AnonymBruker Skrevet 4. november 2016 #61 Skrevet 4. november 2016 På 2.11.2016 den 16.38, AnonymBruker skrev: Har akkurat funnet ut at en som jobber på kjøkkenet på jobb tjener 50 000 mer enn meg i året..! Altså det er en stor bedrift med flere hundre ansatte på kontoret her i byen. Synes det er sprøtt, misfornøyd med lønna fra før av, men synes jo dette er helt urimelig. Hva blir det neste, de som vasker skal tjene mer enn de som jobber på kontorene vaskerne vasker for? Noe man kan ta opp i medarbeidersamtale på en slags måte? Anonymkode: 2a77b...740 For et skrekkelig menneskesyn du har. Tror du at den jobben du gjør er mer verdt enn kantinemedarbeideren eller vaskerens? Anonymkode: 9d33f...4d8 4
AnonymBruker Skrevet 4. november 2016 #62 Skrevet 4. november 2016 På 11/2/2016 den 21.30, AnonymBruker skrev: Dersom det skal være lønnsomt å arbeide i yrker uten utdanningskrav ville ikke yrkessamfunnet ha gått rundt. Anonymkode: 1e190...514 Jo. Folk velger yrke etter lønn, status og ikke minst INTERESSEområder. Jeg ville aldri jobbet som kokk/kantine selv om det var 400k i året. Anonymkode: 22692...d36 1
Isitfair Skrevet 4. november 2016 #63 Skrevet 4. november 2016 På 3.11.2016 den 9.57, AnonymBruker skrev: Du mener den typen hjernedøde kontorjobber som alle kan gjøre og der utdanning egentlig ikke er så relevant? Til din informasjon så har en kokk 4 år med utdanning. 2 på skole og 2 som lærling. Det er sansynligvis mer utdanning enn du selv har for din egen jobb, så du kan pent passe litt på hvem du slenger drit om når du ikke har peiling på fakta. Anonymkode: d6ead...e29 Hva slags latterlig kommentar er dette? Da har jo TS 6 års utdannelse da med den logikken der. 3 år på VGS og en bachelorgrad som også er 3 år. 4
Isitfair Skrevet 4. november 2016 #64 Skrevet 4. november 2016 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: For et skrekkelig menneskesyn du har. Tror du at den jobben du gjør er mer verdt enn kantinemedarbeideren eller vaskerens? Anonymkode: 9d33f...4d8 Nei, det tviler jeg på at TS tror, men samtidig så må de som tar utdanning kompenseres for det. For det første har de opparbeidet seg et lån og for det andre har de gått glipp av inntekt og annisitet i løpet av den tiden de har studert. Utdanning er noe som kommer samfunnet til gode så jeg synes ikke TS sitt krav er urimelig selv om jeg synes vedkommende bør vente til en har fullført mastergraden sin og da se på hva en kommer til å få i lønn. 3
Knut Berg Skrevet 4. november 2016 #65 Skrevet 4. november 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Fortsatt ikke enig, dessuten er høyere utdanning alt fra bachelor til doktorgrad. At du selv mener man ikke har en høy utdanning er nå så, men du kan ikke vedta deg vekk fra de offentlige definisjonene Jauvisst kan eg bruke dei definisjonane eg vil, og eg held meg til den tradisjonelle definisjonen av høgare utdanning, den som galdt før omgrepet og det norske utdanningssystemet blei heilt inflatert. At du ikkje vil diskutere vilkåra til dei med slik utdanning, men insisterer på å ta med utdanning på lågare nivå, må eg bare ta til etterretning. Men det ordskiftet blir altså utan meg.
AnonymBruker Skrevet 4. november 2016 #66 Skrevet 4. november 2016 På 2.11.2016 den 21.14, SunnivaOslo skrev: Hvorfor plager det deg at en katinemedarbeider tjener mer?Anser du katinemedarbeidere som underlegne deg? Ja, på samme måte som at en lege bør tjene mer enn en sykepleier, en sykepleier mer enn en hjelpepleier og en hjelpepleier mer enn en ufaglært. Ikke 100 % sammenlignbart, men om du legger godviljen til og går bort fra offerrollen du tar på deg, enten det er på vegne av deg selv eller noen andre, så skjønner du det nok. Anonymkode: 2a77b...740 3
AnonymBruker Skrevet 4. november 2016 #67 Skrevet 4. november 2016 På 2.11.2016 den 22.02, Knut Berg skrev: Og derfor MÅ det arbeidet vere godt betalt. Mykje betre enn meir interssante og lettare jobbar. For noe tull, man trenger ikke høye lønninger for å finne folk til å ta seg av sånt. Om man vet at man tjener nesten like for det som stillinger som krever skikkelig utdannelse, hvorfor skal folk da gidde ta opp studielån for å utdanne seg? Det var en grunn til at "yt etter evne, motta etter behov" kollapset, folk gidder ikke yte ekstra uten å få noe igjen for det. Anonymkode: 2a77b...740 1
Rosalie Skrevet 4. november 2016 #68 Skrevet 4. november 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, på samme måte som at en lege bør tjene mer enn en sykepleier, en sykepleier mer enn en hjelpepleier og en hjelpepleier mer enn en ufaglært. Ikke 100 % sammenlignbart, men om du legger godviljen til og går bort fra offerrollen du tar på deg, enten det er på vegne av deg selv eller noen andre, så skjønner du det nok. Anonymkode: 2a77b...740 Nå har ikke TS fortalt oss noe om denne kantinemedarbeideren. En godt voksen fagarbeider som har vært i arbeidslivet lenge kan fint ha høyere inntekt enn en person med forholdsvis fersk bachelorgrad og en vanlig kontorjobb. 2
AnonymBruker Skrevet 4. november 2016 #69 Skrevet 4. november 2016 På 3.11.2016 den 9.42, AnonymBruker skrev: Hvorfor skulle ikke vaskerne få bedre betalt? Syns egentlig jobber ingen har lyst å gjøre burde få bedre lønn. Så kan snobbeyrker få redusert lønn. Anonymkode: a54ca...d33 Idioti. Da ville jo alle ønsket slike jobber og få gidde å bruke energi på å utdanne seg innen krevende fagfelt man har bruk for kompetanse i i et samfunn. At så mange har plusset innlegget ditt tyder på at det er mange her med SV-/Rødt-sympatier. Anonymkode: 2a77b...740 4
SunnivaOslo Skrevet 4. november 2016 #70 Skrevet 4. november 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, på samme måte som at en lege bør tjene mer enn en sykepleier, en sykepleier mer enn en hjelpepleier og en hjelpepleier mer enn en ufaglært. Ikke 100 % sammenlignbart, men om du legger godviljen til og går bort fra offerrollen du tar på deg, enten det er på vegne av deg selv eller noen andre, så skjønner du det nok. Anonymkode: 2a77b...740 Dette var en overraskende dårlig sammenligning. Det er lett å tro at en katinemedarbeider ikke har noe form for utdannelse eller fagbrev,men realiteten er annerledes. Hva vet personen om denne katinemedarbeideren jar fagbrev eller er utdannet kokk?Kanskje personen er en leder? Jeg vet ikke hvilken offerrolle du snakker om da jeg selv jobber i en administrativ stilling (aka kontorrotte). De fleste over en viss alder som jobber på kontor (de som er feks født på 60-70 tallet)har faktisk ikke en relevant utdannelse,men har tatt diverse kurs og etterutdanninger feks ift digitale løsninger. Det er de som er født senere som som oftest har tatt en eller annen grad være seg Markedsføring ledelse eller økonomi og administrasjon. Så da vet du det. 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2016 #71 Skrevet 4. november 2016 Det er markedet som avgjør hvor mye du kan forvente å få betalt, ikke antall studieår. Det hjelper ikke med en mastergrad i Audun Lysbakken dersom markedet ikke har et behov for kunnskapen. Anonymkode: f542f...3ef 3
AnonymBruker Skrevet 4. november 2016 #72 Skrevet 4. november 2016 På Wednesday, November 02, 2016 den 21.30, AnonymBruker skrev: Dersom det skal være lønnsomt å arbeide i yrker uten utdanningskrav ville ikke yrkessamfunnet ha gått rundt. Anonymkode: 1e190...514 Norge AS er mer avhengige av mat og renhold enn av saksbehandlere. Sånn til info. Begynn å jobbe i kantinen selv om du vil ha høyere lønn. Anonymkode: 10e8b...ca0 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2016 #73 Skrevet 4. november 2016 På 3.11.2016 den 9.48, AnonymBruker skrev: Har du en vanlig fast stilling, eller er du med i et trainee-program eller noe sånt? Om det er det siste, så kan du ikke sammenligne med vanlig lønn, blir jo mer som du er i arbeidspraksis. Anonymkode: 4f1d9...263 Det er en vanlig jobb, 100 % stilling. Anonymkode: 2a77b...740
AnonymBruker Skrevet 4. november 2016 #74 Skrevet 4. november 2016 På 2.11.2016 den 17.01, AnonymBruker skrev: Er det en assistent på kjøkkenet som tjener bedre enn deg,eller har personen lederansvar? Er h*n kokk? Anonymkode: 5d2a4...b5b Har ikke inntrykk av at personen har noe lederansvar, nei. Lager mat, serverer de ansatte, vasker/tørker opp etter de ansatte som griser når de tar fra salatbaren, osv. Anonymkode: 2a77b...740 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2016 #75 Skrevet 4. november 2016 På 3.11.2016 den 9.53, Moonwalker skrev: Et relevant punkt her er også om du har 100% stilling eller deltid, og hva denne andre medarbeideren har. Siden jeg har 100 % håper jeg vedkommende også har det, ellers blir det i hvert fall latterlig. Har nok begge full stilling. Anonymkode: 2a77b...740 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2016 #76 Skrevet 4. november 2016 På 3.11.2016 den 13.36, AnonymBruker skrev: TS er rimelig nyutdannet og sitter antagelig på helt rutinemessige oppgaver. Kantinemedarbeideren kan være arbeidsleder, ha utdanning utover fagbrev og ha arbeidet i flere tiår for alt vi vet. Anonymkode: f3841...32c Er kanskje et par år eldre enn meg. Neppe arbeidsleder. Anonymkode: 2a77b...740
AnonymBruker Skrevet 4. november 2016 #77 Skrevet 4. november 2016 På 3.11.2016 den 12.02, AnonymBruker skrev: Man blir vel betalt etter hvor viktig man er. Jobber selv i en offentlig etat, hvor svært mange av mine kollegaer fint kunne sluttet, og ikke bli erstattet, uten at etaten hadde merket noe som helst. Men om kantinen hadde stengt, da hadde det blitt opprør. Anonymkode: 8156a...f3b Er vel nok av folk å ta av til å fylle arbeidsplassene i en kantine. Anonymkode: 2a77b...740 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2016 #78 Skrevet 4. november 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det mulig? Du med BI og alt som du skriver burde vel også vite at det er noe som heter ansiennitet? Anonymkode: a7a6d...bdd Ansiennitet i sammenheng med lønn er en offentlig sektor-greie. Anonymkode: 2a77b...740 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2016 #79 Skrevet 4. november 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: For et skrekkelig menneskesyn du har. Tror du at den jobben du gjør er mer verdt enn kantinemedarbeideren eller vaskerens? Anonymkode: 9d33f...4d8 Ja. Si meg, er du kommunist? Mener du alle jobber har identisk verdi for arbeidsgiveren? Anonymkode: 2a77b...740 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2016 #80 Skrevet 4. november 2016 4 timer siden, Rosalie skrev: Nå har ikke TS fortalt oss noe om denne kantinemedarbeideren. En godt voksen fagarbeider som har vært i arbeidslivet lenge kan fint ha høyere inntekt enn en person med forholdsvis fersk bachelorgrad og en vanlig kontorjobb. 1 time siden, SunnivaOslo skrev: Dette var en overraskende dårlig sammenligning. Det er lett å tro at en katinemedarbeider ikke har noe form for utdannelse eller fagbrev,men realiteten er annerledes. Hva vet personen om denne katinemedarbeideren jar fagbrev eller er utdannet kokk?Kanskje personen er en leder? Jeg vet ikke hvilken offerrolle du snakker om da jeg selv jobber i en administrativ stilling (aka kontorrotte). De fleste over en viss alder som jobber på kontor (de som er feks født på 60-70 tallet)har faktisk ikke en relevant utdannelse,men har tatt diverse kurs og etterutdanninger feks ift digitale løsninger. Det er de som er født senere som som oftest har tatt en eller annen grad være seg Markedsføring ledelse eller økonomi og administrasjon. Så da vet du det. Utrolig lite relevant innhold, med tanke på antall ord! Anonymkode: 2a77b...740
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå