AnonymBruker Skrevet 3. november 2016 #1 Skrevet 3. november 2016 Okei, kanskje ikke absolutt alle, men de fleste. Jeg følger en del treningsfolk på snap, instagram og blogger, og samtlige som bruker proteinpulver er store, tjukke og overhode ikke slanke og "lean". Jeg snakker da om kvinner, og jeg er forresten kvinne selv. Jeg trener mye, og ønsker å ha en slank og trent kropp. Sånn butchy kropp med svære lår og rett midje er ikke noe jeg ønsker, og jeg er derfor svært skeptisk til proteinpulver. Siden jeg trener såpass mye tung styrke som jeg gjør sier veldig mange at jeg bør begynne med proteinshakes, men jeg er svært skeptisk ettersom jeg hittil ikke har sett en eneste fin kropp som bruker det! Så det jeg lurer på er, vet du om en kvinne med slank kropp som bruker proteinpulver i forbindelse med trening? Anonymkode: 48123...dd7
Gjest lizard queen Skrevet 3. november 2016 #2 Skrevet 3. november 2016 Proteinshake er ikke noe magiske greier, det er bare proteiner litt mer konsentrert, litt mer økonomisk (som regel) og litt enklere å få ned gjerne. Regner med du ikke kommer til å kutte ut proteiner i seg selv? Dette er jo også noe alle de 'tjukke' folkene får i seg mye av. Hvordan du ser ut kommer an på hvordan du trener og hvordan du spiser. Spiser du mye og i tillegg trener mye mage, får du bred midje da. Spiser du nok til å bygge muskler men fremdeles moderert nok til at du ikke pakker på deg en haug flesk i prosessen, og du vet litt om hypertrofi og trening, så kan du forme kroppen din ganske slik du vil over tid. Er ikke noe mer magisk enn det.
nybegynneren Skrevet 3. november 2016 #3 Skrevet 3. november 2016 cluet er jo og finne balansen. proteiner bygger muskler. tar du for mye proteiner omdannes det til karbohydrater og du legger på deg/blir feit. Så ekstra proteiner er bra,men ikke for mye. nå sies det jo at kroppen ikke klarer og ta opp mer enn 30g om gangen.skal du ha i deg mer skal man fordele dette utover dagen. går jo ann og ta litt proteiner før trening også.Dele det opp så man tar før og etter. 2
AnonymBruker Skrevet 3. november 2016 #4 Skrevet 3. november 2016 1 time siden, nybegynneren skrev: cluet er jo og finne balansen. proteiner bygger muskler. tar du for mye proteiner omdannes det til karbohydrater og du legger på deg/blir feit. Så ekstra proteiner er bra,men ikke for mye. nå sies det jo at kroppen ikke klarer og ta opp mer enn 30g om gangen.skal du ha i deg mer skal man fordele dette utover dagen. går jo ann og ta litt proteiner før trening også.Dele det opp så man tar før og etter. Er det ikke sånn at proteinene som vi ikke trenger skylles ut i urinen? Til ts: jeg bruker proteinpulver og er langt i fra feit. Anonymkode: 2e8c7...bdc
Uffda Skrevet 3. november 2016 #5 Skrevet 3. november 2016 4 timer siden, nybegynneren skrev: nå sies det jo at kroppen ikke klarer og ta opp mer enn 30g om gangen.skal du ha i deg mer skal man fordele dette utover dagen. Er ikke sånn fordøyelse fungerer. Selv om du bare kan ta opp så og så mye på x antall minutter, så betyr ikke det at det resterende blir lagret til fett. Det betyr bare at kroppen din fortsette å ta opp det resterende gjennom resten av dagen. Det eneste poenget med å fordele matinntaket er for å holde blodsukkere jevnt, unngå oppblåsthet og generelt tilpasse det timeplanen din, men det er ikke sånn at du er nødt til å spise så og så mye i gangen for å ikke bli feit. Proteinpulver og shaker kommer som regel med mye fett, og