Gå til innhold

Strekk i låret/lysken

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Ethereal

Jeg løper endel på tredemølle ca 4 ganger pr uke, mellom 40 og 60 minutter hver gang, og med ganske høy intensitet (dvs jeg løper stort sett intervaller).

I de siste par ukene har jeg hatt en slags strekk i låret eller lysken på høyre side, og det ser ikke ut til å gi seg. Det er ikke kjempevondt, men irriterende, og nå lurer jeg på hvordan jeg kan få den bort. Er det noen typer tøyeøvelser som egner seg?

I forrige uke trente jeg nesten ingenting, men allikevel gikk det ikke over. Det er veldig irriterende, for det legger et lite lokk på planene mine for progresjon i treningen.

Tips mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg jogger en hel del også, og spiller en del squash, og det har hendt seg at jeg har fått en strekk eller to ja, men disse har gitt seg ganske raskt, ved hjelp av lettere trening og god, vanlig uttøying etterpå. Kanskje du skulle bytte ut deler av jogginga med sykling? Av erfaring vet jeg iallefall at jeg kommer raskere over slike småskader ved å trene lettere, og de blir senere bra dersom jeg stopper treninga helt opp.

Men slike strekker kan jo sitte i ei stund, så du får ha lykke til og prøve å være tålmodig! Vet hvor kjedelig det er for oss treningsnarkiser og må ta det med ro! :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ethereal

Takk for svar! :)

Det er nok i tøyinga (eller mangel på sådan) kilden ligger, er jeg redd for. Jeg har aldri vært flink til å tøye, men kanskje jeg rett og slett må tvinge meg selv til å forandre vaner? Sykling inne er uaktuelt, det er kjedeligere enn å se maling tørke. I tillegg skal jeg investere i nye løpesko når jeg får lønn neste gang.

Uten trening blir jeg som en sulten løve i bur :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig; sykling er gørr! Men det er bedre enn ingen trening, right?

Nye joggesko/løpesko kan gjøre en hel verden av forskjell. Har nettopp investert i nye adidas løpesko, til den pene sum av 600kr på smartclub, noe jeg absolutt ikke angrer på!

Jeg passer alltid på å få tøyd ut skikkelig, spesilet de store "joggemusklene" som lår og legger, og gjerne rompe og bakside lår...tar ikke mange minuttene, og greit å få inn i rutina :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøying anbefales ja. Jeg hadde selv en strekk i leggen for noen uker siden, og fikk da rådet å spise magnesiumtabeletter + smøre inn med ormsalve eller noe annet liniment. Fikk også massasje en dag. Så må man jo ta det litt mer med ro da, selv om det er kjiipt :roll:

Men det gikk over etter litt under to uker for min del i alle fall, håper det gjør det for deg og, jeg kjenner ei som plagdes med strekk i lysken i mange måneder... Ikkeno morro :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ethereal

Jeg gruer meg til skojakt...Er lita og forholdsvis lett (52kg), og bruker str 36/37, og da er det ikke all verdens utvalg i egnede løpesko. Jeg har brent meg før ved å kjøpe sko med for hard demping, som egentlig er best egnet for større personer.

Vi får se hva jeg finner, jeg er beredt på å bruke opptil 1500 på sko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ethereal

Jeg har magnesium brusetabletter hjemme....Fikk dem i gave av en velmenende venninne i Tyskland. Kanskje jeg skulle teste dem ut? Jeg vet jo at magnesium (og eventuelt sink) hjelper helingsprosessen, og er derfor bra for den som trener endel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gruer meg til skojakt...Er lita og forholdsvis lett (52kg), og bruker str 36/37, og da er det ikke all verdens utvalg i egnede løpesko. Jeg har brent meg før ved å kjøpe sko med for hard demping, som egentlig er best egnet for større personer.

Vi får se hva jeg finner, jeg er beredt på å bruke opptil 1500 på sko.

Her i Trondheim vet jeg at det skal finnes et sted hvor de ser på hvordan du løper blant annet, og hjelper deg med å finne de beste skoene for deg. Nå bor jo du litt langt unna Trondheim, men bare et lite tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i Trondheim vet jeg at det skal finnes et sted hvor de ser på hvordan du løper blant annet, og hjelper deg med å finne de beste skoene for deg. Nå bor jo du litt langt unna Trondheim, men bare et lite tips :)

Du mener "löplabbet"? Hørt mye bra om dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener "löplabbet"? Hørt mye bra om dem!

Jeg tror hun mener dem. Jeg har hørt en del bra om dem, men jeg har også hørt at de har en tendens til å påstå at omtrent "alle" overpronerer.

Nå vet ikke jeg hvor Etheral bor, men löplabbet finnes også andre steder enn i Trondheim.

Tror det er litt greit å gå på en litt "mindre" butikk, med entusiastiske mennesker i stedet for større kjeder når man skal kjøpe feks sko og har litt spesielle behov (hva nå det hørtes ut som :wink: ).

Så over til det dette egentlig handler om. Jeg har gnukka og gnidd med tigerbalsam på en strekk i versjon "light" og det hjalp en del (men stinker gruff), og jeg syns også det hjelper om man er nøye på å ikke få for store leddutslag før man er ordentlig varm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ethereal

I dag var jeg flink; varmet opp ved å gå i ca 6.5-7km/t i ti minutter, og tøyde godt ut etterpå. Akkurat nå kjennes det helt OK ut, eller i hvertfall ikke verre.

Tigerbalsam, ja....Det stinker jo som juling, men hjelper mot så mangt. Spesielt godt mot kløende myggstikk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykling inne er uaktuelt' date=' det er kjedeligere enn å se maling tørke. [/quote']

:hoho::hoho::hoho:

Du har så rett! Jeg har dessverre det samme forholdet til å jogge.......

Men tøying er viktig!

Jeg har ikke noe godt råd for (eller kanskje helst mot) strekk, men litt snill oppvarming og lett tøying pleier å være bra. Magnesium er også bra for overtrøtte muskler, forøvrig sverger jeg til omega-3 - det er kjempebra mot diverse ekle betennelser som angriper meg når jeg trener mye.

Håper du slipper strekken snart, Ethereal.

Forøvrig: det er alltid ok å lese trådene dine, du har mye peiling på trening og "sånt", det er nyttig å lese for meg som trener mye, men kan litt for lite om hva som er bra og ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ethereal

Jeg har ikke trent siden torsdag (sykdom og julebord), så nå er jeg fullstendig restituert. Jeg var også ekstra flink til å tøye (det vil si at jeg tøyde i stedet for å la være) de siste gangene jeg trente.

Vi får se hva som skjer i dag; planen er å trene i ettermiddag.

Takk for ros! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...