Gå til innhold

Hvordan heve kontrakt? Kan ikke bo her i 3 måneder til!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan hever jeg en kontrakt? Skriver jeg bare en mail til utleier at jeg hever kontrakten grunnet at stedet er helsefarlig og ubeboelig?

Jeg vet ikke om jeg kan gjøre det lovlig, men uansett så må jeg flytte med en gang om jeg så blir anmeldt eller ikke. Har så mange helseplager av mugg, halsen er så hoven at jeg ikke kan spise, har feber, har besvimt og holdt på å kaste opp før jeg besvimte. Det er helt uaktuelt å bo her i noen måneder til, jeg må flytte imåren eller i løpet av helgen. Jeg vil helst ikke betale dobbelt opp med husleie.

Vet ikke den riktige lovlige måten å kunne heve kontrakten på. Huseieren vet det er mugg på enkelte steder, men nå har det kommet mer, blant annet bak sengen. 

Hva kan konsekvensene være? Kan jeg bli politianmeldt og at det blir inkasso og betalingsanmerkning?

Anonymkode: 3adb8...53f

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan hever jeg en kontrakt? Skriver jeg bare en mail til utleier at jeg hever kontrakten grunnet at stedet er helsefarlig og ubeboelig?

Jeg vet ikke om jeg kan gjøre det lovlig, men uansett så må jeg flytte med en gang om jeg så blir anmeldt eller ikke. Har så mange helseplager av mugg, halsen er så hoven at jeg ikke kan spise, har feber, har besvimt og holdt på å kaste opp før jeg besvimte. Det er helt uaktuelt å bo her i noen måneder til, jeg må flytte imåren eller i løpet av helgen. Jeg vil helst ikke betale dobbelt opp med husleie.

Vet ikke den riktige lovlige måten å kunne heve kontrakten på. Huseieren vet det er mugg på enkelte steder, men nå har det kommet mer, blant annet bak sengen. 

Hva kan konsekvensene være? Kan jeg bli politianmeldt og at det blir inkasso og betalingsanmerkning?

De har jo ikke grunnlag for å politianmelde deg, men hvis du ikke kan dokumentere at forholdene er helseskadelige så kan de kreve deg for husleie. Og evt tvangsinnkreve beløpet dersom du ikke betaler frivillig. Det beste er nok å være hyggelig og forsøke å komme frem til en minnelig ordning med huseieren. 

Anonymkode: 8c654...521

• Liker 5
Skrevet

Du kontakter utleier og forteller at du sier opp (med normal oppsigelsestid). Deretter flytter du over til en venn eller familie.

Så snart som mulig tar du kontakt med Leieboerforeningen for hjelp. Du er nødt til å få påvist at det er helsefarlig å bo der dersom du skal unngå å betale resterende leie. Får du ikke det, må du selvsagt betale ut oppsigelsestiden. 

Holder du igjen leie uten å få påvist årsak, vil antakeligvis leie tas av depositumet ditt. Holder du igjen leie uten å flytte ut, kan du selvsagt også kastes ut. Så jeg ville betalt leie for nå, uansett om du bor der eller ei, frem til du får påvist at boligen er ubeboelig.

Anonymkode: b653d...600

• Liker 2
Skrevet

Du må gjerne flytte på dagen, men det er din bevisbyrde at leiligheten er ubeboelig,  og at du har blitt syk som direkte årsak av den. 

Anonymkode: c6a4a...568

• Liker 5
Skrevet

De har jo ikke grunnlag for å politianmelde deg, men hvis du ikke kan dokumentere at forholdene er helseskadelige så kan de kreve deg for husleie. Og evt tvangsinnkreve beløpet dersom du ikke betaler frivillig. Det beste er nok å være hyggelig og forsøke å komme frem til en minnelig ordning med huseieren. 

Anonymkode: 8c654...521

hvordan kan jeg dokumentere det? Holder det å ta bilder også gå til legen å få en erklæring på at jeg har blitt syk av det?

Går det å teste seg for om man er syk grunnet mugg? Jeg kan lett bevise ting som hoven hals og feber men kan legen finne ut om det er på grunn av mugg?

Skrevet

Reis til legen og få dokumentasjon på at symptomene dine stemmer overens med eksponering for mugg. Er det helseskadelig er det ikke lov for huseier å leie ut. 

Anonymkode: 6a35f...a91

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

hvordan kan jeg dokumentere det? Holder det å ta bilder også gå til legen å få en erklæring på at jeg har blitt syk av det?

Går det å teste seg for om man er syk grunnet mugg? Jeg kan lett bevise ting som hoven hals og feber men kan legen finne ut om det er på grunn av mugg?

Legen din kan ikke bevise på bakgrunn av bilder at eventuelle feil på leiligheten er direkte knyttet til og har forårsaket dine helseproblemer.

• Liker 3
Skrevet

Hvis boligen ikke er beboelig så kan du bryte kontrakten. Dvs. utleier har brutt kontrakten i og med at det ikke går an å bo der.

Det er viktig at du dokumenterer det som du mener er helsefarlig. Ta bildet. Ta med prøver av muggen om mulig. Dokumentasjon er viktig.

Informer utleier og flytt ut. Det er mulig utleier prøver seg, men så lenge han ikke har noe å leie ut, så kan han heller ikke kreve deg for leie.

Hvis han truer med anmeldelse, så bare si at du gjerne vil ha politiet innblandet, det er tross alt han som leier ut noe ulovlig.

• Liker 6
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Først og fremst få en komplett tilstandsrapport av boligen. Dette gjøres av en takstmann.

• Liker 2
Skrevet

Legen din kan ikke bevise på bakgrunn av bilder at eventuelle feil på leiligheten er direkte knyttet til og har forårsaket dine helseproblemer.

jeg mente at jeg kan ta bilder og i tillegg få dokumentasjon fra legen. Ikke vise bildene til legen. Men om det er noen tester som viser direkte kobling til at muggen har forårsaket sykdom. For ellers kan man bare skylde på en enkelt forkjølelse siden det er kaldt ute.

Skrevet

Få legeerklæring på at du er syk på grunn av mugg. 

Ta bilder av alt av mugg du kan se. Kontakt kommunehelsetjenesten i kommunen du bor i og spør om de kan komme på befaring. Ellers så viser du til fhi.no sin anbefalte norm for inneklima, der det står at synlig mugg og mugglukt ikke bør foreklomme i innemiljø, viser til bilder og sender dette til utleier og viser til at du er syk av å bo der og av den grunn hever kontrakten. Får du problemer så har du vel en innboforsikring med rettshjelpsdekning? Da kontakter du en advokat med kometanse på leiekontrakter og fuktskader. 

Skrivnog gjerne i oppsigelsen at du vurderer å kontakte advokat. 

Alt du har av innbo vil være infisert av muggsopp. Dette kan gjøre deg syk, dersom du tar dette med deg inn i ny leilighet. (Med forbehold om at jeg ikke har sett eller vurdert om du virkelig har muggsopp. )

Anonymkode: 535d3...6ac

• Liker 1
Skrevet

jeg mente at jeg kan ta bilder og i tillegg få dokumentasjon fra legen. Ikke vise bildene til legen. Men om det er noen tester som viser direkte kobling til at muggen har forårsaket sykdom. For ellers kan man bare skylde på en enkelt forkjølelse siden det er kaldt ute.

Har du skrevet her om dette før? Hvor lenge har du bodd der? Og har du henvendt deg til utleier tidligere og bedt om å fikse det - skriftlig?

Skrevet

Du har rett til å heve kontrakten din ja. Meld deg inn i leieboerforeningen så får du litt veiledning :) Hvor lenge har du bodd i leiligheten? Har du prøvd å få utleier til å fikse muggsoppen? Har hen nektet?

Anonymkode: b0218...30c

• Liker 1
Skrevet

Hva slags tester mener du skal vise en direktekobking mellom boligen og din helse? 

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må dokumentere muggen, drit i legen.

• Liker 1
Skrevet

Få legeerklæring på at du er syk på grunn av mugg. 

Ta bilder av alt av mugg du kan se. Kontakt kommunehelsetjenesten i kommunen du bor i og spør om de kan komme på befaring. Ellers så viser du til fhi.no sin anbefalte norm for inneklima, der det står at synlig mugg og mugglukt ikke bør foreklomme i innemiljø, viser til bilder og sender dette til utleier og viser til at du er syk av å bo der og av den grunn hever kontrakten. Får du problemer så har du vel en innboforsikring med rettshjelpsdekning? Da kontakter du en advokat med kometanse på leiekontrakter og fuktskader. 

Skrivnog gjerne i oppsigelsen at du vurderer å kontakte advokat. 

Alt du har av innbo vil være infisert av muggsopp. Dette kan gjøre deg syk, dersom du tar dette med deg inn i ny leilighet. (Med forbehold om at jeg ikke har sett eller vurdert om du virkelig har muggsopp. )

Anonymkode: 535d3...6ac

Innboforsikring dekker dessverre ikke fukt og mugg plager.

Anonymkode: b0218...30c

Skrevet

Hva slags tester mener du skal vise en direktekobking mellom boligen og din helse? 

jeg vet ikke hva som finnes, så er derfor jeg spør. Helseskader av mugg. Viss muggen ikke var synlig for eksempel hadde legen kunne finne ut om det var mugg som gjorde noen syk?

Skrevet

jeg vet ikke hva som finnes, så er derfor jeg spør. Helseskader av mugg. Viss muggen ikke var synlig for eksempel hadde legen kunne finne ut om det var mugg som gjorde noen syk?

er det beviselig mugg, så trenger du ikke legen din for å bevise at det er helseskadelig. Jeg skjønner ikke hvorfor du fokuserer slik på legen? Mugg er helseskadelig, punktum. Fokuser på å dokumentere muggen

• Liker 2
Skrevet

Anmeldelse gjelder straffesaker. Dette er en ordinær sivilrettslig sak. Rette instans her er Husleietvistutvalget og deretter eventuelt tingretten.

Det skal ikke mye synlig mugg og sopp til før en bolig regnes for å være ubebolig i rettslig forstand. Det er avsagt såpass mange avgjørelser på dette i Husleietvistutvalget at man snart kan snakke om en standard. En ubebolig bolig er nesten uten unntak grunnlag for heving. 

Du trenger bare en rapport fra et skadefirma, f. eks. Mycoteam eller lignende. Med denne i hånda kan du både kreve heving av avtalen, dekning for utgifter i forbindelse med rapport og prisavslag for tidligere betalt husleie. 

Som et eksempel: En leietaker fikk 50 % prisavslag på leien i forliksrådet for mugg på soverommet i en to-roms leilighet. Fordi hun måtte sove i stuen.

Dermed kan du tenke deg hva du skal ha igjen av penger i tillegg til heving av kontrakten. 

Husleietvistutvalget er rette instans.

Krev både heving av leiekontrakt og penger tilbake selv om du har flyttet ut. 

Anonymkode: 7decc...6c3

• Liker 2
Skrevet

Som andre sier. Ikke bland inn legen. Legen er bare relevant hvis du krever erstatning for skade på kroppen på grunn av boligen. Men det er advokatmat.

Anonymkode: 7decc...6c3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...