det er det som er cluet her. Når du ligger på et kalorioverskudd så legger du på deg, og det fettet du legger på deg er som regel det fettet du spiser. Fett blir da bare tomme fettkalorier som lagres raskt, så derfor er det lett å bli feit når du bygger når du har høyt fettinnhold i maten din. Det er helst på underskudd eller når du spiser for å vedlikeholde vekten du tåler å få i deg høye eller moderate mengder fett, men så fort du skal bygge muskler og dermed må på et overskudd, så kan du ironisk nok med fordel droppe proteinshakene, da de stort sett bare bidrar til fettprosentøkning. Spiser du et overskudd på vanlig sunn husmannskost så får du garantert i deg nok proteiner til å bygge, og du legger ikke på deg unødvendig fett, selv om du må regne med å bli litt feitere om du skal bygge muskler effektivt. Gjør du det riktig må du regne med ca 1 kg fett per kg muskel du bygger opp. Forøvrig er det en misforstått kakefråtsingskultur blant jenter og fitnessjenter generelt, der mange innbiller seg at det å lage proteinkaker og brownies er noe sunnere og mindre fettlagrende enn vanlige bakevarer. Sorry, men protein cup cakes og havrepizza med fettredusert ost bør ikke være en del av ditt daglige eller ukentlige kosthold uansett hvor mye markedsføring og bloggere feilaktig lurer deg til å tro at er harmløst. De gamle mytene om sunnhet er faktisk sant. Spis rent, du trenger ikke saus eller ost å pastaen, oregano, cottage cheese, tunfisk, ja selv snurring stekt uten fett er jævla mye bedre og sunnere å ha over pastaen. Og lol til deg jeg siterte som hevdet at protein lagres til karbohydrater i overskudd og derav skal bidra til fedme. Trener du styrke så vil det meste av karbohydrater lagres som energi i musklene, og det resterende blir brent av som varme. Nå på vintern slår du dermed to fluer i en smekk om du fyller opp mer karbohydrater, så blir du både sterkere og slipper å fryse så lett. Det er det resterende fettet i kostholdet ditt som gjør deg feit, ikke karbohydratene. Det sier seg selv at du spiser for mye fett om du faktisk klarer å vedlikeholde kroppsvekten din ved å kutte ut karbohydratene. At folk ikke skjønner dette. 3
nybegynneren Skrevet 3. november 2016 #6 Skrevet 3. november 2016 http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=4105 Til konklusjon kan en si at det er vanskelig å bedømme nøyaktig hva grensen på proteininntaket er på en gang er. Men et sted mellom 20-40 gram vil være en maksimal grense.
AnonymBruker Skrevet 3. november 2016 #7 Skrevet 3. november 2016 7 timer siden, nybegynneren skrev: cluet er jo og finne balansen. proteiner bygger muskler. tar du for mye proteiner omdannes det til karbohydrater og du legger på deg/blir feit. Så ekstra proteiner er bra,men ikke for mye. nå sies det jo at kroppen ikke klarer og ta opp mer enn 30g om gangen.skal du ha i deg mer skal man fordele dette utover dagen. går jo ann og ta litt proteiner før trening også.Dele det opp så man tar før og etter. Nei og nei og nei. Proteiner kan ikke på magisk vis bli karbohydrater Anonymkode: c241e...175 2
