Gå til innhold

Nedskjæringer på jobben - kan jeg melde meg frivillig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Arbeidsplassen min skal kutte ned med et par årsverk. Kan jeg melde meg frivillig? Jeg er uansett lei av den jobben, og hadde tenkt meg tilbake på skolebenken igjen i løpet av de neste par årene. Så jeg kan like greit gjøre det nå. I tillegg er jeg forholdsvis ung og uten forpliktelser, så for meg er det ikke den jobben så viktig som for en del av de andre som jobber der. Hadde slettes ikke vært feil med en liten sluttpakke heller, og gjerne en overdrevent god attest fra sjefen, som da slipper å måtte ta en tung avgjørelse.

Så hvordan går jeg frem her i så fall? Vil jeg miste en evt. sluttpakke dersom jeg melder meg frivillig? Og hvordan bør jeg legge det frem for sjefen? Er det f.eks. dumt å si at jeg tenker å slutte uansett? Vil jeg miste noe da? Målet mitt her er først og fremst å få både i pose og sekk, men det er jo en fin bonus dersom jeg samtidig kan redde jobben til en av kollegene mine.

Jobber i det offentlige, dersom det har noe å si.  

Setter stor pris på tips her :)

Anonymkode: 29392...739

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gjorde det, sjefen ble veldig glad. Det er en tøff jobb å skulle bestemme hvem som skal gå. 

Jeg fikk sluttpakke og etterlønn, mens jeg tok mer utdanning og fikk en mye bedre jobb etterhvert. 

Skrevet

Er du sikker på at det blir sluttpakker? Jeg jobber også i staten, og vi må skjære ned mye i år. Det kommer ikke til å bli betalt ut en eneste krone i sluttpakke...

Anonymkode: 6f689...3af

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er du sikker på at det blir sluttpakker? Jeg jobber også i staten, og vi må skjære ned mye i år. Det kommer ikke til å bli betalt ut en eneste krone i sluttpakke...

Anonymkode: 6f689...3af

Nei, det vet jeg ikke. Trodde det var vanlig praksis at man i det minste fikk etterlønn.

Anonymkode: 29392...739

Skrevet

Kanskje du burde høre med sjef / ledelsen i bedriften? :P

"sondere terrenget" og spørre litt henkast hvordan dette fungerer med eventuell slutt-pakke...

Anonymkode: 8104d...e69

Skrevet

Det er ikke noe automatikk med sluttpakke og etterlønn. 

I verste fall må man jobbe ut oppsigelsestiden, og det er det hele. 

Men av og til går det an å forhandle, feks sluttidspunkt, arbeidsplikt og annet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...