Gå til innhold

Når du går tur med hunden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har du da en planlagt rute du går? Eller lar du hunden bestemme selv hvor den vil gå? 

Selv gjør jeg begge deler. Noen ganger går vi en rute jeg har bestemt, med mindre han viser tydelig tegn til å ville gå hjem. Andre ganger lar jeg han velge selv hvor vi skal gå. Da blir det gjerne null sammenheng i hvor vi går, men han blir kjempefornøyd. Eneste han ikke får lov til er å krysse bilveien før jeg gir klarsignal. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stort sett det samme som deg. Vi har noen planlagte runder når vi bare skal ut på kjappe tisseturer, men på de lengre turene vi går lar jeg henne som regel gå rundt og vimse der hun vil.

• Liker 1
Skrevet

Samme her, synes det er greit å la hunden bestemme i ny og ned. Jeg bestemmer så mye annet😂

• Liker 3
Skrevet

Jeg har planlagt en rute jeg skal gå, men det har hunden også, og det er ikke alltid vi er enige. Stort sett er vi uenige og hunden vinner. 

• Liker 5
Skrevet

Lar gjerne hunden bestemme tempo, hvis den vil stoppe for å snuse etc får den det. Men den får aldri bestemme hvor vi skal gå. Det er flokkleder som bestemmer ruten og det er en mild måte å vise hunden hvem som er sjef. Men har man en kjempelydig hund fra før så er det klart det ødelegges sikkert ikke av å la den regjere på tur av og til. :) 

• Liker 3
Skrevet

Har noen faste ruter som jeg går, varierer mellom de. 

Hunden har som regel ikke noe mening om hvor vi går, bare vi går og hun får snuse :) Dog, det har hendt at hun nekter å gå tur hvis været er for dårlig. Da drar hun bakover eller legger seg ned og nekter å gå mere før jeg kapitulerer og snur. 

Ene ruten jeg går kan enten bli en lang tur eller en kortere tur. En dag hadde jeg tenkt å gå den lange turen, men da vi kom til krysset som avgjør om det blir den lange ruten eller den korte så nektet bikkja å gå langturen. Jeg prøvde å være sta og overtale/dra henne med meg, men 50kg sta hund vant kampen. Hun dro bakover i båndet, og dro så innmari at hun kom seg ut av halsbåndet. Så, der sto jeg med båndet og lenken, og bikkja løp hjem. Da jeg kom hjem så lå hun på trappa. Så ja, hun bestemmer absolutt en god del selv.... 

• Liker 3
Skrevet

Jeg bestemmer hvor vi skal gå hen. Men jeg er imponert over dere som kan la hunden bestemme tempoet.. Men det er kanskje fordi vi har en liten feilvare av en hund som ikke vil gå noe særlig... :PHvis vi går på nye steder, eller i skogen, på fjellet og lignende så går han som bare det. Men de daglige tisseturene og lengre turene som er på asfalt i nabolaget, går han så sakte. Og da mener jeg sakte... Til vanlig går han bak meg i stramt bånd hele turen. Stramt fordi han skal gå sååå sakte, at når jeg går vanlig blir det til at jeg drar han litt etter meg. En gang lot jeg han bestemme tempoet, og da brukte vi 30 minutter på 200 meter. Da lot jeg han styre helt som han ville. Og da er det å snuse seg fra grøftekant til grøftekant, gå litt tilbake, over på andre sida av gangvegen osv osv... Noen tips til hvordan vi skal få han til å gå??

En av grunnene til at jeg skaffet meg hund var jo å ha en treningskompis... Men de få gangene jeg har prøvd å gå fort (eller Gud forby; jogge), så har jeg en på fire stive bak meg som motarbeider hvert skritt jeg tar... Naboen holdt jo på å kjøre av veien en gang han kjørte forbi meg da vi var ute på joggetur, med magebelte og bikkja i bånd. Men bikkja var jo ikke foran, neida, jeg først og bikkja i stramt bånd på fire stive bak. Var som å jogge med et bildekk hengende etter seg... Vi var nok et fint syn :fnise:

Skrevet

Kjenner jeg reagerer litt på at flere her har hunder som ikke vil gå. Hvilke raser har dere?

