Gå til innhold

Ber deg om å sperre kortet hvis du har brukt det i en ikke navngitt nettbutikk.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan det være hvitevarebutikken WhiteAway? De er danske og har nettbutikk i Norge også. Jeg har handlet derfra et par ganger, men husker ikke om jeg brukte kredittkort eller faktura. Har uansett ikke brukt bankkortet til å betale på nett, det gjør jeg av sikkerhetsgrunner aldri.

Skrevet

Nyheten om denne saken er så hemmelighetsfull samtidig som den er så alvorlig at man kan lure på om virkeligheten er mye verre og at vi bare får en smakebit av toppen av isfjellet. Noen journalisten burde ta tak i denne saken selv om det kan skape panikk.

Anonymkode: d097b...bd8

• Liker 1
Skrevet

Oi. Hvis det gjelder så mange kunder finner vi vel fort ut hvilken butikk det gjelder når bankene sender ut varsel...

Anonymkode: e6e1d...611

Skrevet

Hvis noen har forslag til hvilke butikker det kan være kan vi lage en spørreundersøkelse som spør om hvilke butikker de som får brev *ikke* har handlet i. Da burde den det er få 0 stemmer (siden alle har handlet i den) mens alle de andre får noen hver. Eneste problemet er at noen ikke kommer til å skjønne det og stemme på butikkene de har handlet i.

Anonymkode: 5fe48...da4

• Liker 1
Skrevet

Alle som har handlet i en "ikke-navngitt nettbutikk" bes om å sperre bankkortene sine. Dette gjorde jo beslutningen om å sperre kortet veldig mye enklere. Er ikke dette opplysninger som er veldig viktige, og faktisk burde opplyses om? De aller fleste er vel (eller burde være )opptatt av sikkerhet, og hopper glatt over email med tema av typen: Viktig mail fra banken, klikk her for å sperre kortet ditt.....

Men det henger sikkert veldig mange klarsynte seere, her på forumet.
Kanskje noen kan finne ut hva slags nettbutikk det er snakk om her? :fnise:

Anonymkode: 61ab9...5e1

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle som har handlet i en "ikke-navngitt nettbutikk" bes om å sperre bankkortene sine. Dette gjorde jo beslutningen om å sperre kortet veldig mye enklere. Er ikke dette opplysninger som er veldig viktige, og faktisk burde opplyses om? De aller fleste er vel (eller burde være )opptatt av sikkerhet, og hopper glatt over email med tema av typen: Viktig mail fra banken, klikk her for å sperre kortet ditt.....

Men det henger sikkert veldig mange klarsynte seere, her på forumet.
Kanskje noen kan finne ut hva slags nettbutikk det er snakk om her? :fnise:

Anonymkode: 61ab9...5e1

Tror det dreier seg om at banken sperrer kortet ditt og gir deg beskjed om at du må bestille nytt. Er vel det som er vanlig prosedyre.

Anonymkode: e6e1d...611

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Oppfordringer er altså. Har du brukt kortet ditt en nettbutikk som kan navngis, må du sperre kortet ditt.

http://e24.no/naeringsliv/bank/stor-svindelsak-150-000-maa-sperre-kortet/23837139

Er det virkelig ingen som reagerer på at noe vesentlig mangler her?

Anonymkode: 35ff4...40b

Har handlet på mytrendyphone.no og mininthebox.no. Dette er de eneste danske butikkene jeg har handlet i og jeg har fått kortet sperret.

Anonymkode: 3e6ab...abc

Skrevet

Det trenger ikke være en norsk eller dansk nettbutikk, det kan like gjerne være Amazon eller Steam. Det er ikke opp til oss å finne ut av om kort skal sperres eller ikke, de det gjelder vil få det sperret av banken og nytt kort i posten.

• Liker 2
Skrevet

Hvordan vet man om kortet er sperra? Får man mail eller må man inn på nettbanken?

Anonymkode: 79190...d26

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Oppfordringer er altså. Har du brukt kortet ditt en nettbutikk som kan navngis, må du sperre kortet ditt.

http://e24.no/naeringsliv/bank/stor-svindelsak-150-000-maa-sperre-kortet/23837139

Er det virkelig ingen som reagerer på at noe vesentlig mangler her?

Anonymkode: 35ff4...40b

Banken tar nok kontakt med de det gjelder. Jeg opplevde det en gang. Hadde handla hos en nettbutikk som hadde hatt datainnbrudd. Jeg fikk beskjed av min bank om å ta ut penger, fordi de skulle sperre kortet og sende meg et nytt på grunn av dette. 

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet man om kortet er sperra? Får man mail eller må man inn på nettbanken?

Anonymkode: 79190...d26

Banken vil sannsynligvis gi deg beskjed før de sperrer kortet dersom det ikke har blitt svindlet ennå. Hvis noen har brukt kortinformasjonen så kan det hende de sperrer det før du får beskjed. Sist dette skjedde med meg så ringte banken for å gå gjennom noen transaksjoner de hadde reagert på, og så sperret de kortet mens vi snakket sammen. 

Skrevet

Det er vel ikke lov å spekulere, men disse sitatene fra artiklene er jo interessante.

Sitat

"De sa jeg var utsatt fordi jeg har handlet fra en utenlandsk nettside som selger klær og sko".

"beskriver nettstedet som "legitimt"". 

"Siden det er snakk om et internasjonalt nettsted er det usikkert hvor stort omfanget faktisk er."

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...