Gå til innhold

150.000 kortnummer stjålet, la oss finne synderen!

Anbefalte innlegg

Skrevet

45.000 kortnummer i Norge (og 150.000 i Norden) er stjålet, men Nets og en ukjent nettbutikk nekter å avsløre hvilken nettbutikk som er synderen. Å finne ut hvilken nettbutikk dette gjelder er heldigvis enkelt. Svar på disse to spørsmålene, gjerne anonymt.

1) Har du fått kortet ditt sperret som følge av dette? 

2) Hvilke nettbutikker har du handlet på det siste året?

Når vi har nok svar vil det bli lett å se hvilke nettbutikk som peker seg ut.

http://www.dn.no/privat/privatokonomi/2016/11/02/1449/Nets/ber-45000-kunder-sperre-bankkortet

https://www.nrk.no/trondelag/45.000-bankkort-blir-sperret-1.13207663

http://www.dinside.no/okonomi/45000-norske-bankkort-stjalet/64045845

Anonymkode: 0e4a1...92b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1) Har ikke fått kortet sperret.

2) Har handlet på  paypal, netflix, appstore, norwegian, og komplett.no

Skrevet

Virker mer sannsynlig at Nets er synderen og at dette er snakk om et alvorlig sikkerhetshull. Men dårlig omdømme for butikken(e) uansett og derfor holder alle tett? Nets har jo ikke noe å tjene på å skjule misbruk av deres merkenavn hvis de har sitt på det rene.

Anonymkode: 8382b...7e3

• Liker 1
Skrevet

Anonymkode: b58c1...ed4

Skrevet

Jeg er en av dem som har fått meldingen om at kundeopplysninger kan være på avveie. Det er også alt jeg vet. De opplyser ikke om hvilken butikk det er snakk om, så inntil videre kommer ikke jeg til å handle over nett. Jeg har handlet hos et par danske butikker.

Anonymkode: 77987...f97

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en av dem som har fått meldingen om at kundeopplysninger kan være på avveie. Det er også alt jeg vet. De opplyser ikke om hvilken butikk det er snakk om, så inntil videre kommer ikke jeg til å handle over nett. Jeg har handlet hos et par danske butikker.

Poenget med denne tråden er å finne ut hvilken nettbutikk det er som er synderen. Hvilke utenlandske nettbutikker har du handlet i det siste året?

• Liker 2
Skrevet

Har handlet hos miniinthebox.com og ebay, det er de eneste utenlandske tror jeg å jeg fikk melding om at min kortinformasjon var på avveie. Så holder en knapp på miniinthebox 

Anonymkode: c0135...f35

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Poenget med denne tråden er å finne ut hvilken nettbutikk det er som er synderen. Hvilke utenlandske nettbutikker har du handlet i det siste året?

For mange til at jeg orker å skrive opp alle, men jeg kan jo si at jeg også har handlet hos miniinthebox som flere andre her nevner.

Skrevet

Jeg bruker aldri visa-kort eller noe, dersom jeg skal handle noe over internett.

Men jeg får en del gavekort (for eksempel fra You Gov og litt forskjellig) og dette kan jeg veksle til gavekort, fra den nett butikken jeg har lyst til å kjøpe noe fra. Dermed slipper jeg å opplyse om personlige opplysninger overalt...

Anonymkode: 1485f...2a7

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

1) Ja

2) http://miniinthebox.com

Jeg har ikke fått kortet mitt sperret, har kun handlet på eBay så den kan vi hvertfall utelukke. 

Anonymkode: f04d6...7c6

• Liker 1
Skrevet

Jeg stusset litt over at Dnb står nevnt som en bank som IKKE har sagt fra til noen av sine kunder om sperring. Hva kommer det av? Dnb's kunder har vel samme handlevaner som alle andre, og har sikkert handlet i den gjeldende butikken, noen av de også. Så hvorfor?

Jeg er Dnb kunde og har ikke fått sperret noe kort, og heller ikke har jeg opplevd noen form for misbruk av det. Forøvrig bruker jeg konsekvent alltid kredittkort på nett, ikke bankkortet mitt. Vil ha kontroll og se over transaksjonen på regningen først, og ha tid til å få mottatt varene før jeg betaler.

Skrevet

Kjenner jeg blir litt sint over dette jeg. 
Vi må jo få en advarsel! Det er ikke slik at dersom en nettbutikk har blitt utsatt for et sikkerhetsuhell én gang, så skyr vi det som pesten. Nei vi sikrer oss ved å sperre kortet, og vi holder oss unna til problemet er løst. De blir ikke svartmalt for alltid. Så lenge de selv ikke er problemet da, og de ikke gjør noe med det. Men det er en helt annen sak. 

Føler meg mer utrygg nå, nå som vi ikke vet noe som helst. For hva om jeg kjøper noe på den butikken, nå, i dag, uvitende om problemet de står ovenfor? Vet jo ikke om de har sikret nettsiden enda en gang. 
Og hvordan kan vi være trygge på at banken gjør jobben sin riktig? Hva om de uheldigvis glemmer av meg og mitt kort? Og jeg vet absolutt ingenting, fordi jeg vet ikke om jeg har handlet i denne butikken.. Hva om banken tenker "Det er jo ingen som har blitt svindelt, så hvorfor sperre tusenvis av kort?, vi venter å ser vi". Det er mine penger! mitt kort! 
Vi må få lov til å ta et tak selv. Dersom det sto med en gang at det var platekompaniet (eksempel), så hadde jeg sperret kortet først som sist. Vi vet da godt selv hvor vi har handlet på nett, og må få lov til å reagere så fort eller tregt som vi selv måtte ønske.

Føler det er feigt og patetisk, og ikke minst irriterende at de nekter å si hvilken nettbutikk det gjelder. 

Anonymkode: 7e98e...2a6

• Liker 5
Skrevet

Jeg har ikke fått melding, og har handlet hos miniinthebox.

Skrevet

Jeg har fått melding, og har handlet hos miniinthebox. Ville for ikke handlet der igjen, for å si det slik. 

Anonymkode: df51f...a92

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har fått melding, og har handlet hos miniinthebox. Ville for ikke handlet der igjen, for å si det slik. 

Anonymkode: df51f...a92

Har du bare handlet hos denne ene nettbutikken da?

Eller har du handlet noen fleire steder, i løpet av de siste ukene / månedene?

Anonymkode: 1485f...2a7

Skrevet
2 timer siden, cassio skrev:

Jeg har ikke fått melding, og har handlet hos miniinthebox.

Det kan avhenge av kortutsteder. Eks DNB er ikke berørt. Antagelig fordi det er bedre sikkerhet. Kodegenerator eller tilsvarende?

• Liker 3
Skrevet
3 timer siden, skrue skrev:

Det kan avhenge av kortutsteder. Eks DNB er ikke berørt. Antagelig fordi det er bedre sikkerhet. Kodegenerator eller tilsvarende?

Det tviler jeg på.  Men det kan jo hende at de som handlet hos miniinthebox og ikke har fått kortet sitt sperret betalte med paypal?

Skrevet

:skratte: 

Anonymkode: 5a129...96a

• Liker 1
Skrevet

Er det virkelig så få KG-brukere som har fått kortet sperret, eller er dere bare ikke interessert i å vite hvilken butikk det er? Til dere som oppgir: Det gjelder butikker dere har handlet i siden begynnelsen av 2015 fram til nå.

Anonymkode: e1004...e67

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...