Gå til innhold

De du gikk på ungdomsskole med, har noen av de havnet i rusmiljøet? Er du sjokkert eller så du den komme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

To som jeg gikk på ungdomsskolemed har dessverre havnet i rusmiljøet. Det er ufattelig trist synes jeg. Jeg er ikke sjokkert over at hun ene havnet i det. Hun var skikkelig problembarn og begynte jo å røyke hasj i 8 klasse. Så ingen bombe det. Hun er nå heroin misbruker og har to bsrn med to ulike menn. Men hun andre,  veldig sjokkerende! Jeg tror ingen så den komme. 

Hun var så ordentlig og flink på ungdomsskolen. Gode karakterer og godt likt. Hun var guttas drøm. Alle ville date henne. Hun var utrolig pen. På VGS havnet hun utpå. Skjønner ikke hva som skjedde. Møtte henne på butikken i går. Hun hilset og jeg kjente henne ikke igjen. Jeg fikk helt sjokk da hun sa hvem hun var. Hun var ekstremt tynn, møkkete klær, gusten i ansiktet og dårlig tenner. Nei huff :( Fikk helt vondt. 

Har noen du har gått på skole med falt i narkomiljøet?

Anonymkode: 6a41a...04b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, men de var noen skikkelige pøbler, mobbet og drev på med hærverk, så ingen overaskelse der.

Anonymkode: 949fe...696

Skrevet

Ja, men ingen av de var spesielt overraskende. Fellesnevneren var at de kom fra resurssvake hjem og hadde lite eller ingen oppfølging hjemmefra. En av de er dessverre død av overdose. Veldig trist at ikke samfunnet klarer å fange opp disse på en bedre måte. 

Anonymkode: 72e8b...050

• Liker 4
Skrevet

Ja, en gutt som endte med å kjøre seg ihjel, ruset og i stjålet bil.

Ikke overrasket, han var en plaget sjel.

Anonymkode: 37d7d...0f3

Skrevet

Nei, men har en venninne jeg er bekymret for. Hun ble engang tvangsinnlagt pga hun hadde tatt en del forskjellig og fikk reaksjon. Halsen hovnet opp blant annet, så de ringte ambulanse og videre ble hun tvangsinnlagt siden de mente hun var en fare for seg selv. Hun driver ikke med de tyngste stoffene, men hun mener selv hun ikke har et problem. Redd hun skal falle helt utpå 😔

Anonymkode: f9e99...9f3

Gjest canacas
Skrevet

Ja, men de var rusa allerede den gangen. Så var ingen overraskelse. Flere er også døde. 

Skrevet

Enorme mengder, gikk på ungdomskole feil sted til feil tid, har vært i en haug begravelser...Både de fra ressurssvake hjem hvor man så det komme og i grunn enda flere fra gode ressurssterke familier som var flinke og smarte. Intelligens og godt nettverk leder ikke alltid til smarte valg....

• Liker 3
Skrevet

Én. Han tok sitt liv for et par år siden. Antakelig flere, men i så fall har jeg ikke hørt om det.

Anonymkode: af889...2d2

Skrevet

Tre fra ungdomskolen. Helt forskjellige innfallsporter. En var pikenes Jens. Kjekk fyr med mye penger , begynte i pappas firma, fet leilighet i Oslo sentrum osv. Mye festing og høy partyfaktor. Firma gikk konkurs, opparbeidet seg en avhengighet og relativt stor narkogjeld til utenlandske gjenger. havna på kjøret. Har landet etter noen år. Fått en normal lavtlønnet jobb, stablet livet sammen og det går bra tror jeg.

Ei jente som desverre kom fra litt tøffe kår. Vokste opp hos slektninger, droppet ut av skolen , hang med de eldre gutta og sklei utpå. Fikk et barn meget tidlig som desverre ble narkoman og døde av overdose før 16. Hun er idag uføretrygdet men lever "greit".

Sistemann var en ressursterkt entrepenør. En skikkelig fyr men mange jern i ilden og ideer overalt. Albuet seg inn i partykulturen i Oslo og dreiv med eventer. han var den man skulle kontakte om man ønsket backstagebilletter osv.

Døde av en overdose i sin egen seg når han var rundt 25 år.

Ingen av disse var typisk ressursvake....

Anonymkode: 0a3c2...075

• Liker 1
Skrevet

To av gutta fra barneskolen har begynt å ruse seg, ikke hardbarka narkomane på gata, men nok til at det syns på kroppene deres. Han ene var best likte av lærere gjennom hele skoletiden. De var som alle andre, godt likt og masse venner. Etter ungdomskolen ble de mer med den type gjenger og andre venner trakk seg mer unna. 

Ellers vet jeg om mange som sleit tydelig på barneskolen eller ungdomskolen som ruser seg nå. 

I nær familie har jeg to som man ikke kunne ane det med. Nr har veldig stabil og ordentlig familie, sleit noe med skole/faglig,litt mobbet (noe "alle" ble.) Han hadde fra ungdomskolen av mye venner i det miljøet men rørte aldri noe selv. helt til en dag etter han fylte 20 så snudde det helt. Folk slutta å kjenne han igjen, han ble kjempe tynn, barberte hodet og han så helt syk ut. 

Han andre har en mer ustabil oppvekst med psykisk syke foreldre, men han klarte seg så bra. Topp karakterer, fikk drømmejobben, masse venner, samboer ++ så snudde  det der og. Han mistet jobben, ble utrolig tynn, samboeren dro. 

Anonymkode: 6248b...f67

Skrevet

Ja, flere. De som var "kule" (lol) - festa masse, droppa skoletimer (Eller bare saboterte timene med bråk og vas). En er dømt for drapsforsøk, ei ble strikker/gatebil-model og hekta på kokain, flere droppa ut av vgs osv. Vel fortjent egentlig.

Anonymkode: 8f217...78d

Skrevet

Ja, flere av de.

Det var ingen overraskelse, de vokste alle opp i veldig belastede hjem og fikk liten oppfølging på skolen. Ble alltid sett på som uroelementer, og jeg synes aldri de ble møtt med noen særlig respekt av hverken lærere eller medelever. Noen av dem ble mobbet av lærere, og endte faktisk med å ta livet sitt også.

Flere jeg vokste opp med ble sterkt psykisk syke, noen døde av overdoser og andre tilfeller var en usikker på om det var overdose eller selvmord.

Samtlige av dem var ganske snille folk med et godt hjerte - gjorde noen dumme valg - men jeg opplevde aldri at de fikk en sjanse. Når noen få av dem fikk en sjanse var det for sent, de var voksne. Jeg tror de gjerne ville, men det var vanskelig å ta imot hjelp. Åpenbart at alle hadde utrolig dårlig selvbilde og selvtillit - og hadde ingen støtte av omgivelsene.

Jeg vokste opp på akkurat samme måte, men for meg gikk det veldig bra. Jeg tok aldri de samme valgene - og var "flink jente" - så jeg slapp unna det å bli uglesett av lærerne siden jeg jo var rolig og gjorde alt rett. 

De det gikk verst med vokste gjerne opp med foreldre som ruset seg sammen med dem fra ung alder. Helt tragisk. Ingen tilstedeværelse av barnevernet eller positive tiltak whatsoever. 

Anonymkode: 6a5f3...028

• Liker 1
Skrevet

Han ene i klassen min var en skikkelig fin fyr som var utrolig omgjengelig. Han var adoptert som liten, og det virket som om de som adopterte ham var en normal familie. I slutten av 10. klasse begynte han med musikk, og da han begynte på vgs begynte han å henge i feile miljø. I løpet av vg1 var han innlagt på rehab fordi han brukte så mange tunge stoffer. Vet at han røyker en del weed i dag, men vet ikke hva eventuelt annet han tar. Han driver ennå med musikk vet jeg. I hvert fall veldig trist at han skulle havne sånn på kjøret, for han var virkelig noe for seg selv.

Anonymkode: 58962...c50

• Liker 1
Skrevet

Ja, han ene var en ordentlig gutt i klassen min som var midt på treet fagmessig og godt likt. Gudene veit hva som fikk han ut på kjøret. Han er tungt narkoman idag.

En annen jeg var sykt forelsket i ett helt skoleår henger nå rundt i en storby og er bare ett vrak. Hadde han bedt meg hoppe den gang så hadde jeg gjort alt for han. Heldigvis var ikke han forelsket i meg, for han beg allerede oå ungdomsskolen med å ruse seg.

En tredje ble narkoman etter en skilsmisse. Han taklet det overhodet ikke og nå sitter han mer i fengsel enn han er utenfor murene. Kjekke gutt som kunne fått hvem han ville i alle år. Nå er han bare ute korte stunder før han åker inn bak murene igjen.

Skrevet

Ja, noen jeg gikk på ungdomsskole med havnet i rusmiljøet, og er det ennå nå 10 år etter. Så det absolutt komme, ja, og det gjorde nok alle lærerene og de andre elevene også. 

Skrevet

Jeg er igrunnen mest overraska over alle dem som har greidd seg utrolig bra i livet. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, hjertesukka skrev:

Jeg er igrunnen mest overraska over alle dem som har greidd seg utrolig bra i livet. 

Jeg også :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg trenger mer enn to hender for å telle hvor mange av de jeg vokste opp med som har skeiet ut. Det var et ganske belastet miljø på ungdomsskolen jeg gikk på, og jeg kan huske at flere av de jeg gikk på skole med begynte å ruse seg allerede rundt 13-års alderen. Noen av de har det gått greit med. Jeg har blant annet sett på facebook at et par stykker har vært på rehabilitering, mens andre holder dessverre fortsatt på.

Jeg er vel egentlig ikke overrasket over hvem som ramla utpå, med tanke på hvor tidlig mange av de begynte. Husker at flere av oss tenkte allerede den gang at "med han/hun vil det aldri gå bra". Trist uansett.

Skrevet

To stykker. Så den komme med sirene og blålys, selv om de ikke kom fra de verste hjemmene eller noe slikt (jeg vet jo ikke helt), men de var noen villbasser  på skolen, hadde problemer med autoriteter, alltid i trøbbel, tok dårlige valg allerede som 12-åringer. Hang på røykehjørnet (haha, nå følte jeg meg gammel. På 80-tallet hadde vi røykehjørne for elevene på ungdomsskolen.... Rart ikke flere ble narkomane i grunn :) ). Skal ikke se bort i fra at det var noe ubehandlet ADHD i bunnen, virket mer som en personlighetstrekk enn ytre forhold, de oppsøkte fare, kjedet seg hele tiden, ga blaffen i alt. .

Anonymkode: 1de8d...61e

Skrevet

Ingen faktisk. Hverken fra barneskole eller ungdomsskole. Vokste opp på ei lita bygd. 

Anonymkode: e81c8...0af

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...