Jeg bestemmer alltid hvor vi skal og omtrent alltid hvordan rute vi skal gå, men jeg veksler mellom mange forskjellige og har forskjellige vrier på alle. Det hender hundene har en bedre idé enn meg og vi går der, men jeg henger aldri bakpå som ei viljeløs dukke og lar dem gå hvor de vil. Da hadde vi nok endt langt ut i ingenmannsland på sporet av en katt eller annet dyr. :closedeyes:

De eneste som får lov til å bestemme når vi skal snu eller hvor vi skal gå, er eldre og syke hunder på kortere turer. Ellers holder vi mitt tempo og går dit jeg sier vi skal, men så har jeg bare hatt syke/eldre hunder som har stoppet på tur og nektet å gå da.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Skywise skrev:

Kjenner jeg reagerer litt på at flere her har hunder som ikke vil gå. Hvilke raser har dere?

Jeg bestemmer alltid hvor vi skal og omtrent alltid hvordan rute vi skal gå, men jeg veksler mellom mange forskjellige og har forskjellige vrier på alle. Det hender hundene har en bedre idé enn meg og vi går der, men jeg henger aldri bakpå som ei viljeløs dukke og lar dem gå hvor de vil. Da hadde vi nok endt langt ut i ingenmannsland på sporet av en katt eller annet dyr. :closedeyes:

De eneste som får lov til å bestemme når vi skal snu eller hvor vi skal gå, er eldre og syke hunder på kortere turer. Ellers holder vi mitt tempo og går dit jeg sier vi skal, men så har jeg bare hatt syke/eldre hunder som har stoppet på tur og nektet å gå da.

Hunden vår elsker så absolutt å gå tur, og vi går 3 turer daglig. Fjellturer der hun får gå løs er det aller beste hun vet. 

Men, er det skikkelig regnvær og vind som vi har endel av her på nordvestlandet så vil hun rett og slett ikke ut. Hun kan holde seg i evigheter, og foretrekker da å tisse på plenen. Det er i sånne værsituasjoner hun har nektet å gå mere når jeg har prøvd å trumfe igjennom langtur okke som. 

Hun er en berner sennen på snart 8 år, så ei godt voksen dame for hennes rase. Men hun har vært finværshund hele livet. 

Snø derimot....da kunne hun ha bodd ute tror jeg. Hun elsker snø. 

• Liker 1
Skrevet
15 timer siden, The Kitten skrev:

Har du da en planlagt rute du går? Eller lar du hunden bestemme selv hvor den vil gå? 

Selv gjør jeg begge deler. Noen ganger går vi en rute jeg har bestemt, med mindre han viser tydelig tegn til å ville gå hjem. Andre ganger lar jeg han velge selv hvor vi skal gå. Da blir det gjerne null sammenheng i hvor vi går, men han blir kjempefornøyd. Eneste han ikke får lov til er å krysse bilveien før jeg gir klarsignal. 

Det varierer litt. Som regel lar jeg hunde "styre" ruten.

Det spiller som regel ikke noen særlig rolle hvilken rute jeg går, så det går greit å la hunden bestemme...

Anonymkode: 03d7a...6f0

Skrevet

Det kommer litt an på om jeg har en hund eller begge på tur samtidig. Så lenge vi går med kobbel bestemmer jeg hvor og hvor langt vi skal gå. Hundene er løse på heia minst en gang  i uken på jakt og da bestemmer de alt selv og jeg følger den som jakter (den halser løst). Den andre hunden holder seg med meg uansett (den skjørter).

Hvis disse to hundene skulle bestemt vanlige turer i bånd hadde jeg

1. måtte gått flere mil med den ene (løper fort 10-15 km på jakt)

2. ikke kommet meg av flekken med den andre hunden

Gjest Belle âme
Skrevet
4 timer siden, Skywise skrev:

Eg passa ein hund som nekta å gå, og HATA å jogge. Det var av rasen finsk spets, ein aktiv jakthund:fnise:

Skrevet

Det varierer egentlig. Jeg har som regel to faste ruter her hvor jeg bor der jeg bestemmer, men hunden får så klart stoppe og snuse i sitt tempo. Andre ganger bestemmer hunden løypa. Bytter litt på det :) 

Skrevet
På 3.11.2016 den 14.03, Skywise skrev:

Chow Chow og hun viser veldig tydelig at hun vil hjem når hun er ferdig med dorunden. 

Skrevet
På 11/3/2016 den 14.03, Skywise skrev:

Den jeg passer er en jack russell og han nekter å gå tur hvis det regner. Heldigvis er dette en rase som er glad i og trenger en del hjernetrim, så på dager hvor han ikke vil gå tur, så tar vi noen ekstra runder med det istedenfor. 

Skrevet
På 11/3/2016 den 15.18, skruf skrev:

Hunden vår elsker så absolutt å gå tur, og vi går 3 turer daglig. Fjellturer der hun får gå løs er det aller beste hun vet. 

Men, er det skikkelig regnvær og vind som vi har endel av her på nordvestlandet så vil hun rett og slett ikke ut. Hun kan holde seg i evigheter, og foretrekker da å tisse på plenen. Det er i sånne værsituasjoner hun har nektet å gå mere når jeg har prøvd å trumfe igjennom langtur okke som. 

Hun er en berner sennen på snart 8 år, så ei godt voksen dame for hennes rase. Men hun har vært finværshund hele livet. 

Snø derimot....da kunne hun ha bodd ute tror jeg. Hun elsker snø. 

Heldig! Jeg har en som vil ut på langtur uansett vær og vind. Når det var storm og det regnet hardt sidelengs (det sli i ansiktet) var han IKKE fornøyd med en tur rundt kvartalet!

Anonymkode: 49155...e81

• Liker 1
Skrevet

Hunden og jeg er stort sett enig om at skogen er det beste stedet å gå. Men når det er båndtvang greier jeg ikke gå i skogen, for hunden blir vill etter å jakte på ekorn og glemmer alt om å gå pent i bånd. Da går vi heller langs veien eller sykler. 

Skrevet

Jeg har sheltie, og han er veldig klar på hvor han har lyst til å gå. Om han ikke får det som han vil så blir han et sant mareritt å ha med på tur, legger seg ned, trasser og tuller. Han er veldig lydig ellers, men på akkurat dette så er han så sta at jeg har gitt opp kampen. Jeg har funnet ut at jeg kommer meg raskere hjem om jeg bare lar han få viljen sin. (En dag brukte jeg 2,5 time på en tur som normalt tar 20 minutter, så ja.) Men han er medgjørlig om vi går til et bestemt sted, og ikke bare hjem eller de faste turene.

Skrevet

Vi går som regel etter mine ruter for å si det sånn, ellers hadde vi alltid havnet rett oppå haugen på alle turene. 

Skrevet

Med mindre jeg har det travelt (tur før jobb og leggetid) så lar jeg gjerne hunden være med å bestemme hvor vi skal gå. Turene er liksom hundens tid, føler jeg. Ellers i døgnet gjøres jo alt på mine premisser og jeg tar jo hunden med ut fordi vi skal hygge oss. Det er så godt å se den gleden i den lille kroppen når vi er på tur, synes jeg. Tar meg gjerne god tid og lar hunden snuse seg ferdig på alt som er interessant. Tenk på hvor spennende de synes at verden utenfor døren er, da! Kjedelig å bli dratt med vekk for tidlig synes jeg. Jeg skjønner at man ikke kan vente for alltid på de tregeste hundene, men jeg synes det er kjipt å se på hunder som bare dratt med i sylstramt bånd på hele lufteturen sin (har gått bak noen som har gjort det. Ser virkelig ikke vits i å lufte hunden da. Kunne laget et doskål til hunden inne heller..)

Jeg er så mye sjef ellers og er så trygg på forholdet jeg har med hunden at jeg vet at det å la hunden få gå en tur den synes er interessant ikke har noen ødeleggende effekt på dynamikken oss i mellom. Jeg trenger jo ikke være Hitler heller for at hunden skal respektere meg. :) Men så er jeg også overbevist om at et sunt og avslappet forhold hund og eier i mellom der man setter grenser der det gjelder og lar det være åpent for å more seg og "tøye strikken" ellers er det sunneste. Har i alle fall aldri hatt noen problemhunder før.

Anonymkode: 43a56...d75

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...