Gå til innhold

Får ikke boliglån til tross for bra EK?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Innen ett års tid har vi nedbetalt huset vårt som vi vurderer å selge for å kjøpe ny og større. Vi bor i ett pressa område hvor boligene har gått 1,2 eller 3mill over takst. Husene kostet mellom 10 og 14millioner kroner og var oppussingsobjekter. Vårt hus er totalrenovert og modernisert og større enn de som har blitt solgt i det siste. Jeg tenker at vi sikkert vil få 10millioner for den og mer hvis vi er heldige. Vi har sett på ett par hus som koster 13mill og som vi kunne tenke oss. Jeg rådførte meg til en bekjent som jobber i banken vi har boliglån og  mener at banken ikke vil gi oss boliglån på så lite som 3mill når huset vi har lyst på er verdt mye mer, selv om vi har bra nok EK. Vi har i tillegg samlet inntekt på 1,5 i året og har en grei buffer. Alt i alt har vi brukbar holdning til økonomi og sløser lite. Dette kan vi vise frem i banken når vi tenker å søke lån, men det mener hun er bortkastet siden ingen banker vil låne oss penger. Har hun rett? 

Vi kunne sikkert høre med flere banker etterhvert, men vi venter til vi er ferdig med nedbetalingsplanen vår til vi kjøper ny bolig. 

Anonymkode: 644b7...937

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Innen ett års tid har vi nedbetalt huset vårt som vi vurderer å selge for å kjøpe ny og større. Vi bor i ett pressa område hvor boligene har gått 1,2 eller 3mill over takst. Husene kostet mellom 10 og 14millioner kroner og var oppussingsobjekter. Vårt hus er totalrenovert og modernisert og større enn de som har blitt solgt i det siste. Jeg tenker at vi sikkert vil få 10millioner for den og mer hvis vi er heldige. Vi har sett på ett par hus som koster 13mill og som vi kunne tenke oss. Jeg rådførte meg til en bekjent som jobber i banken vi har boliglån og  mener at banken ikke vil gi oss boliglån på så lite som 3mill når huset vi har lyst på er verdt mye mer, selv om vi har bra nok EK. Vi har i tillegg samlet inntekt på 1,5 i året og har en grei buffer. Alt i alt har vi brukbar holdning til økonomi og sløser lite. Dette kan vi vise frem i banken når vi tenker å søke lån, men det mener hun er bortkastet siden ingen banker vil låne oss penger. Har hun rett? 

Vi kunne sikkert høre med flere banker etterhvert, men vi venter til vi er ferdig med nedbetalingsplanen vår til vi kjøper ny bolig. 

Jeg er ingen låneekspert, men for meg virker det som din bekjente enten vet noe som du ikke forteller oss, eller så er hun helt på jordet. Bankene ser så vidt jeg vet på sikkerhet og betalingsevne, som virker som det er helt tipp topp. Er det noen som har hørt om "for mye egenkapital til å få lån" før? :klo:

Anonymkode: 8d9dc...b3e

• Liker 6
Skrevet

Hvis det dere sier stemmer,så er det bare tull.

Men såpass skjønner du vel selv.

Dette er vel bare en tråd for å vise frem hvor bra fu har det.

Anonymkode: bf7ce...551

• Liker 9
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg er ingen låneekspert, men for meg virker det som din bekjente enten vet noe som du ikke forteller oss, eller så er hun helt på jordet. Bankene ser så vidt jeg vet på sikkerhet og betalingsevne, som virker som det er helt tipp topp. Er det noen som har hørt om "for mye egenkapital til å få lån" før? :klo:

Anonymkode: 8d9dc...b3e

Vel, hun mente at banken ikke tjener noe særlig på å låne til oss. Av betalingshistorikk, har vi ingen anmerkninger. Hun har vært så skråsikker på dette at jeg ble usikker. Jeg har ikke fortalt mannen min om det, siden vi ikke har tenkt å kjøpe noe før vi har betalt ned uansett. Han er sikkert ikke enig med henne. 

