Gå til innhold

Kantinemedarbeider på jobbe tjener mer enn meg!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kantinemedarbeideren har nok også høyere ansiennitet enn deg også. 

Anonymkode: e98d9...d14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Utrolig lite relevant innhold, med tanke på antall ord!

Anonymkode: 2a77b...740

Du virker veldig ung og umoden, TS. Og det er mye du ikke vet om hvordan det fungerer ute i den store verden. 

Og det virker klart som om du ser ned på menneskene som jobber i kantinen. Er det fordi du ser ned på arbeidsoppgavene de gjør (vasker, rydder)? Eller er det fordi de ikke har BACHELOR? 

Du store min. Bachelor er virkelig få forunt. Og en bachelor i hva da? Hva kan du bruke den til? Sånn helt reelt?

Hilsen en med 3 års videregående skole - og ca. 1,4 mill i årsinntekt.

Anonymkode: e90fe...76f

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å presisere forrige innlegg, TS:

Jeg kunne vært/er kanskje sjefen din. En som jobbet seg opp karrieremessig på 80-tallet, selv uten utdannelse. Og som i dag sitter på et fint kontor med egen sekretær (jeg har 2)

Hadde du også reagert negativt på at jeg tjener mye mer enn deg? Eller er det bare kantinemedarbeiderne du reagerer på?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du virker veldig ung og umoden, TS. Og det er mye du ikke vet om hvordan det fungerer ute i den store verden. 

Og det virker klart som om du ser ned på menneskene som jobber i kantinen. Er det fordi du ser ned på arbeidsoppgavene de gjør (vasker, rydder)? Eller er det fordi de ikke har BACHELOR? 

Du store min. Bachelor er virkelig få forunt. Og en bachelor i hva da? Hva kan du bruke den til? Sånn helt reelt?

Dette er så ironisk... Mindreverdighetskomplekser. Det som også er ironisk er at de som ikke har høyere utdanning som skal flekse musklene sine må alltid nevne en høy lønn. Tror du/dere at vi tar høyere utdannelse for pengene sin skyld? Klart, noen gjør det. De aller fleste velger utdanning utifra interesse. Selv om kantinemedarbeideren og ts skulle ha tjent likt, så ville nok ts uansett ha valgt yrket og utdannelsen hennes, for hun hadde neppe valgt å være kantinemedarbeider.

Det SKAL lønne seg å ta utdanning, men i Norge gjør det dessverre ikke det.

Og til ditt andre innlegg. Jobben du har i dag hadde du ikke hatt SJANSE å ha i dag uten høyere utdanning, noe som du ydligvis ikke var smart nok til å ta den gang da.

Anonymkode: 9b523...9fc

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dette er så ironisk... Mindreverdighetskomplekser. Det som også er ironisk er at de som ikke har høyere utdanning som skal flekse musklene sine må alltid nevne en høy lønn. Tror du/dere at vi tar høyere utdannelse for pengene sin skyld? Klart, noen gjør det. De aller fleste velger utdanning utifra interesse. Selv om kantinemedarbeideren og ts skulle ha tjent likt, så ville nok ts uansett ha valgt yrket og utdannelsen hennes, for hun hadde neppe valgt å være kantinemedarbeider.

Og til ditt andre innlegg. Jobben du har i dag hadde du ikke hatt SJANSE å ha i dag uten høyere utdanning, noe som du ydligvis ikke var smart nok til å ta den gang da.

Her gjemte t'en seg. Det skal selvsagt stå tydligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her gjemte t'en seg. Det skal selvsagt stå tydligvis.

Eller tydeligvis. 

Hilsen hun uten utdannelse. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er vel 99% sikkert 2 forskjellige firmaer. så du er sjalu på en ansatt i et annet firma. snodig.

Anonymkode: 064d6...642

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

For noe tull, man trenger ikke høye lønninger for å finne folk til å ta seg av sånt. Om man vet at man tjener nesten like for det som stillinger som krever skikkelig utdannelse, hvorfor skal folk da gidde ta opp studielån for å utdanne seg?

Interessant. Kva vil du friste med i staden for god løn då, for å få folk til å ta ubehaglege, kjedelege og tunge jobbar?

Men du har rett i at det bør vere skilnad i løn. Dei med 5 års utdanning treng ca. 10% høgare løn i 50 år for å kompensere for tapt inntekt under utdanninga. Reelt har dei mykje meir, som kjent. I tillegg er arbeidet meir interessant, avvekslande og lettare.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.11.2016 den 10.07, AnonymBruker skrev:

Hvordan har en kokk 4 års utdanning? Det ble et rart regnestykke. 2 år på skole. (ja vi gikk vel alle på vgs,) og så to år i læra. Da har jeg som advokat. 10 års utdanning (for 3 år på vsg skal tydeligvis regnes med) og så 2 år som advokatfullmektig?

Anonymkode: 7f67d...9fc

Velkommen til KG, hvor to år på VGS bare regnes som utdannelse hvis du har yrkesfag. Ganske standard argumentasjon. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva vet du om hva folk greier og ikke greier.. Fint lite. 

Utdanning er først og fremst et middel for å få seg jobb, og man behøver selvsagt ikke ta en utdannelse for å få en grei/god jobb hvis man likevel får jobb uten, slik situasjonen var for mange av de som i dag er "godt voksne". Det betyr på ingen måte at mange av dem ikke hadde greid det. 

Man utdanner seg stort sett etter behov, i tråd med den type jobber man har lyst på. 

