Gå til innhold

Beskyttet etternavn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Haha, herregud. Så høytidelig folk tar seg selv her inne da :fnise:

Har selv beskyttet etternavn (fant jeg nettopp ut) og hadde gitt 16 000 faen i om noen andre ville ha hatt det. Latterlig at det skal være beskyttet i det hele tatt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ett etternavn som bare 4 har i landet.   Kun søsken mine kan ta dette navnet om dem vil. Andre må spørre alle andre som har rett til navnet og dem får selvsagt NEI.

Anonymkode: c9b23...e4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har ett etternavn som bare 4 har i landet.   Kun søsken mine kan ta dette navnet om dem vil. Andre må spørre alle andre som har rett til navnet og dem får selvsagt NEI.

Anonymkode: c9b23...e4b

Hvorfor det?

Leke VIP liksom?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.11.2016 den 22.27, AnonymBruker skrev:

Jeg har et beskyttet etternavn. Jeg fikk det for få år siden når jeg søkte på grunnlag av at mamma hadde tatt navnet til mannen sin når de giftet seg, og jeg også etterhvert ønsket det etternavnet. Jeg sende en vanlig søknad via posten, et par/tre uker seinere fikk jeg det godkjent. Skjønner ikke helt den at alle må godkjenne det. Hvorda  fungerte det liksom? Jeg spurte aldri noen og det tok ikke mange ukene før jeg fikk det godkjent. 

Anonymkode: 5607b...cb4

Moren din giftet seg til navnet, det er jo plankekjøring i følge lovverket, og du fikk navnet fra forelder i rett nedadstigende linje, noe som også er en enkel sak. 

Anonymkode: 38784...87b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Isitfair skrev:

Hvorfor det?

Leke VIP liksom?

For min del handler det 0 om VIP, eller å "føle seg spesiell." Det er jo dødsmange som har et beskyttet etternavn, det er veldig vanlig. Gurnnen til at jeg ikke ville gi det til tilfeldige fremmede er rett go slett fordi navnet betyr mye for vår familie, det handler om slekt, tradisjon, tilhørighet og identitet - ikke om å "leke VIP."

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboeren hadde ett beskyttet etternavn, men fjernet det fordi han synes det var stygt. Heldigvis, ville ikke at barna skulle hatt det navnet.

Anonymkode: a6292...b05

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Etternavnet mitt ligger på førsteplass over etternavn i Norge!! :fnise:

Anonymkode: 383c8...dba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6. november 2016 den 20.08, Puny skrev:

For min del handler det 0 om VIP, eller å "føle seg spesiell." Det er jo dødsmange som har et beskyttet etternavn, det er veldig vanlig. Gurnnen til at jeg ikke ville gi det til tilfeldige fremmede er rett go slett fordi navnet betyr mye for vår familie, det handler om slekt, tradisjon, tilhørighet og identitet - ikke om å "leke VIP."

Dette! Jeg har også beskyttet etternavn

Anonymkode: bc44a...012

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11/6/2016 den 7.06, Isitfair skrev:

Hvorfor det?

Leke VIP liksom?

Fordi jeg kan :) Har jeg rett til å nekte noen å ta møtt beskyttede etternavn så gjør jeg det. Synd for deg!

Anonymkode: 441e9...312

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi jeg kan :) Har jeg rett til å nekte noen å ta møtt beskyttede etternavn så gjør jeg det. Synd for deg!

Anonymkode: 441e9...312

Hvorfor er det synd for meg? Jeg har allerede beskyttet etternavn selv, men jeg klarer likevel å innse at det ikke gjør meg til en viktig person når 200 000 andre også har beskyttet etternavn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

 

På 3.11.2016 den 11.56, Atea skrev:

Jeg har ikke beskyttet etternavn, men er kun en til i Norge som heter det samme som meg. Vet det pga. jobb med tilgang til en database. Tidligere var jeg den eneste, hun er noen år yngre enn meg.

Men tilbake til beskyttet etternavn. Av de fem jeg har vært samboer med har tre hatt beskyttet etternavn, så helt uvanlig er det ikke, men forstår at man vil holde navnet i slekta. Jeg kan - om jeg vil, bytte til et beskyttet etternavn, men kommer aldri til å bytte navn, heller ikke om jeg skulle finne på å gifte meg.

Hvis jeg het Olsen eller Nilsen, kanskje et navnebytte da, men tviler.

Og så forstår jeg ikke hvorfor man absolutt ønsker å bytte til et navn som er beskyttet når det finnes så mange andre navn å velge blant. Evt. lage sitt eget.

edit. Hva om jeg ville kalt meg xxxxdatter, pga. min fars fornavn og bare fire heter det i Norge. Er det beskyttet hvis de har laget navnet sitt selv?

Er dere kun to i Norge som har etternavnet så er det beskyttet jo :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er fjorten. Hadde ikke latt det ta våres. :)

Anonymkode: 90675...ee7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KG:

Det forumet i verden med nesten utelukkende brukere med sjeldne etternavn:fnise:.

Tror det er mange som skryter på seg ting i denne tråden:hoho:

Anonymkode: 52e98...659

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Raindrops
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

KG:

Det forumet i verden med nesten utelukkende brukere med sjeldne etternavn:fnise:.

Tror det er mange som skryter på seg ting i denne tråden:hoho:

Anonymkode: 52e98...659

Det er ikke SÅ mange brukere som har svart i denne tråden, så at antallet stemmer er ikke statistisk  usannsynlig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Raindrops skrev:

Det er ikke SÅ mange brukere som har svart i denne tråden, så at antallet stemmer er ikke statistisk  usannsynlig :P

Jo.

Anonymkode: 52e98...659

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jo.

Anonymkode: 52e98...659

Med nesten 85 000 medlemmer? Neh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er jo logisk at de med beskyttet etternavn er mer interessert i denne tråden enn de uten, dermed vil en større prosentandel av dem med b.e. lese og kommentere, enn prosentandelen uten b.e. 

Hilsen en med beskyttet etternavn. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Amawhatsnot skrev:

Det er jo logisk at de med beskyttet etternavn er mer interessert i denne tråden enn de uten, dermed vil en større prosentandel av dem med b.e. lese og kommentere, enn prosentandelen uten b.e. 

Hilsen en med beskyttet etternavn. 

Self:fnise:

Anonymkode: 52e98...659

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er under 15 med mitt, det er et par fettere som har tatt det de siste årene, de har selvfølgelig fått ja. Jeg hadde sagt ja til en fremmed og jeg, kunne ikke brydd meg mindre, men vet om et par tre stykker som ville sagt nei for alle da ja. Noen har et helt merkelig forhold til navnet sitt, gjerne de samme som har noe i mot å felle trær som "alltid" har stått der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Self:fnise:

Anonymkode: 52e98...659

Godt du skjønte poenget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...