Gå til innhold

Metallimplantater og trening

Anbefalte innlegg

Gjest AnonGangerTo
Skrevet

Det er kjekt å lese om forslag i media til å være bedre trent og jeg skulle gjerne fulgt med men kan dessverre ikke. Har fremdeles ikke funnet noen som har skrevet om forslag til trening for oss som har metallimplantater. I mitt tilfelle har jeg en lang metallstang som erstatter et av mine lårbein (mistet halvparten i en bilulykke), fremdeles en plate i armen, og svake knær som på sikt må erstattes av proteser pga slitasje. Løping er uaktuelt, og i dag "traff jeg veggen" på fjelltur hvor jeg ble redd fordi det var vått og glatt. Sklei gjorde jeg også og nå har jeg vondt i begge knærne. 

Erkjenner at jeg nødt til å ta av en del kilo for å avlaste beina. Jeg er blitt altfor glad i mat og godteri. 

Er det noen som er/har vært i min situasjon som kan komme med noe forslag til trening? 

Takker varmt for alle forslagene. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har fått eget treningsprogram oppsatt av fysioterapauten min. Treningsenteret der jeg går er tilknyttet fysioterapauter, og de fleste som går der har helsemessige utfordringer, så mange som trener seg opp etter skader. 

Veldig ok synes jeg, for jeg får trent hele kroppen utifra mine forutsetninger, trener 3 ganger i uken på treningsenteret. 

(jeg har metall og skruer, samt transplantert hoftebein i ryggen, stivet av en del av den etter en skade. Så endel øvelser er vanskelige, f.eks øvelser der jeg må bøye meg, samt knebøy er trasig)

Skrevet

Du bør trene utholdenhetsidrett som ikke gir så mye belastning på knærne. Hvis du trener utholdenhet med en viss intensitet og varighet 3-4 ganger i uka vil hvileforbrenningen stige markant, og hvis du klarer å ikke kompensere med å spise så veldig mye mer, vil du (mest sannsynlig) gå ned en del i vekt. For å ta meg selv som eksempel: Den tida på året jeg spiser mest er juli, da jeg sykler som mest. Samtidig er det også den tida av året der vekta mi er lavest.

Her er mine forslag til utholdenhetstrening som du forhåpentligvis burde tåle: Sykling/spinning (hold belastningen ikke høyere enn at du klarer en tråkkfrekvens på 80-90 omdreininger per minutt), roing/romaskin, dessuten har jeg sett noen treningssentra ha en "spinningsykkel" der du bruker armene til å dra "pedaler" rundt, ikke beina.

Husk at ytelsesevnen synker markant med tap av kroppsvæske, så ha med vannflaske og drikk ofte. Hvis du skal trene så mye som fire økter i uka vil det være fordelaktig for restitusjonen om du får i deg noe rett etter hver økt. Kroppens evne til å omdanne karbohydrater til glykogenlager er dobbelt så høy det første kvarteret etter en treningsøkt som ellers. Dermed vil en høyere andel av det du spiser bli til glykogenlager og ikke fett. Glykogenlageret er kroppens lager av høyoktan energi, som den bruker når intensiteten blir høy. Det fins dyre restitusjonsdrikker man kan kjøpe, men for deg som mosjonist som bare skal komme i form og gå ned i vekt holder det lenge med et par glass skummet melk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...