AnonymBruker Skrevet 2. november 2016 #1 Skrevet 2. november 2016 Hei! Jeg og mannen er svært uenig i leggetid til de største barna på 8 og 10 år. Må legge til at de er annenhver helg hos sin pappa og da er reglene for leggetid følgende: Begge legger seg mellom 21 og 21.30 (senest i seng 21.30). Dersom det er noe spesielt (f.eks. Melodi GP jr.) får de være oppe til 22.00. Mannen mener dette er alt for sent. Han mener 8-åringen bør legge seg senest kl 2030 og 10-åringen senest 2100. Når legger deres barn mellom 8-10 år i helgene? Anonymkode: 2dd6b...812
AnonymBruker Skrevet 2. november 2016 #2 Skrevet 2. november 2016 1830 hver dag hele uka. Viktig med stabil døgnrytme. Grand prix jr og sånt kan tas opp. Anonymkode: 85a9d...edc
Fluttershy Skrevet 2. november 2016 #3 Skrevet 2. november 2016 Jeg har ei på 9, og kl. 19.15 går hun på badet, hun bruker litt tid på å gjøre seg klar. Hun er i seng ca. 19.30 - 19.40. Så får hun lese til klokken 20.00. Da er det sovetid. Akkurat de samme tidene gjelder uansett om det er hverdag eller helg! Jeg er enig med faren til barna. Jeg vet lærere på flere skoler har gått ut med oppfordring til foreldre om å holde på leggetidene i helgene, spesielt lørdag, for de merker etterhenget etter helgen veldig godt!
AnonymBruker Skrevet 2. november 2016 #4 Skrevet 2. november 2016 Jeg er helt enig med deg. Har ikke noe ønske om militæroppdragelse av mitt barn, og det å kunne være litt lenger oppe i helger var kjempestas da jeg var liten. Så lenge barna er friske, så tåler de helt fint en litt trøtt mandag. Mitt barn er nå 11 år, og har fri leggetid i helger, dvs vi legger oss samtidig. Mellom 23-24 en gang. Helgekos har alltid vært viktig her, da spiser vi foran tven, ser film sammen og koser oss skikkelig. Gjetter på at mannen din mener de skal tidligere i seng fordi han vil ha alenetid, og det er ikke et argument jeg synes passer seg. Har man barn så har man barn. Hvis barna sliter med forskøvet leggetid (feks. pga sykdom, søvnvansker e.l, friske barn sliter nemlig ikke med det), så kan man vurdere annerledes. Anonymkode: 17d0c...eec 3
AnonymBruker Skrevet 2. november 2016 #5 Skrevet 2. november 2016 9 minutter siden, Fluttershy skrev: Jeg har ei på 9, og kl. 19.15 går hun på badet, hun bruker litt tid på å gjøre seg klar. Hun er i seng ca. 19.30 - 19.40. Så får hun lese til klokken 20.00. Da er det sovetid. Akkurat de samme tidene gjelder uansett om det er hverdag eller helg! Jeg er enig med faren til barna. Jeg vet lærere på flere skoler har gått ut med oppfordring til foreldre om å holde på leggetidene i helgene, spesielt lørdag, for de merker etterhenget etter helgen veldig godt! Akkurat det samme her. Vi merker det VELDIG godt på barna dersom de har fått for lite søvn i helgen(eller generelt). Barna våre er ikke særlig gode til å ta igjen tapt søvn. De sover ikke lenger på morgenen dersom de legger seg sent. Dersom de får for lite søvn i helgen er vi nesten garantert en elendig mandag. Og ja, dette er også noe vi får beskjed om at de merker på skolen. Vi passer heller på å kose oss litt tidligere på kvelden, med barnas beste i tankene. Anonymkode: 4d84b...5c0 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2016 #6 Skrevet 2. november 2016 Har en 8 åring, prøver at han er i seng til kl 20(han er en skikkelig somlekopp så vanskelig å få til før). Men han sliter med å sovne(alltid gjort), så som oftest blir kl 21.30 før han sover. Det er for sent, for han er stuptrøtt om morgenen. Det er vel en gammel "regel" som sier at 8-åringer bør være i seng kl 8 og så forskyves leggetiden med 15 min for hvert år, slik at niåringer legger seg kl 20.15, 10-åringer kl 20.30 osv. Anonymkode: 1cd9f...ff8
AnonymBruker Skrevet 3. november 2016 #8 Skrevet 3. november 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Har en 8 åring, prøver at han er i seng til kl 20(han er en skikkelig somlekopp så vanskelig å få til før). Men han sliter med å sovne(alltid gjort), så som oftest blir kl 21.30 før han sover. Det er for sent, for han er stuptrøtt om morgenen. Det er vel en gammel "regel" som sier at 8-åringer bør være i seng kl 8 og så forskyves leggetiden med 15 min for hvert år, slik at niåringer legger seg kl 20.15, 10-åringer kl 20.30 osv. Anonymkode: 1cd9f...ff8 Å ligge i sengen i halvannen time uten å få sove er jo tortur. Man er anbefalt å stå opp igjen om man ligger i en halvtime. Jeg ville revurdert leggetiden hans. Prøv klokken halv ni eller ni, kanskje han er et naturlig b-menneske. Hjelper ikke å legge seg tidlig om man ikke får sove, det ødelegger bare enda mer (er derfor man er anbefalt å stå opp igjen) Anonymkode: 17d0c...eec 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2016 #9 Skrevet 3. november 2016 Nå har ikke jeg barn enda, men jeg tenker at ca klokken 19:30-20:30 er bra for 8-åringen, mens et sted rundt 20:30 og 21:30 er passende for 10-åringen. Anonymkode: 51a15...c71
Arkana Skrevet 3. november 2016 #10 Skrevet 3. november 2016 (endret) Han som straks blir 8 legger seg til samme tid både hverdag og helg, dvs 20.30. Å være oppe til 22 hadde vært helt uaktuelt utenom helt spesielle tilfeller. Om man ikke sovner med en gang får man ligge og lese litt. Endret 3. november 2016 av Arkana
Arkana Skrevet 3. november 2016 #11 Skrevet 3. november 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis barna sliter med forskøvet leggetid (feks. pga sykdom, søvnvansker e.l, friske barn sliter nemlig ikke med det), så kan man vurdere annerledes. Anonymkode: 17d0c...eec For noe tull. Det er helt vanlig å ha problemer med å forskyve leggetiden mye i helgene i forhold til ukedagene. Å la et barn være oppe til midnatt hver helg er misforstått snillhet. 5
Gjest Magnifiq Skrevet 3. november 2016 #12 Skrevet 3. november 2016 Her er snart åtteåringen oppe til alt mellom 20-22 i helgene. Litt avhengig av hva vi gjør. på hverdagen er hun som regel i seng til 20:30.
AnonymBruker Skrevet 3. november 2016 #13 Skrevet 3. november 2016 8-åringen min legger seg 20-2030 til hverdags, får lese på senga og lyset slukkes kl.21. Det forsøker vi holde i helgene også, men klart det noen ganger blir både 21 og 22 før hun sover på en lørdag, av og til, hvis vi er borte eller har besøk. Anonymkode: 1a0c7...06f
AnonymBruker Skrevet 3. november 2016 #14 Skrevet 3. november 2016 Min på 8 har hatt leggetid kl 20.00 i helgene frem til nå. Vi flyttet det nylig til 20.30 i helgene. Dette ble egentlig gjort kun fordi hun synes det er kjedelig å må være hjemme 30-60 min før de andre vennene sine. I ukedagene har vi gått fra 19.30 til 20.00 nå. Anonymkode: fc2fd...4bc
Hedda-78 Skrevet 3. november 2016 #15 Skrevet 3. november 2016 Åtteåringen her har samme leggetid i ukedagene og i helgene: 19.30-20.00. Da slokker vi lyset. Vi starter kveldsmat og stell kl 18.30. En dag i uka har han en aktivitet som varer til kl 19.15, så da blir det fort 20.30 før han er i seng.