Anonymkode: e2195...f64

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

For noe tull, man trenger ikke høye lønninger for å finne folk til å ta seg av sånt. Om man vet at man tjener nesten like for det som stillinger som krever skikkelig utdannelse, hvorfor skal folk da gidde ta opp studielån for å utdanne seg? Det var en grunn til at "yt etter evne, motta etter behov" kollapset, folk gidder ikke yte ekstra uten å få noe igjen for det.

Hold opp med det våset ditt nå. Selvfølgelig må slike yrker være godt nok lønnet ellers så vil ikke folk ha disse jobbene. Eller er du virkelig så naiv at du tror folk har interesse av å tømme søppel og vaske andres dritt? Både søppeltømming og renhold er fysisk tunge yrker og skal lønnes deretter. Du er passe inngrodd om du tror at alle ville blitt renholdere om lønna er god nok. Du får vaske etter deg sjæl og finne en eller annen måte å bli kvitt søpla di på om du forventer at noen skal ta seg av det for 100 kr timen, for det kan du bare glemme :)

Anonymkode: 22692...d36

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å hoppe av studiene og begynne i kantina TS. Sånn, siden du helt ærlig bare utdanner deg for lønninga.

Anonymkode: 654e7...79f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør passe deg TS, jeg tror det er mange ledere som ikke ville gitt deg jobb eller høyere lønn hvis de hadde sett den ekle, aggressive og nedlatende holdningen din. Kanskje du bør konsentrere deg mer om kvaliteten på og verdien av ditt arbeid i forhold til den lønnen du får, ikke på hva kantinedama får.

Anonymkode: 3de98...9d7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mindreverdighetskomplekser? 

Jeg vet om flere som har klart å oppnå millionlønn uten særlig utdannelse, men det er tilnærmet umulig i dag gitt at man ikke starter opp egen bedrift. De aller fleste med en så høy inntekt har mer enn 3 år videregående skole. 

TS sa vel at h*n hadde bachelor i økonomi og da regner jeg med at hun nå tar master slik at hun ender opp med tittelen siviløkonom. Her er en artikkel som viser at NHH studentene sin startlønn på 540 000 kroner. Tipper TS fort vil gå forbi en kantinemedarbeider. 

http://www.aftenposten.no/okonomi/Studenter-herfra-far-en-startlonn-pa-540000-kroner-44721b.html

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow... ja i de fleste tilfeller vil det lønne seg med utdanning, men utdanning har ikke monopol på god lønn, kunnskap, ferdigheter og verdiskapning  . Det finnes vidergående dropouts som er lagermedarbeidere med kun et par uker med truckførerkurs som tjener mer enn mastergrad utdannede ingeniører. Det finnes vaskehjelper med 600k ++ og jeg ser ikke noe problem med det. Arbeidserfaring og reel verdiskapning kan ha like mye verdi som en høyere utdanning. Brodern som er ingeniør sa det bra: han lærte utrolig mye mer fra det første halve året som ingeniør enn han hadde lært på de 3 årene i utdanningen.

Jeg er ufaglært på et kontorbygg og har 400k i året. Helt grei lønn til å være ufaglert, men langt under mange andre stillinger. Jeg prøvde meg på høyere utdanning men hoppet over på nytt studie hvert år pga litt for mange interesser, konsentrasjonsvansker, rastløshet og dysleksi.

Anonymkode: 76188...6b0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Utrolig lite relevant innhold, med tanke på antall ord!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
På 2.11.2016 den 16.48, AnonymBruker skrev:

Jeg har bachelor fra BI og skriver masteroppgave nå.

Jobben er relevant nok, men jeg har jo større ambisjoner.

Kontor betyr jobb i en større bedrift innen finans, hvor jeg er på saksbehandlingssiden for øyeblikket.

Ansiennitet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn rent statistisk er vel bank&finans den bransjen med nest høyest gjennomsnittslønn her i landet, kun olje&gass ligger høyere, naturlig nok.

Om dette stemmer, ville man jo forvente at TS, om hun har en relevant bachelor med gode karakterer, skulle tjene mer enn en kantinemedarbeider.

Hvorvidt høy utdannelse i seg selv burde tilsi høyere lønn, er jo en helt annen sak. Her er det jo til en viss grad markedskreftene som rår, og hvorvidt utdannelsen er tilpasset arbeidsmarkedet. Det har jo gått inflasjon i diverse tulleutdannelser, som egentlig ikke er noe verdt. 

Det er vel neppe noen som mener at sykepleiere og (iallefall dyktige) lærere ikke fortjener den lønnen de har, og gjerne høyere. Disse yrkesgruppene gjør en utrolig viktig jobb, og har mye ansvar.                                                                                              Mens de som har tullejobber i kultursektoren, f.eks, bør være glad til at de ikke er arbeidsledige, hvis da markedskreftene ikke har jobbet for dem. Det samme gjelder forsåvidt også mange av papirflytterne i kommune og stat....

At fiskere kan tjene en million i året, synes jeg er helt ok, og at håndverkere tjener bedre enn enkelte "akademikere" er minst like ok. Fiskere og håndverkere star for REELL verdiskaping, i motsetning til finansfolk og byråkrater. Synes nå iallefall jeg.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kommer selvsagt ikke til å være der jeg er for all framtid, når masteren er ferdig til våren sikter jeg høyere.

Om du tjener 1,4 mill., så skjønner du sikkert at jeg sikter til verdien en kantinemedarbeider har, kontra de som skjøtter arbeidsoppgavene i kontorbedriften hvor kantina holder til. Sosialistpropagandaen din rimer dårlig med det påståtte inntektsnivået.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...