AnonymBruker Skrevet 2. november 2016 #1 Skrevet 2. november 2016 Når begynte dere på skolen? Jeg startet i 1. klasse i 1996. Flere av mine jevngamle venner gikk fortsatt i barnehagen da Kan noen forklare? Anonymkode: e502c...0ca 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2016 #2 Skrevet 2. november 2016 Sønnen min er født i 89 og det var det året 6-åringer kunne begynne på skolen, det ble kalt 0.klasse eller barnehageklassen. De som er født i 90 er de første som begynte i 1.klasse det året de fylte 6 og da het det barnehageklasse det første året, selv om det var det samme som 1.klasse. Det er mulig reformen ikke kom samtidig til hele Norge, sånn at noen begynte i 1.klasse på skolen, mens noen fikk være et år ekstra i barnehagen. Pga reformen så var det også slik at de tilpasset klasseinndelingen, slik at sønnen min "hoppet" over 2.klasse og gikk rett over i 3.klasse etter 1.klasse. Anonymkode: b5b78...3b2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2016 #3 Skrevet 2. november 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Sønnen min er født i 89 og det var det året 6-åringer kunne begynne på skolen, det ble kalt 0.klasse eller barnehageklassen. De som er født i 90 er de første som begynte i 1.klasse det året de fylte 6 og da het det barnehageklasse det første året, selv om det var det samme som 1.klasse. Det er mulig reformen ikke kom samtidig til hele Norge, sånn at noen begynte i 1.klasse på skolen, mens noen fikk være et år ekstra i barnehagen. Pga reformen så var det også slik at de tilpasset klasseinndelingen, slik at sønnen min "hoppet" over 2.klasse og gikk rett over i 3.klasse etter 1.klasse. Anonymkode: b5b78...3b2 Dette stemmer ikke helt... Vi som er født i 1990 kunne velge om vi ville begynne på seksårsskolen eller førskolen i barnehagen. Såvidt jeg har forstått er dette ca. det samme. Vi begynte på skolen det året vi fyllte 7, rett i 2. klasse. Vi gikk aldri i 1. Pga reformen skippet vi altså 1. klasse. Anonymkode: d1a6c...1dd 5
Gjest Sjørøveren Skrevet 2. november 2016 #4 Skrevet 2. november 2016 Begynte i førskolen i 1996. Så 2.klasse året etter.
AnonymBruker Skrevet 2. november 2016 #5 Skrevet 2. november 2016 Men hva sier man da, at man begynte på skolen i 1996 er 1997? I følge mine foreldre og familiealbumet hjemme, så begynte jeg i 1996. Det er det jeg alltid har trodd, helt til flere venninner forklarte at de gikk i barnehagen det året. Det må jo ha vært mer "skole" å faktisk gå på skolen, med klasserom, skolepulter og det hele, enn å være sammen med småbarna bak gjerdet vel? 😜 Ble ikke forskjellen veldig stor da barnehagebarna begynte sammen med førskolebarna i andre klasse? TS Anonymkode: e502c...0ca 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2016 #6 Skrevet 2. november 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hva sier man da, at man begynte på skolen i 1996 er 1997? I følge mine foreldre og familiealbumet hjemme, så begynte jeg i 1996. Det er det jeg alltid har trodd, helt til flere venninner forklarte at de gikk i barnehagen det året. Det må jo ha vært mer "skole" å faktisk gå på skolen, med klasserom, skolepulter og det hele, enn å være sammen med småbarna bak gjerdet vel? 😜 Ble ikke forskjellen veldig stor da barnehagebarna begynte sammen med førskolebarna i andre klasse? TS Anonymkode: e502c...0ca Dette her må være tull? Er du født i 1991 gikk du i første klasse. Er du født i 1990 gikk du da trolig på seksårsskole, men begynte på skolen i 1997, rett i andre klasse. Som jeg beskrev før så tror jeg det var ca. likt opplegg. Anonymkode: d1a6c...1dd 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2016 #7 Skrevet 2. november 2016 Det varierte fra skole til skole om denne 6 års-skolen fysisk var plassert i barnehagen eller på skolen. Dette hadde vel praktiske årsaker. Min var plassert på skolen, og jeg gikk da altså på barneskolen min i 7 år selv om jeg hoppet over 1.klasse.(Født i 1990). Andre gikk på barneskolen i 6 år fordi deres 6 års-skole var plassert i barnehagen. Anonymkode: 632cb...163
AnonymBruker Skrevet 2. november 2016 #8 Skrevet 2. november 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette her må være tull? Er du født i 1991 gikk du i første klasse. Er du født i 1990 gikk du da trolig på seksårsskole, men begynte på skolen i 1997, rett i andre klasse. Som jeg beskrev før så tror jeg det var ca. likt opplegg. Anonymkode: d1a6c...1dd Hvorfor skulle det være tull? Det var bare et spørsmål... Jeg kan vel ikke være den eneste som har blitt forvirret av dette? 😒 Anonymkode: e502c...0ca 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2016 #9 Skrevet 2. november 2016 Så vidt jeg vet, er de som er født i 91 det første kullet til å fullføre 10 år grunnskole? De begynte i 97. Anonymkode: eedee...bc9 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2016 #10 Skrevet 2. november 2016 I 1997 ble det innført skolestart i Norge for barn det året de fyller seks år. Samtidig ble grunnskolen tiårig. Tidligere begynte elevene på første trinn ett år seinere, det vil si som 7-åringer, og barneskolen omfattet derfor 1. til 6. trinn og ungdomsskolen 7. til 9. I forbindelse med Reform 97 hoppet alle elever i skolen over et år; hvis de gikk i 5. trinn før reformen gikk de i 7. trinn året etter. Alle skoleelever som begynte på første trinn fra1988 til 1996 hoppet over et år. 1. trinn før 1997 tilsvarer 2. trinn etter 1997. Kilde: Wikipedia Anonymkode: 632cb...163 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2016 #11 Skrevet 2. november 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor skulle det være tull? Det var bare et spørsmål... Jeg kan vel ikke være den eneste som har blitt forvirret av dette? 😒 Anonymkode: e502c...0ca Du er blant et fåtall... 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det varierte fra skole til skole om denne 6 års-skolen fysisk var plassert i barnehagen eller på skolen. Dette hadde vel praktiske årsaker. Min var plassert på skolen, og jeg gikk da altså på barneskolen min i 7 år selv om jeg hoppet over 1.klasse.(Født i 1990). Andre gikk på barneskolen i 6 år fordi deres 6 års-skole var plassert i barnehagen. Anonymkode: 632cb...163 Jeg hadde valget mellom seksårsskole eller førskole i barnehagen. Jeg valgte førskolen. Så det het to forskjellige ting. Skolen var nærmere enn barnehagen min Anonymkode: d1a6c...1dd
AnonymBruker Skrevet 2. november 2016 #12 Skrevet 2. november 2016 Født i 1990... jeg hoppet over første klasse, gikk i noe vi kalte seks-årsklubben i stedet, som vil si førskole. Hoppet rett i andre klasse i 1997. Anonymkode: a6b6f...a4c
AnonymBruker Skrevet 2. november 2016 #13 Skrevet 2. november 2016 Jeg begynte rett i 2.klasse i 1997. Jeg var heeelt sikker på at kjæresten min tulla da han sa at han begynte på skolen som seksåring (også først i 90). Jeg mente det var umulig. Men han gikk i 0.klasse på skolen samtidig med at jeg gikk i barnehage. Anonymkode: 29b48...b22
Minlillesky Skrevet 2. november 2016 #14 Skrevet 2. november 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Når begynte dere på skolen? Jeg startet i 1. klasse i 1996. Flere av mine jevngamle venner gikk fortsatt i barnehagen da Kan noen forklare? Anonymkode: e502c...0ca Jeg er født 1990. Jeg gikk rett opp fra barnehage til 2 klasse. Gikk aldri i første. Årstall husker jeg dessverre ikke
AnonymBruker Skrevet 2. november 2016 #15 Skrevet 2. november 2016 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du er blant et fåtall... Jeg hadde valget mellom seksårsskole eller førskole i barnehagen. Jeg valgte førskolen. Så det het to forskjellige ting. Skolen var nærmere enn barnehagen min Anonymkode: d1a6c...1dd Men igjen, det varierte jo fra sted til sted hvilke tilbud man hadde. Sikkert flere tilbud i byer og større steder. Der jeg vokste opp fantes det ikke valgmuligheter. Alle måtte gå på 6 års-skolen. Forøvrig var innholdet i førskolen og 6 års-skolen det samme, uansett hvor den lå plassert. Anonymkode: 632cb...163 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2016 #16 Skrevet 2. november 2016 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det varierte fra skole til skole om denne 6 års-skolen fysisk var plassert i barnehagen eller på skolen. Dette hadde vel praktiske årsaker. Min var plassert på skolen, og jeg gikk da altså på barneskolen min i 7 år selv om jeg hoppet over 1.klasse.(Født i 1990). Andre gikk på barneskolen i 6 år fordi deres 6 års-skole var plassert i barnehagen. Anonymkode: 632cb...163 Jeg bodde i en storby og hadde valg. Uansett er jo poenget at vi som er født i 1990 aldri gikk i første klasse Den seksårsskolen kan vel, som andre her har sagt, klassifiseres som 0. klasse, men det er jo ikke det samme som første klasse. Anonymkode: d1a6c...1dd
AnonymBruker Skrevet 2. november 2016 #17 Skrevet 2. november 2016 4 minutter siden, Minlillesky skrev: Jeg er født 1990. Jeg gikk rett opp fra barnehage til 2 klasse. Gikk aldri i første. Årstall husker jeg dessverre ikke Ikke så vanskelig å regne ut,vel? 😅 Anonymkode: 632cb...163 2
Minlillesky Skrevet 2. november 2016 #18 Skrevet 2. november 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke så vanskelig å regne ut,vel? 😅 Anonymkode: 632cb...163 Nei, er ikke det. Men er ikke i humør til det. Sliten etter lang dag på jobb og barn
AnonymBruker Skrevet 2. november 2016 #19 Skrevet 2. november 2016 Men hva med de som er født i 1991 og gikk i første klasse? Hadde de samme innhold som oss i andre klasse, siden vi egentlig gikk i første klasse da? Hvis ikke, når ble første klasse faktisk første klasse og andre klasse til andre klasse, hvis dere skjønner? Tenker fagplaner, innhold og slikt? Ellers ville jo vi hatt samme løp som 91-kullet hele veien? TS Anonymkode: e502c...0ca
AnonymBruker Skrevet 2. november 2016 #20 Skrevet 2. november 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg bodde i en storby og hadde valg. Uansett er jo poenget at vi som er født i 1990 aldri gikk i første klasse Den seksårsskolen kan vel, som andre her har sagt, klassifiseres som 0. klasse, men det er jo ikke det samme som første klasse. Anonymkode: d1a6c...1dd Jo,det er jo samme innhold der som det som i dag er 1.klasse. Det som før 97 het 1.klasse,tilsvarer i dag 2.klasse-pensum osv. Anonymkode: 632cb...163
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå