AnonymBruker Skrevet 2. november 2016 #1 Del Skrevet 2. november 2016 Jeg vet jeg har tendens til å være ærlig til de jeg prater med. Ikke som at jeg ville sagt "jeg syntes du er stygg" eller komme med stikkende kommentarer i en diskusjon, men jeg er ikke redd for å uttrykke min mening i en diskusjon, og jeg tar heller ikke med meg det som oppsto i en diskusjon med meg videre. Jeg opplever at folk sier jeg er krass, og jeg syntes det er vanskelig, fordi jeg føler meg sjeldent krass selv. Derimot merker jeg mange begrenser seg stort i en diskusjon, bruker uhorvelige mengder eufemismer og unngår å si det de egentlig ønsker å si - for å bevare roen. Jeg føler selv jeg har begrenset meg veldig, og prøver å stor grad å unngå å si noe som kan virke støtende på noen. Tydeligvis klarer jeg ikke plukke opp dette, for jeg er visst ganske krass likevel... Generelt klarer jeg visst ikke skjønne hva den sosiale koden er, og gjør mye ting som er uakseptabelt. Hvordan kan man identifisere dette hos seg selv? Syntes det er vanskelig å tilpasse meg. Anonymkode: ab6af...013 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2016 #2 Del Skrevet 2. november 2016 Kan du gi et eksempel på en diskusjon der du oppfattes som krass? Anonymkode: d39fc...26f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2016 #3 Del Skrevet 2. november 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Kan du gi et eksempel på en diskusjon der du oppfattes som krass? Anonymkode: d39fc...26f Vi ble i en arbeidssituasjon bedt om å pendle en lengre vei hver dag en periode. (Snakk om 3timer ekstra pendling hver dag). Arbeidssituasjonen kunne løses på andre måter uten å pendle denne veien. En kollega som bor på dette stedet syntes vi andre var vanskelige, fordi dette stedet var så vakkert og vi kom til å nyyyyte å være der, innfarten til dette stedet er kåret til et av norges fineste osv. Etter mye gnål fra hennes side om dette sa jeg, "Jeg benekter ikke at x plass er nydelig, men du må jo forstå at å bruke 3 ekstra timer på toppen av en 8timers arbeidsdag ikke er noe vi ønsker". Denne kollegaen ble da kjempesur, og sa at hun gjør det hver dag. Da poengterte jeg at det er helt frivillig fra hennes side. Dette falt ikke i god jord. Denne kollegaen har blokkert meg fra FB. Anonymkode: ab6af...013 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2016 #4 Del Skrevet 2. november 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi ble i en arbeidssituasjon bedt om å pendle en lengre vei hver dag en periode. (Snakk om 3timer ekstra pendling hver dag). Arbeidssituasjonen kunne løses på andre måter uten å pendle denne veien. En kollega som bor på dette stedet syntes vi andre var vanskelige, fordi dette stedet var så vakkert og vi kom til å nyyyyte å være der, innfarten til dette stedet er kåret til et av norges fineste osv. Etter mye gnål fra hennes side om dette sa jeg, "Jeg benekter ikke at x plass er nydelig, men du må jo forstå at å bruke 3 ekstra timer på toppen av en 8timers arbeidsdag ikke er noe vi ønsker". Denne kollegaen ble da kjempesur, og sa at hun gjør det hver dag. Da poengterte jeg at det er helt frivillig fra hennes side. Dette falt ikke i god jord. Denne kollegaen har blokkert meg fra FB. Anonymkode: ab6af...013 Er enig med argumentet ditt her, men var det kanskje tonen din? Det meste kan sies "spiselig" om det gjøres med en vennlig tone og et smil. Ellers synes jeg begrepet "du må forstå" kanskje er litt krasst - det er litt å snakke ned til folk. Som i "du skjønner vel det". Det blir unødvendig personlig. Bedre å si "Ja, jeg har også hørt at den veien er helt fantastisk! Men skulle ønske jeg heller kunne besøke dette stedet når jeg ville, blir jo lei den utsikten også om jeg må se den hver dag..." Anonymkode: d39fc...26f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 123Sol Skrevet 2. november 2016 #5 Del Skrevet 2. november 2016 I den situasjonen sa du ingenting galt. Var kollegaen som var fryktelig nærtagende uten god grunn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2016 #6 Del Skrevet 2. november 2016 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi ble i en arbeidssituasjon bedt om å pendle en lengre vei hver dag en periode. (Snakk om 3timer ekstra pendling hver dag). Arbeidssituasjonen kunne løses på andre måter uten å pendle denne veien. En kollega som bor på dette stedet syntes vi andre var vanskelige, fordi dette stedet var så vakkert og vi kom til å nyyyyte å være der, innfarten til dette stedet er kåret til et av norges fineste osv. Etter mye gnål fra hennes side om dette sa jeg, "Jeg benekter ikke at x plass er nydelig, men du må jo forstå at å bruke 3 ekstra timer på toppen av en 8timers arbeidsdag ikke er noe vi ønsker". Denne kollegaen ble da kjempesur, og sa at hun gjør det hver dag. Da poengterte jeg at det er helt frivillig fra hennes side. Dette falt ikke i god jord. Denne kollegaen har blokkert meg fra FB. Anonymkode: ab6af...013 Vanskelig å si sikkert, kommer jo an på tonefall, ansiktsuttrykk, kroppsspråk etc. Men beskjeden i seg selv bør ikke være noe man tar vei på i en arbeidssituasjon. For ja, tre timer ekstra hver dag er mye, og jeg ville selv også bedt om noen gode argumenter for hvorfor jeg hypotetisk sett måtte ha jobbet tre timer fra der jeg jobber i dag. Hadde blitt meget lange dager på meg da, med 10 timers arbeidsdager blir det jo snakk om 13 timer hver dag man må bruke i jobbsammenheng. Hadde ikke nølt med å si fra selv, på en ordentlig måte. Greit nok at det er fint å nyte et annet sted, men det har man jo strengt tatt ikke tid til uansett når man jobber. Da ønsker man en så effektiv hverdag som mulig. Vil si at din kollega er rimelig nærtagen gitt at du sa det på en ordentlig måte og ikke brukte et nedlatende tonefall. Anonymkode: d8642...00c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
penny_ Skrevet 2. november 2016 #7 Del Skrevet 2. november 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er enig med argumentet ditt her, men var det kanskje tonen din? Det meste kan sies "spiselig" om det gjøres med en vennlig tone og et smil. Ellers synes jeg begrepet "du må forstå" kanskje er litt krasst - det er litt å snakke ned til folk. Som i "du skjønner vel det". Det blir unødvendig personlig. Bedre å si "Ja, jeg har også hørt at den veien er helt fantastisk! Men skulle ønske jeg heller kunne besøke dette stedet når jeg ville, blir jo lei den utsikten også om jeg må se den hver dag..." Anonymkode: d39fc...26f Jeg syns "du må forstå" er helt på sin plass når noen har helt urimelige forventninger Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2016 #8 Del Skrevet 2. november 2016 7 minutter siden, penny_ skrev: Jeg syns "du må forstå" er helt på sin plass når noen har helt urimelige forventninger Ja, men slik jeg leser situasjonen så var det ikke TS' kollega som var ansvarlig for pendlingssituasjonen. Det er helt innafor å klage til den som er ansvarlig (og være litt bestemt), men slik jeg forstod situasjonen her så var ikke TS' kollega denne personen, og prøvde kanskje bare å lette på stemningen grunnet situasjonen de var satt i. Enig i at det hørtes litt tullete ut, men hvis TS tar ut frustrasjonen på henne så er det muligens derfor hun blir ansett som krass. Anonymkode: d39fc...26f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
penny_ Skrevet 2. november 2016 #9 Del Skrevet 2. november 2016 (endret) 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, men slik jeg leser situasjonen så var det ikke TS' kollega som var ansvarlig for pendlingssituasjonen. Det er helt innafor å klage til den som er ansvarlig (og være litt bestemt), men slik jeg forstod situasjonen her så var ikke TS' kollega denne personen, og prøvde kanskje bare å lette på stemningen grunnet situasjonen de var satt i. Enig i at det hørtes litt tullete ut, men hvis TS tar ut frustrasjonen på henne så er det muligens derfor hun blir ansett som krass. Anonymkode: d39fc...26f "En kollega som bor på dette stedet syntes vi andre var vanskelige" Endret 2. november 2016 av penny_ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2016 #10 Del Skrevet 2. november 2016 2 minutter siden, penny_ skrev: "En kollega som bor på dette stedet syntes vi andre var vanskelige" Ja det var slik TS oppfattet situasjonen, men måten det er ordlagt på ("dere kommer til å nyyyte det") indikerer ikke helt en sint tone? Leser det mer som om TS irriterte seg. Jeg tar ikke parti med kollegaen her, men TS har faktisk bedt om hjelp fordi hun oppfattes som krass av omgivelsene, mer enn folk flest, og da må vi nesten forsøke å se det fra omgivelsenes perspektiv. Anonymkode: d39fc...26f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
penny_ Skrevet 2. november 2016 #11 Del Skrevet 2. november 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ja det var slik TS oppfattet situasjonen, men måten det er ordlagt på ("dere kommer til å nyyyte det") indikerer ikke helt en sint tone? Leser det mer som om TS irriterte seg. Jeg tar ikke parti med kollegaen her, men TS har faktisk bedt om hjelp fordi hun oppfattes som krass av omgivelsene, mer enn folk flest, og da må vi nesten forsøke å se det fra omgivelsenes perspektiv. Anonymkode: d39fc...26f Da oppfatter vi det helt forskjellig. Hvis noen sier at jeg er vanskelig om jeg ikke vil pendle 3 timer hver dag, så hadde jeg nok svart noe av det samme som TS. Det er utenfor min forståelse at noen ikke forstår at svært få ønsker å bruke 3 timer hver dag på å sitte en bil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå