Gjest AnonGangerTo Skrevet 3. november 2016 #1 Skrevet 3. november 2016 Se på denne artikkelen: http://www.bt.no/100Sport/sprek/Ann-Helen-skulle-bare-se-Tour-de-France-pa-TV---da-forandret-alt-seg-853022_1.snd Forskjellen mellom meg og Ann Helen/de fleste der ute er at jeg har metallimplantater/kronisk anemi og er redd for å skade meg. Jeg har prøvd i en del år å komme meg i form men får ikke det til. Hva mener dere? Er det slik at alle og enhver kan komme seg i form?
AnonymBruker Skrevet 3. november 2016 #2 Skrevet 3. november 2016 Jeg tror alle kan komme seg i form, men utifra sitt utgangspunkt. Du må jo være varsom hvis du har smerter f.eks pga metallimplantater, mangel på energi pga anemi o.l. Hvilken form er du i nå? Trener du noe overhodet? Tar du jerntabeletter? Tips: begynn å gå en tur i hurtig tempo, annenhver, evt hver dag. Så kan du etterhvert legge inn løping hvis du klarer og litt styrketrening. Tror også yoga hadde vært bra for deg, og evt svømming? Er mykere trening siden du har implantater. Er uansett bra med variasjon! Trening er bra for både den fysiske biten og ikke minst den psykiske biten. Anonymkode: 05d70...010
Gjest Notatboka Skrevet 3. november 2016 #3 Skrevet 3. november 2016 Spørs litt hva du mener med i form. Jeg er slank fordi det kan jeg styre med kostholdet, men kroppen min er latterlig svak pga. kronisk sykdom. For meg er det umulig å trene og bli sterk og "fit". Så da er vel svaret nei, alle kan ikke komme i form, da alle er ulike og noen folk sliter med ting som gjør det umulig.
Gjest AnonGangerTo Skrevet 3. november 2016 #4 Skrevet 3. november 2016 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror alle kan komme seg i form, men utifra sitt utgangspunkt. Du må jo være varsom hvis du har smerter f.eks pga metallimplantater, mangel på energi pga anemi o.l. Hvilken form er du i nå? Trener du noe overhodet? Tar du jerntabeletter? Tips: begynn å gå en tur i hurtig tempo, annenhver, evt hver dag. Så kan du etterhvert legge inn løping hvis du klarer og litt styrketrening. Tror også yoga hadde vært bra for deg, og evt svømming? Er mykere trening siden du har implantater. Er uansett bra med variasjon! Trening er bra for både den fysiske biten og ikke minst den psykiske biten. Anonymkode: 05d70...010 Jeg kan ikke løpe fordi mitt lårbein er erstattet av metallstang og min ortoped fraråder meg fra å gjøre den type aktivitet. Har gått korte fjellturer men innser at ulendt terreng egner seg ikke til mine bein. Svømming eller yoga er en god ide men siden jeg ikke har mye penger (arbeidsledig) må jeg vente til jeg får jobb. Tar jerntabletter uten å merke noe forskjell. Er i elendig form i dag og jeg ser ingen forbedring selv om jeg går turer med min samboer. Derfor lurer jeg på om alle kan komme seg i form. Hvis alle gjør det, hva er det som feiler meg?
Gjest AnonGangerTo Skrevet 3. november 2016 #5 Skrevet 3. november 2016 15 minutter siden, Notatboka skrev: Spørs litt hva du mener med i form. Jeg er slank fordi det kan jeg styre med kostholdet, men kroppen min er latterlig svak pga. kronisk sykdom. For meg er det umulig å trene og bli sterk og "fit". Så da er vel svaret nei, alle kan ikke komme i form, da alle er ulike og noen folk sliter med ting som gjør det umulig. Takk for svar. Det var det jeg trodde, at ikke alle kan komme i form. Det som irriterer meg mest er dette presset fra samfunnet som sier at du må være i form. Hodet mitt vil det men kroppen protesterer. Eller er det meningen at jeg skal ha smerter for å tilfredsstille samfunnets krav?