AnonymBruker Skrevet 3. november 2016 #16 Skrevet 3. november 2016 Jeg skjønner ikke helt hvordan det kan være interessant å sammenligne leggetider uten også å sammnenligne når de står opp... JEG synes at å begynne å legge en 8-åring i 19 -19.30-tida er veldig tidlig, men om man skal opp klokka 5 er det kanskje i seneste laget... Vi har ikke veldig faste leggetider, det kommer an på hva som skjer av trening og andre aktiviteter. I hverdagene begynner vi gjerne leggingen en gang mellom 20 og 20.30, men hun sovner nesten aldri før 21. Hender at hun blir liggende våken til nærmere 22 også. I helgene blir det senere, kanskje i 22-tida. Hun er et mareritt å få opp om morgenen i hverdagene, men våkner og står frivillig opp til samme tid i helgene. Hun sovner heller ikke tidligere på hverdagene om vi legger henne før. Ergo har vi konkludert med at hun egentlig ikke er så fryktelig trøtt på hverdagene, hun har bare ikke lyst til å stå opp og gå på skolen. Anonymkode: 1b560...af8
Angelheart2 Skrevet 3. november 2016 #17 Skrevet 3. november 2016 Jeg tenker dette er veldig individuelt. 10-åringen her i huset er veldig avhengig av søvn og ber selv om å få legge seg dersom det blir for sent (etter 21). Hun legger seg kl 20:15 på hverdagene. Om hun legger seg senere blir hun veldig trøtt dagen etter. Junior, derimot, er helt annerledes. Han er nå 13, men har i flere år ikke fått sove før klokka er over 22.30 - 23.00. Han har derimot ingen problem med å stå opp om morgenen og er heller ikke trøtt utover dagen.
Carrot Skrevet 3. november 2016 #18 Skrevet 3. november 2016 (endret) For oss har det passet med at åtteråringen er i seng klokken åtte fordi vi står påå halv syv og så får de ett kvarter ekstra per år Og så er det jo slik at det er ulikt søvnbehov om man sover på dagen osv - men en regel jeg har fulgt er den at søvnbehovet til et barn mellom 7 og 12 år er i snitt mellom 9 og 11 timer. Hos oss har de fått litt ekstra ved spesielle anledninger dersom de ikke viser tegn på å ha behov for hvile til samme tid. Endret 3. november 2016 av Carrot
Gjest Magnifiq Skrevet 3. november 2016 #19 Skrevet 3. november 2016 9 minutter siden, Carrot skrev: For oss har det passet med at åtteråringen er i seng klokken åtte fordi vi står påå halv syv og så får de ett kvarter ekstra per år Og så er det jo slik at det er ulikt søvnbehov om man sover på dagen osv - men en regel jeg har fulgt er den at søvnbehovet til et barn mellom 7 og 12 år er i snitt mellom 9 og 11 timer. Hos oss har de fått litt ekstra ved spesielle anledninger dersom de ikke viser tegn på å ha behov for hvile til samme tid. ---klipp--- Nettopp. Alt er jo avhengig av når man må opp om morgenen. vi trenger ikke stå opp før 7:30 på hverdagen så å legge vår åtteåring kl 19:30, er helt unødvendig 😊 det viktigste er jo at det blir nok timer i løpet av natten.
AnonymBruker Skrevet 3. november 2016 #20 Skrevet 3. november 2016 Men hva er dere uenige om, egentlig: Mener mannen at de legger seg for sent i helgene de er hos faren sin, og vil endre det, noe du er dypt uenig i (fordi du syns det er greit/ikke vil blande deg)? Syns mannen din at barna bør legge seg tidligere enn de gjør i dag i de helgene de er hjemme hos dere fordi: Han vi ha dem i seng? Barna blir trøtte og uopplagte? Faste rutiner er best? Barna sover ikke lengre om morgenen og får for lite søvn? Hva er årsaken? Hva er dine grunner til at du syns det er ok slik faren har det: Fordi du vil gjøre det slik selv, barna blir ikke trøtte, helg er familietid... Hva er konflikten? Sover barna for lite? er de vanskelige å legge, sovner de sent hvis de legger seg før, er det mye slike programmer de ønsker å se sent på kvelden, har dere gjort det til hyggelig familietid, kan den framskyndes.... osv. Akkurat når jeg legger min åtteåringen spiller liksom liten rolle... Anonymkode: 1a0c7...06f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå