Gå til innhold

Vanlig med julegave til de ansatte i barnehagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere.

Jeg lurer på om det er vanlig å gi julegave til personalet i barnehagen? Gir dere i så fall personlige gaver eller noe på deling for å ha f.eks. personalrommet. Eller ordner FAU med julegave(r)?

Vår første begynte i barnehage nå i høst og vi har blitt så glade i personalet på gruppa. De er så herlige at de fortjener en oppmerksomhet.

Hva er vanlig rundt omkring?

Anonymkode: 3852e...072

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du vil barnet ditt skal bli behandlet litt bedre enn de andre, så ja ;)

Anonymkode: bd6eb...7af

• Liker 1
Gjest Magnifiq
Skrevet

Det varierer veldig. Og jeg er temmelig sikker på at barna ikke blir behandlet annerledes uansett hva.

Vi har brukt å gi. Alt fra vin (om man vet at de drikker det), til håndkrem.

I fjor kjøpte jeg en stor kasse som jeg fylte med masse forskjellig (håndkremer, lipsyl, godis, blader, frukt, nøtter etc..) og ga til de fire som jobber på avdelingen sammen.

Skrevet

Hei, jobber i butikk og det er veldig mange som kjøper gave til BHG-ansatte. Veldig ofte termokopper, eller en annen god kaffe/tekopp. Eller andre småting. Ca. 100kr pr pers.

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det du foreslår er faktisk straffbart. 

Anonymkode: b852d...e6a

Skrevet

Vi gir bare et julekort med bilde av barnet, felles til avdelingen.

Anonymkode: ca9ae...556

Skrevet

Vi ga alltid gave til ansatte på avd

Skrevet

Selv om vi har fått gave fra barn og foreldre, så blir ikke det barnet behandlet annerledes en de andre. Noen liker å gi en liten oppmerksomhet til de rundt seg. Som regel blir det gitt noe fra alle foreldrene til oss på avdelingen. I fjor fikk vi en god håndkrem. :)

Anonymkode: c3691...037

Skrevet

Ikke i vår barnehage.

Anonymkode: 6bbcb...260

Skrevet

Det er en grunn til at det finnes regler og lover på dette området, slik at det ikke kan stilles noen spørsmål med om alle barn får samme oppfølging. 

Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det du foreslår er faktisk straffbart. 

Har ikke foreslått noe. Barnehageansatte som blir smurt med gaver vil se barnet i mer positivt lys og vil ha mer tålmodighet med det. Det var en studie der personer ble fortalt de skulle til intervju. Når de møtte opp ble halvparten tilbudt kaffe og halvparten tilbudt ingenting av intervjueren. Når de senere ble spurt hva de syntes om intervjueren, gav de som hadde fått kaffe mer positive tilbakemeldinger. De hadde mer positivt å si om intervjueren. Gir du barnehageansatte gaver, så vil de behandle barnet ditt bedre

• Liker 1
Skrevet

Disse spørsmålene dukker opp i nye tråder vær høst/førjulstid. 

Jeg synes rett og slett det er tankeløst. Fordi de ansatte i barnehager og på skolen får sin lønn for å gjøre en jobb de har utdannelse og er ansatt for å gjøre. Ikke alle har økonomi eller ønsker om å stikke seg frem og gi en ekstra oppmerksomhet til de som gjør denne viktige jobben ikke fordi de ikke setter pris på jobben som blir gjort, men fordi de ikke ønsker å stikke seg frem og "smiske" eller vise for både de ansatte og dem som ikke gir at se så filnk og trivelig jeg er som gir noe ekstra til de ansatte. 

Gir du til dem i kassa på butikken, den som tømmer søpla de, avisbudet og stakkerne som sitter på kne på gatehjørnenene og tigger samt postmannen så får du jo ikke gjøre forskjell men også gi til de ansatte i barnehagen og, men du, ikke glem dem som egentlig gjør den viktigste jobben i barnehagen, for de ser du neppe, nemlig de som vasker gulv og sikrer godt inneklima for alle små som kryper på gulvet, nemlig renholdspersonalet. 

Anonymkode: 4edaa...837

• Liker 3
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke foreslått noe. Barnehageansatte som blir smurt med gaver vil se barnet i mer positivt lys og vil ha mer tålmodighet med det. Det var en studie der personer ble fortalt de skulle til intervju. Når de møtte opp ble halvparten tilbudt kaffe og halvparten tilbudt ingenting av intervjueren. Når de senere ble spurt hva de syntes om intervjueren, gav de som hadde fått kaffe mer positive tilbakemeldinger. De hadde mer positivt å si om intervjueren. Gir du barnehageansatte gaver, så vil de behandle barnet ditt bedre

Det er akkurat det som er ulovlig.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er akkurat det som er ulovlig.

Jeg har ikke sagt at man skal gi gaver, jeg har sagt hva som skjer OM man gir gaver. Siter meg der jeg har sagt at folk BURDE gi gaver.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Saklig! 

Jeg har jobbet i bhg i 12 år, og har opplevd å få en liten oppmerksomhet fra mange foreldre rundt juletider og sommeravslutning. Det har ikke hatt noe å si på hvordan jeg ser på barnet. 

Uansett, hvis du velger å gi en oppmerksomhet, vil jeg anbefale deg å gi typ et julekort m bilde, sjokolade, te eller noe annet lite. Pyntenisser og julekuler klarer vi oss uten ;) 

Men stort sett så ordner fau et eller annet også, så ikke føl press på at du burde gi noe. (Men husk å gi litt penger til fau sitt spleiselag ;) )

Skrevet
5 timer siden, atropos skrev:

Saklig! 

Jeg har jobbet i bhg i 12 år, og har opplevd å få en liten oppmerksomhet fra mange foreldre rundt juletider og sommeravslutning. Det har ikke hatt noe å si på hvordan jeg ser på barnet. 

Uansett, hvis du velger å gi en oppmerksomhet, vil jeg anbefale deg å gi typ et julekort m bilde, sjokolade, te eller noe annet lite. Pyntenisser og julekuler klarer vi oss uten ;) 

Men stort sett så ordner fau et eller annet også, så ikke føl press på at du burde gi noe. (Men husk å gi litt penger til fau sitt spleiselag ;) )

Er grunnleggende psykologi. Du mener ikke forskjellsbehandle, men mange ulike typer studier viser at foreldre, lærere og mennesker i hverdagen ellers forskjellbehandler både voksne og barn. En studie viste at lærere forskjellsbehandlet gutter og jenter i skolen, det er ikke noe som skjer bevisst. Gi gaver er en måte å påvirke den forskjellsbehandling til å veie postivt mot en selv og egne barn.

Skrevet

Jeg vet ikke hva som er vanlig hos oss, men vi gir ikke julegaver til de ansatte i barnehagen. 

Skrevet

Dere som skriver at det ikke er vanlig å gi julegaver i deres barnehage, hvordan vet dere egentlig det? De ansatte roper vel ikke ut til alle andre foreldre på avdelingen hvis de har fått en gave fra et barn eller to? 

• Liker 1
Skrevet

Jeg ga aldri gave til noen av de ansatte i sønnens barnehage. Men jeg la merke til at noen ga dem det, for rett rundt jul sto det bl.a. vinflasker med sløyfer og til-fra-lapper på på benken inne i barnehagen om ettermiddagen.

Jeg er selvfølgelig glad for at de tok vare på sønnen min i de årene han var der, men jeg ser ingen grunn til å kjøpe gaver til de for at de gjør jobben sin.

Skrevet

Hvor jeg jobber så er det noen som gir. Noe som er utrolig hyggelig .  Det er utrolig godt og få en bekreftelse fra dere foreldre. Noe som er lite av i hverdagen. Vi gjør jobben vår, for all del..men jeg liker ikke "ditt barn " mer eller ikke uavhengig av en liten oppmerksomhet. Jeg blir derimot glad og kjenner det motiverer til og jobbe videre med det jeg gjør .. nettopp fordi jeg ja føler meg sett. 

Men det er stort sett et julebilde med julehilsen på. Konfekteske til avdelingen eller noe barnet selv har laget. 

Det er TANKEN som teller om en velger og gi noe..

selv gir jeg til mine barns ansatte. Men så gir jeg også til de som fast henter søppla våres også da:) i fjor gav jeg også fastlegen min.. siden han hadde hjulpet familien min myyyye... men KUN med tanken på " jeg ser deg, og setter pris på deg og det du gjør for meg" i tankene!

Anonymkode: c1b7b...5e6

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...