Gjest Timaras Skrevet 2. november 2016 #1 Skrevet 2. november 2016 Da er det jo bra de ønsker å forby raske lån. Det er 1 veg å gå. Fatter ikke at media, lar de raske lån reklamene få herje på tv heller. Så media og reklame, får etter min mening ta skylden for at mange tar opp kredittkort lån. Da er vegen kort for mange til Luxusfellen.
AnonymBruker Skrevet 2. november 2016 #2 Skrevet 2. november 2016 Tåpelig forslag. Jeg ville heller innført personlig økonomi på skolen så tidlig som mulig enn å fjerne all reklame som kan friste. Det er ikke sunt å beskytte samfunnet fra alt som kan gå galt. Da kan vi i samme slengen forby røyk, alkohol, kjøre bil, drikke brus osv osv... Anonymkode: a43aa...682 1
Gjest Timaras Skrevet 2. november 2016 #3 Skrevet 2. november 2016 (endret) 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tåpelig forslag. Jeg ville heller innført personlig økonomi på skolen så tidlig som mulig enn å fjerne all reklame som kan friste. Det er ikke sunt å beskytte samfunnet fra alt som kan gå galt. Da kan vi i samme slengen forby røyk, alkohol, kjøre bil, drikke brus osv osv... Anonymkode: a43aa...682 Mye sunnere at folk mister hus og heim, i din verden? Kommer AP på igjen, så forsvinner alt det du foreslår for klimaet sin del. Så pass på hva du ønsker. Endret 2. november 2016 av Jaikkesant
AnonymBruker Skrevet 2. november 2016 #4 Skrevet 2. november 2016 8 minutter siden, Jaikkesant skrev: Mye sunnere at folk mister hus og heim, i din verden? Kommer AP på igjen, så forsvinner alt det du foreslår for klimaet sin del. Så pass på hva du ønsker. Det er åpenbart at vi ikke kan forby dumskap, poenget til AB ovenfor er nettopp det. Både foreldre og skolen bør informere barn (iallefall på videregående) om skatt, lån, lønn og essensiell informasjon man trenger å vite før man flytter ut. Det rart at det ennå ikke har blitt en standard. Hvorfor skulle personen som tok opp lånet ikke være skyldig? H*n tok opp lånet, og h'n får ta konsekvensene av det. Velkommen til virkeligheten! Anonymkode: 20616...992 3
Gjest Timaras Skrevet 2. november 2016 #5 Skrevet 2. november 2016 (endret) 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er åpenbart at vi ikke kan forby dumskap, poenget til AB ovenfor er nettopp det. Både foreldre og skolen bør informere barn (iallefall på videregående) om skatt, lån, lønn og essensiell informasjon man trenger å vite før man flytter ut. Det rart at det ennå ikke har blitt en standard. Hvorfor skulle personen som tok opp lånet ikke være skyldig? H*n tok opp lånet, og h'n får ta konsekvensene av det. Velkommen til virkeligheten! Anonymkode: 20616...992 VI som er kloke hoder tar ansvar for oss selv med vår egen økonomi. Så er det mange der ute, i alle aldre som ikke gjør det. Og klart det blir jo noen arbeidsledige når disse raske penger kontorene må legge ned. MEN hva får man igjen for det. Er vel foreldrene som må lære ungene å¨bruke pengene. Når ikke foreldrene ikke kan, så får det bli ungene selv sitt ansvar. Det er ikke etter min sin mening, skolens oppgave og lære ungene folkeskikk. Og selv mener jeg det er alles ansvar å prøve å hjelpe der man kan. Om de lånehaiene forsvinner, så er et problem mindre. Og så kommer jo røyk og snus til og forsvinne fra butikker etterhvert , pga klimapolitikken. Joda, alt som er gøy forsvinner. For Norge er et molboland. Noe mange andre land har fått med seg. Endret 2. november 2016 av Jaikkesant
AnonymBruker Skrevet 2. november 2016 #6 Skrevet 2. november 2016 Personlig økonomi er noe som burde blitt en del av pensum for lenge siden. Ja, foreldrene burde hatt vett til å lære ungene det, men altfor mange foreldre er idioter og ville derfor bare ført idiotien og ansvarsfraskrivelsen videre til sine barn. Anonymkode: eec55...8a5 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2016 #7 Skrevet 2. november 2016 2 timer siden, Jaikkesant skrev: VI som er kloke hoder tar ansvar for oss selv med vår egen økonomi. Så er det mange der ute, i alle aldre som ikke gjør det. Og klart det blir jo noen arbeidsledige når disse raske penger kontorene må legge ned. MEN hva får man igjen for det. Er vel foreldrene som må lære ungene å¨bruke pengene. Når ikke foreldrene ikke kan, så får det bli ungene selv sitt ansvar. Det er ikke etter min sin mening, skolens oppgave og lære ungene folkeskikk. Og selv mener jeg det er alles ansvar å prøve å hjelpe der man kan. Om de lånehaiene forsvinner, så er et problem mindre. Og så kommer jo røyk og snus til og forsvinne fra butikker etterhvert , pga klimapolitikken. Joda, alt som er gøy forsvinner. For Norge er et molboland. Noe mange andre land har fått med seg. Jeg håper virkelig at du er aktiv i politikken så klok som du er. Si meg en ting, hvem sin feil er det at vi har så mange rusmisbrukere? Jeg kan ikke huske å ha sett et eneste heroin-reklame noen steder i verden. Er det og media sin skyld? Anonymkode: a43aa...682 1
Gjest Timaras Skrevet 2. november 2016 #8 Skrevet 2. november 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg håper virkelig at du er aktiv i politikken så klok som du er. Si meg en ting, hvem sin feil er det at vi har så mange rusmisbrukere? Jeg kan ikke huske å ha sett et eneste heroin-reklame noen steder i verden. Er det og media sin skyld? Anonymkode: a43aa...682 Hva ungdom begynner med som tenåringer har vel lite med sammenheng her.
AnonymBruker Skrevet 2. november 2016 #9 Skrevet 2. november 2016 Tviler på at vi ville fått lov av EU til å forby det, vi har jo ikke engang nok selvråderett til å beholde dagens bankgaranti for innskudd på konto. Anonymkode: cd10c...a41
AnonymBruker Skrevet 2. november 2016 #10 Skrevet 2. november 2016 Det som er idioti er å forby alt som KAN misbrukes. Hva hadde vi sittet igjen med da? Ta en titt på Kina og kom tilbake til meg... Anonymkode: aa2ca...142 2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2016 #11 Skrevet 2. november 2016 12 minutter siden, Jaikkesant skrev: Hva ungdom begynner med som tenåringer har vel lite med sammenheng her. Ikke det? Det er mange unge folk som har kredittlån. Ungdommer som tar forbrukslån så fort de blir myndige. Anonymkode: a43aa...682
Gjest Timaras Skrevet 2. november 2016 #12 Skrevet 2. november 2016 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke det? Det er mange unge folk som har kredittlån. Ungdommer som tar forbrukslån så fort de blir myndige. Anonymkode: a43aa...682 Hvor var foreldrene deres da? Når ungene deres trengte dem? Har med oppdragelse å gjøre det. Ikke skolens oppgave å oppdra andres unger. 😊
Timsy Skrevet 2. november 2016 #13 Skrevet 2. november 2016 5 timer siden, Jaikkesant skrev: Da er det jo bra de ønsker å forby raske lån. Det er 1 veg å gå. Fatter ikke at media, lar de raske lån reklamene få herje på tv heller. Så media og reklame, får etter min mening ta skylden for at mange tar opp kredittkort lån. Da er vegen kort for mange til Luxusfellen. Vi kan ikke forby alt mulig, bare fordi enkelte ikke klarer å styre sine impulser. Da må vi forby røyk og alkohol også. Og lotto, mange spiller seg jo fra gård og grunn. Man kan ikke overbeskyttes mot alt som potensielt er farlig. Det er farlig å leve! Jeg kan fint ha et kredittkort, jeg bruker det med fornuft; dvs betaler reiser, netthandel, bruker det på ferie osv. Og så bruker jeg aldri penger jeg ikke har. Som de fleste med et fornuftig forhold til penger har. Skal jeg miste den tryggheten det gir meg, fordi Ola og Kari ikke eier økonomisk styring og ender opp som luksusfellen-kandidater? Skal ikke jeg få lov til å ta meg et glass vin i lystig lag, pga alle alkoholikerne her i landet? Skal jeg ikke få ta meg en røyk om jeg vil, fordi noen har lagt ned forbud mot det? Eller levere inn en lottokupong i ny og ne? Verden består av mange fallgruver. Men folk må faktisk bruke hodet å tenke selv! Jeg får hver måned 10-15 reklame-mail om forbrukslån og kredittkort. Jeg går jo ikke dermed hen og skaffer meg lån og kredittkort i hytt og vær uten å tenke! Det skal ingen som har bestått grunnskolen gjøre heller. Man skal ikke bruke penger man ikke har, så enkelt er det. Folk må faktisk tenke selv, ikke sitte å vente på at myndighetene skal forby alt. Alle myndige mennesker er ansvarlig for egne handlinger. Om DU tar opp 1 mill i forbrukslån og kredittkort, så er det DITT ansvar å sørge for at du har penger til å betale det tilbake. Det er DITT ansvar å tenke "nei, dette har jeg ikke råd til". Det er DITT, og INGEN andres ansvar, å passe på din økonomi og ditt liv. Det skal ikke gå utover meg at du ikke kan styre pengene dine. 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2016 #14 Skrevet 3. november 2016 I en episode av Luksusfellen (som gikk for ett par år siden) så var det en figur i begynnelsen av tjue-årene. Han kom med den replikken at "etter hvert som jeg begynte å TJENE penger, så fant jeg også ut at jeg kunne BRUKE penger" og så gikk det temmelig over stokk og stein for ham, slik at forbruket hans ble større enn inntektene... Anonymkode: 768ea...8c1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå