Gå til innhold

Beskyttet etternavn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hæ? Det kan da ikke stemme.?? Ved giftermål har man rett til å ta ethvert navn...

Anonymkode: 65376...3b3

Joda, hun fikk absolutt ikke lov. Det er helt sykt. Hun trodde nesten ikke på det selv. Det er riktignok et utenlandsk navn, om det er relevant? 

Anonymkode: d17bb...cea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har et etternavn som under 10 mennesker heter i Norge, som vil si at navnet kun er i min egen slekt. Jeg ville sagt nei fordi det er et familienavn for oss. 

Anonymkode: 9ff51...e5c

Samme. Men mer enn 10. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke slik at et etternavn er beskyttet når under over 200 har det eller er denne regelen endret. Bare lurer på det, ikke at det har noe med tråden å gjøre. 

Anonymkode: 8dfd6...835

 

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Joda, hun fikk absolutt ikke lov. Det er helt sykt. Hun trodde nesten ikke på det selv. Det er riktignok et utenlandsk navn, om det er relevant? 

Anonymkode: d17bb...cea

Det er ikke sant. Norsk navnelov sier at enhver som er gift har rett til å ta mannen/konens navn. Navneloven er tydelig der. Så da er det isåfall mannen som har gitt forbudet, det stemmer ikke at hun kan ha fått avslag når de er gift. 

Anonymkode: 03c95...00f

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, solfaktor1 skrev:

Vet du om man får avslag om man søker om å bytte?

Ja det gjør du. Faktisk så får du automatisk avslag når du søker automatisk. Det har jeg selv erfart da jeg tok etternavnet til mannen min. Da måtte jeg kontakte skatteetaten(husker ikke) og informere de om at jeg har giftet meg og ettersende vigselspapirene😊

Anonymkode: a40db...5ba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja det gjør du. Faktisk så får du automatisk avslag når du søker automatisk. Det har jeg selv erfart da jeg tok etternavnet til mannen min. Da måtte jeg kontakte skatteetaten(husker ikke) og informere de om at jeg har giftet meg og ettersende vigselspapirene😊

Anonymkode: a40db...5ba

Jøss, ble litt nyskjerrig så jeg gikk inn for å sjekke og jeg har visst beskyttet etternavn. Var ikke klar over det men det er jo litt spesielt da, jeg bare tenkte om noen ville ha hatt navnet så må det jo være litt stress å hente inn godkjenning fra 40 stk.. :fnise:

Men problemet har ikke dukket opp foreløpig da ;) hehe, mye rare regler i Norge :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Det er ikke sant. Norsk navnelov sier at enhver som er gift har rett til å ta mannen/konens navn. Navneloven er tydelig der. Så da er det isåfall mannen som har gitt forbudet, det stemmer ikke at hun kan ha fått avslag når de er gift. 

Anonymkode: 03c95...00f

I så fall har hun løyet til meg, for det var i hvert fall det hun fortalte meg. Hun har navnet hans til en viss grad, men måtte ha et prefiks foran for for at det skulle gå gjennom. 

Anonymkode: d17bb...cea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Søk på navn her: https://www.ssb.no/navn?fokus=true

Dersom det er under 200 stk med navnet i Norge så er det beskyttet.

Anonymkode: 3ccc4...7f3

Den linken kan umulig virke. Det sto det er ingen som heter meg. 

Anonymkode: 8dfd6...835

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Den linken kan umulig virke. Det sto det er ingen som heter meg. 

Anonymkode: 8dfd6...835

Sikker på at det ikk stod "færre enn fire personer eller ingen"? det kom det opp for meg

Anonymkode: b635f...008

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sikker på at det ikk stod "færre enn fire personer eller ingen"? det kom det opp for meg

Anonymkode: b635f...008

Ja, der var det som sto: Færre en 4 eller ingen. Men jeg er den eneste som har navnet. 

Anonymkode: 8dfd6...835

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, der var det som sto: Færre en 4 eller ingen. Men jeg er den eneste som har navnet. 

Anonymkode: 8dfd6...835

Ja da stemmer det :) En er jo færre enn fire :P 

Anonymkode: b635f...008

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja da stemmer det :) En er jo færre enn fire :P 

Anonymkode: b635f...008

Da er det dumt skrevet. For folk som søker navnet kan jo tro at det er ingen som har navnet og søker. Og det blir en lang prosess for dem. :P

Anonymkode: 8dfd6...835

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare 17 som har mitt etternavn men jeg hadde sagt nei og ikke fordi navnet betyr så mye for meg men fordi det er praktisk at alle vi som har det etternavnet er i slekt.

Om en har familiær tilknytning til et navn opp til oldeforeldre så kan en ta det etternavnet. Det er bare å fylle ut hos folkeregisteret og begrunne hvorfor så er den saken ordnet. Kan til og med gjøre det på nett.

Anonymkode: c293e...8fa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda, hun fikk absolutt ikke lov. Det er helt sykt. Hun trodde nesten ikke på det selv. Det er riktignok et utenlandsk navn, om det er relevant? 

Anonymkode: d17bb...cea

Det stemmer ikke. Gifter man seg inn har man rett til å ta ektefellens etternavn uansett. 

Anonymkode: 65376...3b3

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er det dumt skrevet. For folk som søker navnet kan jo tro at det er ingen som har navnet og søker. Og det blir en lang prosess for dem. :P

Anonymkode: 8dfd6...835

Det er nok helt sikkert for å beskytte deg, når det er 4 eller færre som heter det så er det jo lett å identifisere. Derav "4 eller færre"

Endret av Puny
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har beskyttet etternavn, og hadde sagt nei hvis en uten tilknytning til familien hadde spurt. 

Anonymkode: 56c6f...bda

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer ikke. Gifter man seg inn har man rett til å ta ektefellens etternavn uansett. 

Anonymkode: 65376...3b3

Det stemmer! Man må bare sende en kopi av vigselspapirene😊 

 

Anonymkode: a40db...5ba

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må hver eneste en av dem godkjenne det. Evt kan du gifte deg med en av dem, da trenger kun han/hun å godkjenne det. Jeg har et beskyttet etternavn og ville ikke godkjent en vilt fremmed.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et meget sjeldent etternavn, men jeg er gift til navnet, så det spørs om jeg ville hatt noen stemmerett om spørsmålet kom. Men jeg ville sagt nei. Jeg vet mannen min ville sagt nei om det kom opp, og man må vel ha samtykke fra samtlige. 

Hvorfor ta et beskyttet navn? Jeg kunne aldri funnet på noe slikt, og slett ikke om det var under 50 stk med det navnet. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...