Lanista1984 Skrevet 2. november 2016 #1 Skrevet 2. november 2016 Eller er det i det hele tatt mulig? Jeg tror ikke det. Enten har du en sterk vilje, eller så mangler du det. I militæret kreves det en kraftig dose viljestyrke for å nå eliteteamene. Også her i Norge. En som kan se ut som en stakkar ved siden av en veltrent mann, kan vise seg å være den som vinner. Fordi slaget står ikke om muskelmasse, men hjerneaktivitet. Det er født og genetisk. Til dels kanskje også påvirket av tidlig miljø. Tar jeg feil? Kan man trene seg opp mentalt til å bli en av de få i en elite? De som er aktive på dette forumet om trening, har sikkert noen meninger. Du er muligens en dyktig og muskelsterk person som trener ofte. Hvordan ville du ha reagert hvis hele din ukeplan ble snudd på hodet og du måtte improvisere? Og hele tiden opplevde å bli urettferdig behandlet? Det er det de tester når de velger ut elitesoldater i de fleste vestlige land. Trolig også andre steder. Hvordan trene hjernen? Det er til syvende og sist den som tar beslutninger som sendes videre til musklene. Kan man trene opp hjernen til å tåle motgang? Kan man trene opp hjernen til å nå et mål som virker ufattelig vanskelig?
AnonymBruker Skrevet 2. november 2016 #2 Skrevet 2. november 2016 Tja, jeg tror det er både og. Jeg tror absolutt at det er noen med mer "mental styrke" enn andre, og at det er genetisk. Samtidig er det fullt mulig å ha viljestyrke på noen områder i livet og ikke andre. Det handler ofte om prioriteringer, og miljøet man er oppvokst i (dvs. hva man verdsetter og mener er viktig). Eksempelvis vet jeg om flere som har mye ambisjoner og selvdisiplin akademisk og profesjonelt, men ikke mht. trening - og motsatt. Det sies at 50% av vår personlighet og levemåte er gitt, og den andre 50% er fleksibel / påvirkelig. Anonymkode: 39dfc...f08
AnonymBruker Skrevet 2. november 2016 #3 Skrevet 2. november 2016 Man mener jo at en vane tar ca 3-4 uker og lære Viljestyrke er en rar greie. Jeg har hatt anorexi, kunne godt tvinge meg selv til og gå 1 uke uten mat, selvom det rant i munnen bare jeg så en tørr brødskive. Sånn kunne jeg holde på i mange år. Men andre ting som feks lekser, arbeidsoppgaver, trening, ja, det føler jeg noen ganger jeg ikke "klarer" følge opp Har begynt trene i det små. Mest pga viljestyrken jeg forhåpentligvis får av og tvinge meg selv til å trene, noe jeg synes er helt døll. Hah Anonymkode: 208db...c62
AnonymBruker Skrevet 2. november 2016 #4 Skrevet 2. november 2016 Nylig sett serien Jenter for Norge på NRK og er rimelig sikker på at det der ikke hadde vært noe for meg. Hadde ikke hatt nok viljestyrke til å klare så beinhard trening og utmattelse. Anonymkode: b3cad...4aa
Lanista1984 Skrevet 2. november 2016 Forfatter #5 Skrevet 2. november 2016 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tja, jeg tror det er både og. Jeg tror absolutt at det er noen med mer "mental styrke" enn andre, og at det er genetisk. Samtidig er det fullt mulig å ha viljestyrke på noen områder i livet og ikke andre. Det handler ofte om prioriteringer, og miljøet man er oppvokst i (dvs. hva man verdsetter og mener er viktig). Eksempelvis vet jeg om flere som har mye ambisjoner og selvdisiplin akademisk og profesjonelt, men ikke mht. trening - og motsatt. Det sies at 50% av vår personlighet og levemåte er gitt, og den andre 50% er fleksibel / påvirkelig. Anonymkode: 39dfc...f08 I noen situasjoner blir soldater bundet på hender og føtter. Og kastet ut i et dypt basseng. For å forvirre og å skape panikk. Denne treningen er ekstremt viktig da de her virkelig skiller gener fra miljø og vilje. Fordi det å få panikk under vann er trolig noe man ikke kan endre hos en person. Noen få er i stand til å tenke klart og "vippe" seg opp til overflaten før de igjen synker ned. Og dermed klarer å lage en plan for hvordan man skal fikse utfordringen. Her dropper den største delen av kandidater ut. Jeg har selv opplevd det og kjenner naturligvis mange andre som har gjort det samme. Kommer IQ inn i bildet? Eller er det bare en evne å "holde hodet kaldt?" Er det sånn at noen er mer egnet for krig/store utfordringer/kaos etc, enn andre? Er det mulig å forske på det? Finne de rette genene tidlig? For på en måte å la være å skuffe de som uansett ikke vil klare målene? Fordi de ikke er egnet til akkurat dette? Jeg bare lurer på det. (Samtidig lurer kanskje noen andre på hvorfor stjernene er så langt fra hverandre;))
AnonymBruker Skrevet 2. november 2016 #6 Skrevet 2. november 2016 En ny vane kan innarbeides på vilkestyrke, men de færreste klarer å opprettholde vaner de føler er negative uten at det er tvangstanker og psykisk sykdom inne i bildet (som spiseforstyrrelser). Når det gjelder militæret og reaksjonsevne, så tror jeg det kommer av trening. Alle får adrenalin av krisesituasjoner, men hvordan du reagerer kommer an på erfaring - om du vet hva som skal til. Realsjonsevnen er kanskje litt ulik hos folk, men akkurat det tror jeg kommer mest av fysisk god form og erfaring. Det var mine hypoteser! 😃 Anonymkode: 2c869...7af 1
MajorasMaske Skrevet 2. november 2016 #7 Skrevet 2. november 2016 Viljestyrke lar seg ikke trene fordi det krever nettopp viljestyrke for å trene det. 1
Lanista1984 Skrevet 2. november 2016 Forfatter #8 Skrevet 2. november 2016 7 minutter siden, MajorasMaske skrev: Viljestyrke lar seg ikke trene fordi det krever nettopp viljestyrke for å trene det. Ikke så smådumt sagt. Håper det finnes veier rundt den loven du nettopp lagde:)
MajorasMaske Skrevet 2. november 2016 #9 Skrevet 2. november 2016 7 minutter siden, Lanista1984 skrev: Ikke så smådumt sagt. Håper det finnes veier rundt den loven du nettopp lagde:) Mange indianerstammer mener at arter i piggepleslekta duger til nettopp det.
Lanista1984 Skrevet 2. november 2016 Forfatter #10 Skrevet 2. november 2016 1 minutt siden, MajorasMaske skrev: Mange indianerstammer mener at arter i piggepleslekta duger til nettopp det. Skulle ønske jeg levde rundt 1750 og kunne vandre inn i indianersamfunn som den første vestlige. Jeg tror ikke at jeg ville ha følt frykt. Og jeg tror jeg ville ha overlevd. For en fascinerende periode for kolonister som levde da. Synd at få var like sterke som meg:)
Gjest made4u Skrevet 3. november 2016 #11 Skrevet 3. november 2016 16 timer siden, Lanista1984 skrev: Eller er det i det hele tatt mulig? Jeg tror ikke det. Enten har du en sterk vilje, eller så mangler du det. I militæret kreves det en kraftig dose viljestyrke for å nå eliteteamene. Også her i Norge. En som kan se ut som en stakkar ved siden av en veltrent mann, kan vise seg å være den som vinner. Fordi slaget står ikke om muskelmasse, men hjerneaktivitet. Det er født og genetisk. Til dels kanskje også påvirket av tidlig miljø. Tar jeg feil? Kan man trene seg opp mentalt til å bli en av de få i en elite? De som er aktive på dette forumet om trening, har sikkert noen meninger. Du er muligens en dyktig og muskelsterk person som trener ofte. Hvordan ville du ha reagert hvis hele din ukeplan ble snudd på hodet og du måtte improvisere? Og hele tiden opplevde å bli urettferdig behandlet? Det er det de tester når de velger ut elitesoldater i de fleste vestlige land. Trolig også andre steder. Hvordan trene hjernen? Det er til syvende og sist den som tar beslutninger som sendes videre til musklene. Kan man trene opp hjernen til å tåle motgang? Kan man trene opp hjernen til å nå et mål som virker ufattelig vanskelig? Du rører litt rundt i begreper her nå. Det er ikke viljestyrken som gjør noen til en del av en elite, det som gjør at noen blir en del av en elite er egenskapene personen besitter. Med de riktige egenskapene kan man altså bli en del av eliten. For å eksemplifisere dette så skal jeg ta utgangspunkt i Ola og Per, hvorpå Per har knallgode egenskaper som medfører at han forholdsvis enkelt kan nå eliten, Ola derimot har ikke like gode forutsetninger. Per som besitter egenskaper som medfører at han forholdsvis enkelt kommer gjennom alle prøvene for å nå eliten, han trenger ikke all verdens viljestyrke for å klare dette heller. Ola derimot, han klarer alle oppgavene foruten en og blir derfor ikke en del av eliten. Men Ola gir seg ikke, han er en sta person og dette vil han virkelig, derfor melder han seg på og forsøker seg igjen, og igjen, og igjen.... Ola som aldri når eliten kan selv om han aldri makter dette utvist en utrolig viljestyrke. Per som nådde eliten fordi han hadde de riktige egenskapene som for han gjorde det å nå eliten enkelt, han kan godt vise seg å være den som enklere enn Ola gir opp når han møter motstand i noe. - Man kan trene seg opp til å bli flinkere til å stå i mot motgang og kjempe for det man vil oppnå, altså lage bedre strategier for å få gjennomført det man vil oppnå, hjernen er fantastisk i så måte. Dog er motivasjon også en vesentlig faktor her, selv en med god hva man kaller viljestyrke vil ikke gi noe h*n ikke har lyst til (mangler motivasjon) mange forsøk.
Lanista1984 Skrevet 3. november 2016 Forfatter #12 Skrevet 3. november 2016 (endret) 3 timer siden, made4u skrev: Du rører litt rundt i begreper her nå. Det er ikke viljestyrken som gjør noen til en del av en elite, det som gjør at noen blir en del av en elite er egenskapene personen besitter. Med de riktige egenskapene kan man altså bli en del av eliten. For å eksemplifisere dette så skal jeg ta utgangspunkt i Ola og Per, hvorpå Per har knallgode egenskaper som medfører at han forholdsvis enkelt kan nå eliten, Ola derimot har ikke like gode forutsetninger. Per som besitter egenskaper som medfører at han forholdsvis enkelt kommer gjennom alle prøvene for å nå eliten, han trenger ikke all verdens viljestyrke for å klare dette heller. Ola derimot, han klarer alle oppgavene foruten en og blir derfor ikke en del av eliten. Men Ola gir seg ikke, han er en sta person og dette vil han virkelig, derfor melder han seg på og forsøker seg igjen, og igjen, og igjen.... Ola som aldri når eliten kan selv om han aldri makter dette utvist en utrolig viljestyrke. Per som nådde eliten fordi han hadde de riktige egenskapene som for han gjorde det å nå eliten enkelt, han kan godt vise seg å være den som enklere enn Ola gir opp når han møter motstand i noe. - Man kan trene seg opp til å bli flinkere til å stå i mot motgang og kjempe for det man vil oppnå, altså lage bedre strategier for å få gjennomført det man vil oppnå, hjernen er fantastisk i så måte. Dog er motivasjon også en vesentlig faktor her, selv en med god hva man kaller viljestyrke vil ikke gi noe h*n ikke har lyst til (mangler motivasjon) mange forsøk. Jeg kan være enig i at innlegget mitt var litt surrete. Men der stopper enigheten vår. Jeg vet ikke hvilken list du velger når du definerer elite. Men la oss si det gjelder å bli en del av veldig få håndplukkede menn, så vil din Per aldri nå målene enkelt. Han kan enkelt nå minimumskravene som dreier seg om løping, antall push ups, hang ups etc. Det er enkelt. Det kan han trene seg til. Men hvis noen skal være forberedt på krig, og ha en nøkkelrolle, er det andre faktorer som teller mest. Og det mener jeg at jeg beskrev noe om. Da er det til slutt viljestyrke som vinner. En som også kan bevise at han kan tenke klart der de fleste veltrente får panikk. De skal kastes rundt mentalt. De skal oppleve enorm urettferdighet. (F.eks kan noen endevende rommet ditt en time før inspeksjon, og du blir beordret om å ligge iskaldt i sjøkanten etter to timers søvn. Som straff for ikke å ha gjort noe galt.) De skal få oppleve følelsen av å nesten få hjerteinfarkt og det å nesten drukne. Alt de ikke kan forberede seg på i forkant. Det er nesten umulig å forberede seg på panikk. Du kan ikke trene deg opp på det i forkant. Du kan derimot gjøre det etter en såkalt helvetesuke, hvor du knapt sover og finner ut hvem du egentlig er. ( De som iscenesetter slike opptak vet hva de gjør. Det er få ulykker. Men stort sett alle som har opplevd det vil si de trodde de skulle dø på ett eller annet tidspunkt.) Utrolig mange veltrente gir opp i slike opptak. De drar hjem. At han med sterk viljestyrke også er veltrent, er en selvfølge. Derav minimumskrav. Så hvis din Ola ikke når minimumskravene, er jeg enig med deg. Endret 3. november 2016 av Lanista1984
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå