnehagen samt barnehage styret og pedagogiskleder. Dessverre virker det ikke som at problemet er løst så her bli løsningen å bytte barnehage. Lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...