Vi har forresten en utleieleilighet som vi har litt lån på, men leieinntektene betaler ned på den. Lånet er i annen bank enn der vi har boliglånet. Denne har vi tenkt å beholde og fortsette å leie ut. 

Skrevet

Noe som skurrer, enten skryter du eller så holder du info tilbake!

• Liker 5
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det dere sier stemmer,så er det bare tull.

Men såpass skjønner du vel selv.

Dette er vel bare en tråd for å vise frem hvor bra fu har det.

Selvfølgelig måtte det komme en slik kommentar. 

Jeg var veldig sikker på at vi ville få lån til jeg snakket med en bekjent om dette som jobber i banken der vi har boliglån. Når hun er så skråsikker i sin sak, så ble jeg usikker. Hun jobber tross alt med dette. 

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, hun mente at banken ikke tjener noe særlig på å låne til oss. Av betalingshistorikk, har vi ingen anmerkninger. Hun har vært så skråsikker på dette at jeg ble usikker. Jeg har ikke fortalt mannen min om det, siden vi ikke har tenkt å kjøpe noe før vi har betalt ned uansett. Han er sikkert ikke enig med henne. 

Vi har forresten en utleieleilighet som vi har litt lån på, men leieinntektene betaler ned på den. Lånet er i annen bank enn der vi har boliglånet. Denne har vi tenkt å beholde og fortsette å leie ut. 

Jeg ville ikke hørt på henne. Dere kan nok fint få lån! Hvis banken sier nei skulle jeg likt å vite hvorfor. 

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig måtte det komme en slik kommentar. 

Jeg var veldig sikker på at vi ville få lån til jeg snakket med en bekjent om dette som jobber i banken der vi har boliglån. Når hun er så skråsikker i sin sak, så ble jeg usikker. Hun jobber tross alt med dette. 

hva jobber hun egentlig med i den banken da? 

Skrevet

Dette er jo bare tull. Dere tjener 1,5 mill og skal ikke kunne få 3 mill i lån? det er ikke sant. Du må dog legge inn all informasjon angående andre lån, dette er endel av deres lånekapasitet selv om lånet er i en annen bank. Du kan selvfølgelig ta med leieinntektene på inntektssiden også.

Banken har mange kunder med lån på rundt 3 millioner (og mye mindre!), så skjønner ikke argumentet med at banken ikke vil tjene på dere? ..

Skrevet
3 minutter siden, blonden skrev:

hva jobber hun egentlig med i den banken da? 

Rådgiver

Skrevet

Dere får lett 5 mill i lån, hvis opplysningene stemmer.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Klart det er lite å hente for banken om dere tar opp boliglån på 3 mill når boligens verdi er 13 - renten er minimal og de tjener ikke en dritt på å låne dere pengene, men at det alene betyr at dere får nei er litt merkelig. Kanskje alternativer som boligkreditt ville vært noe å se på?
De fleste baner har også kalkulatorer på nettsidene sine dere kan legge inn tallene i og se hva som skjer, merk likelve at de aller fleste opererer med innenfor 75% mens dere vil være langt bedre enn dette så renten på noen av dem stemmer kanskje ikke helt..

For eksempel hos DNB er dette standard; https://www.dnb.no/privat/laan/kalkulator/boliglaan.html?WT.ac=seksjonside_Laan_boliglaan-Kalkulator_mouseover og derfor vil lånets mnd beløp ikke stemme helt da din betalingsgrad ligger rundt 23% (er ikke så super i hoderegning men tror dette stemmer) og ikke 75%

Men at banken skulle si nei sånn basert på en samtale med en bekjent virker spesielt.

Endret av Carrot
Skrevet
10 minutter siden, Carrot skrev:

Klart det er lite å hente for banken om dere tar opp boliglån på 3 mill når boligens verdi er 13 - renten er minimal og de tjener ikke en dritt på å låne dere pengene, men at det alene betyr at dere får nei er litt merkelig. Kanskje alternativer som boligkreditt ville vært noe å se på?
De fleste baner har også kalkulatorer på nettsidene sine dere kan legge inn tallene i og se hva som skjer, merk likelve at de aller fleste opererer med innenfor 75% mens dere vil være langt bedre enn dette så renten på noen av dem stemmer kanskje ikke helt..

For eksempel hos DNB er dette standard; https://www.dnb.no/privat/laan/kalkulator/boliglaan.html?WT.ac=seksjonside_Laan_boliglaan-Kalkulator_mouseover og derfor vil lånets mnd beløp ikke stemme helt da din betalingsgrad ligger rundt 23% (er ikke så super i hoderegning men tror dette stemmer) og ikke 75%

Men at banken skulle si nei sånn basert på en samtale med en bekjent virker spesielt.

Renten er minimal ja, men risikoen er jo tilsvarende minimal. 

Skrevet
4 minutter siden, Carrot skrev:

Tusen takk for svar. Vi har benyttet oss av ulike boliglånkalkulatorer for å kunne forutse hvordan økonomien vår vil se ut når vi bytter bolig. Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke har noen god peiling på økonomi og er heller ikke interessert i økonomi annet enn at man må spare mest og forbruke minst. Helst låne så lite som mulig. Så da hun fortalte meg at vi ikke vil få lån ble jeg usikker og forvirret. 

Skrevet

Ta kontakt med banken deres, ikke sa samtalen med bekjent ødelegge selvtillit etc, det høres ikke logisk ut det h*n forteller deg.

Anonymkode: ddb18...94c

• Liker 2
Skrevet

Skal man ikke få lån pga man har for god råd nå plutselig? Latterlig. De låner studenter som knapt har betalingsevne flere millioner for å komme seg inn i det spinnville boligmarkedet i Oslo, men å ikke gi en familie med høy EK og god lønn lån? Dette tror jeg ingenting på.

Anonymkode: 95d92...226

Skrevet

Kanskje venninnen din ville jekke ned skytingen din litt.. 

Anonymkode: 9bf6d...d58

• Liker 1
Skrevet

Ang skryt, dere som er så snar til å slenge om dere med denne kommentaren; hvordan har dere det med dere selv egentlig? Sitter dere trangt i det, er det misunnelse? Hva er greia?

- for min egen del så kjøpte jeg min første bolig i i starten av tyveårene sammen med min daværende samboer, rett før "krakket" på nittitallet - vi slet oss gjennom et rentehopp på 10%  fra 4 til 14 over natten omtrent med fortsatt stigning, husker ikkehvor vi endte til slutt men at vi beholdt boligen med et nødsskrik den gang fordi begge jobbet døgnet rundt for å klare det, etter at det stabiliserte seg solgte vi med fortjeneste og kjøpte større eldre bolig som vi slet og pusset opp over to år, solgte den med fortjeneste når vi brøt forholdet osv osv til i dag hvor jeg og min nåværende mann har en bolig med verdi litt over 7 mill og et lån på knapt 2, to nedbetalte biler, nedbetalt båt, godt betalte jobber osv osv - det er ikke "skryt" det er hardt arbeid både privat og i jobb - så rull inn dere som er "sjalu" det hjelper så lite at dere sprer "galle" fordi noen har en bedre økonomisk forutsetning enn deg selv å tillegge dem egenskaper de ikke har.

Vi er hverken prangende i vår hverdag eller ellers, vi bruker ikke penger vi ikke må bruke, sparekontoen vokser osv - det er et resultat av en forankring vi har til hvordan vi lever ikke av tilfeldigheter, flaks eller på annen måte innsats som fortjener at noen slenger "skryt" i en tråd når det tas opp tema som dette fordi andre sitter bedre i det..

Svartsjuke i norge, janteloven eller hva det måtte være sitter ganske dypt i enkelte ser jeg..

• Liker 4
Skrevet

Til alle dere som klager over ts' velstand:

Man høster som man sår.

Anonymkode: 95d92...226

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...