AnonymBruker Skrevet 2. november 2016 #1 Skrevet 2. november 2016 Mine barn har fått uvanen med å stå opp midt på natten. ca i 3 tiden. Sannsynligvis er det en av dem som våkner men vet ikke hvem, de deler rom (heldigvis ikke så veldig mye lengre). De er lys våkne og det er helt umulig å få dem til å lande igjen. Dette tærer naturlig nok på oss. Han eldste sover ikke på dagen, han legger seg ca 1900 og er 4 år. Han har autistisme men aner ikke om det er relevant. Han har ikke språk så det går ikke an å prate med han om det. Hun er 2.5 år. Legger seg ca 1930 og har en times hvil på dagen. Uten denne så sovner hun i 16 tiden. Holder det gående lenge på kveldstid og hater å legge seg. Vi må sitte vakt utenfor døren for hun står opp mellom 10-20 ganger før hun faller til ro. Vi har alltid hatt rutiner som har fungert fint, dette er noe nytt som har vart i ca 2 uker og jeg holder virkelig på å klikke! Anonymkode: 6b9f7...b66
Gjest made4u Skrevet 2. november 2016 #2 Skrevet 2. november 2016 Det går seg til når dem blir større, enn så lenge må du jo bare stå det ut... Mulig du skal forsøke å endre rutinene noe og se om det forandrer noe? Selv er jeg ingen ekspert på dette feltet, men jeg ville prøvd å legge dem en halvtime senere samt også kanskje lagt inn mer fysisk aktivitet så de ble mer slitne.
AnonymBruker Skrevet 2. november 2016 #3 Skrevet 2. november 2016 10 minutter siden, made4u skrev: Det går seg til når dem blir større, enn så lenge må du jo bare stå det ut... Mulig du skal forsøke å endre rutinene noe og se om det forandrer noe? Selv er jeg ingen ekspert på dette feltet, men jeg ville prøvd å legge dem en halvtime senere samt også kanskje lagt inn mer fysisk aktivitet så de ble mer slitne. Det håper jeg virkelig, har lilla ringer under øynene begge vi voksne. Henne har vi strukket leggetiden til og hun legger seg nå klokken halv åtte, han vil selv gå å legge seg klokken sju, han blir fortere sliten. Men vi kan uansett prøve. De er i barnehagen begge to, mye utetid og lek, jeg synes unger skal være mye ute så jeg tar dem ofte med på.tur i helgene og de er stort sett helt ferdige på kvelden. Kanskje vi skal prøve å være enda mer aktive? Aner ikke hva vi skal gjøre, han eldste har alltid stått opp tidlig, men før var tidlig i seks-sju tiden og det kan man liksom leve med, hun pleide å sove til åtte-halv ni. Det eneste jeg kan komme på som er annerledes er at vi skal flytte og har begynt å rydde ut av huset så ting står litt på hodet her. Kanskje det er forandringen de reagerer på? Tusen takk for svar uansett! Anonymkode: 6b9f7...b66
Gjest made4u Skrevet 2. november 2016 #4 Skrevet 2. november 2016 En rutineendring vil medføre en forskjell, men er jo vanskelig å forutse hvilken vei slik slår. Men antar jo at ved å være mer sliten og mer fysisk trøtt så vil det resultere i lengre søvn for dere alle... Mulig dere ikke er så samkjørte der, og derfor oppvåkningen midt på natten.
AnonymBruker Skrevet 2. november 2016 #5 Skrevet 2. november 2016 Jeg hadde skilt dem. En voksen og et barn per rom i en periode. Da finner du ut hvem som våkner, og dere kan sove på skift (begge voksne overtrøtte=krangel og lite tålmodighet). Anonymkode: 40e42...614 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2016 #6 Skrevet 2. november 2016 Hva med å legge seg samtidig med dem til de roer seg igjen, eller sove sammen med dem for å se om det hjelper på til flyttinga er overstått? Anonymkode: 8b79c...2ac
Frøken Smilla Skrevet 2. november 2016 #7 Skrevet 2. november 2016 I følge all "søvnteori" jeg har lest, kan det virke som 2-åringen legger seg for sent. Hun er dermed overtrøtt og vil for det første streve med å klare og sovne, og for det andre våkne hyppig og/eller unormalt tidlig. Jeg ville forsøkt å kutte dagsovingen til 30-45 minutter, og lagt henne 18.30. 2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2016 #8 Skrevet 2. november 2016 Jeg kjenner mange barn med autisme (for så vidt voksne også) som periodevis står opp midt på natta og nekter å legge seg igjen fordi de ikke føler seg trøtte. Det kan også være en reaksjon på at huset står på hodet - for den ene eller for begge. Jeg synes du fikk et godt forslag lenger oppe om å skille barna og ha en forelder på hvert rom. Det er tøft mens det står på, men det vil nok gå seg til Anonymkode: c6094...01c
AnonymBruker Skrevet 2. november 2016 #9 Skrevet 2. november 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det håper jeg virkelig, har lilla ringer under øynene begge vi voksne. Henne har vi strukket leggetiden til og hun legger seg nå klokken halv åtte, han vil selv gå å legge seg klokken sju, han blir fortere sliten. Men vi kan uansett prøve. Anonymkode: 6b9f7...b66 Velkommen til verden, som forelder. Jeg har fått permanent lilla-farge under mine øyne, så her er det concealer for alle penga. Anonymkode: 3006b...3b0 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå