Gå til innhold

Når føler du at du bør slanke deg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har aldri vært særs fornøyd med egen kropp.. Jeg har begynt å trene og skjerper meg med eget kosthold nå. Vekta svinger mellom 55-56 kilo, og jeg er 160 cm (kvinne). Jeg trener 3-4 gang i uka. Har veid oppmot 66 kilo utenom graviditet, så sånn sett er jeg jo slankere nå enn før. Har litt mage (problemoråde), litt slapp rumpe. Men kjenner derimot ribbein når jeg ligger, og kragebein er synlig. Armene mine er delvis slanke føler jeg. Lårene mine er litt tykke og leggene litt brede, men så er jeg kort da.. Er småbarnsmamma til to, og ofte spiser jeg ting uten å tenke meg særlig om, andre dagwr er matlysta lav og det er vel sånn jeg holder vekta. Føler jeg konstant har en trang til å gå ned i vekt (selvsagt ikke mer enn ned til 48 kilo, hvilket er normalvekt), men har såpass lav viljestyrke at jeg holder meg her jeg er:) Så da lurer jeg på: NÅR er du fornøyd med egen kropp? Er det når vekta bikker idealvekt/trivselsvekt, er det når BMI er over 25? Så en gang folkeopplysningen på NRK, der de mente man ikke "trenger" slanke seg før man nærmer seg 30 i BMI.. 

Anonymkode: 01bba...33c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg føler du sier at du vil veie 48kg for å få oppmerksomhet eller noe... Det hørtes fryktelig lite ut selv om BMI kalkulatorene sier det er normalt. Ta å drit i både kilo og BMI er mitt råd. Bare tull.  Kjøp deg et målebånd om du vil følge med. 

Jeg øker treningen når jeg ikke passer inn i yndlingskjolen min. 

• Liker 7
Skrevet
6 minutter siden, Arawis skrev:

Jeg føler du sier at du vil veie 48kg for å få oppmerksomhet eller noe... Det hørtes fryktelig lite ut selv om BMI kalkulatorene sier det er normalt. Ta å drit i både kilo og BMI er mitt råd. Bare tull.  Kjøp deg et målebånd om du vil følge med. 

Jeg øker treningen når jeg ikke passer inn i yndlingskjolen min. 

Med min lave høyde er ikke 7-8 kilo mindre sånn veldig lite. Under 48 kilo er jeg enig, jeg ønsker ikke bli undervektig. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg er lavere enn deg, og syntes jeg var skrekkelig tynn da jeg var 50 kilo.

Jeg er ikke fornøyd med kroppen min, men jeg veier meg aldri fordi kilo legger seg forskjellig - jeg ser slank ut om jeg bikker under 60 kilo da jeg mister vekt rundt mage og armer først.

Jeg bruker heller speilet og noen ganger målebånd.

Oppfordrer alle som er normalvektige til å kaste badevekten og heller dra frem målebåndet.

Anonymkode: 87472...28d

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med min lave høyde er ikke 7-8 kilo mindre sånn veldig lite. Under 48 kilo er jeg enig, jeg ønsker ikke bli undervektig. 

48 kilo fordelt på 160 høres i mine øre bare ut som skinn og bein asso. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg er 36 år, og har først nå begynt å vurdere å droppe higen etter "en kropp jeg er fornøyd med". Jeg har nemlig oppdaget at jeg ikke blir det uansett hvordan den ser ut.

Men det er absolutt tider hvor jeg er mindre misfornøyd - jeg har prøvd å ha BMI på 26 og 18,5. Jeg ser syk ut med lav BMI, og føler meg ikke komfortabel som litt mer småfyldig.

Nå begynner jeg å vokse ut av en klesstørrelse, og jeg har tenkt å prøve gå litt ned i vekt for å beholde klesstørrelsen. Jeg prøver droppe mål om å "se slik og slik ut" og heller tenke at det er alt for dyrt å bytte ut hele garderoben :P 

Anonymkode: bb542...07f

• Liker 1
Skrevet

Jeg har aldri slanket meg, men jeg passer vekten. Når jeg spiser meg mett på sunn, næringsrik mat til alle måltider opprettholder jeg vekten på 55 kg (164 cm) automatisk. Men så har jeg jo perioder, feks ferier og helligdager, hvor jeg spiser mer enn vanlig. Da går jeg opp et kilo eller to, og må stramme litt inn etterpå for å gå ned igjen. På denne måten holder jeg en stabil vekt år etter år. 

Idealvekten/trivselsvekten for meg er den vekten kroppen min vil ligge på, som da er en BMI på 21. Jeg må innrømme at jeg så bedre og strammere ut da jeg veide rundt 50 kg for en del år siden. Men det ville vært unaturlig og slitsomt for meg å skulle opprettholde denne vekten nå. 

Anonymkode: 429fc...304

• Liker 2
Skrevet

jeg føler alltid at jeg må slanke meg. det er samme om jeg veier 60 eller 80 kg. jeg vil fremdeles ned i vekt. og dermed blir det umulig å holde en stabil vekt også. for jeg er jo aldri fornøyd.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er kun fornøyd når jeg veier rundt 50 kg, ellers føler jeg at jeg må slanke meg. Jeg er 164 cm.

Skrevet

Med dine 55 kg har du en BMI på 21,5. Det er under midten av normalområdet for BMI. Du bør ikke slanke deg, og du kan gjerne gå opp et par kg og likevel være midt i normalområdet for BMI. Om du syns magen er for stor, så skyldes det barnefødsler, ikke vekten din. Prøv å godta drt du ser i speilet, eventuelt tren kjernemuskulaturen for å prøve å stramme opp magen litt.

• Liker 3
Skrevet

Jeg skulle helst hatt en vekt på ca 52 kilo, da hadde jeg vært mest fornøyd med speilbildet mitt. Men jeg godtar at kroppen min trives best på ca 55-56 kilo og om jeg skal veie mindre enn dette går det kraftig utover livskvaliteten min fordi jeg aldri kan skeie ut med god mat. Vil heller kunne kose meg i blandt enn å veie mindre rett og slett. Jeg strammer dog inn på kosen om jeg bikker 57 kilo. Jeg er 162 cm høy :)

Anonymkode: b5e62...288

Skrevet (endret)

Endret av Moonwalker
  • Liker 1
Skrevet

Jeg er 163 og er kun fornøyd når jeg veier under 50. Slanker meg aldri, passer litt ekstra på hvis jeg går over 50 (ikke typ 50,3, altså..)

Anonymkode: 2ccd4...e2f

Skrevet (endret)

He he, det slo meg først etter at jeg hadde svart deg at vi har ganske like kropper. Jeg er også 160 høy. I januar i år veide jeg 66,9 kg. I løpet av våren slanket jeg meg 9 kg, og er nå 57 kg. Siden i sommer har jeg gått over på vedlikehold, prøver å holde vekten stabil mellom 56,5 og 57,5 kg. Som kjent er vedlikehold mye vanskeligere enn å slanke seg, så jeg får god hjelp av KG sin tråd "Vi som skal ned i vekt før julen 2016" for å klare det. 

http://forum.kvinneguiden.no/topic/1053233-vi-som-skal-ned-i-vekt-før-julen-2016/ 

Endret av Hulderen
Skrevet

Når jeg ser meg i speilet og ikke liker det jeg ser. Kan være alt fra et par centimeter slik at trange kjoler ser bedre ut, til kilo om jeg har gått opp mye. 

Anonymkode: c56d8...e5c

Skrevet

Jeg er 173 og bikker jeg 70 kg, føler jeg det er på tide å være litt bevisst på hva og hvor mye jeg putter i meg. Trivselsvekten min er 62 og jeg vil ikke over 65 kg og ikke under 59.

men kroppen er forskjellig og alle bærer vekta forskjellig. Jeg har lite muskler, å det spiller endel inn!

Anonymkode: 148cd...23f

Skrevet

Jeg trives best på 58 kg, er 162 cm høy. 

Skrevet

Jeg ønsker å ha en bmi på 19,5. Akkurat nå er den på 20,5 pga nylig uønsket vektoppgang. For fem mnd siden var den på 22,5 da, så er jo fornøyd med det, men planlegger å gå ned til 19,5 igjen, som da er i underkant av 60 kg. Usikker på om jeg vil kunne bli ordentlig fornøyd, men for tre-fire uker siden før jeg gikk opp i vekt så syntes jeg at jeg så bedre ut enn jeg gjør nå. 

Skrevet

Jeg foretrekker kroppen min når jeg veier 50-53 kg. Dette gjorde jeg i fjor, men etter psykiske plager har jeg gått opp 10 kg. 62 kg er ikke overvektig for meg, men synes ikke det legger seg fint på kroppen min. Er 164 cm. Prøver å gå ned i vekt, men sliter med trøstespising. 

Anonymkode: 664dc...4d8

Skrevet

Jeg er ca like "høy" som deg (158cm) og jeg veier rundt 53 kg. Er fornøyd egentlig med tallet, det er ikke egentlig det jeg vil endre ,men jeg føler alltid at jeg bør "skjerpe meg" når magen buler og jeg har spist mye dritt. Jeg har noen sånne perioder der jeg driter i alt. Trener ikke og spiser det jeg har lyst på, og selv om det ikke gir seg veldig utslag i antall kg (2-3 kg max), så gir det store utslag på kropp og ikke minst i mitt hode. Jeg føler magen står som en ballong ut fra kroppen og føler meg rett og slett skikkelig ekkel. 

Fordelen da (når jeg har hatt en dårlig periode) er at det er relativt lett å få meg på rett kjør igjen. Jeg vet jo at jeg ikke blir overvektig når jeg her lagt på meg et par kg, og når jeg skjerper meg føler jeg derfor jeg får raske resultater. 

Anonymkode: 58deb...33e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...