AnonymBruker Skrevet 3. november 2016 #8 Skrevet 3. november 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det ikke sånn at proteinene som vi ikke trenger skylles ut i urinen? Til ts: jeg bruker proteinpulver og er langt i fra feit. Anonymkode: 2e8c7...bdc De skylles normalt sett ut i urinen dersom man ikke går i kalorioverskudd, men det er ikke lurt å innta mer proteiner enn det man skal. Grunnen til det, enkelt forklart er jo hvis du har en vaskemaskin hjemme og har veldig mye å vaske, så kan vaskemaskinen til slutt gå i stå fordi det blir alt for mye for maskinen å vaske så mye når det er så mye rester og greier på asjettene. Sånn er det også med kroppens vaskemaskiner, altså nyrene. Kjører du de for hardt med proteiner eller overtrening over tid eller andre ting som alkohol, medisiner, sukker dersom man har ukontrollert diabetes med for høyt blodsukker, høyt blodtrykk osv så kan det gi nyresykdom som for eksempel kreft, levercirrhose og svikt. Man skal ta godt vare på de nyrene man har. Anonymkode: c241e...175 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2016 #9 Skrevet 3. november 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nei og nei og nei. Proteiner kan ikke på magisk vis bli karbohydrater Anonymkode: c241e...175 Joda. Google glukoneogenese. Anonymkode: 6862a...f60 2
AnonymBruker Skrevet 4. november 2016 #10 Skrevet 4. november 2016 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Joda. Google glukoneogenese. Anonymkode: 6862a...f60 Nei, proteiner kan dersom man går i overskudd av kalorier bli omdannet til lipider for lagring. Lipider kan bli omdannes til glukose dersom lagrene er tomme, men det er ikke at proteiner blir omdannet til glukose sånn som du fremstiller det her. Å først omdanne proteiner til lipider og så omdanne lipider til glukose er veldig energikrevende prosesser for kroppen vår og ikke bare at du drikker en shake med proteiner og vipps så har du glukose. Jeg tror du bør lese litt mer om det her. Anonymkode: c241e...175
Gjest made4u Skrevet 4. november 2016 #11 Skrevet 4. november 2016 Ikke legg noe i svarene du har fått TS, jeg er sjokkert over hvordan mange kan svare uten kunnskap om emnet, mye villedende du har fått til svar her - her finner du ordentlige fakta fra seriøse kilder. Her kan du lese om hva Proteiner er: Store norske leksikon - Proteiner Anbefalinger for proteininntak: Idrettsutøvere: Olympiatoppens anbefalinger for toppidrett på høyeste nivå Vanlige folk: Helsedirektoratet sine kostholdsanbefalinger
Uffda Skrevet 4. november 2016 #12 Skrevet 4. november 2016 11 timer siden, made4u skrev: Ikke legg noe i svarene du har fått TS, jeg er sjokkert over hvordan mange kan svare uten kunnskap om emnet, mye villedende du har fått til svar her - her finner du ordentlige fakta fra seriøse kilder. Her kan du lese om hva Proteiner er: Store norske leksikon - Proteiner Anbefalinger for proteininntak: Idrettsutøvere: Olympiatoppens anbefalinger for toppidrett på høyeste nivå Vanlige folk: Helsedirektoratet sine kostholdsanbefalinger Bortsett fra de første svarene så er det jo ikke noe villedende her. Proteinpulver er ikke bare protein. Det er protein sammen med høye mengder fett og gjerne noe sukker. Du får med andre ord i deg mye mer enn bare proteiner gjennom dem, og proteinene er antageligvis overflødige om du ellers spiser nok. Dermed lagrer du bare fett. Spørsmålet til ts handlet ikke om proteiner, men om proteinpulve/shaker. Hvis du trener for å bli atletisk, dropp proteinshaken. Hvis du derimot trenger kalorier og blåser i hvor mye fett du får, så er proteinpulver en billig kilde til kalorier. Ikke er det spesielt mettende heller, så for de med apetittprioblemer så kan det være en gunstig kilde for å få i seg nok mat. Det største problemet til folk er dog at de får i seg for mye proteiner og fett og for lite karbohydrater, så de får verken fremgang eller de gainsa de er ute etter. Fett er dårlig kilde til muskelbygging fordi det forsinker fordøyelsen som er ugunstig i det korte restitusjonsvinduet du har. Ikke nødvendigvis i forhold til å restituere vev, men for å fylle opp musklene med energi til neste økt. Proteinpulver er som regel stappfult av protein og fett, akkurat det du trenger minst av for å gjøre fremgang i styrkerommet. Bare det at de fleste leverandører av proteiner også selger proteinpulver som er kategorisert som "jenteprotein" burde være nok til å styre unna hele sjarlatanvirksomheten
nybegynneren Skrevet 4. november 2016 #13 Skrevet 4. november 2016 3 timer siden, Uffda skrev: Bortsett fra de første svarene så er det jo ikke noe villedende her. Proteinpulver er ikke bare protein. Det er protein sammen med høye mengder fett og gjerne noe sukker. Du får med andre ord i deg mye mer enn bare proteiner gjennom dem, og proteinene er antageligvis overflødige om du ellers spiser nok. Dermed lagrer du bare fett. Spørsmålet til ts handlet ikke om proteiner, men om proteinpulve/shaker. Hvis du trener for å bli atletisk, dropp proteinshaken. Hvis du derimot trenger kalorier og blåser i hvor mye fett du får, så er proteinpulver en billig kilde til kalorier. Ikke er det spesielt mettende heller, så for de med apetittprioblemer så kan det være en gunstig kilde for å få i seg nok mat. Det største problemet til folk er dog at de får i seg for mye proteiner og fett og for lite karbohydrater, så de får verken fremgang eller de gainsa de er ute etter. Fett er dårlig kilde til muskelbygging fordi det forsinker fordøyelsen som er ugunstig i det korte restitusjonsvinduet du har. Ikke nødvendigvis i forhold til å restituere vev, men for å fylle opp musklene med energi til neste økt. Proteinpulver er som regel stappfult av protein og fett, akkurat det du trenger minst av for å gjøre fremgang i styrkerommet. Bare det at de fleste leverandører av proteiner også selger proteinpulver som er kategorisert som "jenteprotein" burde være nok til å styre unna hele sjarlatanvirksomheten Hvis det du sier stemmer..hvorfor er proteinshake/pulver noe alle fitnessutøvere og dem som bygger muskler dytter i seg før/etter trening for og bygge muskler?proteiner er vel nok forsket på at virkningen dem påstår den har er ikke bare svada.
nybegynneren Skrevet 4. november 2016 #14 Skrevet 4. november 2016 23 timer siden, AnonymBruker skrev: De skylles normalt sett ut i urinen dersom man ikke går i kalorioverskudd, men det er ikke lurt å innta mer proteiner enn det man skal. Grunnen til det, enkelt forklart er jo hvis du har en vaskemaskin hjemme og har veldig mye å vaske, så kan vaskemaskinen til slutt gå i stå fordi det blir alt for mye for maskinen å vaske så mye når det er så mye rester og greier på asjettene. Sånn er det også med kroppens vaskemaskiner, altså nyrene. Kjører du de for hardt med proteiner eller overtrening over tid eller andre ting som alkohol, medisiner, sukker dersom man har ukontrollert diabetes med for høyt blodsukker, høyt blodtrykk osv så kan det gi nyresykdom som for eksempel kreft, levercirrhose og svikt. Man skal ta godt vare på de nyrene man har. Anonymkode: c241e...175 proteintilskudd er forsket på og sies og være helt ufarlig hvis du ikke har nyreproblemer ifra før av. Noen kan jo ha problemer som fortsatt ikke er kartlagt og når dem da pusher på litt xtra proteiner blir nyreproblemet mer synlig.
nybegynneren Skrevet 4. november 2016 #15 Skrevet 4. november 2016 På 03.11.2016 den 19.46, Uffda skrev: Er ikke sånn fordøyelse fungerer. Selv om du bare kan ta opp så og så mye på x antall minutter, så betyr ikke det at det resterende blir lagret til fett. Det betyr bare at kroppen din fortsette å ta opp det resterende gjennom resten av dagen. Det eneste poenget med å fordele matinntaket er for å holde blodsukkere jevnt, unngå oppblåsthet og generelt tilpasse det timeplanen din, men det er ikke sånn at du er nødt til å spise så og så mye i gangen for å ikke bli feit. Proteinpulver og shaker kommer som regel med mye fett, og det er det som er cluet her. Når du ligger på et kalorioverskudd så legger du på deg, og det fettet du legger på deg er som regel det fettet du spiser. Fett blir da bare tomme fettkalorier som lagres raskt, så derfor er det lett å bli feit når du bygger når du har høyt fettinnhold i maten din. Det er helst på underskudd eller når du spiser for å vedlikeholde vekten du tåler å få i deg høye eller moderate mengder fett, men så fort du skal bygge muskler og dermed må på et overskudd, så kan du ironisk nok med fordel droppe proteinshakene, da de stort sett bare bidrar til fettprosentøkning. Spiser du et overskudd på vanlig sunn husmannskost så får du garantert i deg nok proteiner til å bygge, og du legger ikke på deg unødvendig fett, selv om du må regne med å bli litt feitere om du skal bygge muskler effektivt. Gjør du det riktig må du regne med ca 1 kg fett per kg muskel du bygger opp. Forøvrig er det en misforstått kakefråtsingskultur blant jenter og fitnessjenter generelt, der mange innbiller seg at det å lage proteinkaker og brownies er noe sunnere og mindre fettlagrende enn vanlige bakevarer. Sorry, men protein cup cakes og havrepizza med fettredusert ost bør ikke være en del av ditt daglige eller ukentlige kosthold uansett hvor mye markedsføring og bloggere feilaktig lurer deg til å tro at er harmløst. De gamle mytene om sunnhet er faktisk sant. Spis rent, du trenger ikke saus eller ost å pastaen, oregano, cottage cheese, tunfisk, ja selv snurring stekt uten fett er jævla mye bedre og sunnere å ha over pastaen. Og lol til deg jeg siterte som hevdet at protein lagres til karbohydrater i overskudd og derav skal bidra til fedme. Trener du styrke så vil det meste av karbohydrater lagres som energi i musklene, og det resterende blir brent av som varme. Nå på vintern slår du dermed to fluer i en smekk om du fyller opp mer karbohydrater, så blir du både sterkere og slipper å fryse så lett. Det er det resterende fettet i kostholdet ditt som gjør deg feit, ikke karbohydratene. Det sier seg selv at du spiser for mye fett om du faktisk klarer å vedlikeholde kroppsvekten din ved å kutte ut karbohydratene. At folk ikke skjønner dette. Protein inneholder like mange kalorier som karbohydrater per gram. 1 g protein gir 4 kalorier. Inntar du mer kalorier enn det du forbruker uansett om det er fra proteiner, karbohydrater eller fett vil det bli lagret som fett og du legger på deg. Så lenge du holder deg innenfor den energimengden du trenger per dag, samtidig som du får i deg optimalt med alle næringsstoffer som fett, karbohydrater, alle vitaminer og mineraler er det ikke farlig med for mye protein.
Uffda Skrevet 4. november 2016 #16 Skrevet 4. november 2016 (endret) 20 minutter siden, nybegynneren skrev: Hvis det du sier stemmer..hvorfor er proteinshake/pulver noe alle fitnessutøvere og dem som bygger muskler dytter i seg før/etter trening for og bygge muskler?proteiner er vel nok forsket på at virkningen dem påstår den har er ikke bare svada. Åja, så alle som driver med fitness eller bygger muskler dytter i seg proteinshake etter trening, eller er det sånn at de bloggerne/fitnessfolkene du følger tjener penger på å reklamere for proteinpulver? Jeg har drevet med bygging i flere år og vært alt fra 25 prosent kroppsfett til rett rundt 10, alle som driver seriøst får i seg proteiner gjennom vanlig mat. Hender jeg tar en proteinshake i blant av enkel praktisk nytte, men ikke når jeg er på overskudd siden det bare betyr å pakke på seg unødvendig flesk. Som sagt, har man apetittproblemer eller dårlig råd osv, så er det rom for proteinshaken. Forvent bare ikke at det er like fornuftig eller gir samme kvalitet som det kyllingfillet og sprøstekte kikerter gjør, ikke forvent at det er like bra som cottage cheese eller kesam. Ikke dropp tunfisken for en shake om du vil gjøre et bra matvalg. Der har du nok protein, så gjelder det bare å spe på med fullkornspasta, havregryn, byggryn, poteter, ris, grovbrød. Det er der du ha treningsenergien og det som kommer til å putte kjøtt på deg. Endret 4. november 2016 av Uffda
nybegynneren Skrevet 4. november 2016 #17 Skrevet 4. november 2016 1 minutt siden, Uffda skrev: Åja, så alle som driver med fitness eller bygger muskler dytter i seg proteinshake etter trening, eller er det sånn at de bloggerne/fitnessfolkene du følger tjener penger på å reklamere for proteinpulver? Jeg har drevet med bygging i flere år og vært alt fra 25 prosent kroppsfett til rett rundt 10, alle som driver seriøst får i seg proteiner gjennom vanlig mat. Hender jeg tar en proteinshake i blant av enkel praktisk nytte, men ikke når jeg er på overskudd siden det bare betyr å pakke på seg unødvendig flesk. Som sagt, har man apetittproblemer, dårlig råd osv, så er det om for proteinshaken. Forvent bare ikke at det er like fornuftig eller gir samme kvalitet som det kyllingfillet og sprøstekte kikerter gjør, ikke forvent at det er like bra som cottage cheese eller kesam. Ikke dropp tunfisken for en shake om du vil gjøre et bra matvalg. Der har du nok protein, så gjelder det bare å spe på med fullkornspasta, havregryn, byggryn, poteter, ris, grovbrød. Det er der du ha treningsenergien og det som kommer til å putte kjøtt på deg. skal man ned i vekt for og få fram musklene men samtidig bygge mer muskler kan en shake være riktig for raskere resultat ?
Uffda Skrevet 4. november 2016 #18 Skrevet 4. november 2016 5 minutter siden, nybegynneren skrev: Protein inneholder like mange kalorier som karbohydrater per gram. 1 g protein gir 4 kalorier. Inntar du mer kalorier enn det du forbruker uansett om det er fra proteiner, karbohydrater eller fett vil det bli lagret som fett og du legger på deg. Så lenge du holder deg innenfor den energimengden du trenger per dag, samtidig som du får i deg optimalt med alle næringsstoffer som fett, karbohydrater, alle vitaminer og mineraler er det ikke farlig med for mye protein. Nei, det er vesentlig forskjell på å spise et overskudd på 300 kalorier karbohydrater og 300 kalorier fett. Fettkaloriene vil lagres direkte som fett, karbohydratene vil hovedsaklig brennes av som varme. Klart du kommer til å legge på deg fett uansett, men du trenger ikke legge på deg like mye om du velger riktig matvarer. Du kan jo prøve å bygge muskler på å hive i deg ren planteolje og kylling, å se om det blir noe annet enn fett på deg.
nybegynneren Skrevet 4. november 2016 #19 Skrevet 4. november 2016 1 minutt siden, Uffda skrev: Nei, det er vesentlig forskjell på å spise et overskudd på 300 kalorier karbohydrater og 300 kalorier fett. Fettkaloriene vil lagres direkte som fett, karbohydratene vil hovedsaklig brennes av som varme. Klart du kommer til å legge på deg fett uansett, men du trenger ikke legge på deg like mye om du velger riktig matvarer. Du kan jo prøve å bygge muskler på å hive i deg ren planteolje og kylling, å se om det blir noe annet enn fett på deg. nå sier du faktisk imot treningsforum..tror dem har litt greie på ting rundt trening ;-) 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå