Gå til innhold

Stresser meg syk av ubetalte regninger.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan slutte å bekymre seg for økonomi.

Den siste mnd har vært litt hard så jeg har 4 regninger som jeg ikke fikk betalt. Neste lønn er 15 november og jeg får inn ca 26k så jeg vet at jeg får betalt de, det som kommer og kan legge til sparing.

Likevel stresser det meg om jeg ikke får netalt med en gang de kommer inn, blir irritert og nesten syk av stress.

Tips?

Anonymkode: 1e68b...9c0

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Regninger du ikke får betalt til fristen kontakter du avsender for, og inngår en avtale om betaling med. 

Anonymkode: 494a4...240

• Liker 10
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den siste mnd har vært litt hard så jeg har 4 regninger som jeg ikke fikk betalt. Neste lønn er 15 november og jeg får inn ca 26k så jeg vet at jeg får betalt de, det som kommer og kan legge til sparing.

Likevel stresser det meg om jeg ikke får netalt med en gang de kommer inn, blir irritert og nesten syk av stress.

Tips?

Har du fått betalingsutsettelse til 15. november for disse 4 regningene?

I så fall er det flott.

At du allikevel stresser, har jeg ikke noe godt råd mot. Bortsett fra at du bør bygge deg opp en solid buffer som kun skal brukes av til regninger og uforutsette utgifter. Slik kan du unngå stress i forbindelse med økonomi og regninger i fremtiden.

Anonymkode: 765f8...29a

• Liker 7
Skrevet

Dra kredittkortet!

Anonymkode: 18083...989

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dra kredittkortet!

Anonymkode: 18083...989

Da løper det renter fra det øyeblikket regningene blir betalt. Det er kjøp i butikkt/nettbutikk som gir rentefri kreditt. Alt annet, også regningsbetaling aktiverer øyeblikkelig renter fra 18 % til over 30 % i tillegg kommer gebyr og renters rente. Altså trådens dårligste råd. 

Anonymkode: 494a4...240

• Liker 7
Skrevet

Kontakt de som sender ut regning og spør om utsettelse. Ofte er de behjelpelig. Dumt å få purring hvis det kan unngåes! Du kan også gjerne endre betalingsdato på regninger, slik at du får de hver måned etter lønn.

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes ikke du skal slutte å bekymre deg når du har ubetalte regninger liggende. Det er et sunnhetstegn at du tar det alvorlig nok til at du blir bekymret! Verre er det med de som bare trekker på skuldrene og dytter regningene uåpnet ned i en skuff og glemmer de. DET er verre!

Spørsmålet er om de 4 ubetalte regningene du har, er noe du har kontaktet avsenderne om? Har du ringt de eller sendt email og forklart situasjonen og sagt fra når du kan betale? Det MÅ du gjøre. Ellers kan det gå galt, litt avhengig av hva slags forfallsdatoer du har på dem. Du får purregebyrer bl.a. og i verste fall kan de rekke å gå til inkasso, hvis du ikke har gjort avtale med avsenderen av hver enkelt regning.

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, Million skrev:

Jeg synes ikke du skal slutte å bekymre deg når du har ubetalte regninger liggende. Det er et sunnhetstegn at du tar det alvorlig nok til at du blir bekymret! Verre er det med de som bare trekker på skuldrene og dytter regningene uåpnet ned i en skuff og glemmer de. DET er verre!

Vell, verre ja. Men de tar nå vare på regningene til en eller annen anledning...

Er dem som har søppeldunken ved siden av postkassa for kortest mulig vei... :) (GENIALT om man aldri vil se den regningen mer)

Skrevet (endret)
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tips?

Om regningene forfaller før neste lønning så må du ta ringerunden, de fleste kreditorer er ok med det.

De eneste regningene du _aldri_ må utsette er de til stat og kommune, de er de værste kreditorene.

Ellers vil det ikke gavne noen, og spesielt ikke deg, om du dramatiserer det så mye at du blir stresset og/eller sjuk av det.

Du skriver at du legger av til sparing, kan du ikke evt bruke av litt av bufferten din?

Forøvrig bør du ta å se på hva du har i regninger i løpet av ett år dele det på 12 og ha trekk til egen konto på det beløpet du kommer frem til + 5-10% om mulig slik at du har en liten buffert siden noen mnd er hardere enn andre.

Endret av Fru Uperfekt
Skriveleif
  • Liker 3
Skrevet
7 minutter siden, Million skrev:

Spørsmålet er om de 4 ubetalte regningene du har, er noe du har kontaktet avsenderne om? Har du ringt de eller sendt email og forklart situasjonen og sagt fra når du kan betale? Det MÅ du gjøre. Ellers kan det gå galt, litt avhengig av hva slags forfallsdatoer du har på dem. Du får purregebyrer bl.a. og i verste fall kan de rekke å gå til inkasso, hvis du ikke har gjort avtale med avsenderen av hver enkelt regning.

Men det finnes en mellomting mellom å ikke bry seg og det å bli sjuk av bekymring.

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Men det finnes en mellomting mellom å ikke bry seg og det å bli sjuk av bekymring.

Nå skriver trådstarter i hovedinnlegget ikke at hun har blitt syk av det, men skriver "irritert og NESTEN syk". Hun går altså mest rundt og irriterer seg, virker det som.

Hun har riktignok skrevet i overskriften at hun stresser seg syk, men jeg kan ikke se hvilke sykdommer det evt har gitt seg utslag i, for hun nevner ikke en eneste en. Regner derfor overskriften for litt overdramatisert.

Uansett, TS har fått flere råd om å ringe sine kreditorer nå, så det bør hun gjøre. Hvis hun ikke allerede har gjort det da. Skriver ingenting om det heller.

Skrevet

Jeg tar så klart kontakt med alt som er for å slippe purring. Likevel sitter jeg å bekymrer meg for å ikke få betalt. Våkner hver morgen med at må får jeg snart betalt. Blæ.

Skrevet

Det beste rådet jeg har å gi er rådet om å summere sammen alle regninger for et år. Dele summen på 12 og legg på litt. Den summen du da får overfører du til en egen regningskonto hver måned når lønn kommer inn.

En slik regningskonto er enklest å starte ved å ta en slump feriepenger og legge inn som 'grunnmur' på regningskontoen ettersom regningene kommer i bulk (flere samtidig, og verst er det i februar/mars).

Når regningskontoen startes utenfor feriepengeutbetalibg så kan du låne litt ( ca 1 -2 måneds regningskontobeløp) fra en sparekonto. Dette slik at regningskontoen alltid har dekning også de månedene det kommer flere store regninger som NRK lisens, forsikring og veiavgift/årsavgift som forfaller i samme måned.

Med en sunn regningskonto legger du alle faste regninger opp som autogiro og ting rusler helt av seg selv uten at du trenger å ofre det en eneste tanke. 

Anonymkode: 84e6c...b43

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette slik at regningskontoen alltid har dekning også de månedene det kommer flere store regninger som NRK lisens, forsikring og veiavgift/årsavgift som forfaller i samme måned.

Det stemmer vel ikke? NRK lisensen forfaller i juli og januar, og veiavgiften i mars. Altså to måneder etterpå.

Anonymkode: a61bd...c53

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer vel ikke? NRK lisensen forfaller i juli og januar, og veiavgiften i mars. Altså to måneder etterpå.

Anonymkode: a61bd...c53

Poenget er at noen måneder forfaller regninger for et akkumulert beløp som er større enn 1/12 av årsgjennomsnitt. Derfor må kontoen bygges slik at den håndterer de månedene.

Du har sikkert rett når du påpeker hvilke måneder deilige regningene forfaller. Jeg slipper å tenke så nøyaktig på det siden alt som kan legges på autogiro ligger på autogiro.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tar så klart kontakt med alt som er for å slippe purring. Likevel sitter jeg å bekymrer meg for å ikke få betalt. Våkner hver morgen med at må får jeg snart betalt. Blæ.

Det er ikke økonomihjelp du trenger. Du trenger psykologhjelp. Det ligger åpenbart et traume i forhold til regninger bak som trigger stress. Det er litt som med de som ligger våkne og er livredde for at verden går under hvert øyeblikk, det er ikke rasjonelle handlinger og hører under helsehjelp.

Anonymkode: 09b7d...be0

• Liker 2
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så bruk av sparepengene dine, da. 

Skrevet

Hvis du vet du får inn nok penger om så kort tid - hva er problemet?

Anonymkode: e93fb...c82

Skrevet

Jeg fikk betalt regninger for 4k den onsdagen, heldigvis. Likevel bekymrer jeg meg hver måned nesten før det har kommet noen regning. Fant ut at jeg har en forelder som er helt lik. Grunnen? En annen forelder som elsker å bruke penger en ikke har.

Skrevet

Men hvordan ser budsjettet ditt ut da? Sitter du igjen med lite penger etter faste utgifter? Kan du sette opp ditt budsjett? :) 

Anonymkode: ee1bb...533

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...