Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I en annen tråd nevnes det at det ikke er sosialt akseptabelt å strikke når man er på besøk.

Er det ikke det, og i så fall, hvorfor ikke?

Anonymkode: c69cf...fb9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil si det kommer an på hvor man er. Er jeg hos mamma eller nær familie så har jeg ikke noe problem med det. Middasselskap hvor man etterpå sitter i sofaen og prater og drikker vin og slike situasjoner synes jeg det er frekt. Da skal man fokusere mer på de man er sammen med (ja jeg vet det er folk som strikker helt automatisk, men det er ikke av betydning).

Anonymkode: e290f...783

• Liker 4
Skrevet

Jeg strikker alltid på besøk, men ikke mens vi sitter ved middagsbordet. Synes det er kjempekoselig om folk vil strikke når de er på besøk hos meg :)

Anonymkode: 2baf3...5d7

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er en uting. Det er selvsagt greit når man er i veldig uformelle omgivelser, slik som foreldrebesøk. Utover dette er jeg ikke særlig begeistret for det. Jeg synes det er å forvente at man retter all fokus mot samtalepartneren(e). 

Jeg synes heller ikke det er greit å fikle med mobilen eller annet. 

Anonymkode: 4ed52...ef9

• Liker 2
Skrevet

Kommer an på strikketeknikken. De som er flinke, klarer multitaske. De som er dårlige, bør strikke hjemme for de klarer ikke det. 

Anonymkode: ebcb4...916

Skrevet

Nå er jeg storstrikker selv, så det påvirker nok meningen en del. Folk som kan strikke, dvs strikker uten å måtte se på pinner og mønster hele tiden, kan fint ta med seg strikketøyet på et uformelt besøk til foreldre eller en venninne. Syns også det er helt greit på hyttetur o.l. Folk som ikke kan strikke uten å ha fult fokus på strikktøyet bør la det ligge igjen hjemme fordi det stjeler oppmerksomheten. I selskap der man gjerne er finere kledd tas strikketøy ikke med, både fordi det er upassende, men også fordi fibre fra strikketøyet lett fester seg på f.eks fløyelsplagg. Hvis det er type ost og vin en kveld rundt stuebordet syns jeg også strikketøyet kan ligge igjen hjemme, tråd og fibre oppi mat passer ikke, dessuten er det lett for at andre setter seg på strikkepinnene hvis det blir trangt i sofaen (og ja jeg har vært med på at en i selskapet fikk pinnen stående fast i baken :fnise:). Og tar du med deg strikketøy en kveld du skal drikke kaffe hos en venninne, så trenger det ikke være genseren med 7 nøster i ulike farger og åtte sider mønster som må spres utover, det holder å ta med noe lite som ligger i fanget. Men hjemme hos meg er det meste tillatt, bortsett fra garn i mat og når det er formelt. Liker egentlig at folk føler seg så hjemme at de tar med strikketøy :)

Anonymkode: 7f34a...b8a

• Liker 5
Skrevet

Det hadde jeg aldri brydd meg om, om noen som kom på besøk til meg strikket. Har en mamma selv som strikker mye og det er da ikke noe stress å prate samtidig. Selvfølgelig ved matbordet tar man ikke sånt med, det sier seg selv men om man sitter i sofaen og drikker kaffe o.l så gjør det ikke meg noe om noen strikker. Syns bare det er koslig, foretrekker det fremfor besøk som stirrer i mobilen, eller værre driver med snapchat og tar selfies:fnise: syns sånne ting er utrolig kleint, da tar jeg et strikkende besøk anyday over det altså.

• Liker 1
Skrevet

Tenker det kommer litt an på hvem man er hos! 

Hos en god venninne, kjæreste eller foreldre ser jeg ikke problemet med. Men hos bekjente eller ikke fullt-så-gode venner så kan det være litt frekt. Kommer jo litt an på situasjonen også :) Skal man snakke om kjæresteproblemer så kan det jo være litt teit å sitte å strikke liksom mens du nikker på hodet..:fnise:

Skrevet

Jeg er vokst opp med farmors hekletøy, mormors nupereller og tantes strikketøy i enhver anledning. For meg er det noe hjemmekoselig over håndarbeid til kaffen. Jeg ser kusinene mine støtt har med håndarbeid, og å se dem strikke/hekle får meg faktisk til å slappe av 😊

Anonymkode: 39ad0...7ad

• Liker 2
Skrevet

Jeg har aldri tenkt på at dette er ett problem, men jeg syns det er koselig at folk gjør det hjemme hos oss, så lenge de ikke er i veien. Det er bedre enn å fikle med mobilen. 

Anonymkode: 43872...de9

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er synonymt med å sitte å glo på mobilen. Er stadig i møter hvor folk sitter og strikker, for meg betyr det at de ikke gidder å konsentrere seg om omgivelsene. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...