AnonymBruker Skrevet 3. november 2016 #6 Skrevet 3. november 2016 3 minutter siden, AnonGangerTo skrev: Takk for svar. Det var det jeg trodde, at ikke alle kan komme i form. Det som irriterer meg mest er dette presset fra samfunnet som sier at du må være i form. Hodet mitt vil det men kroppen protesterer. Eller er det meningen at jeg skal ha smerter for å tilfredsstille samfunnets krav? Kjære deg. Drit i alle andre. Kroppen din handler om deg. Hva med en ellipsemaskin? Din ortoped har helt sikkert anbefalninger? Anonymkode: 431f1...f38 1
exictence Skrevet 3. november 2016 #7 Skrevet 3. november 2016 Alle kan komme i god form som er god form for en selv. Alle kan ikke være super sprek, løpe, styrke på høyt nivå. Men å være på høyt nivå, er det nødvendigvis så bra da? Jeg vil heller strebe etter å være der jeg tenker er aller mest helsegevinst for min kropp. Små turer og være i aktivitet, kan de fleste som ikke er alvorlig syke. Min mor er over 70. Hun har implanter i lårbenet og i ene armen. Hun går små turer nesten hver dag. Hun går veldig sakte tempo for hun klarer ikke gå fortere pga sykdom. Likevel vil jeg si hun tar vare på kroppen sin og er i aktivitet etter det hun kan og har det godt med. 2
pautina Skrevet 3. november 2016 #8 Skrevet 3. november 2016 31 minutter siden, AnonGangerTo skrev: Jeg kan ikke løpe fordi mitt lårbein er erstattet av metallstang og min ortoped fraråder meg fra å gjøre den type aktivitet. Har gått korte fjellturer men innser at ulendt terreng egner seg ikke til mine bein. Svømming eller yoga er en god ide men siden jeg ikke har mye penger (arbeidsledig) må jeg vente til jeg får jobb. Tar jerntabletter uten å merke noe forskjell. Er i elendig form i dag og jeg ser ingen forbedring selv om jeg går turer med min samboer. Derfor lurer jeg på om alle kan komme seg i form. Hvis alle gjør det, hva er det som feiler meg? Yoga og pilates videoer finnes masse av gratis på nett. Jeg kommer meg ikke på studio, men samme om de instruerer fra TV/PC skjerm Alle kan ikke oppnå samme form, det har med anlegg og gener og helsetilstand, men alle kan komme i best mulig form etter egne forutsetninger. Orker man ikke prioritere det, er da det også ditt valg, da er det ikke så viktig for deg, men det er jo ikke det samme som at det ikke er mulig eller at det er noe feil med deg.
AnonymBruker Skrevet 3. november 2016 #9 Skrevet 3. november 2016 Ja, jeg tør påstå de aller fleste kan komme seg i form med mindre man er helt sengeliggende, men man har naturlig nok forskjellige forutsetninger og utgangspunkt. Man skal selvfølgelig ikke begynne å trene til maraton hvis man har sterkt nedsatt funksjon i beina for eksempel. På den annen side er det bedre å gjøre litt i tråd med egne forutsetninger enn å ikke gjøre noe, man kan f. eks. gå. Og greier man ikke å gå i ulendt terreng, så kan man heller gå litt der det er mer planert. F. eks. lettere ruter i skog og mark som gir et fint og dempende underlag for føtter og bein. Samtidig som at man skal gjøre det i samråd med lege mener jeg det er viktig å presse seg litt utenfor komfortsonen. Har sett flere eksempler i familien på folk som etterhvert har blitt gamle og/eller syke, og som har "satt seg ned i stolen" - og blitt der, med en stadig forverring av egen helse. Brukes ikke kroppen i det hele tatt, går det bare en vei og det er nedover. Anonymkode: 00624...124
Gjest Notatboka Skrevet 3. november 2016 #10 Skrevet 3. november 2016 Men drit nå i forventninger og hva andre gjør da. Du vet selv hva som er best for deg og din kropp. Hold deg i aktivitet det du klarer, på en måte som passer deg, så er det mer enn bra nok.
Wenda Skrevet 3. november 2016 #11 Skrevet 3. november 2016 Jeg tror alle kan komme i form, men ikke på samme måte. Jeg har en kronisk sykdom som gjør at jeg kan bare glemme å klare å jogge/løpe i ett minutt. Jeg kan heller ikke trene hardt, pumpe jern, drive med aerobic osv Men jeg kan trene med pilatesball, gå rolige turer, yoga osv som er sakte og rolige bevegelser. Jeg blir ikke fit, superslank eller muskluløs, men jeg kommer i form, blir sterkere og mykere. Som er mye bedre i form enn å bare sitte stille i sofaen 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå