Gå til innhold

2.etasje og katt, hvordan?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som tittelen sier, vi bor i 3.etasje i et leilighetskompleks hvor vi deler oppgang med 5 andre. Etter et dødsfall i familien tok vi til oss en godt voksen pus som stortrives her inne hos oss (hatt ham inne i en mnd nå), men siden han er vant med å være ute så vil vi gjerne gi ham den muligheten.

Blokka er dyrevennlig, og det finnes både hunder og katter, men hvordan gjør vi det når pusen vil inn siden vi bor i 3.etasje? De over oss har hund og er stadig ute i gangen, men tenkte å gi beskjed til alle at pusen kan slippes inn dersom han står utenfor (så kan vi heller sjekke døra vår flere ganger om dagen).

Men hvordan "lærer" vi pusen hvilken blokk, og hvilken dør han hører til? Vi har vært med ham ute og bært ham inn, men han var ikke glad og vi var heldige at han ikke løp fra oss.

Hva fungerer? Har vurdert å ha ham i bånd noen ganger til han blir vant med "traséen", vurdert å spørre om vi kan sette opp kattetrapp til verandaen vår (om det er realistisk) etc. 

Forslag? Han klarer seg som sagt fint inne, men jeg synes det er litt dyreplageri at han kun skal få se ut av vinduene når han egentlig er utekatt...Gi ham bort er ikke et alternativ, da han betyr mye for familien og ingen andre kan ha ham.

Anonymkode: d95d0...cec

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De lærer hvor de bor, selv i blokk. Jeg hadde katt i blokk og den var mye på balkongen og koste seg. De gangene den var ute så kom den til rett oppgangsdør eller sto under soveromsvinduet mitt og mjauet. Den fant dermed riktig vindu også. 😊

God idé å snakke med naboene slik at de vet at katten er deres og at det er ok å slippe den inn.

Skrevet

Vi bor ikke i blokk, men i tomannsbolig der vi bor i 2.etg. med en felles gang med 1.etg, så kanskje litt som hos deg. Katter stanser ikke opp og tenker "wow disse blokkene ser jo helt like ut!", de har faktisk bedre luktesans enn hunder så de lærer seg veldig fort hvilken dør som er riktig. Og så vet den hvor maten er, så jeg vil tro den vet nøyaktig hvor den vil så snart den slippes inn ytterdøra. Katter er ganske smarte faktisk. :tongue:

Skrevet

Tusen takk for svar :)

Hvordan burde jeg gå frem for å gjøre det best mulig? Synes det er veldig skummelt å slippe ham ut første gangen, og er nesten så jeg har lyst til å finne en gps-tracker jeg kan sette på ham slik at jeg vet når han vil inn :P Tanken på at han skal stå ute og vil inn uten at jeg vet det er veldig kjip.

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar :)

Hvordan burde jeg gå frem for å gjøre det best mulig? Synes det er veldig skummelt å slippe ham ut første gangen, og er nesten så jeg har lyst til å finne en gps-tracker jeg kan sette på ham slik at jeg vet når han vil inn :P Tanken på at han skal stå ute og vil inn uten at jeg vet det er veldig kjip.

Katteringeklokke selvsagt! :fnise: Google det så får du mange fine produkter opp som varsler når katta er en viss radius utenfor døra.

I starten må du selvsagt passe på katten mye, la den komme inn straks den trenger det osv. Etterhvert når den har lært seg rutinen i den og ønsker å være ute en hel dag og slikt, så er katteringeklokka kjekk å ha.

Anonymkode: 2be3e...944

• Liker 1
Skrevet

Jeg bor i 4 manns bolig og bor i 2 etasje.Jeg slipper bare pusen ut og så står hun enten på trappa og venter eller kommer når jeg roper. Null stress

Anonymkode: 02ea5...168

Skrevet

Dersom det er mulig å sette opp kattetrapp så er jo det ganske benkers. Putter bildene i spoilers siden noen var litt store

Spoiler

189020.jpg

Spoiler

2012-12-21-10.58.00.jpg

Anonymkode: 95803...f00

Skrevet

Kattetrapp er genialt, har vurdert det selv også. Lurer bare på om ikke nabokattene også kan synes den er genial. :klo: 

Skrevet
13 timer siden, Serafina. skrev:

Kattetrapp er genialt, har vurdert det selv også. Lurer bare på om ikke nabokattene også kan synes den er genial. :klo: 

Det kan godt hende. :fnise:

• Liker 2
  • 1 måned senere...
Skrevet

Takk for svar, ville komme med en oppdatering :) :

Vi startet med å ha døren på gløtt, både ytterdør og døren til leiligheten vår. Satte opp lapp til naboene med info og telefonnummer.

Var veldig spente da vi slapp ham ut for første gang, og gleden var stor da han kom inn i stua etter en luftetur! Nå lukker vi begge dørene og titter ut en gang i blant, da står han gjerne utenfor (den lukkede) ytterdøren og mjauer som om det stod om livet :P

Er "heldigvis" kaldt ute, så han blir ikke ute mer enn en time om gangen, så greit at han vil inn nå som han utforsker nabolaget, regner med vi ser mindre av ham til våren.

Er generelt en mer avslappet katt nå, og maser gjerne kun om han er sulten eller vil ut. VELDIG glad for at vi slipper å tvinge en utekatt til å være inne, det hadde vært dyreplageri i mine øyne.

Så igjen, tusen takk for råd <3

• Liker 2
Skrevet

Så fint det fungerer og ikke minst fint med fornøyd katt. Her er det også felles oppgang og to dører og jeg gjør det på samme måten. På sommeren er hun lenge ute om gangen, men hun kommer og hilser på og sjekker at alt wr ok hjemme. Jeg merker også at hun synes det er veldig stas hvis jeg er ute i hagen, da kommer hun løpende.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...