AnonymBruker Skrevet 3. november 2016 #1 Skrevet 3. november 2016 Jeg fullfører mastergraden min nå til våren (lektorprogrammet ved uio), og er veldig nysgjerrig på hvordan arbeidsmarkedet ser ut for en nyutdannet lektor. Vil veldig gjerne høre hvordan andre nyutdannede lektorer har opplevd søkeprosessen. Søkte dere på mange stillinger? Evt hvor mange intervjuer måtte dere på før dere fikk jobb? Og hva slags stillingsprosent fikk dere? Hvilke fag har dere undervisningskompetanse i? Jeg har for øvrig undervisningskompetanse i norsk og samfunnsfag. Anonymkode: bd5ab...e9b
AnonymBruker Skrevet 3. november 2016 #2 Skrevet 3. november 2016 Gratulerer, du har klart å skaffe deg undervisningskompetanse i de to fagene desidert flest andre har undervisningskompetanse i. Så da vil du måtte slåss om jobbene med mange andre. Det er færre søkere til jobber på skoler i Oslo Øst, da spesielt i Groruddalen og Søndre Nordstrand, samt på ungdomstrinnet. Anonymkode: 04d82...7d8 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2016 #3 Skrevet 3. november 2016 Jeg har valgt ut fra interesser, og det tenker jeg uansett er lurt. Tviler på at jeg ville gjort en særlig god jobb om jeg skulle ha valgt retning etter hvilke fag som er mest etterspurt (har for eksempel veldig liten forståelse for realfagene). Men det er vel et relativt stort behov for norsklærere? Takker for svar, men hadde satt pris på om du også svarte på noen av spørsmålene jeg stiller 😊 Ts Anonymkode: bd5ab...e9b 2
AnonymBruker Skrevet 3. november 2016 #4 Skrevet 3. november 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: d Jeg har valgt ut fra interesser, og det tenker jeg uansett er lurt. Tviler på at jeg ville gjort en særlig god jobb om jeg skulle ha valgt retning etter hvilke fag som er mest etterspurt (har for eksempel veldig liten forståelse for realfagene). Men det er vel et relativt stort behov for norsklærere? Takker for svar, men hadde satt pris på om du også svarte på noen av spørsmålene jeg stiller 😊 Ts Anonymkode: bd5ab...e9b Jeg jobber med rekruttering av lærere i Oslo kommune, og som personen over skriver, har vi relativt mange kandidater med din fagbakgrunn. Det er et mer skrikende behov for lærere med realfaglig bakgrunn-og spesielt når man er nyutdannet er det ikke nødvendigvis sånn at man "umiddelbart" får jobb med din fagkombinasjon. Men når det er sagt, er det (som nevnt i innlegget over her) ganske store forskjeller på hvor attraktive de ulike skolene er å jobbe på for lærerne. Vi har dermed en del skoler på østkanten som sliter med å få rekruttert gode lærere- og dette gjelder for alle fag og kombinasjoner. Hvis du dermed ikke er spesielt kresen med hvor du ønsker å jobbe (og det kan være lurt, når du er nyutdannet) tror jeg at du forholdsvis greit vil få deg jobb i Oslo hvis du ønsker det. (Regner med at du helst vil jobbe på videregående?!) Anonymkode: 8a2a5...49c 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2016 #5 Skrevet 3. november 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber med rekruttering av lærere i Oslo kommune, og som personen over skriver, har vi relativt mange kandidater med din fagbakgrunn. Det er et mer skrikende behov for lærere med realfaglig bakgrunn-og spesielt når man er nyutdannet er det ikke nødvendigvis sånn at man "umiddelbart" får jobb med din fagkombinasjon. Men når det er sagt, er det (som nevnt i innlegget over her) ganske store forskjeller på hvor attraktive de ulike skolene er å jobbe på for lærerne. Vi har dermed en del skoler på østkanten som sliter med å få rekruttert gode lærere- og dette gjelder for alle fag og kombinasjoner. Hvis du dermed ikke er spesielt kresen med hvor du ønsker å jobbe (og det kan være lurt, når du er nyutdannet) tror jeg at du forholdsvis greit vil få deg jobb i Oslo hvis du ønsker det. (Regner med at du helst vil jobbe på videregående?!) Anonymkode: 8a2a5...49c Takk for svar! Kan vel ikke bli bedre enn å få svar fra noen som jobber med selve rekrutteringen? 😊 Jeg tar selvsagt det jeg får, har jo regnet med at de mest ettertraktede skolene har mange kandidater å velge mellom. For meg spiller det ingen rolle om det blir på ungdomsskolen eller videregående, da jeg i praksis trivdes like godt på ungdomsskolen som på videregående. Er det større sjanser for å få jobb i Akershus? For jeg er i så fall villig til å pendle. Ts Anonymkode: bd5ab...e9b
AnonymBruker Skrevet 3. november 2016 #6 Skrevet 3. november 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar! Kan vel ikke bli bedre enn å få svar fra noen som jobber med selve rekrutteringen? 😊 Jeg tar selvsagt det jeg får, har jo regnet med at de mest ettertraktede skolene har mange kandidater å velge mellom. For meg spiller det ingen rolle om det blir på ungdomsskolen eller videregående, da jeg i praksis trivdes like godt på ungdomsskolen som på videregående. Er det større sjanser for å få jobb i Akershus? For jeg er i så fall villig til å pendle. Ts Anonymkode: bd5ab...e9b Hvis du også synes at ungdomstrinnet er greit (og dessuten er lite kresen på skolens beliggenhet) har du nok gode sjanser til å få deg jobb relativt raskt Det er ganske sterke politiske føringer/ønsker om å ha lærere med høy kompetanse (lektorer) også i grunnskolen, du vil nok dermed være en attraktiv kandidat. Situasjonen i Akershus vet jeg ikke så mye om, siden jeg jobber i Oslo kommune. Men jeg vil tippe at det er ganske likt som i Oslo. Anonymkode: 8a2a5...49c 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2016 #7 Skrevet 3. november 2016 Nå er ikke jeg lektor, er faglærer+årsstudium. Søkte MASSE jobb i Oslo og Akershus. Kom på ett intervju der jeg ikke fikk jobben. Anonymkode: 9bfcd...f53
AnonymBruker Skrevet 3. november 2016 #8 Skrevet 3. november 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvis du også synes at ungdomstrinnet er greit (og dessuten er lite kresen på skolens beliggenhet) har du nok gode sjanser til å få deg jobb relativt raskt Det er ganske sterke politiske føringer/ønsker om å ha lærere med høy kompetanse (lektorer) også i grunnskolen, du vil nok dermed være en attraktiv kandidat. Situasjonen i Akershus vet jeg ikke så mye om, siden jeg jobber i Oslo kommune. Men jeg vil tippe at det er ganske likt som i Oslo. Anonymkode: 8a2a5...49c Så godt å høre! 😊 Ts Anonymkode: bd5ab...e9b
AnonymBruker Skrevet 3. november 2016 #9 Skrevet 3. november 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå er ikke jeg lektor, er faglærer+årsstudium. Søkte MASSE jobb i Oslo og Akershus. Kom på ett intervju der jeg ikke fikk jobben. Anonymkode: 9bfcd...f53 Hvilke fag har du? Har du da tatt bachelor + årsstudium? Ts Anonymkode: bd5ab...e9b
AnonymBruker Skrevet 3. november 2016 #10 Skrevet 3. november 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvilke fag har du? Har du da tatt bachelor + årsstudium? Ts Anonymkode: bd5ab...e9b Faglærer er bachelor ja:) I ett fag. Men det er kunst og håndverk da, så ikke det mest ettertraktede faget... Kan jo ha noe med det å gjøre. Har engelsk som årsstudium. Vurderer å ta ett fag til.. Anonymkode: 9bfcd...f53
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå